Barn-bankkonto som bara en vårdnadshavare har tillgång till?

@Diskurs @Alexandra_W
Jag inser att det kanske krävs ett tillägg om att efter en tämligen infekterad boende-/umgängestvist så gör barnets pappa allt för att sätta käppar i hjul.
Han skriver inte på papper om skolansökan, fritidsansökan, kör inte barnet till barnkalas när det är kompisar hon har från "min" kommun, kör inte till fritidssysselsättning i "min" kommun osv.
Det är alltså inte så att han skulle vägra ta ut pengar till ponnyinköp för att spara till något vettigare utan helt enkelt bara för att vara besvärlig.

Han har heller aldrig bidragit med en krona för att betala för försäkringen eller något annat heller för den delen.

Gränsen för överförmyndarspärr känner jag till men gissningsvis blir det under den.
Att pengarna får stå kvar till hon är vuxen är givetvis möjligt men det funkar ju bara om hennes pappa går med på att starta ett bankkonto åt henne.
Fy vad jobbigt. Nej då vet jag inte.
 
Har man delad vårdnad så måste båda föräldrarna skriva under dokument när kontot öppnas. Sen kan föräldrarna ge varandra fullmakt att de får disponera kontot var för sig. Gör man inte det måste båda föräldrarna skriva på vid uttag från kontot.
Såhär står det på Swedbanks sida om konton till barn:

"Om ni är två föräldrar behöver båda godkänna att barnet får banktjänster. Det är enkelt: Den av er som kontaktar banken intygar att den andre har sagt ja (muntlig fullmakt) till att barnet får banktjänster."
https://www.swedbank.se/privat/kunderbjudanden/barn-och-ungdomar.html

Det tolkar i alla fall jag som att båda föräldrarna inte behöver skriva på, utan det räcker med en.
 
Såhär står det på Swedbanks sida om konton till barn:

"Om ni är två föräldrar behöver båda godkänna att barnet får banktjänster. Det är enkelt: Den av er som kontaktar banken intygar att den andre har sagt ja (muntlig fullmakt) till att barnet får banktjänster."
https://www.swedbank.se/privat/kunderbjudanden/barn-och-ungdomar.html

Det tolkar i alla fall jag som att båda föräldrarna inte behöver skriva på, utan det räcker med en.

Jag öppnade ett HSB bospar (kontot är hos Swedbank) utan problem. Men jag tror att vi båda måste intyga vid uttag.
 
Jag har via nätet öppnat konto till barnen. Inga problem alls.
Det är väl många ''mormor '' som öppnar konto till sina barnbarn tex.?
 
Såhär står det på Swedbanks sida om konton till barn:

"Om ni är två föräldrar behöver båda godkänna att barnet får banktjänster. Det är enkelt: Den av er som kontaktar banken intygar att den andre har sagt ja (muntlig fullmakt) till att barnet får banktjänster."
https://www.swedbank.se/privat/kunderbjudanden/barn-och-ungdomar.html

Det tolkar i alla fall jag som att båda föräldrarna inte behöver skriva på, utan det räcker med en.
Nej, båda föräldrarna behöver inte vara på plats och skriva på.
MEN, som jag skrev tidigare:
Nja, det där är nog bara delvis sant. Åtminstone vår bank meddelar den andra vårdnadshavaren om jag har gjort något med barnens konton där jag har intygat att jag har hans medgivande om åtgärden. Så, det är inte bara att öppna ett konto och låtsas som att det regnar.
VI har barnens konton i Swedbank. Och de har meddelat maken när jag har gjort något där jag intygat att jag har muntlig fullmakt. Så man kan inte göra som man vill och tro att den andra vårdnadshavaren kommer vara ovetande.
Och, om den andra vårdnadshavaren får veta att man försökt dra en rövare genom att låtsas ha en muntlig fullmakt, då lär det bara bli etter värre!
 
Såhär står det på Swedbanks sida om konton till barn:

"Om ni är två föräldrar behöver båda godkänna att barnet får banktjänster. Det är enkelt: Den av er som kontaktar banken intygar att den andre har sagt ja (muntlig fullmakt) till att barnet får banktjänster."
https://www.swedbank.se/privat/kunderbjudanden/barn-och-ungdomar.html

Det tolkar i alla fall jag som att båda föräldrarna inte behöver skriva på, utan det räcker med en.
Uppenbart är det olika mellan olika banker. Har Handelsbanken och där måste båda vårdnadshavarna godkänna:

Ge fullmakt i internetbanken
På bankkontor kan ni teckna alla tjänster vi erbjuder barn och unga. Genom att ni som vårdnadshavare ger varandra fullmakt behöver endast en av er besöka ett bankkontor för öppna alla tjänster. Du hittar fullmakter under Min profil när du har loggat in. Om ni inte båda är kunder i banken eller inte vill ge varandra fullmakt är ni välkomna att tillsammans besöka ett av våra bankkontor så hjälper vi er.

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/barn-och-unga/under-18-ar
 
Dum fråga men vad spelar det för roll? Alltså i den situationen tänker jag mig att vem som ärver är det absolut minsta bekymret i världen?
Ja absolut...
Det spelar dessutom ingen roll om han är delaktig i kontot eller inte, är det hennes konto ärver han i såna fall oavsett då det går in i dödsboet.....
 
Dum fråga men vad spelar det för roll? Alltså i den situationen tänker jag mig att vem som ärver är det absolut minsta bekymret i världen?

Givetvis är ett eventuellt dödsfall tragiskt i sig men nog tycker jag att arvsbiten är viktig ändå.
Om jag sparar pengar åt dottern så vill jag definitivt inte att det går till hans bristfälliga ekonomi.
 
Jag tror dock inte att det är så svårt att mygla det där kontot. Här kommer ju din moral in. Men jag tror att om du öppnar ett konto i barnets namn så kommer banken bara fråga dig ifall båda föräldrarna är med på att barnet får ett konto, och då säger du ju bara ja. Banken kommer inte kräva in ett skriftligt medgivande från båda föräldrarna. Men visst, han kommer ju kunna plocka ut pengar om han blir varse om kontot.

Frågan är om du inte kan öppna ett konto direkt via din egen internetbank i barnets namn? Har du kollat det? Är det inte det Swedbank gör reklam för just nu, att du kan hantera barnets konto från din internetbank?

Jag har Handelsbanken och där krävs att båda föräldrarna legitimerar sig på ett kontor och därmed godkänner. Enda undantaget är om båda föräldrarna har Handelsbanken för då kan man signera fullmakt inloggad i Internetbanken.
Och nej, jag kommer inte fuska med det utan blir det så att han inte godkänner kontot så får väl pengarna vara innestående till hon fyller 18 år.
 
Hittills har det iaf inte hänt något. Jag mejlade honom i fredags med vad som krävs av honom men det har inte kommit något svar i frågan.
 
Men alltså lagen ser ju ut som den gör oavsett vad en själv tycker är bra..?

Jag har full förståelse för att en inte vill spara pengar till sitt barn som sedan vid ett ev arv går till en annan förälder som inte bidragit alls till barnets uppväxt (försäkringspengarna kan jag se skillnad på dock). För mina barn har jag sparat på konton i mitt eget namn som de sedan har fått när de fyllt 18 istället. I TS fall faller det på att försäkringsbolaget kräver ett eget konto.
 
Och därför väljer jag, liksom många andra, att sparande till barn sker på ett eget konto. Nu är det ju inte möjligt med försäkringsersättningen men övrigt sparande styr jag själv.

Och det är ju helt okej. Men att du inte vill han ärver hälften av försäkringsersättningen är nog det som folk, inkl mig, har svårt att förstå. Men det är ju ot.

Men är inte det bästa att barnets pengar står inne tills denne är 18 år? Alla problem lösta förutom ärvdabalken då.

Hellre än ha tjafs och gnissel? Det är ju himla bra för en 18-åring ha en liten garanterad grundplåt till tex möbler etc med.

Kan pengarna stå kvar fos försäkringsbolaget skulle jag tveklöst välja det I din situation.
 
Och det är ju helt okej. Men att du inte vill han ärver hälften av försäkringsersättningen är nog det som folk, inkl mig, har svårt att förstå. Men det är ju ot.

Men är inte det bästa att barnets pengar står inne tills denne är 18 år? Alla problem lösta förutom ärvdabalken då.

Hellre än ha tjafs och gnissel? Det är ju himla bra för en 18-åring ha en liten garanterad grundplåt till tex möbler etc med.

Kan pengarna stå kvar fos försäkringsbolaget skulle jag tveklöst välja det I din situation.

Enkelt förklarat för att det enbart är jag som betalar premierna till försäkringen.
Jag hoppas att även han har en försäkring för henne men jag är tveksam. (Och skulle det visa sig att han har en försäkring för henne som kan utbetala ärrersättning så skulle jag gladeligen godkänna bankkonto för motsvarande hantering.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp