Barn & dela rum

Voeux

Trådstartare
I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi på hur vi ska göra med de andra två. I april får vi ju ett barn till som kommer att sova i vårt sovrum med mig en tid, och jag gissar att maken blir förvisad till dotterns sovrum :D Men sen då, när båda barnen slutar sova med oss. Bör de dela sovrum som småbarn, eller kan de ha varsitt? Är det tryggare för dem att sova ihop, eller roligare att få ha ett eget rum? Eller ska vi göra ett sovrum till just sovrum som de delar och det andra till lekrum? Hur hade ni gjort med två småbarn som det är 15 månader emellan? Vi behöver inte det tredje sovrummet till något annat så bäst om vi kan göra nåt bra för barnen. Vårt sovrum ligger några steg bort så med öppna dörrar kommer vi kunna höra minsta nattligt gny från båda rummen.
 
Det beror på faktiskt.
Jag ser fördel med att de delar sovrum och sedan ett gemensamt lekrum men om något av barnen är en som vaknar ofta så kanske det väcker det andra barnet och då är ju egna rum att föredra.
När det är så nära i ålder så kommer de ju ha mycket gemensamt. Tycka att ungefär samma leksaker är roligt och barn tycker väl i allmänhet (?) om att sova tillsammans med någon annan, det är ju en liten trygghet i sig. Så jag hade haft båda i samma sovrum och sedan ett gemensamt lekrum så länge sömnen fungerar bra för båda barnen :)
 
Vi gjorde så att barnen hade varsitt rum med sina kläder och saker men ändå sov i samma rum ett tag, tills en av dem uttryckte att hon ville ha helt eget och då fick lillasyster helt enkelt flytta ut 😊 och börja sova i sitt eget rum.

Lekrum har vi också men om möjlighet finns är mitt tips att det är toppen att ha det på bottenvåningen/där man tillbringar mest vaken tid tex i anslutning till kök/vardagsrum. Jag tillbringar helt klart mest av min tid i köket och det tog några år innan våra barn ville vara uppe och leka utan att någon av oss vuxna var med.
 
Jag hade definitivt låtit dem dela rum tills dess att behov av egna rum uppstår. Mycket värt att kunna ha ett arbetsrum/gästrum/extrarum.

Däremot hade jag inte räknat med att ett lekrum kommer att fungera som ett sådant än på ett tag ;) Vi har öppen planlösning på nedervåningen. Vardagsrummet är stort och som i en ”alkov” av detta är det lekhörna där alla barnens leksaker är. Vi har liksom haft problem att få dem att leka i lekhörnan och inte precis vid soffan där vi sitter. Så på annan våning hade varit kört 😅

Våra barn är 7,5 och 5 och delar rum. Ingen av den har någon endaste gång sagt att de vill ha eget rum. Detta trots att det funnits ett rum vägg i vägg som är arbetsrum/gästrum. Nu när deras lillebror (11 mån) blir mer rörlig och i förstöraråldern kommer de nog få vara mer på sitt rum när de vill hålla på med lego och pyssel och sånt. Får se om det ändrar något :)
 
I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi på hur vi ska göra med de andra två. I april får vi ju ett barn till som kommer att sova i vårt sovrum med mig en tid, och jag gissar att maken blir förvisad till dotterns sovrum :D Men sen då, när båda barnen slutar sova med oss. Bör de dela sovrum som småbarn, eller kan de ha varsitt? Är det tryggare för dem att sova ihop, eller roligare att få ha ett eget rum? Eller ska vi göra ett sovrum till just sovrum som de delar och det andra till lekrum? Hur hade ni gjort med två småbarn som det är 15 månader emellan? Vi behöver inte det tredje sovrummet till något annat så bäst om vi kan göra nåt bra för barnen. Vårt sovrum ligger några steg bort så med öppna dörrar kommer vi kunna höra minsta nattligt gny från båda rummen.
Vi hade samma funderingar när vi flyttade, har nu valt att ha barnen i samma rum tills dess att de själva uttrycker en önskan om att få eget eller om vi märker att de stör varandra. Jag tyckte också det var enklare för mig själv att låta dem flytta ut ur vårt sovrum när de hade varandra i det nya rummet. Tror inte de själva bryr sig så mycket men det är fint att höra dem stå och babbla med varandra över spjälsängskanten om morgnarna ❤️. När det gäller lekrum tänkte vi också ha det där uppe men som flera skrivit insåg vi att de ju kommer vara där vi är de närmsta åren så vi har alla leksaker i vardagsrummet istället. Ingen idé att ha dem där uppe och behöva flytta ner dem varje dag.
 
Våra barn har förresten aldrig vaknat av varandra. Den ene gallskriker och den andra sover bredvid utan att röra en fena 🤷‍♀️ De har väl blivit resistenta mot varandra eller något 😅
Samma här, snarare har det varit så att den andra vaknar när den första slutat gallskrika 😅
 
I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi på hur vi ska göra med de andra två. I april får vi ju ett barn till som kommer att sova i vårt sovrum med mig en tid, och jag gissar att maken blir förvisad till dotterns sovrum :D Men sen då, när båda barnen slutar sova med oss. Bör de dela sovrum som småbarn, eller kan de ha varsitt? Är det tryggare för dem att sova ihop, eller roligare att få ha ett eget rum? Eller ska vi göra ett sovrum till just sovrum som de delar och det andra till lekrum? Hur hade ni gjort med två småbarn som det är 15 månader emellan? Vi behöver inte det tredje sovrummet till något annat så bäst om vi kan göra nåt bra för barnen. Vårt sovrum ligger några steg bort så med öppna dörrar kommer vi kunna höra minsta nattligt gny från båda rummen.
Vi har 2år och 5mån mellan våra och de delade rum till stora var 4,5. Jag upplevde det som positivt och först vid den åldern kom det här med att vilja vara lite själv på tal.
 
Tack för era svar!

Vi har inget extra rum på nedervåningen tyvärr så ingen möjlighet till lekrum där. Jag tänkte också att de ändå kommer vilja vara där vi är och att vardagsrummet kommer vara fullt av leksaker jämt, men att vi ändå kunde ha ett rum för deras leksaker och som de kanske ibland kan leka i när vi håller till i det extra lilla vardagsrummet som kommer att bli precis utanför. Men, vid vidare eftertanke kommer lekrummet nog ändå stå tomt mest och vi kommer ändå föredra stora vardagsrummet på bottenvåningen.

Gästrum och kontor har vi på översta våningen. Men jag tror, nu med elkrisen, att vi stänger av den våningen helt. Det är en inredd vind som kanske helt enkelt får vara bara vind till en början. Vi har ändå varken tid eller pengar att inreda hela huset direkt.

Så då blir det alltså kök och vardagsrum nere, med någon bra förvaring till barnens leksaker i vardagsrummet. Ett sovrum till oss, ett sovrum till barnen, ett kontor/gästrum och ett litet extra vardagsrum på mellanvåning och sen avstängd vind. I framtiden får gästrum/kontor flytta upp då när barnen vill ha eget rum, men det lär väl dröja ☺️
 
Tack för era svar!

Vi har inget extra rum på nedervåningen tyvärr så ingen möjlighet till lekrum där. Jag tänkte också att de ändå kommer vilja vara där vi är och att vardagsrummet kommer vara fullt av leksaker jämt, men att vi ändå kunde ha ett rum för deras leksaker och som de kanske ibland kan leka i när vi håller till i det extra lilla vardagsrummet som kommer att bli precis utanför. Men, vid vidare eftertanke kommer lekrummet nog ändå stå tomt mest och vi kommer ändå föredra stora vardagsrummet på bottenvåningen.

Gästrum och kontor har vi på översta våningen. Men jag tror, nu med elkrisen, att vi stänger av den våningen helt. Det är en inredd vind som kanske helt enkelt får vara bara vind till en början. Vi har ändå varken tid eller pengar att inreda hela huset direkt.

Så då blir det alltså kök och vardagsrum nere, med någon bra förvaring till barnens leksaker i vardagsrummet. Ett sovrum till oss, ett sovrum till barnen, ett kontor/gästrum och ett litet extra vardagsrum på mellanvåning och sen avstängd vind. I framtiden får gästrum/kontor flytta upp då när barnen vill ha eget rum, men det lär väl dröja ☺️

Låter som att ni kommer flytta hem till oss! 🧐 :D Har exakt samma fördelning av våningar och rum 😅
 
Mina barn delade rum tills äldsta var fem och lillebror tre år. Sen byggde vi om och de fick varsitt rum bredvid varandra.
Nu är de tio, resp åtta år och smyger fortfarande in till varandra och sover tillsammans ♥️
 
Vi måste bygga ut/om/flytta innan våra kan få varsitt sovrum. Alltså delar de rum än (4,5 och 2 år). Eller, de samsover med oss så det är mest lekrum/gästrum/hundens rum (han älskar sängen där :D).
 
Tack för era svar!

Vi har inget extra rum på nedervåningen tyvärr så ingen möjlighet till lekrum där. Jag tänkte också att de ändå kommer vilja vara där vi är och att vardagsrummet kommer vara fullt av leksaker jämt, men att vi ändå kunde ha ett rum för deras leksaker och som de kanske ibland kan leka i när vi håller till i det extra lilla vardagsrummet som kommer att bli precis utanför. Men, vid vidare eftertanke kommer lekrummet nog ändå stå tomt mest och vi kommer ändå föredra stora vardagsrummet på bottenvåningen.

Gästrum och kontor har vi på översta våningen. Men jag tror, nu med elkrisen, att vi stänger av den våningen helt. Det är en inredd vind som kanske helt enkelt får vara bara vind till en början. Vi har ändå varken tid eller pengar att inreda hela huset direkt.

Så då blir det alltså kök och vardagsrum nere, med någon bra förvaring till barnens leksaker i vardagsrummet. Ett sovrum till oss, ett sovrum till barnen, ett kontor/gästrum och ett litet extra vardagsrum på mellanvåning och sen avstängd vind. I framtiden får gästrum/kontor flytta upp då när barnen vill ha eget rum, men det lär väl dröja ☺️

Det låter som en bra plan! Det kommer ändå dröja ett tag innan nåt av barnen kommer vilja leka ensam i sitt rum på en annan våning än ni.
 
Vi måste bygga ut/om/flytta innan våra kan få varsitt sovrum. Alltså delar de rum än (4,5 och 2 år). Eller, de samsover med oss så det är mest lekrum/gästrum/hundens rum (han älskar sängen där :D).

Låter precis som lösningen vi tänkt oss, inklusive hunden :laugh:

Har en plan på utbyggnad så småningom för att få till ett sovrum för oss vuxna (men det blir i så fall på nedervåningen och barnen får övervåningen själva så då behöver de bli lite äldre först, yngsta är inte ens född ännu :p) men hoppas verkligen att det kan vänta ett tag.
 
Vi har stort hus men bara två sovrum (plus ett nybyggt gästrum på nedervåningen, övriga på övervåningen)
Stora (4,5) har ena rummet och vi föräldrar och lilla (13 månader) har det andra. Stora sov hos oss tills han var 3, då fick han sitt rum men kommer fortfarande över varje natt. Lilla sover bättre men äter fortfarande på natten, så hon flyttar tidigast när hon inte gör det längre.

På sikt ska vårt sovrum förvandlas till två barnrum, och vi ta över sonens rum. Då tror jag att barnen kommer dela på det ena som sovrum och det andra vara leksaksförvaring. (De har även leksaker nere, där är vi ju oftast). Iallafall om det blir av inom närmaste året. Dröjer det mer tror jag stora kommer ha mer behov av att ha en egen plats och få ha grejer ifred, så då blir det kanske två sovrum direkt. :)
 
Låter precis som lösningen vi tänkt oss, inklusive hunden :laugh:

Har en plan på utbyggnad så småningom för att få till ett sovrum för oss vuxna (men det blir i så fall på nedervåningen och barnen får övervåningen själva så då behöver de bli lite äldre först, yngsta är inte ens född ännu :p) men hoppas verkligen att det kan vänta ett tag.
Verkligen liknande, vi funderar också på att ge ungarna övervåningen sen :D
 
I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi på hur vi ska göra med de andra två. I april får vi ju ett barn till som kommer att sova i vårt sovrum med mig en tid, och jag gissar att maken blir förvisad till dotterns sovrum :D Men sen då, när båda barnen slutar sova med oss. Bör de dela sovrum som småbarn, eller kan de ha varsitt? Är det tryggare för dem att sova ihop, eller roligare att få ha ett eget rum? Eller ska vi göra ett sovrum till just sovrum som de delar och det andra till lekrum? Hur hade ni gjort med två småbarn som det är 15 månader emellan? Vi behöver inte det tredje sovrummet till något annat så bäst om vi kan göra nåt bra för barnen. Vårt sovrum ligger några steg bort så med öppna dörrar kommer vi kunna höra minsta nattligt gny från båda rummen.
Mina föredrar att sova tillsammans. När yngsta slutade sova hos oss sov de en hyfsat lång period i samma säng (på eget bevåg) innan hon flyttade över till sitt. Vi har dock tredje sovrummet på annat våningsplan och la de i samma först därför. Nu 4 och 6 vill de själva bo ihop. Innan det hade jag spontant tänkt samma rum, men beroende på personlighet kanske det krånglar till det.

Kruxet med lekrum är att det dröjer ett tag innan de lär leka på egen hand där, men kan ju vara smidigt för förvaring eller när ni är med.
 
Nu har jag inga egna barn, men jag var rätt självständig redan som liten och älskade att ha eget rum och lekte även mycket i mitt rum själv. Jag hade nog inte varit jätteglad om jag inte hade haft mitt egna krypin. Så jag tror att det här med eget rum eller inte också är kopplat lite till personlighet. Jag lekte gärna med mitt syskon, men när jag själv valde det. Jag hade också en helt annan dygnsrytm än mitt syskon vilket nog hade varit negativt för oss båda om vi hade delat rum.
 

Liknande trådar

Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 899
Senast: tuaphua
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 899
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 664
Senast: Voeux
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp