Barn i slöja

Ska barn i slöja få vara med i bild?

  • Ja

    Röster: 135 83,3%
  • Nej

    Röster: 21 13,0%
  • Vet inte

    Röster: 6 3,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    162
Tas bilden där personen representar ett lag i idrott så tycker det är fel. Jag vill att idrott skall vara skild från religion. Hijab eller ett kors i ett halsband...
Rent privat bild så spelar det ingen roll för mig.
Ja, du vill. Men det är ju faktiskt inte upp till dig utan till det idrottande barnet. Man har rätt att klä sig som man vill i idrott så länge man inte bryter mot hygien- eller säkerhetsregler.
 
Jag vill att idrott skall vara skild från religion
Det här är en helt obegriplig hållning tycker jag. Är det inte bättre att visa att inom vår sport är ALLA välkomna? Att vi inte delar in oss i etniciteter eller religioner utan vi är människor och vi möts i vår sport och vårt intresse?

Att ni kan bli så jädra provocerade av ett litet barn som utövar sin hobby, det är banne mig väldigt jäkla obehagligt.
 
Det här är en helt obegriplig hållning tycker jag. Är det inte bättre att visa att inom vår sport är ALLA välkomna? Att vi inte delar in oss i etniciteter eller religioner utan vi är människor och vi möts i vår sport och vårt intresse?

Att ni kan bli så jädra provocerade av ett litet barn som utövar sin hobby, det är banne mig väldigt jäkla obehagligt.
För mig är inte idrott en rättighet. Men jag önskar att alla får idrotta, fast utan religiösa uttryck. Det handlar inte om etnicitet utan om religion.
 
Sålänge det är ok rent regelmässigt enligt reglerna för sporten så är slöjan varande eller ickevarande något som ska tas utanför frågan om personens deltagande.
 
Samtidigt kanske fler föräldrar börjar att släppa på kravet om slöja om det från idrotten visar att det är oacceptabelt.

Kanske gör en del föräldrar det, men jag skulle tro att om det är föräldrar som inte låter sitt barn själv välja om hon ska ha slöja eller inte och i de fall där barnen faktiskt verkligen är i behov av andra infallsvinklar så är risken större att barnet helt enkelt får stanna hemma. Jag tror att det är genom att komma in i samhället som barnen får störst möjlighet att få leva som andra barn, inte genom att de utesluts.
 
Nej men så himla bekvämt att du drar gränsen på ett sådant sätt att det inte påverkar dig alls. För dig blir idrotten en rättighet, men inte för den där lilla tjejen som helst av allt vill spela fotboll men råkar ha hijab och därför inte får vara med.
Ja, så är det för mig. Tyvärr kan vissa barn få stå tillbaka i mitt resonemang. Det kan jag stå ut med. Att barn ska tvingas att täcka sitt hår bara för att de är av kvinnligt kön det står jag inte ut med. Det är fundamentalt för mig.
 
Oj! För mig känns det självklart att alla ska ha rätt att få idrotta. Alltså oavsett religion och om man väljer att ha på sig religiösa symboler!

Jag är överens med dig om att alla barn ska ha möjlighet och uppmuntras att idrotta. Men däremot är vi då återigen tillbaka till frågan om vad för symboler vi ska acceptera. En nazi-hakkors - är det ok? Slöja som symboliserar ett religöst kvinnoförtryck - är det ok? Jag tycker inte det är ok, inte på barn. Inte att det ska representera idrott. Jag tycker inte dessa saker har i det offentliga rummet att göra.

Jag anser att alla har rätt att ha en egen politisk åsikt, och alla har rätt att utöva sin religion. Men jag anser inte att förtryck ska uppmuntras eller accepteras.
 
Det tycker jag inte alls och nu uppvisar du exakt vad som är fel på debatten på bukealos.
Halmgubbe deluxe.
Jag förstod iofs inte riktigt ditt inlägg, som jag ändo kommenterade. Men halmgubbe? Det håller jag nog inte med om. Snarare någon annan typ av (medveten) fallasi. Jag lyckas inte komma på vilken.

Men jag tycker nog att den besatthet vid slöjan som många inlägg uppvisar är ett större bekymmer. Den kringskär tjejers och kvinnors rörelsefrihet.
 
Att barn ska tvingas att täcka sitt hår bara för att de är av kvinnligt kön det står jag inte ut med.
Och jag står inte ut med att barn ska exkluderas. För mig är blotta tanken VIDRIG.

Sen fattar jag inte hur du tror att exkludering från idrott ska göra så att flickorna automatiskt slipper slöjan. Eller handlar lösningen bara om att DU ska slippa se dem?
 
Jag tror att du skulle veta om det vore så att dina kollegor räknades som några av Sveriges ledande experter på området ;). Att vara "föredetta doktorand" säger mig däremot inte så mycket.
Att vara doktorand inom ämnet är nog betydligt mer välgrundat än de flesta... Som sagt, du behöver inte hålla med, men jag tycker, och många håller med, att det är en förening som har en väldigt märklig syn just på islam trots att de problem de jobbar för sträcker sig betydligt längre än så. Och som sagt, det finns fler än länsstyrelsen i östergötland som jobbar med hedersvåld och fundamentalism.
 
Ja, så är det för mig. Tyvärr kan vissa barn få stå tillbaka i mitt resonemang. Det kan jag stå ut med.

Så jäkla beklagligt att ens egna principer skulle vara viktigare än bra medel för lyckad integration. Svårt att tänka sig något mer bakvänt om man vill få in utsatta grupper i samhället. Och att du dessutom poängterar att just du står ut med det? Du som det inte ens berör? Att stänga ut barn på det sättet? Svårt att hitta ord för det.
 
Ja, så är det för mig. Tyvärr kan vissa barn få stå tillbaka i mitt resonemang. Det kan jag stå ut med. Att barn ska tvingas att täcka sitt hår bara för att de är av kvinnligt kön det står jag inte ut med. Det är fundamentalt för mig.


Så ditt resonemang bygger på någon slags ”for the cause of a greater good”?
På vilket sätt tänker du dig då att reglerna skulle se ut ? Rakt av ”slöja är förbjudet om ditt barn ska vara med på gymnastiken” ? Eller ännu mer överlag att ”slöja är förbjudet i Sverige i publika rum” ?
 
Ja, så är det för mig. Tyvärr kan vissa barn få stå tillbaka i mitt resonemang. Det kan jag stå ut med. Att barn ska tvingas att täcka sitt hår bara för att de är av kvinnligt kön det står jag inte ut med. Det är fundamentalt för mig.

Men barnet kommer ju täcka sitt hår ändå, den enda skillnaden blir att du inte behöver se det på bilder och att barnet inte får idrotta.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
918
Senast: Crossline
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 967
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 992
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp