Barn och hundar/dödsfallet i Norge (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Någon som vet vad som hände i Norge mer specifikt (inte i själva attacken utan vad som satte igång den och vad dom vuxna gjorde)? Står inte så mycket men det kommer kanske mer. Det låter ju definitivt inte som några hundar som skulle vistas i närheten av en enda människa och minst av all små barn. Nej usch, det är obehagligt att bara tänka på det och vad det var som fick hundarna att gå över gränsen på det viset.
 
Någon som vet vad som hände i Norge mer specifikt (inte i själva attacken utan vad som satte igång den och vad dom vuxna gjorde)? Står inte så mycket men det kommer kanske mer. Det låter ju definitivt inte som några hundar som skulle vistas i närheten av en enda människa och minst av all små barn. Nej usch, det är obehagligt att bara tänka på det och vad det var som fick hundarna att gå över gränsen på det viset.
Tycker det är oerhört svårt att bedöma något om hundarna utan att ha fakta.

Det behöver ju inte alls vara något fel på dem utan lika gärna en olycka/normalt hundbeteende där hundägaren/föräldrarna brustit.
 
Någon som vet vad som hände i Norge mer specifikt? Står inte så mycket men det kommer kanske mer. Det låter ju definitivt inte som några hundar som skulle vistas i närheten av en enda människa och minst av all små barn. Nej usch, det är obehagligt att bara tänka på det och vad det var som fick hundarna att gå över gränsen på det viset.

Fast det där är ju jättesvårt att säga när man inte vet vad som hänt tänker jag? Jag litar på min hund, men jag låter henne ändå inte vistas ensam med barn pga man vet aldrig vad som händer. Rent krasst skulle hon kunna ha ihjäl en unge pga sin storlek. Alltid ägarnas ansvar att se till att sånt inte händer.
 
Ah, jag förstår hur ni menar och håller med men inte på alla delar. Jag låter aldrig barn hälsa på mina för att jag vet att det finns en liten chans att dom hoppar upp på barnen med framtassarna om dom vill hälsa, är nyfikna eller osäkra eller åt andra hållet visar på andra sätt att dom inte vill bli gosade med varken av vuxna eller barn. Men då säger jag till att jag inte vill att dom ska hälsa. Varken jag eller grabbarna får ut så mycket av att bli klappade dom 10 ggr per promenad som folk vill hälsa.

Tänker att man väl ändå vill ha lite koll på var hunden är och om det är mycket folk så hålla koll så inget händer eller vad det än gäller, jag vill ha dom inom synfältet hela tiden nästan oavsett vad i princip. Och barnet också, hur kunde det gå så här bland människor att det gick så långt?

Jag vill inte riskera att min hundar skadas eller andra hundar eller människor, därför jag oftast har dom precis bredvid mig i stirriga miljöer eller inom synlig närhet men dom alltid går att ingripa ifrån.

Försktighets manövrar som får mig att vara lugn. Har svårt att se mina skada någon men definitivt skrämma i sin iver och energi
 
Ah, jag förstår hur ni menar och håller med men inte på alla delar. Jag låter aldrig barn hälsa på mina för att jag vet att det finns en liten chans att dom hoppar upp på barnen med framtassarna om dom vill hälsa, är nyfikna eller osäkra eller åt andra hållet visar på andra sätt att dom inte vill bli gosade med varken av vuxna eller barn. Men då säger jag till att jag inte vill att dom ska hälsa. Varken jag eller grabbarna får ut så mycket av att bli klappade dom 10 ggr per promenad som folk vill hälsa.

Tänker att man väl ändå vill ha lite koll på var hunden är och om det är mycket folk så hålla koll så inget händer eller vad det än gäller, jag vill ha dom inom synfältet hela tiden nästan oavsett vad i princip. Och barnet också, hur kunde det gå så här bland människor att det gick så långt?

Jag vill inte riskera att min hundar skadas eller andra hundar eller människor, därför jag oftast har dom precis bredvid mig i stirriga miljöer eller inom synlig närhet men dom alltid går att ingripa ifrån.

Försktighets manövrar som får mig att vara lugn. Har svårt att se mina skada någon men definitivt skrämma i sin iver och energi
Tyvärr är det ju långt ifrån alla hundägare och alla föräldrar som har någon form av konsekvenstänk...

Jag är fullt medveten om att mina hundar skulle kunna skada en unge riktigt illa. Blir de jätteglada och busiga så kan de med lätthet välta ungarna, och blir de rädda i en trängd situation med unge så skulle jag väl inte bli jätteförvånad om det fanns något tillfälle där de skulle kunna nafsa till för att säga ifrån (och är ungen då väldigt liten kan det såklart bli illa skador av det). Men ja, jag håller stenkoll på såväl ungar som hundar om ungar öht tillåts komma i närheten av mina hundar.

Har man då två hundar där kanske den ena har resursförsvar (inte ovanligt), ungen hittar något ätbart, hundarna börjar bråka sinsemellan och ungen kommer mellan dem, då kan det sluta riktigt, riktigt illa.

Det behöver inte vara fel på hundarna, däremot är det ett solklart fall där föräldrar och hundägare agerat fel. Hundägaren skulle gjort allt för att hålla koll på sina hundar, föräldrarna skulle gjort allt för att hålla koll på barnet. Hade alla vuxna gjort det, och haft vettigt konsekvenstänk, då hade det mest troligt inte gått såhär illa ens om hundarna varit farliga (för då hade hundägaren mest troligt vetat om det och haft dem instängda, hos hundvakt eller liknande).
 
Ah, jag förstår hur ni menar och håller med men inte på alla delar. Jag låter aldrig barn hälsa på mina för att jag vet att det finns en liten chans att dom hoppar upp på barnen med framtassarna om dom vill hälsa, är nyfikna eller osäkra eller åt andra hållet visar på andra sätt att dom inte vill bli gosade med varken av vuxna eller barn. Men då säger jag till att jag inte vill att dom ska hälsa. Varken jag eller grabbarna får ut så mycket av att bli klappade dom 10 ggr per promenad som folk vill hälsa.

Tänker att man väl ändå vill ha lite koll på var hunden är och om det är mycket folk så hålla koll så inget händer eller vad det än gäller, jag vill ha dom inom synfältet hela tiden nästan oavsett vad i princip. Och barnet också, hur kunde det gå så här bland människor att det gick så långt?

Jag vill inte riskera att min hundar skadas eller andra hundar eller människor, därför jag oftast har dom precis bredvid mig i stirriga miljöer eller inom synlig närhet men dom alltid går att ingripa ifrån.

Försktighets manövrar som får mig att vara lugn. Har svårt att se mina skada någon men definitivt skrämma i sin iver och energi

Men det är väl ingen som tycker att hundarna ska behöva hälsa på allt och alla? Jag motsatte mig delen att du skrev att det lät som hundar som aldrig skulle vara nära varken människor eller barn. Jag tror vi alla håller med om att hundar inte bör behöva klappas på av allt och alla 😊
 
Jag håller på hundarna tills motsatsen bevisats, barnföräldrar har ofta en skruv eller 2 lösa, vet inte hur många gånger jag mött föräldrar med barn som rusar fram till 4 lösa dobbisar utan att kalla tillbaka dom, om man har tur skriker en förälder :Går det bar att dom hälsar? då är barnen typ ett par m bort, då är mitt standardsvar, ja visst det går bra om du vill bli av med ungens arm! Då helt plötsligt har dom inkallning på ungarna. :yuck:
 
Jag håller på hundarna tills motsatsen bevisats, barnföräldrar har ofta en skruv eller 2 lösa, vet inte hur många gånger jag mött föräldrar med barn som rusar fram till 4 lösa dobbisar utan att kalla tillbaka dom, om man har tur skriker en förälder :Går det bar att dom hälsar? då är barnen typ ett par m bort, då är mitt standardsvar, ja visst det går bra om du vill bli av med ungens arm! Då helt plötsligt har dom inkallning på ungarna. :yuck:

instämmer - vet inte hur många föräldrar som puttat fram sina barn till min kopplade malle (utan att fråga mig om det är OK).
 
Jag som har en golden har faktiskt inte haft problem med barn som oväntat vill hälsa. Antingen har barnet eller föräldrarna frågat. Och då bor vi nära en lekplats och går förbi där ofta.

Hon blev oväntat klappad en gång, men det var på Astrid Lindgrens värld på ett trångt ställe och en unge sträckte ut armen från sin vagn. Men hade det varit ett problem hade ju hunden inte varit med där.
 
Enligt aftonbladet ska hundarägaren ha begärt att hundarna ska avlivas, vilket polisen ska ha varit behjälpliga med.
Så om ägaren väljer avlivning och behöver polisens hjälp för att genomföra det, låter de ju som att hundarna visat problem beteenden tidigare och ägaren inte är kapabel att hantera hundarna (annars skulle väl ägaren bra åkt in och avlivar hundarna själv, och inte bett polisen om hjälp att avliva hundarna?)

Så om det stämmer låter det ju som om hundägaren har ägt 2 hundar personen inte klarat av och då tror jag problemet ligger där. Fruktansvärt sorligt oavsett orsak :(
 
Enligt aftonbladet ska hundarägaren ha begärt att hundarna ska avlivas, vilket polisen ska ha varit behjälpliga med.
Så om ägaren väljer avlivning och behöver polisens hjälp för att genomföra det, låter de ju som att hundarna visat problem beteenden tidigare och ägaren inte är kapabel att hantera hundarna (annars skulle väl ägaren bra åkt in och avlivar hundarna själv, och inte bett polisen om hjälp att avliva hundarna?)

Så om det stämmer låter det ju som om hundägaren har ägt 2 hundar personen inte klarat av och då tror jag problemet ligger där. Fruktansvärt sorligt oavsett orsak :(
Men drar du inte lite väl långt med dina spekulationer nu?

Om min älskade schäferkorsning hade dödat ett barn i bekantskapskretsen/familjen hade jag inte klarat att ta hunden någonstans. Jag hade varit så förbi av sorg för barnet och händelsen att jag hade varit tacksam för hjälp av polisen att göra det nödvändiga - ta bort honom.

Vi vet väldigt lite om händelsen. Vi vet inte vad det var för hundar och vi vet inte hur det hände. Så det kan nog vara bra att bromsa spekulationerna lite.
 
Vi hade en incident i en grannstad för ett par år sedan där en liten pojke var väldigt nära att sätta livet till i en hundattack (eller vad det nu var som hände.) Pojken var bara drygt en månad gammal och låg och sov i huset medan barnvakterna (släktingar) var ute i trädgården med de andra barnen, det har inte släppts särskilt mycket detaljer men det är kanske bra att komma ihåg ibland att vad som helst kan hända. Vi tar så mycket för givet ibland när det handlar om djur och om barn.
Hunden avlivades, det var en lakeland terrier.
Pojken lever idag, men han har förlorat ett öga och opereras fortfarande för att återställa ansiktet. En bekant till mig är farmor.
 
Senast ändrad:
Men drar du inte lite väl långt med dina spekulationer nu?

Om min älskade schäferkorsning hade dödat ett barn i bekantskapskretsen/familjen hade jag inte klarat att ta hunden någonstans. Jag hade varit så förbi av sorg för barnet och händelsen att jag hade varit tacksam för hjälp av polisen att göra det nödvändiga - ta bort honom.

Vi vet väldigt lite om händelsen. Vi vet inte vad det var för hundar och vi vet inte hur det hände. Så det kan nog vara bra att bromsa spekulationerna lite.
Jag tror inte polisen kommer och hjälper dig avliva din hund bara för att du tycker det är jobbigt, då får man ta hjälp av en familjemedlem eller liknande som kan åka in med hunden.
Om hunden däremot gjort något som gör att polisen bedömer hunden som onormalt aggressiv/farlig för samhället kan absolut polisen hjälpa till så hunden avlivas. Men då handlar det inte om ett barn som drog en hund i svansen och hundens bet råkade träffa illa, eller en glad hund som råkade knuffa omkull ett barn så den ramlade illa.

Jag tror inte vi kommer få mer information om händelsen mtp att det är ett litet barn inblandat.
 
Jag tror inte polisen kommer och hjälper dig avliva din hund bara för att du tycker det är jobbigt, då får man ta hjälp av en familjemedlem eller liknande som kan åka in med hunden.
Om hunden däremot gjort något som gör att polisen bedömer hunden som onormalt aggressiv/farlig för samhället kan absolut polisen hjälpa till så hunden avlivas. Men då handlar det inte om ett barn som drog en hund i svansen och hundens bet råkade träffa illa, eller en glad hund som råkade knuffa omkull ett barn så den ramlade illa.

Jag tror inte vi kommer få mer information om händelsen mtp att det är ett litet barn inblandat.
Du spekulerar fortfarande.
 
Vi hade en incident i en grannstad för ett par år sedan där en liten pojke var väldigt nära att sätta livet till i en hundattack (eller vad det nu var som hände.) Pojken var bara drygt en månad gammal och låg och sov i huset medan barnvakterna (släktingar) var ute i trädgården med de andra barnen, det har inte släppts särskilt mycket detaljer men det är kanske bra att komma ihåg ibland att vad som helst kan hända. Vi tar så mycket för givet ibland när det handlar om djur och om barn.
Hunden avlivades, det var en lakeland terrier.
Pojken lever idag, men han har förlorat ett öga och opereras fortfarande för att återställa ansiktet. En bekant till mig är farmor.
Och ibland är det förälderns eller hundägaren som bara är idioter...
En kompis till mig har en rottis och fick ett barn, när barnet var stort nog att krypa delade hon en film. På filmen såg man rottisen ligga och vila på golvet, barnet kryper fram och börjar leka med sina leksaker runt och på hunden, hunden reser sig och lägger sig en bit bort, barnet kryper efter och fortsätter leka med sina leksaker på och runt hunden, hunden flyttar sig igen till ett annat rum och lägger sig längst bort i ett hörn, barnet kryper efter och fortsätter leka med leksaker runt och på hunden, allt medans mamman filmar och fnissar åt hur gulligt det är att barnet vill leka nära hunden.

Jag skrev ett PM att hon borde se till att barnet respekterar när hunden vill vara ifred, och att det årligt sker många hundbett pga att barnen inte lärt sig låta hunden vara. Kan säga att hon inte uppskattade mitt meddelande någe vidare. Jag lovar hade den hunden bitit ungen hade hon avlivat hunden direkt, och enligt mig hade allt varit hennes fel.
 

Liknande trådar

Hundträning Igår var vi på första gången för Milou på agilitykurs. Själva momenten gick väldigt bra, han är ju snabbtänkt och vi har jobbat på...
Svar
14
· Visningar
703
Senast: Migo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 721
Senast: Fraegd
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 931
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 729
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp