Barn i sele (inte bärsele)

Mineur

Trådstartare
Moderator
Något jag ser ganska ofta där jag bor är föräldrar som har sitt/sina barn i sele, alltså något i stil med det här:

1578134376664.png


Är det här vanligt i Sverige? Är det något du använder själv? Vad tycker du som förälder om det som "verktyg" eller vad man ska kalla det?
 
Har sett det någon gång på större köpcenter och stan. Mina föräldrar hade det på mig när jag var barn.
Jag var en riktig rymmare och har antagit att de barn jag sett i sele varit likadana :p
 
Inte sett i Sverige, dock i England. Kan förstå det praktiska i det om man är och handlar på ett köpcentrum eller liknande.
 
Det är inte särskilt vanligt här nej.

Jag kan absolut förstå användningen! Spontant känns det lite "fel" men inget jag egentligen kan motivera.
 
Sett en gång i Sverige, turister dock. Barnet var 3-4 år och den som höll i kopplet var ett äldre barn på ca 10 år. Såg inte alls trevligt ut... För rymningsbenägna småbarn på 1-2 år kan jag förstå poängen.
 
Jag har inte sett barn i sele, men sett tvillingar som har haft liknande rep/koppel som varit fästa i barnryggsäckar som de haft på sig. Jag har tyckt att det kan kännas rimligt att ha när man är ute och går med två små samtidigt.
 
Anade att det inte var så vanligt i Sverige men var inte säker på om det bara är jag som inte sett det eftersom jag sällan är där.

Jag tycker också att det ser lite fel ut på något vis, åtminstone när jag som i går ser det på äldre barn (läs: i 4-årsåldern) på ställen som i parken eller på gågatan. Men samtidigt kan jag tänka mig flera situationer och omständigheter där det verkligen är befogat och gör livet lättare (och säkrare) för alla.
 
Vi har en, har en snart 2 åring som protesterar mot att åka vagn och vägen till och från förskolan och utanför vårat hus har ingen trottoar och hans fötter går fort och gärna rätt över vägen och han tycker inte om att hålla handen eller bli buren så är en trygghet helt enkelt
 
Vi har en tvååring som ibland måste spännas fast i vagnen för att han inte ska rymma. Så koppel på honom skulle absolut vara användbart. Av någon anledning är vagn och sele mer accepterat än koppel och sele här.

Grejen med småttingar är att de har mycket lite konsekvenstänk och så gott som ingen impulskontroll så de (i alla fall vissa, som har extra spring i benen) kan helt plötsligt slita sig och rusa i väg. Till exempel rakt ut i gatan, eller framför en cykel på cykelbanan, eller framför en fullastad snabbrullande kundvagn på Ica. Det är ganska otäckt ibland :nailbiting:
 
Aldrig sett. Men hade vi bott mitt i stan hade vi definitivt behövt något sådant på vår 2åring när vi går längs gatorna, envis och kvick som en oljad blixt är ingen bra kombo med bilar.
 
Var inte ovanligt på 60-talet. Användes väl mest som vagnsele så en inte drattade ur men där fanns en rem som kunde funka som handtag/koppel. Jag vet att jag försökte ha min sele på vår jakthund men den passade inte :)
 
Något jag ser ganska ofta där jag bor är föräldrar som har sitt/sina barn i sele, alltså något i stil med det här:

Visa bifogad fil 43425

Är det här vanligt i Sverige? Är det något du använder själv? Vad tycker du som förälder om det som "verktyg" eller vad man ska kalla det?
Mina föräldrar satte på mig en liknande när jag var liten på sjuttiotalet. Kombon kvick småtting som gick tidigt och Stockholmstrafik var tydligen läskig. Om jag minns rätt var tömmarna strax över metern långa.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
22
· Visningar
1 562
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Ni som har separerat. Hur har ni gjort när era barn inte vill till den andra föräldern? Kanske främst ni som har små barn. Pappan är bra...
Svar
7
· Visningar
827
Senast: Blyger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp