Barn arbetade i stallet – stoppas av förbundet

Nu framgår det inte riktigt i vilken omfattning barnen arbetar, men det känns som en ganska vanlig lösning att barn och ungdomar "hjälper till"/"arbetar" med att leda på lektioner, hålla teorilektioner, fixa i stallet etc. och så utgår det belöning i form av extra träningar, uteritter och liknande?
 
Nu framgår det inte riktigt i vilken omfattning barnen arbetar, men det känns som en ganska vanlig lösning att barn och ungdomar "hjälper till"/"arbetar" med att leda på lektioner, hålla teorilektioner, fixa i stallet etc. och så utgår det belöning i form av extra träningar, uteritter och liknande?
Det är tydligen "förbjudet" och mot barnkonventionen, om jag förstått saken rätt. Själv tyckte jag, när jag var barn, att det var en verklig win-win att hjälpa till på fem nybörjarlektioner mot att, när jag skrapat ihop mina fem gånger, få en gratis ridlektion. Jag tyckte både det var kul att hjälpa dem som inte kommit lika långt som jag (hade vissa elever som jag hjälpte återkommande varje vecka) och dels såklart att det var kul att få extra ridlektioner. Det är nog till och med så att jag, om jag fått välja, betydligt hellre hade velat ha gratislektionerna än motsvarande pengar!
 
Det är tydligen "förbjudet" och mot barnkonventionen, om jag förstått saken rätt. Själv tyckte jag, när jag var barn, att det var en verklig win-win att hjälpa till på fem nybörjarlektioner mot att, när jag skrapat ihop mina fem gånger, få en gratis ridlektion. Jag tyckte både det var kul att hjälpa dem som inte kommit lika långt som jag (hade vissa elever som jag hjälpte återkommande varje vecka) och dels såklart att det var kul att få extra ridlektioner. Det är nog till och med så att jag, om jag fått välja, betydligt hellre hade velat ha gratislektionerna än motsvarande pengar!
Men betyder det att ingen under 18 kan volontärarbete och få någon form av uppskattning pga detta? Eller jag tänker på alla tusentals lotter som sålts eller skräp som plockats för att samla in pengar till lag eller klubb? Helre att det faktiskt blir en belöning till individen då tänker jag ^^
Alltså argumenterar inte mot dig, är lite förvånad över att det är en grej. Även om jag förstår, tänker att det är skillnad mellan att aldrig avlöna någon i ett stall vs ha några ungdomar/barn som leder på en lektion.
 
Men betyder det att ingen under 18 kan volontärarbete och få någon form av uppskattning pga detta? Eller jag tänker på alla tusentals lotter som sålts eller skräp som plockats för att samla in pengar till lag eller klubb? Helre att det faktiskt blir en belöning till individen då tänker jag ^^
Alltså argumenterar inte mot dig, är lite förvånad över att det är en grej. Även om jag förstår, tänker att det är skillnad mellan att aldrig avlöna någon i ett stall vs ha några ungdomar/barn som leder på en lektion.
Jag har aldrig sett nåt i barnkonventionen om detta. Däremot ska barn skyddas mot arbete som är skadligt eller hindrar barnet från skolgång. Och det har inte med ovanstående att göra.
 
Men betyder det att ingen under 18 kan volontärarbete och få någon form av uppskattning pga detta? Eller jag tänker på alla tusentals lotter som sålts eller skräp som plockats för att samla in pengar till lag eller klubb? Helre att det faktiskt blir en belöning till individen då tänker jag ^^
Alltså argumenterar inte mot dig, är lite förvånad över att det är en grej. Även om jag förstår, tänker att det är skillnad mellan att aldrig avlöna någon i ett stall vs ha några ungdomar/barn som leder på en lektion.
Om det ges en ersättning har väl betydelse för om det definieras som arbete i relation till förbud om barnarbete?
Till skillnad från diverse föreningsaktiviteter o.dyl. som inte görs i utbyte mot lön.
 
Enl UNICEF räknas det som barnarbete när barn 5-11 år arbetar, när 12-14 åringar arbetar mer än 14h per vecka, när 15-17 åringar arbetar mer än 43h per vecka. Så jo barn o ungdom från 12år får arbeta men inte hur mycket som helst.

Kan det inte vara så att förbundet har någon egen regeln att barn under en viss ålder inte får arbeta?
 
Jag kan se båda för- och nackdelar med att låta barn och ungdomar hjälpa till med diverse uppgifter i stallet och få belöning i form av mer ridning i utbyte. Jag minns ju själv hur man kunde leda ponnyer på nybörjarlektioner och knatteridning och jobba ihop till extra ridlektioner på min ridskola och hur motiverande och lärorikt det var. Så å ena sidan håller jag verkligen med om att det är ett fördelaktigt utbyte för båda parter och det är också ett sätt för ungdomar vars föräldrar inte kan eller vill lägga mer pengar på ridlektioner att få rida mer eller t o m alls vilket ju är fantastiskt för en idrott där pengar styr i vilken utsträckning man kan utöva den.

Å andra sidan tycker jag också att det finns en poäng med att fundera över vad barn och ungdomar lär sig av den här sortens arrangemang utöver att hårt arbete lönar sig. Hästbranschen dras ju trots allt med ganska stora problem både vad gäller svartarbete och utnyttjande av arbetskraft och även om det kanske inte är på ridskolan det faktiska utnyttjandet sker så introducerar och legitimerar man konceptet att jobba "gratis" och få "betalt" i ridning i väldigt unga år. Det kanske inte är problematiskt där och då, men om ungdomarna inte också lär sig vilka rättigheter de har när de får en anställning är det nog lätt att resonera att få "lön" i form av ridning är "så det fungerar i hästbranschen."
 
Nu framgår det inte riktigt i vilken omfattning barnen arbetar, men det känns som en ganska vanlig lösning att barn och ungdomar "hjälper till"/"arbetar" med att leda på lektioner, hålla teorilektioner, fixa i stallet etc. och så utgår det belöning i form av extra träningar, uteritter och liknande?
Jag såg på anslagstavlan i stallet att ridskolan erbjöd en gratis lektion om man var ledare på 5 testa på ridning för barn (en sån var ca 15 min).
 
Att barn får hjälpa till i stallet och få ridlektioner i utbyte är väl ändå enbart positivt!!! Kan inte se ett enda fel med det faktiskt. Så trött på det här konstiga samhället som bara krånglar till saker mer och mer.
Det finns ju många ridskolor som hanterar skötarsystem. Även kommunala med facklig insikt. Det här måste vara något annat problem som inte går att utläsa.
 
Det finns ju många ridskolor som hanterar skötarsystem. Även kommunala med facklig insikt. Det här måste vara något annat problem som inte går att utläsa.
Håller med. Det måste ligga något mer bakom.
Kan minderåriga ensamma haft hand om något utan ansvarig vuxens närvaro kanske? Eller att det i för stor utsträckning varit beroende av barnens insatser för att det överhuvudtaget skulle fungera med tex mockning, fodring etc?

Hur som helst. Risken om man inte får något i utbyte för att hjälpa till på ridskolan är väl att alla som har möjlighet letar upp något mer tvivelaktigt ställe som har lite hästar att hjälpa till hos...
 
Nu framgår det inte riktigt i vilken omfattning barnen arbetar, men det känns som en ganska vanlig lösning att barn och ungdomar "hjälper till"/"arbetar" med att leda på lektioner, hålla teorilektioner, fixa i stallet etc. och så utgår det belöning i form av extra träningar, uteritter och liknande?
Så överdrivet allt ska bli. Lagen kom till för att förhindra att barn i Pakistan skulle knyta mattor 14 timmar om dagen ist för att gå i skolan, inte för att förhindra att medelklassungdomar sopar stallgolvet på sin fritid.
 
Håller med. Det måste ligga något mer bakom.
Kan minderåriga ensamma haft hand om något utan ansvarig vuxens närvaro kanske? Eller att det i för stor utsträckning varit beroende av barnens insatser för att det överhuvudtaget skulle fungera med tex mockning, fodring etc?

Hur som helst. Risken om man inte får något i utbyte för att hjälpa till på ridskolan är väl att alla som har möjlighet letar upp något mer tvivelaktigt ställe som har lite hästar att hjälpa till hos...
Jag tror det handlar om något sånt, dvs barn har tagit mockningar och fodringar i utbyte mot lektioner.
 
Det låter ju som att stället har stora problem och att det förekommit mkt klagomål. Det lär vara annat än det vanliga där ungdomar hjälper till och sedan får rida som uppskattning.

En ridklubb i Stockholms län utreds sedan en tid av Svenska Ridsportförbundet. Anmälningar om brister i klubbens ekonomi och demokratiska styrning, liksom dåligt bemötande av barn och unga är det som ligger bakom. Klart är att klubben har så dålig ekonomi att kommunen har tagit över klubbens ridanläggning, värd sju miljoner kronor.
 
En ridskola här nära har som system att barn och ungdomar tar hand om hela hästskötseln på helgerna. Alltså fodring, mockning, ut- och insläpp mm. Detta får de ridning för. Det är tungt och stundtals rätt riskabelt (hästarna springer själva ut och in från hagar t ex och det har hänt incidenter).

Självklart är det ekonomiskt väldigt fördelaktigt för ridskolan eftersom det är svartjobb, de slipper ju betala riktig lön för en personal. Skattemässigt är det olagligt, och jag kan ju tycka att det är ett arbetstillfälle för någon som går förlorat. Jag är också väldigt ogillande till hur hårt och riskfyllt jobbet är och hur unga några av barnen är (de ska vara en viss ålder men finns det inte tillräckligt många äldre som vill så får de yngre vara med).

Det här är en helt annan sak än systemet där man leder på lektion och får rida extra, där man faktiskt kan avbryta och gå hem mitt i en lektion om man bestämmer sig för att det inte var så kul trots allt. Ungdomarna som har helgjobbet har ju totalt ansvar för precis allt, utom lektionerna. Att sopa en stallgång frivilligt för att det är kul eller hoppa in och leda in en häst från hagen när man ändå är där är ju något helt annat.

Jag vet inget om stallet som är på tapeten här, men om upplägget är liknande det jag känner till så förstår jag protesterna. Det är för övrigt inte det enda ställe jag själv har träffat på men det enda där jag vet med säkerhet att det fortfarande pågår.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hos Skellefteå Ridklubb har arbetet för att stärka barn och ungas trygghet i stallet stått i fokus, och både unga och vuxna har bidragit...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 052
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp