Barn,familjeproblem osv..Hjälp!

Status
Stängd för vidare inlägg.

amkm

Trådstartare
Jag skriver detta å min brors vägnar då vi i familjen nu behöver lite råd och hjälp med hans barn och hans fd fru som gör livet ganska svårt för honom och framförallt för barnen just nu.

För att göra en rätt lång story kort så började det hela när min bror blev arbetslös,han kunde då ha barnen var 14:e dag och livet var rätt ok enl. honom.Fd frun har aldrig varit lätt å samarbeta med vad gäller helger osv. så detta var väl en ganska bra lösning.Just då.

Bror fick ett jobb på en firma med lite längre resväg men det hela löste sig ok i allafall och han fortsatte att ha barnen så som det var avtalat.
MEN,denna firma började strula med löner osv och rätt vad det var så uteblev lönen,arbetsgivaren "försvann" osv. Vilket innebar att brodern hamnade lite mitt emellan "stolarna".
Dvs,han fick inte ut sin lön så som han skulle och fick inte heller ut ett arbetsgivarintyg så att han kunde stämpla.
På soc. fick han att han måste få ett arbetsgivarintyg trots att han försökte förklara situationen,men han var inte berättigad hjälp där heller för han hade ju som sagt jobbat,även om arbetsgivaren "försvunnit" och inga löner utbetalats.Stämpla fick han ju inte heller göra av precis samma anledning..*suck*
Så vi,dvs syskonen och våra föräldrar har ju fått hjälpa honom så gått vi har kunnat under några månader.Men nånstans tar ju våra tillgångar också slut och nu fick han jobb hos ett bemanningsföretag som då placerade honom på annan ort.
Och det var nu det riktiga strulet började.
Det blev ett j-la liv om att han inte kunde ha barnen varannan vecka,och nu skulel han minnsann ha sina helger osv..Å sen så ska hon minnsann vara borta då och då med jobbet å det var upp till honom å lösa det,för hon är minnsann borta osv osv..
"Hans helg" enl. schema är nu nästa gång midsommar,men näe då har hon planerat annat så då får han inte barnen osv. Å han måste om han inte kan ta barnen då och då köra upp de till Sthlm till hennes föräldrar osv.
Och nu kom ju tyvärr nästa grej,detta bemanningsföretag skickar min bror till Norge,redan imorgon..Till en oljeplattform..Vilket innebär ännu mindre möjlighet att springa efter hennes pipa hela tiden och hon är tvärförbannad och skriker och gapar,för hon har minnsann alla helgerna fram t om augusti ut planerade osv...

Ja,så här pågår det,hela tiden..Barnen mår dålig för fd'an drar in de i tjafset.Dottern är 8 år OCH är redan mkt väl medveten om vad som gör en fet osv..Svår i maten för hemma bantas det jämt och då är ungen smal,rent utav nästintill alldeles för smal!! Hon är dessutom väldigt elak mot djuren när hon är här och hälsar på vilket för mig är ett tecken på att hon inte mår bra osv.. Allt som sägs till henne får man alltid ett svar som att så säger inte mamma,jag får visst för mamma osv osv..

Blääääää,allt är verkligen så trist och det finns ingen som helst hjälpsamhet hos fd'an.
Frågan är ju nu bara,vad ska min bror göra? Ska han behöva "säga upp sig" och vi i släkten ska vi behöva försörja honom och hans barn? Hjäääääälp?! Vad ska man göra????

/Ledsen syster..
 
Sv: Barn,familjeproblem osv..Hjälp!

Eh.. har inte pappan några skyldigheter alls?
Klart man inte bara kan sticka iväg på jobb sådär hux flux utan att kolla om det är ok med den andre föräldren.
 
Sv: Barn,familjeproblem osv..Hjälp!

Är man arbetslös måste man ju ta de jobb man får...
 
Sv: Barn,familjeproblem osv..Hjälp!

Scilla skrev:
Eh.. har inte pappan några skyldigheter alls?
Klart man inte bara kan sticka iväg på jobb sådär hux flux utan att kolla om det är ok med den andre föräldren.

Nr 1,så är det inte "hans helg" förräns midsommar,men midsommar så har fd'an bestämt att hon ska ha de,för brorsan hade de minnsann förra året.

Nr 2,när man är arbetslös och har haft strul med ekonomin en längre period pga div omständigheter som existerat och som det redan står om i tråden så måste man jobba och få ihop stålar.

Nr 3,Vi i familjen har INTE varit med och planera deras barnafödande och ej heller planerat deras skiljsmässa osv.. Men hittills så har vi f-n fått betala för det mkt.

Några typiska exempel på beteendet.

Julen 2004 var "hennes",då skulle hon ha barnen hela helgen och brorsan fick ta de på nyår istället.M a o så firade de jul både julhelen och nyårshelgen.
Julen 2005 var min brors helg,men minnsann,hon var tvungen å ha barnen på juldagen,för de skulle minnsann fira julen hos hennes föräldrar..

Ett annat exempel..
Vi var ju till London nu i maj.Brorsan frågade om de kunde byta helger med varandra för barnen skulle med hit å vara hästvakt.Detta tillfrågade i slutet av mars å då var det inga problem alls för det passade henne bra osv..

Men när det sen kom till kritan,1,5 vecka innan vi skulle till London,då gick det minnsann inte alls för div. halvtama anledningar..
Hon skyller sen på brorsan och tycker att han aldrig ställer upp för ungarna osv.. Baktalar honom och oss för barnen osv. osv..
 
Sv: Barn,familjeproblem osv..Hjälp!

Jag tror att du måste börja med att skilja på dina känslor och de faktiska omständigheterna.

Det är inte er skyldighet att ställa upp, och om ni tycker det är så jobbigt så gör inte det då?

Exet verkar bete sig fel med detta hattande med helger. Se till att de får kontakt med familjerätten som kan hjälpa dem att reglera detta med umgänget ordentligt. Så att alla vet vilken helg som är vems och hur man går tillväga när man vill/måste byta.

Men din bror hattar ju också, eller hur? Jag skulle också bli irriterad om jag var exet om han helt plötsligt inte kan ha ungarna alls. Om han jobbar eller inte är ju egentligen inte hennes problem? Om han har pengar eller inte är inte heller hennes problem? Har man skaffat barn tar man också ansvar för dem, oavsett hur resten av livet ser ut!
 
Sv: Barn,familjeproblem osv..Hjälp!

Bubbla skrev:
Men din bror hattar ju också, eller hur? Jag skulle också bli irriterad om jag var exet om han helt plötsligt inte kan ha ungarna alls. Om han jobbar eller inte är ju egentligen inte hennes problem? Om han har pengar eller inte är inte heller hennes problem? Har man skaffat barn tar man också ansvar för dem, oavsett hur resten av livet ser ut!

Njae,det är ju inte han som hattar,han har fått göra TVÅ jobbyten under en raltivt kort period,och det beror ju egentligen inte på om han vill eller inte vill.Han måste ju jobba för att kunna ha barne pga de omständigheter som faktiskt har varit.

Dessutom,så är ju önskan att han ska ha barnen MER nu beroende på hur länge han får vara kvar.Men förhoppningsvis länge,å då jobbar han 14 dgr,hemma 14 dgr osv..

Men ja,det är tyvärr familjerätten och ev. tinget som blir inblandat för att komma i ordning med det hela OCH få till reglerade perioder istället för det ständiga hattandet under alla dessa år.
 
Sv: Barn,familjeproblem osv..Hjälp!

Arbeta måste han ju och har han "14-dagars" är det ju kanon för barnen.
Men jag tycker det låter som om soc måste kopplas in för att klargöra vad som gäller, baktalas dessutom föräldrarna av varandra och släkten på ömse sidor sitter barnen i en rejäl knipa.
Detta fixar inte föräldrarna av själva ta hjälp utifrån snarast innan det är kanonkört.
 
Sv: Barn,familjeproblem osv..Hjälp!

Men rent kallt så har din brors ex ingenting att göra med om din bror måste byta jobb. Det är egentligen ingenting hon MÅSTE ta hänsyn till, eller hur? I om att de inte är ett par längre så är hon faktiskt inte tvungen att bry sig om din brors jobbsituation. Även om det oftast är lättare att samarbeta när det strular till sig, åt ett eller annat håll.

Man behöver inte se familjerätten som ett misslyckande och något hemskt och det behöver inte heller leda till domstol. Man kan gå dit bara för att ha ett samtal och få hjälp av en opartisk person att reda ut hur det blir bäst för barnen.
 
Sv: Barn,familjeproblem osv..Hjälp!

Efter samtal idag med familjerätten så kommer detta att jobbas vidare på.Min bror har enligt de INTE gjort något fel,ibland kan faktiskt livet ändra sig och man måste som två föräldrar vara flexibel.De tkan faktiskt hända den andra parten något.
 
Sv: Barn,familjeproblem osv..Hjälp!

Vad bra! Då hoppas jag att det löser sig till allas och framför allt barnens bästa!

Visst ska man samarbeta och vara flexibel. Vet bara alltför många exempel där den ena parten utnyttjar att den andra alltid ställer upp, och ändrar sig fram och tillbaka. Det kan ju faktiskt vara så att det är av såna skäl man valt att inte längre vara ett par och då bör man inte behöva drabbas av det ändå (även om man naturligtvis får stå sitt kast lite eftersom man valt att skaffa barn med den människan).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 035
Senast: Sol
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 704
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp