Barn och valp

Seaside

Trådstartare
Skulle gärna vilja ha tips på hur (om?) vi kan involvera barnen i skötseln av vår valp. Vi har en 10-veckors labrador som bott med oss i två veckor nu. Vi har barn som är 4 och 7 år. Vi skulle helst vilja att barnen just nu behandlade valpen som en bäbis, ett lillasyskon, som man kan klappa lite mjukt på ibland men i övrigt låter mamma och pappa ta hand om. Fyraåringen har dock mycket svårt för detta. Han är extremt viljestark och han vill vara med. Han är en sån som behöver meningsfulla uppgifter, annars hittar han på hyss. Jag undrar om det finns meningsfulla uppgifter med valpen som han faktiskt kan göra, som är lagom svåra och inte triggar mer konflikter för att vi måste hindra honom från att göra saker. Jag har identifierat att han är jättebra på att agera draghjälp när vi övar koppelgående så det ska han i alla fall få göra oftare.
 
Jag tycker det är bättre att barn får behandla hunden som just en hund än bäbis och just hjälpa till. De kan få mäta upp mat och ställa ner skålen medans ni lär valpen att sitta och vänta tex. De kan få sätta på koppel medans ni lär valpen att sitta lugnt och bli påklädd osv.
Mycket träning runt en valp är just passivitet och då är det guld värt att ha någon extra med armar och ben som kan hämta saker, ta fram osv. Dessutom lär det barnen att mycket runt en hund sker i ett lugnt tempo, inte bus och stoj :)
 
Utöver det som @Fetaost skrev, så kan barnen få ställa i ordning aktiveringsleksaker, vara med och lägga spår, träna in enkla men roliga tricks, borsta pälsen... Så länge en vuxen är närvarande och håller koll så att inget händer (typ valp mejar ner barn i jakt på godis) så kan ju barnen vara delaktiga i det mesta.

När jag var 5 år gammal fick jag hålla i ett koppel till en saluki på promenad, jag fick också sitta i soffan och borsta pälsen på öronen. Jag hjälpte också till att plocka hundbajs ute och att torka tassar när vi kom in från promenaden :)
 
Jag tycker det är bättre att barn får behandla hunden som just en hund än bäbis och just hjälpa till. De kan få mäta upp mat och ställa ner skålen medans ni lär valpen att sitta och vänta tex. De kan få sätta på koppel medans ni lär valpen att sitta lugnt och bli påklädd osv.
Mycket träning runt en valp är just passivitet och då är det guld värt att ha någon extra med armar och ben som kan hämta saker, ta fram osv. Dessutom lär det barnen att mycket runt en hund sker i ett lugnt tempo, inte bus och stoj :)
Stora barn ska absolut vara med. Fyraåring utan impulskontroll som vägrar ta instruktioner - inte till så mycket hjälp oftast. Hjälpa till med maten var bra förslag. Sätta på koppel kan gå om vi är med, det ska testas. Det beror dock på valpens sinnesstämning, det blir lätt lite för mycket hopp och bus och nafs när barnen kommer nära. Har du bra tips på hur vi får valpen att inte hoppa mot barnen så tar jag tacksamt emot.

@Red_Chili tack för tips men inget av det du skriver känns som det funkar nu med den ålder/utbildningsnivå som vår valp är på just nu. 7-åringen har fått hålla kopplet lite t.ex. när jag tar upp bajs men drar valpen så orkar hon inte hålla emot.
 
Skulle gärna vilja ha tips på hur (om?) vi kan involvera barnen i skötseln av vår valp. Vi har en 10-veckors labrador som bott med oss i två veckor nu. Vi har barn som är 4 och 7 år. Vi skulle helst vilja att barnen just nu behandlade valpen som en bäbis, ett lillasyskon, som man kan klappa lite mjukt på ibland men i övrigt låter mamma och pappa ta hand om. Fyraåringen har dock mycket svårt för detta. Han är extremt viljestark och han vill vara med. Han är en sån som behöver meningsfulla uppgifter, annars hittar han på hyss. Jag undrar om det finns meningsfulla uppgifter med valpen som han faktiskt kan göra, som är lagom svåra och inte triggar mer konflikter för att vi måste hindra honom från att göra saker. Jag har identifierat att han är jättebra på att agera draghjälp när vi övar koppelgående så det ska han i alla fall få göra oftare.

Jag har en dotter som fyllde 5 i somras och fick hem en valp i samma veva. Jag tänker att i en familj gör en saker ihop, så barnen kan väl vara med på alla göromål med valpen nästan? Mata med godis medan du klipper klor, borsta under överinseende, leka, lägga godisspår, gå med på promenader, öva inkallning på inhägnat område, osv. Barnen behöver ju vara med så de förstår hur deras beteende påverkar valpen - ex om de viftar med armarna så hoppar valpen, då ska de vända ryggen till och säga nej tills valpen blir lugn, om de springer kommer valpen jaga dem, om valpen blir för vild kommer den bitas, osv osv.
 
Något vårt barn (och hund) tycker är roligt är att springa och gömma sig på skogspromenaden och så får jag och hunden "leta". Barnet är yngre än dina, så gömställena är rätt uppenbara :angel::laugh:, men det kanske både fyraåring och valp kan tycka är kul?

Dottern älskar att få hälla upp mat och ge hunden godis (hon brukar få ge godis när vi gör trick, jag ger kommando, hon belönar) och tuggben, så det brukar hon få göra (Vår hund är dock vuxen, liten och inte så matfixerad så med en större, ev bufflig valp så får man kanske anpassa efter förutsättningarna).

Sen finns det väl massa sånadär "runtomkringgrejjer" man kan avleda lite med, vara ansvarig för bajspåsarna på promenad, hämta koppel, reflexväst osv när det ska gås ut på promenad och hänga upp det igen när ni kommit hem.
 
Min 5-åring brukar stå för hundarnas frukost och delar gärna ut tuggben till alla hundarna. Hon får hålla i nåt koppel om hon vill, och hon brukar se till att hundarna inte har några halsband inomhus för det är väldigt viktigt. :p

Hon ger en del godis, tycker det är väldigt roligt att "träna inkallning", alltså att jag håller hundarna medan hon springer iväg, sedan får hon ge godis eller leka när de kommer till henne. Hon "tränar" lite trick med hundarna som de redan kan (typ snurra runt, sitt/ligg/stå, give me five, får jag en puss). Hon försöker också lära dem nya trick vilket går med blandad framgång!

Hon har också helt på egen hand lyckats lära valparna att inte hoppa, gud vet hur hon lyckades med det, hon bara säger "stanna, inte hoppa", så gör dem inte det. O_o
 
  • Hjärta
Reactions: ako
Jag har en dotter som fyllde 5 i somras och fick hem en valp i samma veva. Jag tänker att i en familj gör en saker ihop, så barnen kan väl vara med på alla göromål med valpen nästan? Mata med godis medan du klipper klor, borsta under överinseende, leka, lägga godisspår, gå med på promenader, öva inkallning på inhägnat område, osv. Barnen behöver ju vara med så de förstår hur deras beteende påverkar valpen - ex om de viftar med armarna så hoppar valpen, då ska de vända ryggen till och säga nej tills valpen blir lugn, om de springer kommer valpen jaga dem, om valpen blir för vild kommer den bitas, osv osv.
Problemet som vi haft hittills är att 4-åringen inte kan kontrollera sig själv. Han blir automatiskt en sprattelgubbe när han ser valpen, valpen tror att det är bus och drar igång med hopp och skutt och nafs, sonen blir (trots att vi pratat om det 100 gånger) rädd och springer/tjuter/viftar och valpen blir ännu mer speedad. Det smittar även av sig på hur valpen beter sig mot 7-åringen. Hade vi bara haft 7-åringen som är mycket lugnare hade det inte varit något problem. Men pga denna situation har vi försökt hålla isär barn och valp ganska mycket, och mest låtit dem umgås under övervakning när vi märker att valpen är avslappnad samt utomhus. NU, typ sedan igår, märker vi att sonen börjar lugna ner sig och det har gjort att alla är mer harmoniska, så nu tror jag att barnen kommer kunna involveras mer framöver.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag känner mig villrådig och behöver mest få höra era reflektioner. Jag är så insnöad i alla händelser så jag vet inte om jag börjar bli...
Svar
5
· Visningar
1 749
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 746
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp