Barn i slöja

Ska barn i slöja få vara med i bild?

  • Ja

    Röster: 135 83,3%
  • Nej

    Röster: 21 13,0%
  • Vet inte

    Röster: 6 3,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    162
Men varför ens skriva då? :confused: Att man ska vara lämpligt klädd för den sport man utövar är liksom en helt annan diskussion. Det är lite som om några diskuterar vilken typ av häst som är lämplig till dressyr och du kommer in och säger att man ska ha hjälm när man rider.
Nej, det är rakt inte en annan diskussion stt komma in och säga att klädesplagg eller religiösa symboler som både är lagliga och godkända för sporten i fråga självklart också är lämpliga att publicera bilder på. (Däremot så tycker jag det är extremt olämpligt för en representant för en annan sport att kommentera ett barns fullt lagliga klädsel och religion på en bild när barnet utövar en annan idrott och göra barnet i fråga till en symbol för sina egna åsikter.)
 
Måste man vara en bra representant för sporten för att få vara med på bilder? Och vem säger att de med slöja inte är bra representanter?
Jag tycker att alla ska få synas på bild oavsett hur de ser ut och om de är duktiga eller inte.
Som bra representant för sporten menade jag inte att man är duktig på den utan mer använder lämpliga skyddskläder, är nykter osv. Slöja/religiösa symboler tycker jag som sagt är helt ok förutsatt att de är tillåtna inom vad som räknas som lämplig klädsel för sporten.

Sen är der förstås upp till klubben eller personen som går med på att vara med på bild vad som bör fotograferas och upp till varje tidning/andra medier vad som bör publiceras men så länge det är lagligt och förekommer i samhället så ser jag inget olämpligt. Om andra gör det så får de arbeta för att förbjuda själva fenomenet, inte bilder på det.
 
Nej, det är rakt inte en annan diskussion stt komma in och säga att klädesplagg eller religiösa symboler som både är lagliga och godkända för sporten i fråga självklart också är lämpliga att publicera bilder på. (Däremot så tycker jag det är extremt olämpligt för en representant för en annan sport att kommentera ett barns fullt lagliga klädsel och religion på en bild när barnet utövar en annan idrott och göra barnet i fråga till en symbol för sina egna åsikter.)
:confused: Jag förstår fortfarande inte hur du anser att det hör ihop med ursprungs frågan? Det har aldrig varit ett problem att skjuta luftgevär i hajib, speciellt inte när man provar på, men det går även fint på elitnivå. Problemet ligger i om man anser att flickor i hajib får synas på bild när de utövar en idrott eller inte.
 
:confused: Jag förstår fortfarande inte hur du anser att det hör ihop med ursprungs frågan? Det har aldrig varit ett problem att skjuta luftgevär i hajib, speciellt inte när man provar på, men det går även fint på elitnivå. Problemet ligger i om man anser att flickor i hajib får synas på bild när de utövar en idrott eller inte.
Och där tycker jag att jag har varit tydlig med varför jag tycker det går bra. Om du inte förstår varför så kan jag nog inte vara tydligare tyvärr. Om slöja är ett så stort problem och representerar kvinnoförtryck så får man förbjuda det, inte vägra visa bilder på det. Om man som förening har problem med religiös klädsel på sina utövare pga en eller annan anledning så får man ta med det i sina egna regler eller policy. Det samma gäller på samhällsnivå.
 
Anser ni att det är bra eller dåligt med bilder på barn i slöja i idrottsammanhang?
Det verkar vara delade meningar hos Riksidrottsförbundet.
Varför/varför inte?
Jag tycker inte barn ska ha slöja, av samma anledning tycker jag att barn med slöja ska få vara med på bild.

Jag anser att barn inte ska påtvingas en religion eller politisk åsikt därför vill jag inte att barn ska ha slöja. Barn ska få välja själva. Av samma anledning anser jag att det är fel att neka barn med slöja att vara med på bild i idrottssammanhang.
Barn ska inte dras in i vare sig religion eller politik. Idrotten ska vara fri för alla. Alla, oavsett vilken religion föräldrarna har. Att förbjuda flickor med slöja att vara med på bild försätter flickan i en obehaglig situation oavsett om slöjan är hennes eget val eller inte. Hon ska inte utsättas för det, hon ska ha kul. Förbjuder vi flickor att vara med på bild så kommer inte färre flickor bära slöja. Men det finns en risk för att flickor med slöja får svårare att utöva en viss sport om klubben tar ställning mot slöjan. Att ha med flickor med slöja på bild uppmuntrar andra flickor med slöja att också börja med idrotten. Kanske någon flicka som gärna vill men är osäker på om det är ok att vara med just på grund av slöjan.
 
Män är idioter. Men kvinnorna som höll med honom ... vad tänker de? Stockholms syndrom? O_o
Jag skulle gissa att det är ett bevis på att om man berättar att saker är på ett visst sätt för en människa hela dens liv och hävdar att alla som säger annorlunda ljuger, och dessutom hotar med ett helvete så kan man få folk att tro på mycket konstiga saker.

Jag känner en del svenska muslimer och ingen av dem är ens i närheten av att stödja jihadister eller uttrycker extremistiska åsikter. Tvärtom, talar du med tex Syrier hatar de IS på ett sätt som vi 'svenskar' inte förstår.
Eller hur. Känns därför så konstigt att folk tycker det är okej att uttrycka hur hemska muslimer är som om alla vore samma. Men berättar man om en grupp kristna som gör nått helt uppåt väggarna så heter det plötsligt "men det är ju inte alla kristna". (obs inte riktat till någon i den här tråden, utan har råkat ut för det flera gånger irl)
 
Kul att så många har röstat! 123 (iofs långt ifrån alla som varit inne i tråden, du som inte har röstat kan ju klicka i vad du tycker!)
Är inte förvånad över resultatet :)
 
Kul att så många har röstat! 123 (iofs långt ifrån alla som varit inne i tråden, du som inte har röstat kan ju klicka i vad du tycker!)
Är inte förvånad över resultatet :)
Man jag är förvånad!

Så mnga som inte tycker att det är OK att visa bilder på barn i slöja?

Som frågan är ställd så innebär ju nej ett fotoförbud på barn i sjal. DET tycker jag är välsdigt anmärkningsvärt och oändligt sorgligt.
 
Man jag är förvånad!

Så mnga som inte tycker att det är OK att visa bilder på barn i slöja?

Som frågan är ställd så innebär ju nej ett fotoförbud på barn i sjal. DET tycker jag är välsdigt anmärkningsvärt och oändligt sorgligt.

Sorgligt men inte förvånande när man ser hur diskussionen går här tycker jag. Personligen hoppas jag att tjejen på bilden fortsatte idrotta (den är väl från 2016) och genom det fick nya kompisar, av båda könen, och har roligt och mår bra av sitt idrottande. Och att lintotten bredvid inte mår alltför dåligt av att jämföras med det idiotiska högdjuret.
 
Man jag är förvånad!

Så mnga som inte tycker att det är OK att visa bilder på barn i slöja?

Som frågan är ställd så innebär ju nej ett fotoförbud på barn i sjal. DET tycker jag är välsdigt anmärkningsvärt och oändligt sorgligt.
16 st tycker jag var inte speciellt många, men är möjligt att det är helt missvisande och betydligt fler eller färre som tycker så.
 
Sorgligt men inte förvånande när man ser hur diskussionen går här tycker jag. Personligen hoppas jag att tjejen på bilden fortsatte idrotta (den är väl från 2016) och genom det fick nya kompisar, av båda könen, och har roligt och mår bra av sitt idrottande. Och att lintotten bredvid inte mår alltför dåligt av att jämföras med det idiotiska högdjuret.
Men hon fick ju sparken pga detta så det borde väl räknas som en seger?
Vad är det i diskussionen som är sorlig? Är det de inlägg som är mot slöja på bild eller rent allmänt ett sorligt ämne?
 
Men hon fick ju sparken pga detta så det borde väl räknas som en seger?
Vad är det i diskussionen som är sorlig? Är det de inlägg som är mot slöja på bild eller rent allmänt ett sorligt ämne?
Det är sorgligt att det finns människor som överhuvudtaget tycker att vissa barn, oavsett anledningar, inte har rätt att vara med på bilder. Det är sorgligt att diskussionen överhuvudtaget uppkommit från början. Det är sorgligt att det finns människor som är så jävla rädda för sin egen skugga att de drar slutsatser att en liten flicka i hijab med skjutvapen skulle vara någon form av anhängare. Det är naturligtvis sorgligt att det finns människor även här på Buke som i tråd efter tråd visar sin rädsla och framförallt okunnighet. Det finns en jädra massa grejer med den här tråden som faktiskt är sorgligt både med ämnet och här på Buke.
 
Det är sorgligt att det finns människor som överhuvudtaget tycker att vissa barn, oavsett anledningar, inte har rätt att vara med på bilder. Det är sorgligt att diskussionen överhuvudtaget uppkommit från början. Det är sorgligt att det finns människor som är så jävla rädda för sin egen skugga att de drar slutsatser att en liten flicka i hijab med skjutvapen skulle vara någon form av anhängare. Det är naturligtvis sorgligt att det finns människor även här på Buke som i tråd efter tråd visar sin rädsla och framförallt okunnighet. Det finns en jädra massa grejer med den här tråden som faktiskt är sorgligt både med ämnet och här på Buke.
Jo men jag tänker att det ändå är viktigt att det kommer fram. Vill ju inte starta sorliga trådar egentligen. Men det är så samhället ser ut och då är det intressant att höra hur andra tänker
 
Man jag är förvånad!

Så mnga som inte tycker att det är OK att visa bilder på barn i slöja?

Som frågan är ställd så innebär ju nej ett fotoförbud på barn i sjal. DET tycker jag är välsdigt anmärkningsvärt och oändligt sorgligt.
Jag tror nog att de där 16 egentligen struntar i bilden, de tar nog tillfället i akt att få rösta nej till sjal överhuvudtaget. Vilket naturligtvis är tråkigt i sig.
 
Jo men jag tänker att det ändå är viktigt att det kommer fram. Vill ju inte starta sorliga trådar egentligen. Men det är så samhället ser ut och då är det intressant att höra hur andra tänker
Jag tror att såna här trådar är bra. Det väcker åtminstone mina tankar och jag börjar tänka efter. Det är väldigt intressant att läsa andras tankar och för mig så fylls mitt förråd av argument så att säga. Jag känner mig stärkt i mina åsikter, och kanske vågar mera stå emot hatet. Jag gillar dem!
 
Men hon fick ju sparken pga detta så det borde väl räknas som en seger?
Vad är det i diskussionen som är sorlig? Är det de inlägg som är mot slöja på bild eller rent allmänt ett sorligt ämne?

Vad @Cambrie sa. Men ja, det som är sorgligt är att det finns människor, inklusive bukeanvändare, som genuint anser att en flicka klädd i slöja inte ska representera sin sport via foton. Det var det är med mångfald och integration via idrott.

Undrar vad utslaget blivit om samma omröstning gjorts om Julle?
 
Svaret på ursprungsfrågan är enkel, självklart ska alla kunna vara med på bild oavsett hur de är klädda.

Men det är en helt annan fråga om slöjans vara eller icke vara.
Själv är jag av den åsikten att religion borde vara barnförbjudet så som rökning och alkohol. Man kan läsa och lära om de olika religionerna i skolan och när man fyller myndig kan man välja att ansluta sig eller ej.
Så jag tycker nog slöjor borde förbjudas inomhus liksom keps. Åtminstone när jag gick i skolan upp till högstadiet fick ingen ha huvudbonad på sig i klassrummet (mössa/keps eller solglasögon för den delen heller)
 
Svaret på ursprungsfrågan är enkel, självklart ska alla kunna vara med på bild oavsett hur de är klädda.

Men det är en helt annan fråga om slöjans vara eller icke vara.
Själv är jag av den åsikten att religion borde vara barnförbjudet så som rökning och alkohol. Man kan läsa och lära om de olika religionerna i skolan och när man fyller myndig kan man välja att ansluta sig eller ej.
Så jag tycker nog slöjor borde förbjudas inomhus liksom keps. Åtminstone när jag gick i skolan upp till högstadiet fick ingen ha huvudbonad på sig i klassrummet (mössa/keps eller solglasögon för den delen heller)
Keps/mössa är helt okej i klassrummet av många olika orsaker idag. Problemet med slöja är att vi i Sverige ser den som en religiös symbol medans den för bäraren kan vara en social norm. Lika mycket som vi anser att folk ska ha kläder på sig i skolan. Genom integration så bryts gruppers sociala normer, men för att kunna integreras måste man vara välkommen.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
911
Senast: Crossline
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 943
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 973
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 167
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp