Barn på uteplatsen

Piek

Trådstartare
Vi har en liten uteplats utanför lägenheten ca 4x6 m. Den är avskärmad med en häck i framkant och mot grannen, öppen åt det andra hållet. Utanför går en liten backe som börjar slutta inne på uteplatsen.

Det har nu flyttat in en ny familj i grannfastigheten och de använder backen som pulkabacke. Det hade givetvis inte vart några som helst problem om det inte varit så att de springer på vår uteplats och kollar in genom fönstret. Vi bor i en etta och fönstret är till rummet där vi är mest hela tiden när vi är hemma.
Vi vill inte ha okända barn som kollar vad vi gör.

Nu till problemet: familjen är nyanlända och förstår inte svenska och mycket lite engelska. Hade vi kunnat prata med barnen eller föräldrarna hade problemet vart löst. Barnen får jätte gärna åka pulka, men inte kolla in i vårt fönster.
Det vi är rädda för om vi försöker prata med föräldrarna och de inte förstår är att skrämma dem, att de ska tro att det är ett större problem än vad det är, att barnen inte får åka pulka eller vad som helst. Vi vill att de ska känna sig välkomna här då det är ett jätte trevligt område att bo i och vi är trevliga grannar.

Hur ska vi förklara för dem på bästa sätt att det är vår uteplats? Det finns dessutom en jättefin och mycket bättre pulkabacke bara 100 m bort vi skulle gärna visa dem den också
 
Vi har en liten uteplats utanför lägenheten ca 4x6 m. Den är avskärmad med en häck i framkant och mot grannen, öppen åt det andra hållet. Utanför går en liten backe som börjar slutta inne på uteplatsen.

Det har nu flyttat in en ny familj i grannfastigheten och de använder backen som pulkabacke. Det hade givetvis inte vart några som helst problem om det inte varit så att de springer på vår uteplats och kollar in genom fönstret. Vi bor i en etta och fönstret är till rummet där vi är mest hela tiden när vi är hemma.
Vi vill inte ha okända barn som kollar vad vi gör.

Nu till problemet: familjen är nyanlända och förstår inte svenska och mycket lite engelska. Hade vi kunnat prata med barnen eller föräldrarna hade problemet vart löst. Barnen får jätte gärna åka pulka, men inte kolla in i vårt fönster.
Det vi är rädda för om vi försöker prata med föräldrarna och de inte förstår är att skrämma dem, att de ska tro att det är ett större problem än vad det är, att barnen inte får åka pulka eller vad som helst. Vi vill att de ska känna sig välkomna här då det är ett jätte trevligt område att bo i och vi är trevliga grannar.

Hur ska vi förklara för dem på bästa sätt att det är vår uteplats? Det finns dessutom en jättefin och mycket bättre pulkabacke bara 100 m bort vi skulle gärna visa dem den också
Min erfarenhet är att det mesta går att lösa med lite kreativt kroppsspråk och google translate :)

Ta på vinterkläder och visa var den finare pulkabacken är. Skriv på mobilen och visa; -vi vill inte att barnen tittar in genom vårt fönster.

Jag kan tänka mig att de blir glada över kontakten och säkert också glada över att bli visade på ett bra ställe för barnen att vara på. Om de är helt nya i området vet de säkert inget.

Beroende på varifrån de kommer så kanske en nybakad kaka tillsammans med budskapet kan göra succé. Väldigt många nya svenskar är förtjusta i söta bakverk...

/svenskaläraren
 
Se om du kan hitta en bra och enkel bild på någon som kikar in genom ett fönster, skriv ut den och gör ett stort rött kryss över bilden & sätt upp i fönstret med bilden utåt. Det borde ju gå att förstå även för barn som inte är läskunniga/förstår språket så bra.
 
Se om du kan hitta en bra och enkel bild på någon som kikar in genom ett fönster, skriv ut den och gör ett stort rött kryss över bilden & sätt upp i fönstret med bilden utåt. Det borde ju gå att förstå även för barn som inte är läskunniga/förstår språket så bra.
Fast nu ville ju TS gå varligt fram och måna om att den nyinflyttade familjen känner sig välkomna. En skylt som den du beskriver framstår inte som särskilt trevlig.
 
Vi har en liten uteplats utanför lägenheten ca 4x6 m. Den är avskärmad med en häck i framkant och mot grannen, öppen åt det andra hållet. Utanför går en liten backe som börjar slutta inne på uteplatsen.

Det har nu flyttat in en ny familj i grannfastigheten och de använder backen som pulkabacke. Det hade givetvis inte vart några som helst problem om det inte varit så att de springer på vår uteplats och kollar in genom fönstret. Vi bor i en etta och fönstret är till rummet där vi är mest hela tiden när vi är hemma.
Vi vill inte ha okända barn som kollar vad vi gör.

Nu till problemet: familjen är nyanlända och förstår inte svenska och mycket lite engelska. Hade vi kunnat prata med barnen eller föräldrarna hade problemet vart löst. Barnen får jätte gärna åka pulka, men inte kolla in i vårt fönster.
Det vi är rädda för om vi försöker prata med föräldrarna och de inte förstår är att skrämma dem, att de ska tro att det är ett större problem än vad det är, att barnen inte får åka pulka eller vad som helst. Vi vill att de ska känna sig välkomna här då det är ett jätte trevligt område att bo i och vi är trevliga grannar.

Hur ska vi förklara för dem på bästa sätt att det är vår uteplats? Det finns dessutom en jättefin och mycket bättre pulkabacke bara 100 m bort vi skulle gärna visa dem den också

Gå ut när de åker och börja bygg en liten platå/startplats en bit nedanför er uteplats, gärna så att det blir lite extra fart i starten, visa hur de kan starta därifrån. Om ni orkar förstås.
 
Buke är bäst! Tack för alla förslag :bow:

Hitta någon som kan tolka?
Det är ungefär så långt vi har kommit i vår tanke men var vänder man sig? Kommunen? Vi vill inte kontakta hyresvärden då vi inte vill att de ska få problem på något sätt, vi hoppas kunna lösa det utan någon sådan inblandning.

Min erfarenhet är att det mesta går att lösa med lite kreativt kroppsspråk och google translate :)

Ta på vinterkläder och visa var den finare pulkabacken är. Skriv på mobilen och visa; -vi vill inte att barnen tittar in genom vårt fönster.

Jag kan tänka mig att de blir glada över kontakten och säkert också glada över att bli visade på ett bra ställe för barnen att vara på. Om de är helt nya i området vet de säkert inget.

Beroende på varifrån de kommer så kanske en nybakad kaka tillsammans med budskapet kan göra succé. Väldigt många nya svenskar är förtjusta i söta bakverk...

/svenskaläraren
Tack! Att jag inte ens tänkt på Google translate vi vet dock inte vilket språk de talar. Troligtvis kommer de från de ifrån Syrien. Det öppnade ett stort flyktingboende i närheten när den stora strömmen kom som nu håller på att stäng/dra ner. Som jag förstår det talar de två olika språk i Syrien?

Gå ut när de åker och börja bygg en liten platå/startplats en bit nedanför er uteplats, gärna så att det blir lite extra fart i starten, visa hur de kan starta därifrån. Om ni orkar förstås.
Det vore fantastiskt! Dock behövs det nog lite mer snö först och backen är inte heller jätte lång... Vi får kolla när det ljusnar :D
 
Måste bara säga att jag är,imponerad av hur snällt du vill lösa problemet! Jag hade garanterat inte haft samma tålamod :angel: Jag ska försöka tänka på den här tråden nästa gång någon granne irriterar mig.

Tack :) de är barn så jag räknar med att de inte förstår. Att springa ut skogstokig och säga att de inte får på ett språk de inte förstår kommer nog inte hjälpa. Eller så gör det det och vi blir "de elaka".
Den resan de gjort förtjänar inget barn att gå igenom så det minsta vi kan göra är att åtminstone försöka sköta det snyggt :)

(sen står de ju inte och stirrar in utan de är och springer precis utanför fönstret och kikar in då och då. Dock nog störande)
 
Håller med om google translate.

Min mormor har loppis nästan året runt och i de kalla månaderna är det bara nysvenskar som orkar komma, och ibland står dessa ute på altanen och kikar in genom glasdörren, öppenplanlösning så ser man in ser du allt liksom.
Det var en kille som ville köpa TVn av henne men kunde väldigt lite svenska så hon bjöd in honom på kaffe och kaka och google translatade allt hon ville ha sagt, typ inte kika in i andras hus, knacka så kommer hon och att hon vill ha tvn kvar :up:
 
Buke är bäst! Tack för alla förslag :bow:


Det är ungefär så långt vi har kommit i vår tanke men var vänder man sig? Kommunen? Vi vill inte kontakta hyresvärden då vi inte vill att de ska få problem på något sätt, vi hoppas kunna lösa det utan någon sådan inblandning.


Tack! Att jag inte ens tänkt på Google translate vi vet dock inte vilket språk de talar. Troligtvis kommer de från de ifrån Syrien. Det öppnade ett stort flyktingboende i närheten när den stora strömmen kom som nu håller på att stäng/dra ner. Som jag förstår det talar de två olika språk i Syrien?


Det vore fantastiskt! Dock behövs det nog lite mer snö först och backen är inte heller jätte lång... Vi får kolla när det ljusnar :D
Om de är från Syrien så är sannolikheten stor - nästan 99% - att de talar arabiska.
Där är google riktigt duktiga.
Alternativt Lexin: http://lexin.nada.kth.se/lexin/
 
Jag uppskattar inte att ni tittar in genom mina fönster = (ungefär) la tedtolla mini el shouback men är de nyanlända tycker jag inte du ska vara rädd att ta upp det med hyresvärden, troligen har de ju fått lägenheten av kommunen och då brukar också integrationsenheten ha en bra kommunikation med hyresvärdarna. Alternativet är ju att ringa kommunens integrationsenhet (brukar ligga under socialnämnden) direkt och förklara läget. Sedan kan de flesta äldre från Syrien lite engelska också, man brukar klara sig långt på den...
 
Deltag i språkcafeteria eller liknande som anordnas och skaffa kontakt med någon so hjälper till med kontakten med barnen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 046
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 377
Senast: Nepenthe
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 766
Senast: Badger
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 243
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp