Barn i slöja

Ska barn i slöja få vara med i bild?

  • Ja

    Röster: 135 83,3%
  • Nej

    Röster: 21 13,0%
  • Vet inte

    Röster: 6 3,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    162

karamelldrottningen

Trådstartare
Anser ni att det är bra eller dåligt med bilder på barn i slöja i idrottsammanhang?
Det verkar vara delade meningar hos Riksidrottsförbundet.
Varför/varför inte?
 
Anser ni att det är bra eller dåligt med bilder på barn i slöja i idrottsammanhang?
Det verkar vara delade meningar hos Riksidrottsförbundet.
Varför/varför inte?
För att barn eller kanske främst ungdomar i slöja finns i vårt samhälle och då ska de självklart få finnas på bild. Är slöjan kvinnoförtryck, ja i många fall men det är inte vår sak att förbjuda det utan underlätta för kvinnor i alla åldrar att göra egna val. I det här fallet var det dessutom skytte som direkt fick folk att tänka på terrorister tydligen. Jag anser att folk behöver fundera på sina egna fördomar innan de ger sig på andras fördomar.
 
För att barn eller kanske främst ungdomar i slöja finns i vårt samhälle och då ska de självklart få finnas på bild. Är slöjan kvinnoförtryck, ja i många fall men det är inte vår sak att förbjuda det utan underlätta för kvinnor i alla åldrar att göra egna val. I det här fallet var det dessutom skytte som direkt fick folk att tänka på terrorister tydligen. Jag anser att folk behöver fundera på sina egna fördomar innan de ger sig på andras fördomar.
Word!
 
Jag är mot religion och kvinnoförtryck så jag är mot bruket av slöja. Men, de flickor och kvinnor som tvingas använda det (av traditionen eller av släkt/make) ska ju också få delta i idrotter och andra sammanhang. Undantaget de sammanhang som kräver skyddsutrustning eller har andra krav som inte går att kombinera med slöja.
 
Vi måste ju dock komma ihåg att det finns kvinnor och barn som själva väljer att bära slöja. Jag tycker att det är så himla trångsynt att ta för givet att alla som bär slöja är tvingade till detta eller förtryckta. :banghead: Ja, det finns också massor av kvinnor och barn som är tvingade vilket självklart är HEMSKT, men det finns även de som vill ha det för att det för dem är en symbol för deras religion. Och det finns muslimska kvinnor som inte vill bära slöja, de kan vara religiösa ändå.

I Sverige är vi fria att tillhöra vilken religion vi vill, eller att inte ta del av någon religion alls. Men kan vi bara någon gång sluta att försöka bestämma vad kvinnor ska ha på sig!? Det är verkligen inte upp till oss att förbjuda något klädesplagg.
 
Jag är emot religion. Oavsett vilken religion. Anser att religion som fenomen är skadligt för människan, fördummande och hämmar det egna och kritiska tänkandet. Anser att religion skapats av människor som velat ha nåt att styra andra människor med. Spelar ingen roll vilken religion det gäller. Det är fenomenet jag är emot. Och om folk nu måste tro på det så tycker jag att de kan göra det i det privata och inte ta med sig det ut i samhället.

Men alla ska ha samma rättigheter att delta i samhället (idrott, kultur osv). Med undantag för sammanhang där t.ex. Det inte är lämpligt att helt dölja sitt ansikte.
 
För att barn eller kanske främst ungdomar i slöja finns i vårt samhälle och då ska de självklart få finnas på bild. Är slöjan kvinnoförtryck, ja i många fall men det är inte vår sak att förbjuda det utan underlätta för kvinnor i alla åldrar att göra egna val. I det här fallet var det dessutom skytte som direkt fick folk att tänka på terrorister tydligen. Jag anser att folk behöver fundera på sina egna fördomar innan de ger sig på andras fördomar.
Välformulerat!! Instämmer helt!

För mig är det en självklarhet att människor får ha vilka kläder de vill och ingen ska exkluderas från att vara med på bild enbart utifrån vad de har på sig, oavsett om det är en hoodie eller en hijab.
Men kan vi bara någon gång sluta att försöka bestämma vad kvinnor ska ha på sig!? Det är verkligen inte upp till oss att förbjuda något klädesplagg.
Skam-skådespelerskan ger bra svar på tal om detta... https://www.aftonbladet.se/tv/a/278674
 
Jag är emot religion. Oavsett vilken religion. Anser att religion som fenomen är skadligt för människan, fördummande och hämmar det egna och kritiska tänkandet. Anser att religion skapats av människor som velat ha nåt att styra andra människor med. Spelar ingen roll vilken religion det gäller. Det är fenomenet jag är emot. Och om folk nu måste tro på det så tycker jag att de kan göra det i det privata och inte ta med sig det ut i samhället.

Men alla ska ha samma rättigheter att delta i samhället (idrott, kultur osv). Med undantag för sammanhang där t.ex. Det inte är lämpligt att helt dölja sitt ansikte.
Vem/hur o av vilka bevarades mänsklighetens sammanlagda vishet under Europas dark ages?
 
Vi måste ju dock komma ihåg att det finns kvinnor och barn som själva väljer att bära slöja. Jag tycker att det är så himla trångsynt att ta för givet att alla som bär slöja är tvingade till detta eller förtryckta. :banghead: Ja, det finns också massor av kvinnor och barn som är tvingade vilket självklart är HEMSKT, men det finns även de som vill ha det för att det för dem är en symbol för deras religion. Och det finns muslimska kvinnor som inte vill bära slöja, de kan vara religiösa ändå.

I Sverige är vi fria att tillhöra vilken religion vi vill, eller att inte ta del av någon religion alls. Men kan vi bara någon gång sluta att försöka bestämma vad kvinnor ska ha på sig!? Det är verkligen inte upp till oss att förbjuda något klädesplagg.

Ja, men vad ligger djupt bakom att flickor/kvinnor väljer själva att ta på sig slöja?
Hur fritt är valet?

kan man undra

Jag tycker att det är väldigt positivt att visa att det finns idrottsutövare av alla/många ursprung. Just slöj-biten är svår.
En flicka med utseende som talar för ursprung i Mellanöstern (eller Afrika eller Asien eller var som helst; även "typiskt nordiskt utseende) får väldigt gärna vara med och visa upp sport.
Just slöjan är problematisk.
Jag kan förstå båda sidor av debatten.
 
Många känner sig sekulära o frigjorda för att de är emot slöja, man utgår från att alla som bär slöja gör det pga islamism.
Islamofobin känner inga gränser så länge det förtäcks som jämställdhet.

Du skriver islamism, syftar du nu på mer konservativ just islamism, eller syftar du på islam i stort?

Slöjan har ju blivit en ganska uttalad symbol för religion och starkt patriarkala strukturer med väldigt liten grad av (val)frihet för kvinnan. Rätt eller fel vet jag inte.
 
Hur är det med (flicke-) barn som ägnar sig åt vattenidrott i Sverige, är de topless? Eller befinner de sig i en kultur som sexualiserar och förtrycker barn och därmed kräver att de bär baddräkt/bikiniöverdel?
Min son hade en tjej i sin träningsgrupp som väldigt länge vägrade baddräkt utan hoppade i badbyxor, men som till slut pga åsikter från vuxna människor tvingades använda baddräkt för att få tävla. Då slutade hon med simhopp helt
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 148
Senast: Mineur
·
Relationer En vän till mig har sitt barn varannan vecka, varannan vecka bor barnet hos hens mamma. Nu har det kommit fram att det hos mamman finns...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp