Barn lever farligt på landet

Sv: Barn lever farligt på landet

Gäller det varm som växt upp på landet, barn som bara är där på besök eller gäller det båda delarna tro?

Ungar i städerna skadar sig väl också? Det är ju inte riktigt så att ungar i städer aldrig får en skråma , men ungar på landet skadar sig titt som tätt... mjaa.
 
Sv: Barn lever farligt på landet

????????????????????????????+
Barn på landet lever väl inte farligare än de i stan??
De flesta som är uppväxta på landet vet ju var man får vara och inte.
Förstår inte riktigt meningen "Det är många tummar som ryker när man försöker hålla en häst som sticker". Hur fanken håller den personen i grimskaftet för att få tummarna knäckta?? Jag har då aldrig lyckats.
Tycker ändå mest det låtrer som barn från städerna som råkar mest illa ut under lantbesök, och personer med lite vana av lantbruksdjur.
 
Sv: Barn lever farligt på landet

jag va inne på samma tankebana. Är själv uppvuxen på landet och min pappa har bondgård och jag fick tidigt lära mig vad jag fick och inte fick, likaså mina syskon. Ingen av oss har skadat oss iallafall, men jag ska inte säga att vi inte har gjort något dumt heller. Men det är väl samma sak med barn i städer?

De flesta skador på landet sker nog under stress och att någon hamnar under någonting, tex en traktor.
Och bara för att man är liten är man ju inte helt bakom flötet.
Dock är vissa klåfingrigare än andra och gör bara tvärtom mot vad man säger. Men det gör ju barn i städer också.
Man skulle behöva lite statistik bakom informationen...
 
Sv: Barn lever farligt på landet

Fast nå kan jag förstå artikeln.

Att lantbrukare har ett farligt yrke har det varit många artiklar om.
Att barnen till dessa då oxå lever farligt kan jag förstå. Ett barn har inte bättre förnuft än en vuxen...
 
Sv: Barn lever farligt på landet

I stan "vet" man liksom att det är farligt, men när folk kommer ut på landet är det på nåt sätt fritt fram att släppa båda hundar och ungar lösa vind för våg utan tillsyn. Vi har ibland svårt att få besökande folk att förstå att gården är en (farlig) arbetsplats.

Däremot så tror jag att barn som förolyckas på landet oftare är lantbrukarens egna barn sas. Som råkar befinna sig precis bakom traktorn eller andra maskiner, eller åker med i skopan eller i hytten med dörren öppen och såna saker.
 
Sv: Barn lever farligt på landet

Det finns nog sånt som är mer farligt än det där :smirk:

Det är ju farligt att bara ut och gå, en bil kan ju köra på en. (kanske var en dålig likhet?)
 
Sv: Barn lever farligt på landet

Ofta är det väl lantbrukares barn som får leka runt med fyrhjulingar,crossar och skotrar. Helt oförståligt...
De har råd att köpa sådana leksaker åt sina ungar, men köper det som arbetsredskap så de kan göra avdrag på dem.
 
Sv: Barn lever farligt på landet

(Sydsvenskan)
Nu vill Lantbrukarnas riksförbund, LRF, göra föräldrar och lantbrukare uppmärksamma på riskerna för barn i lantliga miljöer och lyfta fram frågan om barns säkerhet.

http://sydsvenskan.se/sverige/article249448.ece

Självklart händer det olyckor på lantbruk ibland precis som på andra arbetsplatser, inget yrke är helt säkert och den mänskliga faktorn går aldrig helt att eliminera. Tror nog ändå att den största risken ligger i när folk från stan kommer ut på landet. Det är ofta som det inte finns någon som helst uppfattning om hur djur och lantbruk fungerar och det gäller inte bara barnen utan även de vuxna. Det är litet romantiserat hur det ska vara och man kanske inte tänker på riskerna.
 
Sv: Barn lever farligt på landet

Ofta är det väl lantbrukares barn som får leka runt med fyrhjulingar,crossar och skotrar. Helt oförståligt...
De har råd att köpa sådana leksaker åt sina ungar, men köper det som arbetsredskap så de kan göra avdrag på dem.

De arbetsfordon som man skulle kunna göra avdrag för gissar jag att dom är inga fartåk precis.
Vad det hade med saken att göra vet jag inte heller...
 
Sv: Barn lever farligt på landet

Fast nå kan jag förstå artikeln.

Att lantbrukare har ett farligt yrke har det varit många artiklar om.
Att barnen till dessa då oxå lever farligt kan jag förstå. Ett barn har inte bättre förnuft än en vuxen...

Så sant! Är själv lantbrukare och den arbetsmiljö som vi har är både spännande och farlig för barn. Finns mycket roliga saker att göra och upptäcka. Och som lantbrukare så har man ju väldigt ofta med sina barn i jobbet samt att man bor ju på jobbet. Det har ju inte egentligen så mycket att göra med att barn på landet skadar sig mer än barn i stan utan barn till lantbrukare.

Ett lantbruk i dag klassas på samma sätt som en byggarbetsplats.
Och givetvis så har våra barn bättre koll än barn som kommer på besök.

Kicki :)
 
Sv: Barn lever farligt på landet

Ofta är det väl lantbrukares barn som får leka runt med fyrhjulingar,crossar och skotrar. Helt oförståligt...
De har råd att köpa sådana leksaker åt sina ungar, men köper det som arbetsredskap så de kan göra avdrag på dem.


Ja här var det fördommar så det förslår! :( Hur kan du inbilla dig att man skulle kunna göra avdrag för en cross som en 10 åring t.ex. ska ha?

Kicki :bump:
 
Sv: Barn lever farligt på landet

Ofta är det väl lantbrukares barn som får leka runt med fyrhjulingar,crossar och skotrar. Helt oförståligt...
De har råd att köpa sådana leksaker åt sina ungar, men köper det som arbetsredskap så de kan göra avdrag på dem.

Jag tror det är mycket svårt att få göra avdrag på en cross, speciellt en som är liten nog att köras av barn.
Dom ungar jag vet som har små crossar och fyrhjulingar har definitivt inte några lantbrukare till föräldrar även om det säkert finns många "bondbarn" som också har sådana leksaker.
Dom har dock platser att köra på och kan hålla sig borta från vägarna till skillnad från barnen som bor i "stan"
 
Sv: Barn lever farligt på landet

jag va inne på samma tankebana. Är själv uppvuxen på landet och min pappa har bondgård och jag fick tidigt lära mig vad jag fick och inte fick, likaså mina syskon. Ingen av oss har skadat oss iallafall, men jag ska inte säga att vi inte har gjort något dumt heller. Men det är väl samma sak med barn i städer?

De flesta skador på landet sker nog under stress och att någon hamnar under någonting, tex en traktor.
Och bara för att man är liten är man ju inte helt bakom flötet.
Dock är vissa klåfingrigare än andra och gör bara tvärtom mot vad man säger. Men det gör ju barn i städer också.
Man skulle behöva lite statistik bakom informationen...


Nej man behöver inte vara bakom flötet bara för att man är liten. Men man har inte samma överblick som en vuxen person. Inte har man heller samma referensramar vad gäller olika situationer så att man kan i förlängningen kan se konsekvenserna av sitt handlande.

Kicki :)
 
Sv: Barn lever farligt på landet

Jag tror det är mycket svårt att få göra avdrag på en cross, speciellt en som är liten nog att köras av barn.
Dom ungar jag vet som har små crossar och fyrhjulingar har definitivt inte några lantbrukare till föräldrar även om det säkert finns många "bondbarn" som också har sådana leksaker.
Dom har dock platser att köra på och kan hålla sig borta från vägarna till skillnad från barnen som bor i "stan"

Håller med! :bow::bow:

Kicki :)
 
Sv: Barn lever farligt på landet

Ja här var det fördommar så det förslår! :( Hur kan du inbilla dig att man skulle kunna göra avdrag för en cross som en 10 åring t.ex. ska ha?

Kicki :bump:

Avdrag på liten cross kanske inte går enkelt. Fördomar och fördomar jag har bekanta som berättar vitt och brett hur de går till när man handlar och har jordbruksfastighet.
 
Sv: Barn lever farligt på landet

Avdrag på liten cross kanske inte går enkelt. Fördomar och fördomar jag har bekanta som berättar vitt och brett hur de går till när man handlar och har jordbruksfastighet.


Bara för att dom gör det så behöver du ju inte tillskriva en hel yrkeskår det som en sanning. :confused: Och vid en revision så måste man kunna påvisa användningsområde för t.ex. en skoter, blir ju svårt om man som oss t.ex. är mjölkbönder. Och bara för att jag t.ex. köper något som jag använder i mitt företag så är det ju inte förbjudet att använda det privat åxå. Vi har t.ex. haft en liten lastbil regad på vårt lantbruksföretag men det hindrar ju inte att vi använder den i privat syfte vid behov.

Tycker att du är väldigt nedlåtande i dina uttalanden: "Ofta är det väl lantbrukares barn som får leka runt med fyrhjulingar, crossar och skotrar, helt oförståeligt." Du gillar inte bönder direkt kan man ana av detta!?

Kicki
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barn lever farligt på landet

Jag känner som sagt flera lantbrukare och ingen av dem jag känner använder dessa skotrar eller fyrhjulingar som arbetsredskap.
Jag vet att många blir provocerade av att höra de som de vet är fel men ändå gör...
 
Sv: Barn lever farligt på landet

Jag känner som sagt flera lantbrukare och ingen av dem jag känner använder dessa skotrar eller fyrhjulingar som arbetsredskap.
Jag vet att många blir provocerade av att höra de som de vet är fel men ändå gör...

Du måste verkligen vara insatt i dina bekantas liv som har sån koll! :smirk:

Det som provocerar mig är ditt sätt att uttrycka dig och ditt sätt att generalisera. Har fler "vanliga" grannar som har skotrar, crossar och skotrar än dom bönder som jag känner, vilket är rätt många av förklarliga skäl. Därmed inte sagt att bönder inte har ovanstående.

Kicki
 
Sv: Barn lever farligt på landet

????????????????????????????+
Barn på landet lever väl inte farligare än de i stan??
De flesta som är uppväxta på landet vet ju var man får vara och inte.
Förstår inte riktigt meningen "Det är många tummar som ryker när man försöker hålla en häst som sticker". Hur fanken håller den personen i grimskaftet för att få tummarna knäckta?? Jag har då aldrig lyckats.
Tycker ändå mest det låtrer som barn från städerna som råkar mest illa ut under lantbesök, och personer med lite vana av lantbruksdjur.

Jag tror det är klarlagt vid det här laget att ett lantbruk är en riskfylld miljö och det gäller även barnen. varför är det så svårt och känsligt att ta till sig? En större medvetenhet är bara av godo. Bortförklaringar är av ondo.

Ni som läser Land Lantbruk borde läst en del om det här.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 527
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 986
Senast: Dimmoln
·
  • Artikel
Dagbok Var så nära i tiden som för ett halvår sen typ bombsäker på att jag inte ville ha fler barn, av främst praktiska skäl. Har funderat...
2
Svar
20
· Visningar
3 059
Senast: miumiu
·
Relationer När är det rimligt att vuxen-barn relationen övergår till vuxen-vuxen relation? Jag läste den här artikeln...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
26 449
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp