Barn och hundar/dödsfallet i Norge (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Och ibland är det förälderns eller hundägaren som bara är idioter...
En kompis till mig har en rottis och fick ett barn, när barnet var stort nog att krypa delade hon en film. På filmen såg man rottisen ligga och vila på golvet, barnet kryper fram och börjar leka med sina leksaker runt och på hunden, hunden reser sig och lägger sig en bit bort, barnet kryper efter och fortsätter leka med sina leksaker på och runt hunden, hunden flyttar sig igen till ett annat rum och lägger sig längst bort i ett hörn, barnet kryper efter och fortsätter leka med leksaker runt och på hunden, allt medans mamman filmar och fnissar åt hur gulligt det är att barnet vill leka nära hunden.

Jag skrev ett PM att hon borde se till att barnet respekterar när hunden vill vara ifred, och att det årligt sker många hundbett pga att barnen inte lärt sig låta hunden vara. Kan säga att hon inte uppskattade mitt meddelande någe vidare. Jag lovar hade den hunden bitit ungen hade hon avlivat hunden direkt, och enligt mig hade allt varit hennes fel.
Javisst, jag ville inte mena på något annat. Det var mer en relaterad anekdot sådär. Scenarion som du beskriver är ju klassiska överallt på social media.
 
Du spekulerar fortfarande.
Ja, det är ett diskussion forum, jag diskuterar mina tankar och åsikter runt händelsen och vad jag tror.
Precis som många andra, andra kommentarer påstår saker som tex att hundarna inte skulle vistas i närheten av en enda människa, att hundägare/föräldrar saknar konsekvenstänk, påstås att barnföräldrar har 1 eller 2 skruvar lösa, osv. Men ändå reagerar du så starkt på just min kommentar?

Det är inte jätte normalt att polisen behöver hjälpa till att avliva 2 hundar om det är något fel på hundarna.
 
Javisst, jag ville inte mena på något annat. Det var mer en relaterad anekdot sådär. Scenarion som du beskriver är ju klassiska överallt på social media.
ja jag vet att du inte menade något annat, din kommentar fick mig bara att tänka på händelsen med min kompis :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja, det är ett diskussion forum, jag diskuterar mina tankar och åsikter runt händelsen och vad jag tror.
Precis som många andra, andra kommentarer påstår saker som tex att hundarna inte skulle vistas i närheten av en enda människa, att hundägare/föräldrar saknar konsekvenstänk, påstås att barnföräldrar har 1 eller 2 skruvar lösa, osv. Men ändå reagerar du så starkt på just min kommentar?

Det är inte jätte normalt att polisen behöver hjälpa till att avliva 2 hundar om det är något fel på hundarna.
Fast du förutsätter ju att polisen behövde hjälpa till att avliva hundarna - så är ju nödvändigtvis inte fallet. Ägaren ville avliva och polisen var behjälplig, jag tänker mig att scenariot precis lika gärna kan ha varit att ägaren sa att hen vill avliva hundarna och polisen som var på plats då erbjöd sig att ta med dem direkt i det syftet.
 
Ja, det är ett diskussion forum, jag diskuterar mina tankar och åsikter runt händelsen och vad jag tror.
Precis som många andra, andra kommentarer påstår saker som tex att hundarna inte skulle vistas i närheten av en enda människa, att hundägare/föräldrar saknar konsekvenstänk, påstås att barnföräldrar har 1 eller 2 skruvar lösa, osv. Men ändå reagerar du så starkt på just min kommentar?

Det är inte jätte normalt att polisen behöver hjälpa till att avliva 2 hundar om det är något fel på hundarna.
Gissar på att hundarna redan var i polisens förvar eller var på väg dit. Helt oberoende på om hundarna var blodtörstiga bestar eller svansviftande labradorer.
 
Jag håller på hundarna tills motsatsen bevisats, barnföräldrar har ofta en skruv eller 2 lösa, vet inte hur många gånger jag mött föräldrar med barn som rusar fram till 4 lösa dobbisar utan att kalla tillbaka dom, om man har tur skriker en förälder :Går det bar att dom hälsar? då är barnen typ ett par m bort, då är mitt standardsvar, ja visst det går bra om du vill bli av med ungens arm! Då helt plötsligt har dom inkallning på ungarna. :yuck:
Intressant! Jag har precis motsatta erfarenheter, med hundar som kutar lösa fram till mina barn, som är jätterädda för hundar (pga tidigare erfarenheter med just lösa hundar), med hundägare som hojtar ”han är snäll!!!”. Och när barnen flyr i panik och gallskriker med hundarna efter sig är det barnens fel för ”hundarna tror att de vill leka när de springer”. Undrar varför mina barn fortsätter drömma mardrömmar om hundar.

Eller ja, varför inte alla gånger det dyker upp en vilt skällande hund ur skogen när man är ute och rider. Efter ett tag kommer en hundägare släntrande och kvittrar något om hur gulligt det är att hunden vill hälsa på hästen. Då har jag liksom haft fullt upp med att hindra min häst från att MÖRDA hundskrället.

Vet att det inte gäller alla hundägare, men jag tycker nog att det finns en och annan som har en skruv lös där också.
 
Jag håller på hundarna tills motsatsen bevisats, barnföräldrar har ofta en skruv eller 2 lösa, vet inte hur många gånger jag mött föräldrar med barn som rusar fram till 4 lösa dobbisar utan att kalla tillbaka dom, om man har tur skriker en förälder :Går det bar att dom hälsar? då är barnen typ ett par m bort, då är mitt standardsvar, ja visst det går bra om du vill bli av med ungens arm! Då helt plötsligt har dom inkallning på ungarna. :yuck:
Händer dagligen för oss med. Folk tror att hundarna är snälla för att de är små. Den ena är så rädd för barn att hon gör utfall för att mota bort dom, och då hänger ju dom andra på.
Jag har de alltid i kort koppel när jag ska passera barn och går gärna en omväg, men ibland kommer det någon jävel som anser det okej att släppa iväg sitt barn till mina hundar när jag inte har full uppsikt, gärna också så att barnet kommer bakifrån mot hundarna så att hundarna själva inte ens ser att barnet kommer.

Glömmer aldrig den gången då jag band fast hundarna utanför bageriet här i krokarna. Jag gick in för att snabbt köpa bröd, ser då i fönstret hur en man lyfter ut sin ettåring ur vagnen för att sedan sätta ned barnet inte ens en halvmeter framför mina hundar så att barnet skulle få klappa. Det blev ett jävla liv från hundar och mannen var väldigt snabb med att dra upp ungen från marken igen...jag hoppas han lärde sig något 😡
 
Jag är glad att husets schäfer är så kärleksfull som hon är. Vi har inte haft ens minsta lilla incident på alla de år som hon har bott hos oss.
Och vi är inte hundvana alls.
 
Händer dagligen för oss med. Folk tror att hundarna är snälla för att de är små. Den ena är så rädd för barn att hon gör utfall för att mota bort dom, och då hänger ju dom andra på.
Jag har de alltid i kort koppel när jag ska passera barn och går gärna en omväg, men ibland kommer det någon jävel som anser det okej att släppa iväg sitt barn till mina hundar när jag inte har full uppsikt, gärna också så att barnet kommer bakifrån mot hundarna så att hundarna själva inte ens ser att barnet kommer.

Glömmer aldrig den gången då jag band fast hundarna utanför bageriet här i krokarna. Jag gick in för att snabbt köpa bröd, ser då i fönstret hur en man lyfter ut sin ettåring ur vagnen för att sedan sätta ned barnet inte ens en halvmeter framför mina hundar så att barnet skulle få klappa. Det blev ett jävla liv från hundar och mannen var väldigt snabb med att dra upp ungen från marken igen...jag hoppas han lärde sig något 😡

Sånt blir man ju vansinnig på.
Igår när vi var ute och gick såg jag hur ett barn gick och sneglade på oss när de gick framför så vi pausade för att de skulle få försprång. Vi kom ikapp när barnet stannat vid en låst dörr som hon stod och ryckte i, så då stannade vi igen, men så fort hon fick syn på oss började hon springa mot oss.
Ropade "nej! Vi vill inte hälsa" och min hund började såklart göra utfall. Och dåå reagerade mamman och fiskade tag i barnet. 🤷
 
Intressant! Jag har precis motsatta erfarenheter, med hundar som kutar lösa fram till mina barn, som är jätterädda för hundar (pga tidigare erfarenheter med just lösa hundar), med hundägare som hojtar ”han är snäll!!!”. Och när barnen flyr i panik och gallskriker med hundarna efter sig är det barnens fel för ”hundarna tror att de vill leka när de springer”. Undrar varför mina barn fortsätter drömma mardrömmar om hundar.

Eller ja, varför inte alla gånger det dyker upp en vilt skällande hund ur skogen när man är ute och rider. Efter ett tag kommer en hundägare släntrande och kvittrar något om hur gulligt det är att hunden vill hälsa på hästen. Då har jag liksom haft fullt upp med att hindra min häst från att MÖRDA hundskrället.

Vet att det inte gäller alla hundägare, men jag tycker nog att det finns en och annan som har en skruv lös där också.
Det där händer med mitt barn också. Folk släpper fram sina vilt hoppande stora hundar i flexi och mitt barn försöker i panik klättra upp för mitt ben. Så får man höra att hunden är sååå snäll och bara vill hälsa. Jo, men mitt barn vill inte. 💁‍♀️
 
Det där händer med mitt barn också. Folk släpper fram sina vilt hoppande stora hundar i flexi och mitt barn försöker i panik klättra upp för mitt ben. Så får man höra att hunden är sååå snäll och bara vill hälsa. Jo, men mitt barn vill inte. 💁‍♀️
Respektlösa människor finns det gott om, i alla kategorier. Även hundägare, det är inget nytt. Jag blir inte förvånad när respektlösa människor inte tänker längre än ur sin egen synvinkel.

Det som förvånar mig dock är föräldrar som inte är rädda om sina barn och låter de springa fram till okända hundar. Föräldrarna är inte bara respektlösa, de riskerar också sitt barns liv O_o
 
Enligt aftonbladet ska hundarägaren ha begärt att hundarna ska avlivas, vilket polisen ska ha varit behjälpliga med.
Så om ägaren väljer avlivning och behöver polisens hjälp för att genomföra det, låter de ju som att hundarna visat problem beteenden tidigare och ägaren inte är kapabel att hantera hundarna (annars skulle väl ägaren bra åkt in och avlivar hundarna själv, och inte bett polisen om hjälp att avliva hundarna?)

Så om det stämmer låter det ju som om hundägaren har ägt 2 hundar personen inte klarat av och då tror jag problemet ligger där. Fruktansvärt sorligt oavsett orsak :(
"Larmet kom in till polisen strax efter klockan tolv på lördagen. Polisen har begärt att hundarna ska avlivas." Så läste jag både i Aftonbladet samt på Svt och inte att ägarna begärt avlivning.
 
Larmet kom in till polisen strax efter klockan tolv på lördagen. Polisen har begärt att hundarna ska avlivas.
Dem verkar ha ändrat texten nu, tidigare stod det "Enligt aftonbladet ska hundarägaren ha begärt att hundarna ska avlivas, vilket polisen ska ha varit behjälpliga med."

Tillägg: här står det fortfarande att det är ägaren som begärt att hundarna ska avlivas
Litet barn dött i hundattack – två hundar inblandade | Nyheter | Expressen
 
Dem verkar ha ändrat texten nu, tidigare stod det "Enligt aftonbladet ska hundarägaren ha begärt att hundarna ska avlivas, vilket polisen ska ha varit behjälpliga med."

Tillägg: här står det fortfarande att det är ägaren som begärt att hundarna ska avlivas
Litet barn dött i hundattack – två hundar inblandade | Nyheter | Expressen
Ok, jag läste på Svt och Aftonbladet. Vi lär nog inte få veta sanningen och egentligen känns det inte så viktigt vem som tagit initiativet till avlivning. Att det säger något om ägarnas hundhållning håller jag inte med dig om.
 
Ok, jag läste på Svt och Aftonbladet. Vi lär nog inte få veta sanningen och egentligen känns det inte så viktigt vem som tagit initiativet till avlivning. Att det säger något om ägarnas hundhållning håller jag inte med dig om.
Att ägaren tar beslut att hundarna ska avlivas och ber polisen om hjälp med avlivningen känns inte normalt, det känns som någon inte stämmer då med hundarna, tex onormalt aggressiva.
 
Att ägaren tar beslut att hundarna ska avlivas och ber polisen om hjälp med avlivningen känns inte normalt, det känns som någon inte stämmer då med hundarna, tex onormalt aggressiva.
Varför skulle det vara konstigt att ta hjälp av polisen. Hundarna var troligen redan hos polisen eller på väg dit. Är en människa som dödats och inte hundar som tagit för många av gårdens lamm/katter/höns.
 
Varför skulle det vara konstigt att ta hjälp av polisen. Hundarna var troligen redan hos polisen eller på väg dit. Är en människa som dödats och inte hundar som tagit för många av gårdens lamm/katter/höns.
Polisen brukar inte akut omhänderta alla hundar som attackerar människor om det inte finns en orsak, tex onormalt aggressiv eller att hunden bedöms farlig för samhället. Utan det blir en utredning med beslut om vad som ska ske (oftast väljer dock ägaren att avliva hunden i allvarliga incidenter). Iaf i Sverige, kanske är annorlunda i Norge.
 
Att ägaren tar beslut att hundarna ska avlivas och ber polisen om hjälp med avlivningen känns inte normalt, det känns som någon inte stämmer då med hundarna, tex onormalt aggressiva.
Efter omständigheterna och den knapphändiga informationen ser jag inte vad som inte stämmer?

Om mina hundar dödade ett barn skulle jag förmodligen också fatta beslut om avlivning, även om de aldrig visat tecken på aggressivitet tidigare. Att behålla hundar som har dödat en människa känns som ett extremt stort ansvar, oavsett vad som skett tidigare. Och gissningsvis skulle hundarna ändå avlivas i slutändan.
 
Polisen brukar inte akut omhänderta alla hundar som attackerar människor om det inte finns en orsak, tex onormalt aggressiv eller att hunden bedöms farlig för samhället. Utan det blir en utredning med beslut om vad som ska ske (oftast väljer dock ägaren att avliva hunden i allvarliga incidenter). Iaf i Sverige, kanske är annorlunda i Norge.
Orsaken är väl att dessa hundar har dödat en människa?
 

Liknande trådar

Hundträning Igår var vi på första gången för Milou på agilitykurs. Själva momenten gick väldigt bra, han är ju snabbtänkt och vi har jobbat på...
Svar
14
· Visningar
704
Senast: Migo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 725
Senast: Fraegd
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 932
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 730
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp