Barn eller slut?

Flaskpost

Trådstartare
Jag har en tanke, som jag själv tycker är helt absurd, men som vägrar släppa taget om mig. Så nu måste jag ventilera den tanken lite. Min stora kärlek gick igenom utbrändhet för 2-3 år sedan, med terapi och medicinering och kom snabbt tillbaka till arbetet. Men han är fortfarande inte sig själv och äter fortfarande medicin. Vi har inte många problem i vårt förhållande, men de problem vi har är direkt kopplade till sjukdomen. Får jag tillbaka honom som han var innan han blev sjuk så är det mannen jag vill spendera resten av mitt liv med. Men fortsätter det så här, vet jag inte om jag vill fortsätta tillsammans alls.

Idag är jag 31 år och vi har inga barn. Ingen av oss känner någon riktig längtan, men har sagt att vi båda vill ha barn i framtiden. Min rädsla är att jag om några år ger upp på att få min stora kärlek tillbaka och att det då kan vara för sent att hitta en ny kärlek och skapa en familj.

Min absurda tanke som vägrar släppa mig är att jag ställer ultimatumet barn nu eller slut. Skulle han gå med på att skaffa barn kanske han skulle kunna koppla bort arbetet och prioritera annorlunda. Om han inte skulle prioritera annorlunda och vi ändå separerar efter barnet har kommit, så har jag i alla fall ett barn. Man kan finna kärleken även om man har barn sedan tidigare och även om jag inte skulle göra det, så skulle jag i alla fall ha ett barn. Vill han inte ha barn så kan jag gå vidare i livet och har några år på mig att finna en ny kärlek att kanske eller kanske inte skapa familj med.

Nu låter det som att jag verkligen längtar efter barn, men hade det varit så hade frågan varit enkel för mig. Jag känner mig inte alls redo för barn och är inte alls sugen på att göra de förändringar som krävs. Men om jag ska vänta på att den känslan ska infinna sig kanske det är allt för sent. Kanske måste man bara fatta beslutet att nu är det dags.
Hade jag haft all tid i världen hade jag velat vänta så länge jag orkade med förhoppningen om att min sambo åter skulle bli den man jag vet att han är innerst inne. Men jag har lite panik över att tiden håller på att ta slut.

Vad gör jag?
 
Sv: Barn eller slut?

Om du vill ha barn för barnets skull, ja visst.

För att rädda förhållandet? Nej!
 
Sv: Barn eller slut?

Det handlar inte alls om förhållandet i sig, utan möjligheten att få barn.
Men en del av problemet är ju att jag inte vill ha barn just nu, men jag vill inte heller vakna upp en dag 45 år gammal och inse att jag missat min chans att kunna få barn.

Jag känner många som aldrig längtat efter barn, men som beslutat att det är dags. Ingen av dem ångrar sig. Jag förutsätter, kanske felaktigt, att det även skulle gälla mig.
 
Sv: Barn eller slut?

Alla vill ju faktiskt inte och känner ingen längtan efter barn och ångrar sig inte heller när dom blir äldre. Jag tycker det är fel att skaffa barn pga att risken finns att man ångrar sig om 15 år. Det känns inte rätt. Det är ju inte riktigt så att det är något man provar på och sen kan ångra sig. Dock tror jag det är väldigt få som när barnet väl kommit inte vill ha det och känner detsamma som innan när det gäller uppoffringar, men ändå.
 
Sv: Barn eller slut?

Är det nödvändigt att fortfarande äta medicin? Eller kan det vara okej prova att trappa ned? Vad säger läkaren hans?
Medicinen kan göra att man blir lite annorlunda och mer avtrubbad, kanske lite tråkig.

Min man upplevde mig som rätt annorlunda medan jag åt medicin för ett antal år sedan också men just då var det nödvändigt med medicinen.
 
Sv: Barn eller slut?

Du får nog släppa den där föreställningen om "den han är innerst inne". Den person du har ett förhållande med är den han är idag. Han kanske aldrig blir som han var innan sjukdomen och du kan varken kräva att han ska bli det eller försöka modifiera honom dit med hjälp av ett barn.

Ultimatumet barn eller slut hade jag aldrig ställt upp på. Den som ställde mig inför det hade fått gå. Inte minst för barnets skull, man gör inte barn som ett verktyg i en konflikt med partnern, ett barn ska inte vara ett medel för att få den andre att göra som man vill (i det här fallet t o m bli som man vill).

Du vill absolut ha barn i en framtid men inte nu, du vill nog inte vara tillsammans med mannen som han är nu - då tänker du att om du med ett ultimatum tvingar honom att skaffa det barn du egentligen inte vill ha så voila är alla problem lösta?

Jag hoppas att att du fortsätter betrakta det där som en absurd tankefigur och inget annat.
 
Sv: Barn eller slut?

Min (i och för sig begränsade) erfarenhet av människor som bränt ut sig är att de aldrig blir som de var igen. Det behöver absolut inte betyda något negativt; ofta är det kanske tvärtom. Men de allra flesta människor förändras av en längre depression. Men om du ska vänta på att han blir som han var finns risken att du väntar förgäves.
 
Sv: Barn eller slut?

Alla vill ju faktiskt inte och känner ingen längtan efter barn och ångrar sig inte heller när dom blir äldre. Jag tycker det är fel att skaffa barn pga att risken finns att man ångrar sig om 15 år. Det känns inte rätt. Det är ju inte riktigt så att det är något man provar på och sen kan ångra sig. Dock tror jag det är väldigt få som när barnet väl kommit inte vill ha det och känner detsamma som innan när det gäller uppoffringar, men ändå.

Jag vet inte om är så säker på det, jag tror att det är många som faktiskt ångrar sina barn och som önskar dem ofödda. Väldigt tragiskt, men tyvärr är det nog sant för en del, men såklart är det väldigt få som öppet talar om det. om jag var TS skulle jag verkligen fundera på om jag verkligen verkligen vill ha barn och inte bara följa en slags norm.
 
Sv: Barn eller slut?

Alla vill ju faktiskt inte och känner ingen längtan efter barn och ångrar sig inte heller när dom blir äldre. Jag tycker det är fel att skaffa barn pga att risken finns att man ångrar sig om 15 år. Det känns inte rätt. Det är ju inte riktigt så att det är något man provar på och sen kan ångra sig. Dock tror jag det är väldigt få som när barnet väl kommit inte vill ha det och känner detsamma som innan när det gäller uppoffringar, men ändå.

Det har bara varit så självklart för mig att jag kommer ha barn när jag "blir stor" så tanken att jag kanske inte kommer vilja det är svår att acceptera. Men det kanske skulle kunna bli så....
 
Sv: Barn eller slut?

Du får nog släppa den där föreställningen om "den han är innerst inne". Den person du har ett förhållande med är den han är idag. Han kanske aldrig blir som han var innan sjukdomen och du kan varken kräva att han ska bli det eller försöka modifiera honom dit med hjälp av ett barn.

Ultimatumet barn eller slut hade jag aldrig ställt upp på. Den som ställde mig inför det hade fått gå. Inte minst för barnets skull, man gör inte barn som ett verktyg i en konflikt med partnern, ett barn ska inte vara ett medel för att få den andre att göra som man vill (i det här fallet t o m bli som man vill).

Du vill absolut ha barn i en framtid men inte nu, du vill nog inte vara tillsammans med mannen som han är nu - då tänker du att om du med ett ultimatum tvingar honom att skaffa det barn du egentligen inte vill ha så voila är alla problem lösta?

Jag hoppas att att du fortsätter betrakta det där som en absurd tankefigur och inget annat.

Den han är nu är inte möjlig att leva med resten av mitt liv, det skulle innebära att jag skulle behöva ge upp en del av mitt liv som är lika naturligt för mig som att andas. Jag kan och har tagit en paus från det länge nu, men jag är inte redo att ge upp det för alltid.

Att han skulle bli den han var tack vare ett barn tror jag inte för en sekund. Vår relation har egentligen väldigt lite att göra med det eventuella barnet, vilket är det mest absurda i hela den här tankegången.

Jag är absolut av åsikten att man ska skaffa barn på grund av kärlek och önskan om ett barn. Men om omständigheterna inte kan leda en dit?
 
Sv: Barn eller slut?

Min (i och för sig begränsade) erfarenhet av människor som bränt ut sig är att de aldrig blir som de var igen. Det behöver absolut inte betyda något negativt; ofta är det kanske tvärtom. Men de allra flesta människor förändras av en längre depression. Men om du ska vänta på att han blir som han var finns risken att du väntar förgäves.

Han är underbar, det är han verkligen. Han har en personlighet som jag avgudar. Problemen vi har ligger dock inte i det.
 
Sv: Barn eller slut?

Då får man se till så att de gör det. Dvs, i ditt fall, antagligen skaffa barn med någon annan.

Med största sannolikhet kan du inte ändra på honom.
 
Sv: Barn eller slut?

Jag vet inte om är så säker på det, jag tror att det är många som faktiskt ångrar sina barn och som önskar dem ofödda. Väldigt tragiskt, men tyvärr är det nog sant för en del, men såklart är det väldigt få som öppet talar om det. om jag var TS skulle jag verkligen fundera på om jag verkligen verkligen vill ha barn och inte bara följa en slags norm.

Jag tror detta också, jag tror INTE på det som många säger att "bättre att skaffa barn än att inte göra det om man är osäker, man ångrar inte att man skaffar barn". Jag tror också att det är många som med facit i hand önskade att de inte skaffade barn.

TS: Känn efter väldigt noga med det som jag fetstilat i Kattennizzes citat här ovan. Det är så otroligt många som sitter fast i tankemönster runt den normen att man MÅSTE skaffa barn, annars är det något som är fel. Fastnar man i den och tror att det stämmer, trots att man egentligen kanske inte ens vill ha barn innerst inne, då tror jag att man kan bli väldigt känslomässigt förvirrad och olycklig hur utgången än blir gällande barn.

Själv är jag så "normbrytande" att jag öppet står för att jag inte vill ha barn. Att få barn skulle sänka min livskvalité något enormt och jag har inget intresse för barn, barnuppfostran eller liknande. Därför känns det som ett självklart val för mig att välja bort barn ur mitt liv, likväl som jag väljer bort andra tidsödande projekt/intressen som inte intresserar mig.

Men jag har märkt att det är VÄLDIGT provocerande i vissa (främst vissa kvinnors) ögon att öppet säga att man inte är intresserad av barn eller att ha barn.

Så först och främst: Klarlägg för dig själv om du verkligen vill ha barn, eller om du tror att du vill ha barn för att "det ska man ha". Sen så säger jag som lil-sis skrev:

Om du vill ha barn för barnets skull, ja visst.

För att rädda förhållandet? Nej!
 
Sv: Barn eller slut?

Kära bukeguden, låt oss nu INTE få en diskussion om hur f-a-n-t-a-s-t-i-s-k-t det är att få barn även om man inte tror det innan;)
 
Sv: Barn eller slut?

Skulle han gå med på att skaffa barn kanske han skulle kunna koppla bort arbetet och prioritera annorlunda.

Tolkar jag det rätt om jag utgår ifrån att han inte prioriterar dig i tillräckligt stor grad i förhållandet nu?

Om ni ska ha barn måste han klara att prioritera två personer, dig och barnet. Om han inte klarar att prioritera bara dig nu så ska du nog inte utgå ifrån att han klarar att prioritera både dig och ett barn. Och om han inte klarar det så är det stor risk för att han flyr till jobbet i stället.

Så jag tycker att du först ska göra väldigt klart för dig själv och för honom vad som behöver ändras för att ni TVÅ ska kunna leva ihop. När det fungerar kan ni börja fundera på barn.
 
Sv: Barn eller slut?

Tack MosterMia för ditt svar!

Jag har funderat fram och tillbaka på detta flera gånger.
I vår umgängeskrets är det än så länge väldigt få som har barn, kanske skulle längtan krypa fram om jag hade fler barn omkring mig, det är vad jag alltid har trott i alla fall. Eller så kanske jag kommer fram till att jag helt enkelt inte vill ha barn.
Kanske ska jag ta det som det kommer och hoppas att om klockan börjar ticka så löser det sig på naturlig väg.

Jag vet att tanken är absurd, kanske bara är en form av åldersnoja....:idea:
 
Sv: Barn eller slut?

Tolkar jag det rätt om jag utgår ifrån att han inte prioriterar dig i tillräckligt stor grad i förhållandet nu?

Om ni ska ha barn måste han klara att prioritera två personer, dig och barnet. Om han inte klarar att prioritera bara dig nu så ska du nog inte utgå ifrån att han klarar att prioritera både dig och ett barn. Och om han inte klarar det så är det stor risk för att han flyr till jobbet i stället.

Så jag tycker att du först ska göra väldigt klart för dig själv och för honom vad som behöver ändras för att ni TVÅ ska kunna leva ihop. När det fungerar kan ni börja fundera på barn.

Det är nog inte så mycket det att han inte prioriterar mig, men hans energi räcker inte till. 80 % av hans energi går till hans jobb, 10 % går till bilar och 10 % till den idrottsklubb han älskar.
Jag skulle aldrig vilja att han prioriterar bort hans fritidsintressen, men det är inte heller möjligt för honom att lägga mindre tid/energi på hans arbete.
Det blir som att allt han gör med mig eller för hemmet gör han på ren vilja, energin eller glädjen har helt enkelt tagit slut.
 
Sv: Barn eller slut?

Han lider fortfarande av sviterna efter utmattningen, skulle jag säga.

Det kan han komma att göra länge till. Och som Hermelin sa, han kanske aldrig blir som förut igen. (Å andra sidan, vem saknar inte den andra "som hen var" i början av förhållandet? Förhållanden ändras, människor ändras. Med lite tur ändras man i hyggligt kompatibel riktning).

Jag undrar lite om du klamrar dig fast vid barnidén för att slippa se sanningen i vitögat: vill jag leva med den han är idag?
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 649
Senast: Ramona
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 400
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 423
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp