barn med diarré

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Hur länge ska man låta treåringen ha diarré innan man kontaktar sjukvården och eventuellt kan lyckas åtgärda det?
Selma har haft diarré sen i lördags (4 dagar). Hon dricker hyfsat och har ätit okej i alla fall - försöker ge henne lättsmält mat som kan vara lite stoppande också. Är inte uttorkad, men lär väl bli på sikt om det fortsätter så här, för SÅ mkt dricker hon ju inte...
Tips om VAD man kan ge henne, som kan hjälpa, mottages också tacksamt!

Vår sjukvårdsupplysning är hopplös, man måste lämna sitt telefonnummer så ringer de tillbaka. Och jag orkar inte vänta på det bara för en sån här fråga.. Därför frågar jag här först..
 
Sv: barn med diarré

ring sjukvårdsrådgivningen i stockholm 08-320 100

ringa kan man alltid göra , men hurlänge du ska vänta vågar jag inte uttala mig om, te med lite socker i, blåbärssoppa, coca cola är ju stoppande klassiker, när " våra " barn på jobbet blir lösa så tipsar bvc här om röd saft.
 
Sv: barn med diarré

Tycker också att du ska ringa och fråga......

tips annars är: kokta morötter
 
Sv: barn med diarré

om du vill ge nåt som hjälper så ska du inte ge löttsmält mat det går ju igenom direkt. det ska vara hårdsmält mat så magen får arbeta som t.ex skorpor, blåbärssoppa och bananer värsta bra kuren eller är hon frisk nu?
 
Sv: barn med diarré

Ungefär ett dyg efter att jag lagt in denna fråga så stabiliserade sig hennes mage och allt var som normalt igen... :)
Första två dagarna låg hon bara och sov - hon gör så när hon är sjuk :bow:, men sen var hon uppe och lekte och var nästan lika pigg som om hon varit frisk, därför kändes det inte som nån panik att jaga sjukvårdsupplysningen... Och när hon hade kissat som vanligt en natt, dvs blöjan var våt för första gången sen hon blev sjuk (utan att det var diarré i den) så ansåg jag henne vara frisk. Och en halvtimme senare kom normalkonsistensavföring också. :)

Men däremot har hon ju tappat hull på att magen inte tillgodogjort sig särskilt mkt näring på 5 dygn, men det får vi väl försöka ta igen... (hur man nu lyckas med det när ungen tydligen är född med en raketmotor i arslet.. :p)
 
Sv: barn med diarré

Grädde och olivolja!!
Min svägerska hällde alltid på en extra skvätt grädde eller oliv olja på hennes barns mat... Sen såg de ut som buddafigurer oxå... ;) Fast den äldsta är lite "grövre" idag som tonåring och den andra är tunn och spinkig så jag tror inte att de spelar så stor roll i det långa loppet...
Elin är "normal" så hon får inget extra på det vi äter, förutom att hon har smör på sin smörgåsar, det har aldrig vi...
 
Sv: barn med diarré

Semper har speciell vätskeersätting som man blandar i vanligt vatten, innehåller lite salter och sånt som kroppen förlorar vid diarré och kräkning. Finns på apoteket.
 
Sv: barn med diarré

Jag tillsätter nästan alltid extra fett i Pontus mat pga att han annars tappar vikt och ser ut som ett benrangel sedan. När han hade problem med magen så sa BVC att jag skulle tillföra extra fett i ahns mat pga att vi nu för tiden inte har tillräckligt med fett i maten och att barnens magar behöver det för att kunna fungera normalt.

Jag vet inte om det stämmer men får han inte extra fett så får han diareè och magrar av ganska så fort.
 
Sv: barn med diarré

När min son var magsjuk (riktigt jävla rejäl Salmonella) så fick jag rådet att ge honom morotssoppa - receptet finns på morotspuréburkarna. Och faktiskt det funkade - även om han tyckte det smakade skit så stabiliserade sig magen
 
Sv: barn med diarré

Jag antar att hon får i sig tillräckligt av våran mat... Det är nog därför vi ser ut som vi gör... ;)
Jag använder inga lightprodukter alls, däremot minifrachie, och matlagningsgrädde, och min stora favorit mellangrädde! ;) Och som sagt får hon smör på smörgåsarna så jag tror hon klara sig, när jag lyssnade på radion i dag så skulle man äta 1 gram fett/per kg kroppsvikt varje dag. Om jag förstod det hela rätt vill säga...
 
Sv: barn med diarré

ainasoja skrev:
Jag tillsätter nästan alltid extra fett i Pontus mat pga att han annars tappar vikt och ser ut som ett benrangel sedan. När han hade problem med magen så sa BVC att jag skulle tillföra extra fett i ahns mat pga att vi nu för tiden inte har tillräckligt med fett i maten och att barnens magar behöver det för att kunna fungera normalt.

Jag vet inte om det stämmer men får han inte extra fett så får han diareè och magrar av ganska så fort.
Periodvis ger jag mina barn grädde i vällingen (typ 5-10 ml/flaska). Jag börjar tillsätta detta när de börjar se lite smala ut och revbenen känns lite för tydligt, så att de inte är gosiga att kramas med längre... Jag lägger också till extra fett av något slag i de flesta maträtter till dem. (det är bra när man kan hälla på lite "Milda Culinesse" på maten när de ser och säja att det är "god krydda"! :p)
Skulle jag inte göra på detta sätt så skulle även mina gullungar se ut som streck på ganska kort tid. (jag var också trådsmal som liten, det kan man inte tro idag.. :p)

Av någon anledning är det dock så att sjukdomar som gör att de inte äter har lyckats infalla precis när det varit dags att införa grädden i vällingen igen, så det har inte funnit många grams reserv att ta från... :smirk: SÅ nu blir det grädde ett bra tag framöver!
 
Sv: barn med diarré

Jag kör också med Milda Culinesse på hans mat för han tappar vikt på engång jag lägge rav med det. Han är ett barn som har oerhört mycket spring i benen och har svårt att sitta stilla överhuvudtaget och det påverkar ju även hur han ser ut i kroppen.

Så länge dom inte blir alltför tjocka är det bara att köra på med grädden och Milda så dom har nåt att ta av.
 
Sv: barn med diarré

ainasoja skrev:
Jag kör också med Milda Culinesse på hans mat för han tappar vikt på engång jag lägge rav med det. Han är ett barn som har oerhört mycket spring i benen och har svårt att sitta stilla överhuvudtaget och det påverkar ju även hur han ser ut i kroppen.

Så länge dom inte blir alltför tjocka är det bara att köra på med grädden och Milda så dom har nåt att ta av.
Skojar du? spring i benen är ju bara förnamnet... :smirk:
Vi var på IKEA för några veckor sedan och efter FYRA TIMMAR där (iofs inkluderat lunch) så HOPPADE Selma fortfarande fram jämfota... :bump: :bump: Och sprang och gömde sig så snart pappan inte hade ögonen på henne (det var hans uppgift, min var att ta mig fram efter bästa förmåga tillsammans med Signe o barnvagnen..)
Och, som en parentes, hon skulle vara med mormor på jobbet en stund medan jag var med Signe ho ögonläkaren. Mormor jobbar bara några kvarter därifrån, så de mötte upp vid ingången och gick till mormors jobb. De valde en omväg som tog en halvtimme, men när de var framme så Selma kände igen sig så sa hon att "kan vi inte gå en runda till???"
 
Sv: barn med diarré

Vi kanske ska ha ett barn läger i sommar där mammorna kan turas om att vila och en eller två vallar ungarna...
Elin åkte pulka i tre timmar i lördags, upp och ner för backen gång på gång, pappan hennes var helt slut och svettig när de kom hem trots att han bara hade gått hälften så mycket som henne... Sen fortsatte hon röja hej vilt hemma...

Någon som har lämplig anläggning?
 
Sv: barn med diarré

Snurrfian skrev:
Någon som har lämplig anläggning?

Ibland sa funderar jag på att inreda ett rum som en bur åt en hamster med tillhörande hjul och gångar i så att han ska kunna sysslesätta sig.
 
Sv: barn med diarré

Vad bra då bygger du det så kommer vi! :idea:
Jag sitter faktiskt och bläddrar i en bok som heter "Barnrum från 0 till 10 år" En hel del hysteriska amerikanska hyperpyssel och översvämningar i rosa och blått men även väldigt många bra idéer. En var att om man hade utrymmet så kunde man bygga en labyrint med rum där man kunde ha tex dockrum, affär, bilrum osv. Nu kräver ju ett sånt bygget ett hus i minst herrgårdsstil... Men som sagt en väldigt kul idé och jag tror att elin skulle älska något dyl... Ett eget bollhav har jag funderat på, tänkte om man tog med sig en boll eller två varje gång man var på Mc D så kanske man fick ihop ett bollhav till barnbarnen... ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 600
Senast: Kraxa
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 922
Senast: Yrsel
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 049
Senast: Lillebjörn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp