Barn ensamma

Enya

Trådstartare
Hur gamla var era barn när de fick vara ensamma hemma själv första gången?

Eric är 6,5 år nu och börjar alltså bli stor känner jag. Nu är det inte aktuellt ännu för min del att lämna honom ensam, men det fick mig i alla fall att fundera på åldern när barnet anses klara av att vara ensam hemma.

Eric börjar i förskoleklass nästnästa vecka och ska då kunna begripa att de ska gå från skolan till bussen. Även om det är en kort bit så begriper inte jag hur jag ska våga låta honom göra det :o klarar man verkligen av det i hans ålder:crazy:

Morsan hans är nog precis lika nervös som han själv är inför detta!:D
 
Sv: Barn ensamma

Hur gamla var era barn när de fick vara ensamma hemma själv första gången?

Ca 4 mån. Jag passar nämligen på att gå ut och hämta posten när de sover middag! :angel:

Själv var jag 8 år när jag började gå hem själv från skolan och var ensam ett par timmar innan pappa slutade jobbet.


Eric börjar i förskoleklass nästnästa vecka och ska då kunna begripa att de ska gå från skolan till bussen. Även om det är en kort bit så begriper inte jag hur jag ska våga låta honom göra det :o klarar man verkligen av det i hans ålder:crazy:

Klart att han gör! Det finns vuxna, de kallas lärare, som hjälper de små liven genom skoltiden. ;)

Kan mycket väl förstå att det måste kännas skrämmande att han ska ge sig ut i stora världen.

Själv låg jag på bb och blev arg för vad mina barn eventuellt skulle få utstå när de började skolan. :crazy: :D

/Timsetim
 
Sv: Barn ensamma

Det beror väl lite på hur länge de ska vara själva? Tio minuter så skulle jag nog kunna tänka mig att lämna Elin om något år, då är hon sju... ;)

Men från skolan till bussen får de väl hjälp på skolan? Ialla fall på elins skola så följer fröken med de barn som ska med bussen, de andra ska ju till fritis, förutom de som bor så nära att de kan gå hem.
Inte hela skoltiden då, utan de första två åren ungefär... ;)
 
Sv: Barn ensamma

de första veckorna följer fröken med från skolan till bussen som alltså inte alls ligger långt ifrån. Men har de ens koll på om något barn försvinner och inte kommer med bussen:crazy:
 
Sv: Barn ensamma

:angel:

Jag vet, jag är nojjig. Ibland :angel:

Är inte 8 år lite lite att vara ensam?

När jag var runt 8 gick jag genom byn till och från skolan faktiskt. Tänk, det skulle jag aldrig våga låta Eric göra!:o
 
Sv: Barn ensamma

Jag åkte buss till och från skolan från sex års ålder och det var aldrig någon som följde mig till bussen så det är inte fara. Man lär sig. Ffån sju års ålder var jag sedan ensam hemma från det att skolan slutade till mina föräldrar kom hem. Inga problem det heller.
 
Sv: Barn ensamma

KL

Jag gick på fritids i ungefär 6 månader tror jag. Sedan tyckte jag inte längre att det var roligt så då började jag och min syster gå hem själva från skolan och vara hemma på eftermiddagarna.

Jag var alltså 7 och min syster 9. Det gick alldeles utmärkt. Kanske 1 km till skolan, vi cyklade nästan alltid. Bara det fanns lite mellanmål att stoppa i sig när man kom hem så funkade det bra!
 
Sv: Barn ensamma

Jag var "nyckelbarn" och var hemma ensam en del före och efter skolan.

Min 6 åring vill stanna hemma om jag ska åka en snabbis till affären. Är kanske borta 20-30 min. Inga problem. Telefon med nummer finns om något händer, inte öppna dörren eller gå iväg är reglerna.

Gå iväg själv till kompisar några minuter bort går också bra.
 
Sv: Barn ensamma

Våran son är 8 år och är hemma kortare stunder, han kan våra mobilnummer och ringer gärna var 5:min och frågar om han får ta glass, spela mm
 
Sv: Barn ensamma

kl

Tack alla för svar!!! :D

Vad tidigt ni lämnade era barn, det funkar med andra ord bra att lämna så tidigt?

Då kanske jag ska sluta nojja över det där med att gå till skolbussen från skolan :rofl:

Jag tror nog att han klarar det, det är bara jag som... ja "tänk om..." finns i skallen!
 
Sv: Barn ensamma

När jag var liten fick jag själv välja om jag ville följa med när mamma lämnade av bror på förskolan (tog väl 10-15 min fram och tillbaka), eller stanna hemma. Han var två år äldre, och alltså sex år när han gick i förskoleklass, vilket betydde att jag var fyra år gammal.

Nu kommer antagligen min mamma att halshuggas och pekas ut som totalt galen och oansvarig, men jag har inga hemska minnen av det hela, troligtvis tittade jag på TV den mesta tiden. Mamma är utbildad föreskolelärare och har arbetat med barn i hela sitt yrkesverksamma liv (nu över 30 år, då drygt 12-13?)
Jag tror att bara barnen är införstådda med vad det är som händer, och är trygga och införstådda med att föräldern kommer tillbaka etc. så handlar det väl vad föräldern själv anser. Har man ett "barnsäkert" hem och en trygg och lugn unge, varför inte?
Bodde dessutom i hyreshus med väldigt många familjer med barn i samma ålder, så det var bara att gå o plinga på om det var något.
Har alltid gått hem själv från skolan, (drygt en km, dock inte längs med bilväg förrän i tredje klass). Mamma jobbade dock bara deltid då och var oftast hemma samtidigt, före, eller kort efter mig. Eller så var bror hemma.
 
Sv: Barn ensamma

Det är olika på olika barn.
Och beror litet på vad man vill uppnå.
Visst klarar de sig själva ganska så tidigt om de är självständiga utav sig.
Men frågan är om man vill släppa kontrollen på det viset.
Det kan slå tillbaka senare.

Jag har väntat tills att barnen själva tyckt att de varit okej.
Och det kom ganska så sent.
Min belöning för det är att de inte ränner runt vind för våg och ställer till det nu när de är stora nog för det.
Utan följer våra vuxna värderingar i vad de gör - eftersom de varit tillsammans med oss tillräckligt långt upp i ålder för att göra som vi gör och inte som "kompisarna" gör.
 
Sv: Barn ensamma

Då kanske jag ska sluta nojja över det där med att gå till skolbussen från skolan

Inte vet jag.
Men i skolan där mina barn går/gick så sätts de på bussen av en vaktmästare.
De tillåts inte gå dit själva.
100m med mycket trafik.
 
Sv: Barn ensamma

När jag började skolan på 90-talet började jag direkt i första klass som nyfylld sexåring. I ettan fick jag gå med mamma till skolan/från fritids. När tvåan började hade jag just fyllt sju, då fick jag börja gå hem ensam och vara hemma en timme innan mamma kom hem, dock var det ju mycket roligare på fritids så jag brukade stanna där ändå :D

Har varit ensam hemma om eftermiddagarna sen jag var åtta-nio. Då började jag även laga mat åt mig själv och min syster.

Tycker inte du ska oroa dig. Det brukar vara superkoll med klasslista på vem som är med och vem som inte är med :)


Edit: Kom på att jag varit "ensam" tidigare än det. När mamma var i tvättstugan, t.ex. Det värsta jag minns hände (som inte var så illa) var att jag hjälpte mamma att skala potatis medans hon tvättade ute i tvättstugan. Skar mig i fingret på potatisskalaren. Visste dock att man ska skölja, torka och sätta på plåster. Kanske inte så fint gjort, men gissa vilken mamma som var stolt när hon kom tillbaka :D?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barn ensamma

Jag kan gå ut och ge hästarna frukost eller släppa ut dem i hagen medan barnen är kvar inne. Jag är då inte längre bort än att de kan ropa på mig genom fönstret - vilket de gör ibland bara för att kolla att det funkar...

Jag skulle inte lämna någon av dem ensam hemma ens för en liten runda med bilen med vatten till sommarhagen (500 m bort).

Min äldsta dotter är 6½ och börjar förskoleklass nu.
Hon får åka skolskjuts från grannbyn och vi kommer skjutsa henne dit. Vi kör inte hela vägen till skolan för att skoltaxin är en del av grejen med att börja skolan.
Hon får bli en hel del större innan vi kommer tillåta att hon t.ex cyklar själv ner till stället där skoltaxin kommer stanna, eftersom det är längs en smal grusväg genom skogen, där man som bilförare inte ser vad som finns bakom kurvorna och det tyvärr finns en del som kör alldeles för fort.
 
Sv: Barn ensamma

*kl'

Vi pratade lite om detta häromdagen jag och min man.
Våran 6.5-åring börjar förskola om nån vecka och vi sa att det är skönt sen när hon går i 3:an, 4:an och kan vänta hemma tills vi kommer hem. (slutar 16.oo)
Hon kommer oxå ha skolskjuts.

Det tycker jag känns ganska lagom. Vid 9-10 år. Men inte tidigare.
Tills dess blir det fritids de dagar vi jobbar även om det så felar på en kvart.


Nu kan hon vara inne själv om jag t.ex är nere vid stallet och grejar med nåt ute. Då kan hon ju ropa om det är något.
Likadant om jag var ute i vintras och släppte in hästarna eller liknande.
 
Sv: Barn ensamma

8 år var nog den stora flickan när hon var hemma själv nån längre stund. Innan dess så har hon varit själv kortare stunder utan problem.
Den andra två 5½ och 3 är själva ofta när jag går ut till hästarna, på skrikavstånd. Kan även lämna lillen ensam framför tvn när jag går till hästarna.

Skolskjuts brukar gå jättebra!
Första dagen den stora flicka åkte så åkte hon i bussen och jag i bil bakom :D. Nästa dag behövdes inte det. Det fanns barn på bussen som hon kände sen dagis, så det gick lite lättare då. Bussen stannar utanför vårt hus så det är nära :laugh:.
Sen följer en fröken med barnen och väntar tillsammans med dem tills alla bussar och barn åkt hem.

Du ska se att det går jättebra!!
 
Sv: Barn ensamma

Jag har inga barn, men när jag var liten så jag minns inte när jag fick börja gå/cykla till skolan själv (2 km eller ngt), däremot vet jag att i första klass så var mamma hemma på halvtid, dvs när jag kom hem från skolan var hon hemma. När jag gick i andra klass fick jag börja vara hos dagmamma efter skolan och mamma hämtade mig vid femtiden. Jag gick eller cyklade till dagmamman (2 km det med, från skolan)

I andra klass började jag ganska ofta att snika in mig att kompisens mamma skjutsade hem mig när hon hämtade kompisen, en timme innan jag brukade hämtas. Dvs jag var hemma själv en timme. Så från slutet av tvåan så var jag 'nyckebarn med dagmammeplats' typ, jag fick välja själv om jag ville åka till dagmamman eller hem, där varierade jag lite i början, men övergick ganska snart till att åka hem och vara hemma själv. Då var jag 8 år alltså.

Pratade med mamma om det häromdagen, att om det vore idag, då hade jag INTE fått gå/cykla själv till/från skolan. Var i liiitet samhälle/by/vad man kallar det. Lite trafik och 'alla visste vem man var'. Ingen var så orolig för varken trafik eller 'fula gubbar', tan föräldrarnas oro var ÄLVEN. Bland det första man fick lära sig var 'du får INTE gå på isen, du får INTE gå på isen'. Vad gjorde alla ungar? Jajamen - gick på isen. Ett under inget hände faktiskt.

Men som 'världen ser ut idag' hade mamma, säger hon iaf, sett till att jag hämtades/lämnades från skolan, och samma sak till/från kompisar när hon inte var hemma.
 
Sv: Barn ensamma

Ingen var så orolig för varken trafik eller 'fula gubbar', tan föräldrarnas oro var ÄLVEN. Bland det första man fick lära sig var 'du får INTE gå på isen, du får INTE gå på isen'. Vad gjorde alla ungar? Jajamen - gick på isen. Ett under inget hände faktiskt.

Så var det när jag var liten också.
Vi kunde leka själva ute på ett sätt som inte går idag i tätorter.

Teg - Umeå - Älven 1963 - 1968.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2
Svar
36
· Visningar
1 821
Senast: Troll
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 194
Senast: Destiny_D
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp