Bukefalos 28 år!

Barn i rockard

keilir

Trådstartare
Vet ju att det är flera här med häst så jag tänkte höra hur/om ni haft med er mindre barn/bebisar i rockard? Hur har ni löst det?
Vi har en urbussig Shettis som vi kör en hel del, dottern är 4 år så det är knappast ett problem. Men lilleman är snart 11 månader och hade nog säkert kunnat hänga på ibland, men jag vill inte gärna sitta och hålla i honom utan vill ha händerna fria.
 
Vet ju att det är flera här med häst så jag tänkte höra hur/om ni haft med er mindre barn/bebisar i rockard? Hur har ni löst det?
Vi har en urbussig Shettis som vi kör en hel del, dottern är 4 år så det är knappast ett problem. Men lilleman är snart 11 månader och hade nog säkert kunnat hänga på ibland, men jag vill inte gärna sitta och hålla i honom utan vill ha händerna fria.
Jag spånar.... Kanske kan du ta själva sitsen från Ikeas antilop stol och skruva fast på sitsen på rockarden. Om du inte vill skruva kanske du kan klistra den mjuka delen av kardborreband och den vassa delen på antilopstolen. Finns ju sån kardborre som har klister på baksidan.

Mvh Miks
 
Jag är kanske larvig men tycker det låter som en dålig idé.. Känns som att ett så litet barn lätt ramlar ur. Och att sätta fast barnet på nått sätt är ju livsfarligt om olyckan skulle va framme.
Nu visste jag ju att det skulle komma såna här kommentarer också, självklart har jag tänkt på det och kommer tänka flera gånger till.
Men jag vet ju att det finns folk här inne som haft med sina barn så då ville jag veta hur dom gjort.
 
Kan du inte ha bebis i sjal?
Du får händerna fria men bebis sitter inte fast i vagnen så ni kan ta er ur snabbt OM det skulle hända något.
 
Jag hade också funderat på någon form av sjal/sele att bära själv. för mig hade det inte känts bra att sätta fast ett barn i själva vagnen. Ang. risken för olyckor så tror jag TS är medveten om detta själv och tycker att det är onödigt att göra kommentarer om det.
 
Jag är kanske larvig men tycker det låter som en dålig idé.. Känns som att ett så litet barn lätt ramlar ur. Och att sätta fast barnet på nått sätt är ju livsfarligt om olyckan skulle va framme.

Kan du inte ha bebis i sjal?
Du får händerna fria men bebis sitter inte fast i vagnen så ni kan ta er ur snabbt OM det skulle hända något.
Oj jag tänkte inte på att det skulle kunna hända något :o Min kuse var så snäll att köra men nu läste jag igen att det var en busig lite pålle. Kanske ska skrota min ide!

Mvh Miks
 
Oj jag tänkte inte på att det skulle kunna hända något :o Min kuse var så snäll att köra men nu läste jag igen att det var en busig lite pålle. Kanske ska skrota min ide!

Mvh Miks

TS har skrivit att deras shettis är en "urbussig" ponny. I min värld har orden bussig och busig helt olika innebörd.
 
Om man bortser från just säkerhetsaspekten i det hela så borde ju en cykelstol el liknande som man skruvar fast funka, tror jag sett det på bild för några år sedan.
 
Oj jag tänkte inte på att det skulle kunna hända något :o Min kuse var så snäll att köra men nu läste jag igen att det var en busig lite pålle. Kanske ska skrota min ide!

Mvh Miks
Absolut inte busig, bussig!! Hade han vart busig hade han inte varit i närheten av mina barn:D
 
Vet ju att det är flera här med häst så jag tänkte höra hur/om ni haft med er mindre barn/bebisar i rockard? Hur har ni löst det?
Vi har en urbussig Shettis som vi kör en hel del, dottern är 4 år så det är knappast ett problem. Men lilleman är snart 11 månader och hade nog säkert kunnat hänga på ibland, men jag vill inte gärna sitta och hålla i honom utan vill ha händerna fria.


Babbyskydd! De flesta 11 månaders får plats i tex akta gracos. Skruva inte fast något. Du måste kunna "slänga" ut barnen om något skulle hända.
 
Alternativt annan bilbarstol som du kan hiva ur vagnen. Dock saknar steg 2 stolar den både som skyddar barnet om stolen hamnar upp och ner.
 
Nu visste jag ju att det skulle komma såna här kommentarer också, självklart har jag tänkt på det och kommer tänka flera gånger till.
Men jag vet ju att det finns folk här inne som haft med sina barn så då ville jag veta hur dom gjort.

Det är svårt att låta bli att påtala faran i att ta med ett så litet barn i en rockard..
Förstår att det är irriterande men jag kan faktiskt inte låta bli. :o
Det enda jag kan komma på som skulle kännas hyffsat är att ha bebisen i tex bilbarnstol i botten av rockarden. Om du har bebisen sele/sjal och själv ramlar ur är ju risken stor att du landar på bebisen.
Dom jag känner som haft med sina barn på körturer har väntat tills barnet är stort nog att kunna sitta still och njuta av turen, då har dom haft en snöre bundet i vagnen som barnet fått hålla i.
 
Bärsele som det går att ha barnet framåtvänd i tror jag på. Så har maken gjort med dottern på fyrhjulingen och det har funkat bra. (Han kör jättesakta med henne på apropå säkerheten.)
 
Det finns ju bärstolar som är hårda, Jag vet inte om det är tänkt att man som vuxen ska kunna landa på den med bebis i utan fara, ifall det går så kan det kanske vara ett alternativ.
 
Folk spänner ju fast sina barn på cykeln och cyklar i stadstrafik. DET ser jag som mycket farligare, än att finåka efter en snäll shettis. ;)
De är farligt att leva, men barn måste få göra det som är kul också!

* Jenny *
 
Folk spänner ju fast sina barn på cykeln och cyklar i stadstrafik. DET ser jag som mycket farligare, än att finåka efter en snäll shettis. ;)
De är farligt att leva, men barn måste få göra det som är kul också!

* Jenny *


En cykel kan inte kasta av föräldern och fortsätta i flera kilometer ut i skogen. Det kan en ponny i värsta fall. Oavsett hur snäll den är. Men ja, det är farligt att cykla också.
 
En cykel kan inte kasta av föräldern och fortsätta i flera kilometer ut i skogen. Det kan en ponny i värsta fall. Oavsett hur snäll den är. Men ja, det är farligt att cykla också.

Jo, jag spetasade till det lite. Men jag har bättre koll på en ponny, som jag själv håller i tömmarna. Än omgivande trafik som kanske kör som idioter, kanske drogade, utan körkort eller bara har otur.
Är olyckan framme så är den.

* Jenny *
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 618
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 761
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 530
Senast: Madalitso
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hund rädd i ny bil
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp