Barn och mediciner?

Status
Stängd för vidare inlägg.

pigleton

Trådstartare
Miranda har nu gått och fått penicillin. De frilade vener på henne på anklarna för att kunna ge henne dropp och nu har ett av såren blivit lite lätt infekterat. Läkaren sa att pga Mirandas övriga tillstånd så var det bäst att ge henne penicillin eftersom hon fortfarande är känslig för infektioner iom öppna brännsår.

Så nu ska loppan ha penicillin 3 gånger om dagen samt att hon redan innan äter tavegyl en gång om dagen mot klåda.

Det är bara ett litet problem, Miranda vägrar konsekvent att ens komma i närheten av medicinerna. de smakar total äckel päck och vi elaka föräldrar kan väl inte på fullast allvar mena att hon måste ha i sig detta fruktansvärda gift. :crazy:
Vi har lockat och gullat och frestat, blandat medicin i glass, frukt, gröt ja allt, gett goda saker mellan, erbjudit henne att hålla i dos-sprutan eller skeden själv med det enda resultatet att nu ser hon skeptiskt på all mat som erbjuds och vill knappt ha det längre.
Resultatet blir allt som oftast att hålla i det stackars barnet och droppa in lite i taget i munnen medan hon skriker hysteriskt.

Så nu undrar jag, varför kan man inte göra goda mediciner? Eller ännu hellre medicin i suppform? Även om hon inte gillar piller i rumpan heller så är det iaf enklare och mindre panikartat än så som vi får göra nu.

Är det någon som har nåt universalknep att komma med? Apotekspersonalen föreslog glass, dels för att det kyler och sen för att det är gott, men hon ratar ju det med nu. Vi ska ge en envis ettårig Miranda penicillin i 10 dagar och tavegylen ska vi hålla på med i tre månader :(

Annars mår hon bra, är pigg, glad och kör 120 knyck hela dagarna. precis som det ska vara.
 
Sv: Barn och mediciner?

När min yngsta dotter var runt året började hennes öroninflammationer. Det var omöjligt med flytande penicillin, hon kräktes av det. Då fick hon tabletter utskrivet. Dessa krossade jag och blandade med arraksbollar, sedan formade jag olika djur efter önskemål. Eftersom hon hela tiden såg vad jag gjorde och tyckte att djuren var roliga åt hon med glädje. Tabletternas smak överröstade inte arraksmaken, så det funkade fint genom barnens hela uppväxt. Som belöning för att de var så duktiga på att ta medicin brukade de få lite mer arraksboll......

Hoppas att det kan vara till hjälp,
Duvan
 
Sv: Barn och mediciner?

Fy, stackars liten!

Lucas åt penicillin i tre omgångar, och det som funkade bäst var att ha doseringssprutan, och så drog jag upp outblandad saft, kanske 1 ml. Gav medicinen i två sprutar in mot kinden, och så hade han något att dricka klart direkt efter. När allt var nersköljt så fick han en godisbit också.

Jag tror att det är viktigt att det går fort och att smaken går bort snabbt också, alltså inte blanda ut i stora mängder.

Hoppas ni hittar nåt sätt.
 
Sv: Barn och mediciner?

Finns inte pencilinet i "supp" form. Är du säker?
Himla svårt annars. Rejäla mutor tillsammans med de förslag som annars kommit in här är mina rekommendationer.
 
Sv: Barn och mediciner?

Fy vilket dåligt minne jag har. Jag har lärt mig VARFÖR penicillin inte finns i supp-form. Men jag minns inte varför, bara att det inte funkar och därför finns det inte!
 
Sv: Barn och mediciner?

Har kollat på fass.se och hittar inga suppar, heracillin heter det.

Eftersom detta med mutor tyvärr inte fungerar så bra så blir det till att hålla i och ge så snabbt det nu går. Kör med doseringsspruta i mungipan. Har försökt med mutor idag igen och resultat blir som tidigare hon vägrar äta allt som erbjuds till slut. *sucka*

Ja ja, jag får väl ha nedräkning. En och en halv dag avklarade... bara åtta och en halv dag kvar....
 
Sv: Barn och mediciner?

Det finns ett penicillin, Doktacillin i suppform men det hjälper nog inte mot hudinfektion, tyvärr.
Penicillin och småbarn är ett h-vete upp till ettårsåldern kan man ju som regel hålla dem och göra processen kort men sen...
Jag blev lite rädd att blanda medicin i mat när äldsta jäntan slutade ta emot nånting av mig, hon litade helt enkelt inte på mig.
Efter tre öronbarn har jag lärt mig att det tyvärr är "våld" som gäller, snacka i dem medicin funkar aldrig, åtminstone inte med mina.
Tavegylen kanske du kan ge i tablettform, det är ju små tabletter och går nog krossa och stoppa in i något gott.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp