Barn med i stallet??

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

Larzon

Skulle vilja veta hur Ni gör/har gjort med Era barn när Ni varit i stallet bland hästarna. Har Ni haft barnen med? Alltid kvar hemma? De är med när det bara grejas eller vad?

Skriv och berätta.

Har själv en son på ca 1,5 år som får vara med mej i stallet flera dagar i veckan, men då kan jag inte greja med hästen och rida mm. Har dessutom en karl där hemma som inte har ett skvatt förståelse för att hästen måste ridas ibland och pysslas om...Nu fick jag gnällt lite oxå.

Hälsningar Larzon

:bump:
 
Sv: Barn med i stallet??

Jag har inga barn själv men kan ju berätta hur mammorna i mitt stall gör.

De tar med sig barnen, inte varje dag men ofta. Vi har 40 uteboxar byggda i en fyrkant runt ett bostadshus med massor av rum däremellan, så det är inga trånga gångar och så utan barnen kan springa runt relativt fritt utan att vara ivägen för hästarna. Dessutom får barnen nyttja stallägarens privata trädgård som är inhägnad och utrustad med allehanda leksaker. Alla hjälps åt att hålla ett öga på de barn som är där, men visst – det tar LÅNG tid för mammorna att sköta sina hästar eftersom de samtidigt ska hålla ordning på barnen. Rider verkar de göra regelbundet, men inte varje dag. Det beror på om någon har tid att passa deras knatte i en halvtimme. Öht får barnen vara med så mycket som det går och de klarar av (och vill), en av treåringarna fullkomligen älskar att hjälpa till att sopa, spola vatten i folks hinkar och blanda mat! Men står man i vanligt stall blir det nog knöligare, kan jag tänka mig.
En trebarnsmamma i stallet brukar parkera barnen i bilen framför dvd spelaren när de är less, men även då hjälps alla åt att hålla koll. Så jag tror att välvilliga stallkamrater är ett måste!
 
Sv: Barn med i stallet??

jag har en dotter på sju år och en son på snart tre, de har alltid fått vara med i stallet och det har fungerat finfint. de hjälper till med det mesta och jag tror inte någon av hyresgästerna upplever dem som störande :angel: jag tror det är bra att de får hjälpa till och iinte skall sitta still på en låda för att inte vara ivägen, då är det just det de brukar bli ;) att rida ut i skogen fungerar inte när lilleman är med men när det är flickan och jag tar vi en gemensam tur då hon har egen pålle :p . annars är man förpassad till paddocken. sedan har jag ju lyckan att ha en sambo som ställer upp :love:
 
Sv: Barn med i stallet??

Min son, tre i augusti, har alltid varit med i stallet, om det så bara varit och mockat och han legat i vagnen som liten.

Men nu springer han med och hjälper till.
Men jag har ju i o f ett privatstall och det är hos mormor och morfar, så han springer bara in till dem om han får trist.
Dessutom har jag jättesnälla hästar... MEN han får givetvis inte hantera dem själv eller vara ensammen med dem i hagen.

Däremot älskar han dem och att rida står högst på önskelistan just nu :love: kanske får jag trots allt bli ponnymamma, men det är väl kanske för mycket begärt, men jag njuter av karamellen så länge det bara går!! Man vet ju aldrig hur länge det varar! :D
 
Sv: Barn med i stallet??

Jag är lite självisk. Tiden med min häst är "helig" och då vill jag inte ha med min son. Så sambon har glatt ansvaret för vår lille kille tre-fyra kvällar i veckan. Övriga kvällar har jag medryttare eller så är det bara mockning, och då brukar sonen få följa med.
Men det är inte alltid han tycker att det är så kul att vara i stallet, och jag vill absolut inte tvinga honom.....

Nu väntar vi vårt andra barn, och då kanske det blir lite svårare att få den "egna tiden i stallet". Då får jag nog kompromissa, och ha med barnen när jag mockar o fixar mat o sånt lite oftare, o sedan använda egentiden till att rida.

Sedan så tycker jag inte att hästar och små barn hör ihop. Hästar är stora djur, och det är lätt att det av misstag kan hända olyckor. Vill inte heller att mina barn ska känna sig "intvingade" i hästeriet - även om det såklart skulle vara jättekul om någon av dem blev hästintresserad.... Nu har jag eget stall - men om jag hade min häst uppstallad på större stall skulle jag även av hänsyn till de övriga hästägarna vara lite restriktiv med att ha med barnen i stallet mer än nödvändigt.
 
Sv: Barn med i stallet??

Min son, 5 år, följer med till stallet och hjälper mig med mockning och borstning och andra småsaker.

När jag rider brukar han leka bredvid ridbanan och om vädret är dåligt sitter han gärna i bilen och läser Kalle Anka tidningar.
Tyvärr kan jag sällan rida ut då min sambo sent på dagarna och när han kommer hem har jag oftast varit i stallet redan. Han jobbar dessutom ganska många helger.

De helger då han är ledig har han ingen förståelse för att jag vill vara i stallet. Tiden ska ägnas åt familjen istället (enligt honom).

Hur som helst så ser jag inga problem med att ha barn med i stallet.
Sonen har följt med i alla år.
 
Sv: Barn med i stallet??

Har inga barn själv, har hästen i ett stall med ca 15 olika hästägare och en av dem har nästan alltid med sig sina ungar till stallet och jag kan säga att jag tycker det är skitjobbigt!!!
Det går inte att få barn i 4-5-årsåldern att vara tysta och lugna, de glömmer sig snabbt och springer omkring och leker och för väsen (de skriker inte, men blir ganska högljudda när de har roligt).

Stallet är rekreation för mig, det är ett ställe jag går till efter jobbet när jag är helt slut för att få ta det lugnt och ladda batterierna, stå och pilla med hästen/mockning/smörja grejor = en form av meditation.
Då är det verkligen inte roligt när det springer omkring barn och kräver uppmärksamhet eller blir sura och griniga för att de vill åka hem/sitta på hästen/åka med i traktorn osv.
 
Sv: Barn med i stallet??

Önskar att det vore så lätt!!! Jag skulle helst av allt oxå få min egen tid i stallet och få rå om mej själv och hästen i lugn och ro. Men nu är det ju så att man har barn och jag vil inte för allt i värden ha honom ogjord för det är nog det bästa som någonsin hänt mej...

Jag har under 2 års tid försökt få tag i en medryttare med det är tydligen helt omöjligt. Har både annonserat här på bukefalos och runt om på olika platser. Men hade jag det skulle jag kunna lägga kanske 3 dagar i stallet och kunna få vara där själv och låta de som vill ha lugn och ro få ha det, (nu har jag sådan tur att jag står uppstallad i ett stall med härliga människor som tycker det är jätteroligt att jag har sonen med mej).

Skulle vilja tillägga att man naturligtvis ska ha största respekt för att hästarna är stora djur framför allt med barnen men att få klappa en och annan häst på halsen eller huvudet emellanåt tror jag bara är nyttigt för barnen. Naturligtvis springer inte pojken omkring i stallet när hästar står uppbundna på gången eller går ut eller in. Då får mamma snällt bära runt honom. Sedan tycker jag det är väldigt nyttigt för barn att få umgås med djur (hundar, katter, hästar mm) om de nu inte är allergiska eller dyl.

Snart är det dags för sommarbete och det ska bli skönt!!

Hälsningar Larzon
 
Sv: Barn med i stallet??

Jag har med mig barn(en) på fm och gör i ordning allt, mockar, gör mat osv. Sen åker jag ut igen på kvällen och har då bara hästen kvar, då får sambon vara hemma med barnen. Den tid jag blir borta på kvällen är då inte så lång.

Gör inte din karl nånting för sig själv?
 
Sv: Barn med i stallet??

Magdalena skrev:
Gör inte din karl nånting för sig själv?

Jo visst, grejar med bilen, huset, målar snickrar...mm. Jag har nog skämt bort honom med att jag tar med sonen och han får fixa i fred, då blir det inget snack om: - När är Du hemma??
Gillar inte att behöva känna mej stressad hem bara för att han är hemma med pojken.
Nu låter det som om jag har världens tjurbock till karl och så är inte fallet!! Men ibland blir jag så trött på att alltid få frågan : - Ska du rida? Då tar det ju flera timmar.
 
Sv: Barn med i stallet??

Jag har en dotter som är 4½ år, samt en häst som jag köpte som oinriden unghäst när dottern var fyra månader gammal.

Hur jag har hanterat kombinationen häst/barn har varierat med tiden, beroende på både hästens och barnets utveckling.

När jag var mammaledig var jag i stort sett alltid i stallet dagtid (med barn i vagn, förhoppningsvis sovande) och gjorde det som skulle göras i form av mockning etc., och så tränade jag häst kvällstid, när maken var hemma, samt på helger. Under den perioden tränades hästen ca 4 dagar i veckan (longering, promenader, "insittning" och så småningom inridning).

När jag började jobba igen fick ju "hästandet" bli på kvällstid samt lediga dagar - oftast utan barn. Fördelen var ju att när jag slutat amma var det inte lika bråttom hem längre, så jag kunde vara i stallet längre tid utan att det blev katastrof hemma.... När dottern var 1 - 2½ år var det dessutom rätt svårt att ha med henne i stallet - inte direkt kontrollerbar och svårt att hålla koll samtidigt som man skulle få gjort något vettigt.... Däremot somnade hon tidigt på kvällarna, så det gick utmärkt att natta henne först, och sedan gå till stallet själv, med maken hemma som "sovande-barn-vakt". Hästen tränades under denna period 4-5 dagar i veckan. Åkte ibland iväg på träningar och tävlingar (både med och utan make, barn och hund...).

Sedan drygt ett år tillbaka är dottern med i stallet ganska ofta. Hon är med och mockar och grejar med hästen och sedan får hon rida när jag longerar i 15-20 min. Perfekt uppvärmning för hästen. Sedan rider jag ca 30 min och då sitter dottern vid ridbanan och tittar, eller leker. Avskrittningen blir en promenad på upp till 15 min, då dottern sitter på och jag leder hästen. Skall jag rida ut, får dottern vara hemma hos sin pappa, liksom vid en del andra tillfällen när jag vill till stallet själv. Jag rider 4-5 dagar i veckan och åker ibland på träning/tävling.

Skall kanske tillägga att i vårt stall har vi rullande schema för in-och utsläpp, fodringar och mockning. Det innebär att man inte måste vara i stallet varje dag - hästen får mat och kommer ut i hagen ändå, och boxen blir ren. Det tycker jag är en STOR fördel - oavsett om man har barn eller inte!

Får väl också tillägga att vår häst är en islandshäst, så han är bara lite för stor för dottern.... Hade väl haft svårare att tänka mig att sätta upp dottern på ett halvblod på 1.75... Hästen har dessutom den fantastiska egenskapen att han rättar sig efter vad som sitter på hans rygg. Han är verkligen FÖRSIKTIG när han bär på barn, och känner han att de är på väg att glida på sned, stannar han och väntar på att nån skall fixa det hela. Han t.o.m. travar försiktigt med bara LITE sväv så att barnet inte skall ramla av. (Och detta är alltså samma häst som genomgående får kommentaren "bra aktion" och "bra sväv" för trav på tävling! Hästar är fantastiska djur...)
 
Sv: Barn med i stallet??

Jag har två barn. EN liten på 6 veckor och en kille på drygt 1,5 år. Han har alltid varit med i stallet i vagnen och sovit, sedan lekt med någon grej eller ätit en brödbit. DÅ har jag kunnat släppa in och ut, mocka, fodra och rida om han sov i vagnen utanför ridbanan eller i ridhuset. Nu hjälper han till att göra foder och mocka ibland, men oftast är jag sjäv i stallet. Ibland får lillen följa med om jag ska mocka eller liknande. Ibland är vi i stallet hela familjen (min karl rider också).
Jag tycker att barnen måste få vara med ibland för att känna sig delaktiga om det tycker att det är kul, men ibland måste man få vara själv för att få ta igen sig lite!
 
Sv: Barn med i stallet??

Fideli skrev:
Har inga barn själv, har hästen i ett stall med ca 15 olika hästägare och en av dem har nästan alltid med sig sina ungar till stallet och jag kan säga att jag tycker det är skitjobbigt!!!
...Stallet är rekreation för mig, det är ett ställe jag går till efter jobbet när jag är helt slut för att få ta det lugnt och ladda batterierna, stå och pilla med hästen/mockning/smörja grejor = en form av meditation.

den typ av meditation du beskriver kan nog vara svår att utföra i ett stall med 15 hyresgäster... det behöver kanske inte bara bero på barnen?
 
Sv: Barn med i stallet??

Nej, om alla 15 är det samtidigt så blir det ju inte så lugnt, men det är väldigt sällan det händer. Och sedan har jag ju fördelen kanske att de flesta i vårat stall känner likadant och det är väldigt lugnt och tyst även om det är flera människor på plats, vill man prata/diskutera med någon så ropar man inte över hela stallet utan går fram till den man vill prata med så man kan prata tyst.
Vuxna människor brukar heller inte ställa sig precis brevid mig och säga "brumbrumbrum" och köra runt med en leksaksbil runt fötterna på mig för att få mig att säga "Åh, vilken fin bil du har"
 
Sv: Barn med i stallet??

Jag har provat alla varianter.... i min förra relation så jobbade mannen ofta borta i veckorna eller kom hem vid 22....så då lämnade jag in plutten på dagis :angel: eller tog stallet i samband med jobb.

Jepp, jag vet att det var fel. Dock inte mot barnet (som aldrig fick nog av dagis och jag hade bara 20 timmar i veckan) eller hästen och det var enbart det som intresserade mig då.

Nu lever jag med en ny man som gladeligen hade sonen om jag skulle till stallet,han är sådan att om jag inte orkade så sa han åk nu det blir bättre när du kommer iväg och mutade mig med massa goda maträtter när jag kom hem.Och han hade ju rätt jag blev piggare av det.

Ibland tog jag med honom, men det är inte min grej,är orolig och tycker inte att barn passar i inackorderingsstall, det kan ha med att göra att det var flera barn här så det kunde vara ett jäkla liv och det var påtagligt att ägaren tyckte det var jobbigt.

Nu så har jag mitt eget ställe. :love: Ridningen sköter jag när sonen går i skolan och sedan tar vi det som det kommer.Fodring mockning osv hjälps jag och sambon åt med.

// Åsa
 
Sv: Barn med i stallet??

Hej!

Själv har jag inte barn, men min sambo har en son. Min sambo o grabben är med i stallet lite då o då, speciellt om jag ska rida på bana eller löshoppa, då tycker min sambo det är kul att se på och grabben leker med stallägarens dotter som är jämngammal. När de två leker så håller de sig oftast nån annanstans på gården än i själva stallet, och är de i stallet håller de sig lugna (om inte annat så lyssnar de om tillsägning behövs), hjälper gärna till o borstar o så. De är sju år gamla, så oftast inte stökiga överhuvudtaget. :)

Men! En av inackorderingarna i stallet, hon har tre stycken barn som hon tar med när karlen inte är hemma (jobbar borta i veckorna). Nu är det så att denna kvinna dyker aldrig upp till stallet om hon inte har stallet den dagen (mockning m.m. går på schema), så tack o lov är hon inte där så ofta. Men de dagar hon har barnen med, usch! Den äldsta skulle jag gissa är 7 - 8 kanske, men långt ifrån så lugn som min sambos son! Hennes ungar springer runt o skriker, skriker på mamma stup i ett om hon är en bit bort, springer race i stallgången, sparkar boll i stallet (!!!!), står i dörren till hagarna o skriker "Miiii(o resten av deras häst´s namn)" om o om igen, springer framför min häst med plastsäckar som slår emot honom när jag borstar m.m....

Summan av kardemumman tycker jag är: Har du pli på dina ungar, ta gärna med dem. Lyssnar de inte på nåt eller du själv inte finner anledning att bry dig om vilka andra som störs, ta inte med dem.......

Nu tror jag inte nån som skriver i denna tråd har lika dålig pli på ungarna eller bryr sig lika lite som den här kvinnan, tack o lov... Så då är det väl fritt fram att ta med barnen? :D
 
Sv: Barn med i stallet??

Säg åt ungarna att de inte får bete sig så! Och kan du inte prata med mamman? Det är väldigt synd om barnen som inte får lära sig hur man ska bete sig när deras mamma inte bryr sig. Men du ska ju också slippa att din häst blir rädd/störd av barnen, det är ju också en risk för dem.
Jag hoppas att jag själv kommer att ha tillräckligt med pli på mina barn när de blir större. Det är visserligen svårt med sonen som är snart 2 år att hålla reda på honom, men han får absolut inte vara nära hästarna och jag gör mitt bästa för att han inte ska knycka folks grejer utan leka med våra saker eller tex pallen.
 
Sv: Barn med i stallet??

Jag håller med Cillavan - säg åt barnen om de gör något du inte vill! Ofta "biter" det mycket bättre om någon "utomstående" säger ifrån än om mamma gör det. Dessutom har olika människor olika gränser för vad de tycker är OK, och dels har alla människor rätt att hålla på sin "gräns" - även gentemot små barn!!! - och dels är jag övertygad om att barnen i längden mår bra av att få lära sig att alla människor HAR en gräns.
 
Sv: Barn med i stallet??

Har inga barn själv, men kan säga att jag är skeptisk mot att ha barn i stallet. Många av de i mitt stall som har med sig sina barn har bra koll på de och det fungerar, men vissa gör inte det och det försör. Jag gillar inte när barn springer fram till min häst och springer bakom. Det är en stor risk att de skadas, då han har svårt med sina bakben och lätt kan slå till en omedvetet. Har också varit med om lösa småbarn i ridhuset som har sprungit på spåret :eek: och jagat hästarna! Mamman har då bara stått och tittat på. Därför vill jag inte ha barn i stallet. Det är klart att inte alla är så, vi har en tjej som har två barn, den ena är bebis och den andra är lite äldre. Mamman har sån koll på de, så det funkar underbart. Han brukar mocka med mamman och det är så söt :love: !
 
Sv: Barn med i stallet??

Nej, inga barn i stallet eller hagen. Jag har hästarna hemma, men de får aldrig vara i stallet när jag grejar med hästarna, bara när hästarna är instängda i sina boxar är det ok att de är med. Jag försöker mocka och sånt när barnen sover middag och så hämtar jag hästarna när de sover för natten. Detta fungerar bra, och mina barn har inte varit så väldigt intresserade av hästarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 471
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 060
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 462
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 052
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp