Barn och ekologisk mat/delad trråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

burton

Sv: 14 barn!

Tack!! Äntligen nån mer som är intresserad av att veta vart maten kommer ifrån och även lära barnen det. :bow:

Jag vill verkligen att mina barn tidigt ska veta att det spelar roll vilken mat man köper och att det kan göra stor skillnad för nån på andra sidan jorden att de väljer de ekologiska och rättvisemärkta
produkterna och att orsaken till att
Lidl kan hålla sina låga priser är att de behandlar sina anställda som
slavar och att de som producerat maten många gånger har
dåliga arbetsförhållanden och grisen som finns i den billiga korven
troligtvis har haft ett ganska dåligt liv.

Jag vill heller inte ta hem nån mystisk utländsk kyckling som kan bära på allsköns smittor, utan jag vill ha kronfågel eller nåt annat svenskt.
 
Sv: 14 barn!

Hör inte till tråden egentligen men ekologisk mat är inte alltid den bästa, inte helller den rättvisemärkta tyvärr.

Angående 14 barn så är det väl ett val man gör. Personligen skulle jag inte vilja ha så många. Det måste bli lite mer löpandeband principen med det mesta med så många.
MEN, jag tycker det är minst lika illa att bara skaffa ett barn...det missar så mycket av syskonkontakt m.m.
 
Sv: 14 barn!

Visst, ekologiskt kanske inte är det bästa när maten har transporterats över hela jorden, men man stöder iaf odlingen världen över.
Men jag skulle INTE köpa Lidls mat och INTE coopxtra.
Nyligen hade det påträffats salmonella i en vanlig korv från Lidl och de billiga produkterna är utdrygade med en massa socker (kolla in dyr o billig sylt får du se, för att inte tala om allt köpebröd) och jag vill att min barn ska ha några tänder kvar när de fyllt 18.
 
Sv: 14 barn!

men har inte coop bara mest svenska produkter?? Jag har fått för mig att Coop är bra....varför skulle det inte vara det?? (handlar på ICA själv)
 
Sv: 14 barn!

:bow:

Var bara tvungen för du uttrycker helt rätt åsikt enligt mig :love:.

burton skrev:
Visst, ekologiskt kanske inte är det bästa när maten har transporterats över hela jorden, men man stöder iaf odlingen världen över.
Men jag skulle INTE köpa Lidls mat och INTE coopxtra.
Nyligen hade det påträffats salmonella i en vanlig korv från Lidl och de billiga produkterna är utdrygade med en massa socker (kolla in dyr o billig sylt får du se, för att inte tala om allt köpebröd) och jag vill att min barn ska ha några tänder kvar när de fyllt 18.
 
Sv: 14 barn!

Tyvärr inte, nästan alltid utländskt... :(

martha skrev:
men har inte coop bara mest svenska produkter?? Jag har fått för mig att Coop är bra....varför skulle det inte vara det?? (handlar på ICA själv)
 
Sv: 14 barn!

*knapplån*

Inläggen kommer från 14 barn-tråden men låg så långt från ämnet att jag delade upp tråden i stället.

mandalaki/moderator
 
Sv: Barn och ekologisk mat/delad trråd

Jag är lite kluven med det där med ekologiskt eller inte... Vissa saker väljer jag ekologiskt enbart för att jag tycker att det är värt att stödja, tex smör som vi knappt ändå använder kan jag lika gärna betala några kronor extra för, men däremot mjölk köper jag vanlig "svensk" mjölk. Jag tror och hoppas att arlas mjölk är svensk ialla fall...
Kött är till stor del vilt som är skjutet i närheten... :D Men när jag köper kött så är jag väldigt noga med att det ska vara svenskt och gärna när producerat, samma sak gäller kyckling.
Grönsaker köper jag det som ser bra ut och smakar gott, tomater på vintern brukar jag helt skippa... Men under sommaren köper jag nästan alla grönsaker av våran lokala grönsaks odlare eller odlar själv, får av svägerskan som odlar hur mycket som helst oxå.
 
Sv: 14 barn!

Visst försöker jag tänka på vilken slags mat jag handlar hem. Nu har vi ännu inte fått Lidl i vår kommun, men jag tror inte att jag skulle handla där även om det fanns.
 
Sv: Barn och ekologisk mat/delad trråd

lite blandsvar
Svensk mjölk kan nog i vissa områden vara importerad, i Stockholmsområdet sägs det att det inte räcker till utan Finlandsfärjorna kommer m mjölk.
Coop har svenska varor också men just Coopxtra är oftast billigare importvarianter.
jag köper svenkst och ibland ekologiskt men igår gjorde det 30 kr/kg skillnad på paprikan och då är jag snåååål.
 
Sv: 14 barn!

burton skrev:
Visst, ekologiskt kanske inte är det bästa när maten har transporterats över hela jorden, men man stöder iaf odlingen världen över.
Men jag skulle INTE köpa Lidls mat och INTE coopxtra.
Nyligen hade det påträffats salmonella i en vanlig korv från Lidl och de billiga produkterna är utdrygade med en massa socker (kolla in dyr o billig sylt får du se, för att inte tala om allt köpebröd) och jag vill att min barn ska ha några tänder kvar när de fyllt 18.


Ekologiskt är inte alltid det bästa överhuvudtaget. Om man sätter sig in i t ex KRAVs regler så ser man att det finns en hel del övrigt att önska tyvärr, både ur miljö- och djursynpunkt. Men det är ju ett steg på rätt väg!

Lidl handlar jag inte heller på, både för deras importvaror och för deras personalpolitik. Oavsett var jag handlar annars väljer jag alltid svenskt kött t ex. Sylt och saft gör vi mycket själva. Bröd köper jag men mycket fullkornsbröd. Mjölk hämtar vi hos bonden (kan det bli mer ekologiskt?).

Men visst är det bra att tänka igenom vad man stoppar i barnen, fast att hänga ut två affärer som sämre tror inte jag är hels lösningen, det beror mer på vad man handlar i den butik man handlar i.
 
Sv: 14 barn!

*knapplån*
Jag antar att det kanske var mig du vände dig till i 14-barntråden eftersom jag svarade på ditt inlägg.

Jag måste erkänna att jag blivit mycket mer miljö- och ekologiskt medveten sen jag fick barn. Nu känns det verkligen viktigt på ett annat sätt, även om jag förut också tänkte mig för när jag handlade. Nu får det kosta mer och jag låter hellre bli att köpa nåt till förmån för nåt annat om det kniper, men ska väl erkänna att jag kan vara snål i vissa lägen. Vissa saker är viktigare som mat tex än kanske toapapper (men jag köper alltid miljömärkt). Köper nästan aldrig kött eftersom mannen är storjägare och vi har tre frysboxar fulla med viltkött, men de få gångerna jag köper så ska det vara garanterat svenskt, kosta vad det kosta vill. Köper också en del hemslaktat ibland, tex gris (alltså från nån granne som haft dem gående ute).

Grönsaker är lite knepigare, åtminstone på vintern. Försöker välja svenskt när det går och ekologiskt odlat + att jag odlar rätt mycket själv på sommaren.
Trots att min dotter bara är två år så är hon jätteintresserad av odling, hon hjälper mig i växthuset och pratar om tomaterna som ska komma, löken i landet etc. Kan tillägga att hon också älskar frukt och grönsaker och mat överhuvudtaget. Kanske för att jag är noga med det och lägger ner tid och arbete på det.

Men i de bästa av världar skulle jag nog vilja vara nästan självförsörjande när det gäller maten. Tyvärr kräver ju det en massa tid och eftersom det ju är i princip helt omöjligt att leva på ett litet jordbruk idag så skulle det vara svårt om man inte vill jobba ihjäl sig (alltså ha fler jobb också).


Bubbla skrev:
Mjölk hämtar vi hos bonden (kan det bli mer ekologiskt?)

Har du hittat en bonde som har mjölkkor i ett ekologiskt jordbruk (dvs mjölken han säljer är kravmärkt)? Och lever på det? Grattis i så fall! Annars är det ju inte så ekologiskt, men dock garanterat närproducerat.

Vildvittra
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 14 barn!

Vildvittra skrev:
Har du hittat en bonde som har mjölkkor i ett ekologiskt jordbruk (dvs mjölken han säljer är kravmärkt)? Och lever på det? Grattis i så fall! Annars är det ju inte så ekologiskt, men dock garanterat närproducerat.

Vildvittra

Menar du att det skulle vara ovanligt med ekologiska mjölkbönder som försörjer sig på det :confused: ? Inte här där jag bor i alla fall. Finns minst fyra stycken inom en halv mils radie från mig...

Nu är det iofs så att just den bonden vi hämtar mjölk ifrån (som då är ekologisk och har så varit i många, många år) inte försörjer sig på sina kor, utan är mer av en mångsysslare. Fast å andra sidan ger deras gård och företag halva byn jobb :D .
Men hursomhelst, ja jag hämtar ekologisk, närproducerad mjölk, dessutom i kanna så vi belastar inte miljön med några mjölkkartonger heller... :p

Ett litet plus till är att jag även får mitt hästhö från den bonden så mina hästar äter även de till största delen ekologisk mat :D
 
Sv: Barn och ekologisk mat/delad trråd

Ja tyvärr finns det inte några ekobönder i min närhet, åtminstone inte som har mjölkkor. Däremot är vi några som kör eko på våra vallar (till hästarna).

Så grattis! Jag får köpa min ekomjölk i affären, men det känns ju alltid bättre och roligare om man vet exakt vart den kommer från.

Vildvittra
 
Sv: Barn och ekologisk mat/delad trråd

Luff skrev:
Coop har svenska varor också

Jag menade förstås CoopXtra, det som förr var Blåvitt. Coop finns ju inte här så man rör ihop begreppen :D. Det är liksom det enda som heter nåt med Coop...
 
Sv: Barn och ekologisk mat/delad trråd

Jag köper också ekomjölk till 100% men jag har jobbat både med Krav-kor och med konventionella så jag vet att skillanden inte är särskilt stor. Det är ju foderproduktionen man kan göra egentlig skillnad på.
 
Sv: Barn och ekologisk mat/delad trråd

Visserligen, men just foderproduktionen är ju rätt intressant eftersom det är jätteviktigt. Tycker det är skönt att veta att maten eko-korna äter inte är konstgödslad etc.
Men hanteringen av korna kanske inte skiljer sig så mycket åt. Alla svenska kor har det nog rätt så bra. Hur det är med antibiotika och liknande har jag ingen aning om.

Vildvittra
 
Sv: Barn och ekologisk mat/delad trråd

Ekofodret är inte konstgödslat men däremot får ekobönderna ofta köra en extra vända med traktorn för att bli av med ogräs på t ex trädorna...och då går det åt mer diesel...miljövänligt? Men i grund håller jag med, dessutom är konstgödslet oftast importerat med råvaror från små fattiga länder...bättre då med kretslopp på den egna gården, absolut!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp