Barn i lägenhet

Linn-Nora

Trådstartare
Vi bor med en snart tvååring i en lägenhet. Vi har en granne under oss. En äldre människa. Vi är nyinflyttade och har knackat på hos grannen och presenterat oss och sagt att vår lilla ännu inte riktigt lärt sig att gå tyst, men att grannen får gärna säga till om det låter för mycket. Grannen var vänlig och förstående, har enligt utsago dålig hörsel och sa att hen ska säga till om vi stör.
Men jag har ändå ångest över hur mycket dottern stampar när hon går. Jag vill inte störa grannen och försöker få dottern att gå tyst och inte springa inne. Men det går sådär än så länge.

Vad gäller? Läste hos hyresgästföreningen att även om man störs så får barn leka inne dagtid.

Just nu är det så att jag känner att jag inte vill att hon ska leka inne alls, och det går ju inte heller. Vi måste kunna vara inne. Samtidigt förstår jag vårt föräldraansvar och att vi måste lära henne. Men jag vill inte få klagomål eller bli tvingade att flytta.
 
Jag hade inte oroat mig för barnfötter i lägenhet. Jag har betydligt värre störningar (festande, sexuella aktiviteter, hostattacker) regelbundet och anser det vara en del i att bo i ett lyhört hus. Jag har ändå valt att bosätta mig här och folk (inklusive mig själv) måste få leva sina liv. Vi har trivselregler Ang när på dygnet det får väsnas (ie festande) och de efterföljs väl.
 
Låt dottern leka, gå, springa, prata och sjunga, barn låter och det hör till i lägenhetshus. Grannar måste ju faktiskt även stå ut med tex kolikbarn som gråter nätterna igenom, föräldrarna gör säkert sitt bästa för att tysta och lugna barnet för barnets skull. Inte tänker man väl på grannarna då? Barn måste få vara barn var de än bor.
 
Släpp det. Det tillhör normalt ljud man ska kunna leva med om man väljer att bo så.

Vill du kan du ju lägga tjockare mattor men gör det då inte enbart som ljuddämpare åt grannar utan för att du gillar det själv också. Hade jag vetat att jag haft en nattjobbare t.ex under mitt sovrum hade jag kanske försökt undvika att sitta och leka med tunga saker direkt mot golvet i det rummet utan en matta eller något emellan fram till kanske 13-14 men det är nog så långt jag kan sträcka mig.
 
Vi bor under ett tvillingpar som nu blivit runt 5 år. Jag har inte alls störts av ljud från dem när de leker, går eller springer. Snarare tycker jag att det är lite mysigt med ljud av liv och glädje.

Däremot upplever jag det som störande när de skriker när de är på balkongen, t.ex. när de bråkar eller när kompisar ropar på dem.
 
Vi bor också i lägenhet, med en granne under som inte verkar ha några problem med hörseln. Trots mycket skrikande, springande och bankande i golvet (ibland från ett helt gäng barn samtidigt) har vi inte fått ett enda klagomål. Vi har frågat vid flertal tillfällen och uppmuntrat hen att komma o säga till oss vid störning men aldrig fått något negativt till svar.

Däremot så dämpar vi volymen innan kl 8 och efter kl 20, i enlighet med reglerna. Och så försöker vi få dottern att inte skrika/prata högt i trapphuset.. lättare sagt än gjort ibland 🙈

Vad jag vill säga med allt detta är: oroa dig inte :) Och jag tycker inte att du ska behöva begränsa din dotters rörelser. Däremot gör man ju vad man kan för att undvika skrikfester. Men det är ju kanske mest för sin egen skull ;)
 
Vad jag vill säga med allt detta är: oroa dig inte :) Och jag tycker inte att du ska behöva begränsa din dotters rörelser. Däremot gör man ju vad man kan för att undvika skrikfester. Men det är ju kanske mest för sin egen skull ;)

Eller hur! Skrik, härj och omotiverat bankande står man ju inte ut med som förälder heller. Skillnad på det och normala barnläten.

Själv blir jag galen på föräldrar i det offentliga rummet som låter ungarna härja och skrika utan att de försöker avstyra det. Inte ungen jag blir irriterad på utan mesföräldrarna.
 
Tack för alla svar! 😊 👍

Jag ska försöka släppa det! Vill ju inte störa, men ni har rätt i att barn är barn! Tack, behövde höra detta!

Sen vill jag inte riskera att få problem med hyresvärden om grannen under stör sig. Men finns det ingen laglig rätt att avhysa oss på grund att vår tvååring leker inne så ska jag försöka släppa det 😊
Det är en privat hyresvärd. Iofs med typ tjugo fastigheter, men ändå.
 
Tack för alla svar! 😊 👍

Jag ska försöka släppa det! Vill ju inte störa, men ni har rätt i att barn är barn! Tack, behövde höra detta!

Sen vill jag inte riskera att få problem med hyresvärden om grannen under stör sig. Men finns det ingen laglig rätt att avhysa oss på grund att vår tvååring leker inne så ska jag försöka släppa det 😊
Det är en privat hyresvärd. Iofs med typ tjugo fastigheter, men ändå.

Tänker att det är skillnad på lek och lek, men oavsett hur mycket barnet leker lär du inte bli vräkt! :)

Däremot kan man ju visa hänsyn, gå tyst tycker jag väl absolut inte att man ska behöva lära en tvååring! Men spela boll kan man ju göra utomhus till exempel.
 
Leka normalt inne hindrade jag aldrig mina barn ifrån. Vi bodde i lägenhet från de föddes tills de var 6 respektive 8 år. Däremot var jag noga med att i trapphuset pratar man tyst och klampar inte runt med typ träskor. Särskilt små barn brukar bli väldigt fascinerade av det fantastiska ekot som finns i trappuppgångar. Många "fina sånger" blev det när de var små 🙈 Men några klagomål om det fick jag aldrig. Snarare leenden om vi mötte någon 🥰
 
Leka normalt inne hindrade jag aldrig mina barn ifrån. Vi bodde i lägenhet från de föddes tills de var 6 respektive 8 år. Däremot var jag noga med att i trapphuset pratar man tyst och klampar inte runt med typ träskor. Särskilt små barn brukar bli väldigt fascinerade av det fantastiska ekot som finns i trappuppgångar. Många "fina sånger" blev det när de var små 🙈 Men några klagomål om det fick jag aldrig. Snarare leenden om vi mötte någon 🥰

Kan tänka mig det 😊 att det blev leenden alltså 😊
Damen under här har sagt att hon gillar liv och rörelse. Men vår lilla går gärna med hälarna och tycker det är kul att springa från ena sidan lägenheten till andra 😳 det låter ju en del. Försöker ändå begränsad det efter 20, men det är svårt att få lillan att förstå. Hon är ju inte så stor ännu så det blir mest en rolig lek när vi försöker få henne att inte springa 😳😉
 
Intressant tråd. Jag är en sån där jobbig skiftarbetande granne som bor under en barnfamilj, vilket jag upptäckte för en vecka sedan då jag fått nya grannar medan jag var bortrest... inte jätteroligt.

Jag förstår att barn låter. Men det är skitjobbigt när det dundrar i ens sovrumstak från kl 7 på morgonen och nu fortfarande vid 22 är det ett djävulens liv. Vet inte hur gamla barnen är, men kanske förskola/låstadieålder. Jag håller på att bryta ihop bara av tanken på att leva i detta oljud :crazy: Jag vill inte vara otrevlig och jag förstår att bo i lägenhet alltid innebär en risk för att bli störd av grannar, ffa när en har specifika behov av att sova på udda tider. Men det är inte gjort i en handvändning för mig att byta bostad heller, och under den tiden behöver jag kunna sköta mitt jobb vilket blir svårt om jag får sova 3-4 tim per dygn.

Vet inte vad jag ville ha sagt. Men jag hade älskat om mina grannar kunnat klä in sina golv i tjocka mattor. Just nu håller lampan i taket på att skallra ner i bordet under. Typ.
Enda fördelen som jag ser är att nu behöver ja aldrig mer ha dåligt samvete för att min hund skäller lite när hon blir lämnad. Bevisligen är ju dessa inte speciellt ljudkänsliga så nu ska jag för första gången prioritera ensamhetsträning av hund före att visa hänsyn till grannar :angel:
 
Intressant tråd. Jag är en sån där jobbig skiftarbetande granne som bor under en barnfamilj, vilket jag upptäckte för en vecka sedan då jag fått nya grannar medan jag var bortrest... inte jätteroligt.

Jag förstår att barn låter. Men det är skitjobbigt när det dundrar i ens sovrumstak från kl 7 på morgonen och nu fortfarande vid 22 är det ett djävulens liv. Vet inte hur gamla barnen är, men kanske förskola/låstadieålder. Jag håller på att bryta ihop bara av tanken på att leva i detta oljud :crazy: Jag vill inte vara otrevlig och jag förstår att bo i lägenhet alltid innebär en risk för att bli störd av grannar, ffa när en har specifika behov av att sova på udda tider. Men det är inte gjort i en handvändning för mig att byta bostad heller, och under den tiden behöver jag kunna sköta mitt jobb vilket blir svårt om jag får sova 3-4 tim per dygn.

Vet inte vad jag ville ha sagt. Men jag hade älskat om mina grannar kunnat klä in sina golv i tjocka mattor. Just nu håller lampan i taket på att skallra ner i bordet under. Typ.
Enda fördelen som jag ser är att nu behöver ja aldrig mer ha dåligt samvete för att min hund skäller lite när hon blir lämnad. Bevisligen är ju dessa inte speciellt ljudkänsliga så nu ska jag för första gången prioritera ensamhetsträning av hund före att visa hänsyn till grannar :angel:

Jag tänker att du ändå kan prata med dina grannar🙂 gissar att de inte förstår att det låter så mycket. Jag var dum nog att inte ha en tanke på det i vår förra bostad, förrän den dameb under knackade på. Det är därför jag är så nojig nu och inte vill störa.
 
Om du är nojig kanske ni och barnet ha mjuka tofflor inomhus? Motsatsen till träskor borde dämpa ljud. Att ni vuxna också har det är ju för att visa att inomhus har man tofflor på sig. Ni klampar säkert inte och behöver säkert inte några tofflor, men det är enklare att införa en rutin om hela familjen gör det tillsammans.
 
Jag är också en granne som bott under barnfamilj och ja Jäklar vad ungar som stampar med hälarna kan låta! De får hellre köra torktumlaren 24 timmar om dygnet. Det är liksom ingen lek, så även om jag inser att ingen kan bli vräkt och att barn måste få vara barn skulle jag önska att de fick springa mer utomhus än inomhus.
Mattor är nog en bra idé. :) Och nej, jag har aldrig klagat men ibland tänkt irriterade tankar.
 
Har också (innan vi fick barn själva ) bott under ”stampande” barn.

För mig hade toleransnivån gått upp med många 100 % om grannarna gjort som ni och själva tagit kontakt och sagt att ni är medvetna om det!

Sen är det ju omöjligt för er att veta hur mycket just er granne störs av just ert barn. Så skaffa inga mattor ni inte vill ha förrän grannen faktiskt sagt att ni stör. Grannen har ju verkligen fått möjlighet att odramatiskt glra det :)
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
897
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 507
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 584
Senast: YlvaG
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 986
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp