Barn som far illa

G

genomskinlig

Detta gäller ett 5 årigt barn i en familj som jag inte känner, är bekant med pappans syster.
Föräldrarna till barnet bor ihop, mamman har tidigare gått på väldigt starka antidepp. medel men har slutat och dricker istället några glas vin varje dag och 2-3L vin varje helg. Pappan dricker även han varje dag, jobbar jämt och är stressad och arg hela tiden.

Beskriver några av sakerna som hänt senaste tiden:
* Barnet sitter på govlet och leker (ett väldigt tyst och stillsamt barn då denne är otroligt rädd för att göra fel) pappan ska gå förbi och anser att barnet sitter ivägen och ger denne en lätt spark och säger "va fan du sitter jämt i vägen, är du helt dum i huve, måste du jämt vara i vägen" han puttar sen omkull barnet och sätter sig på den hon tar båda sina händer över barnets bröstkorg och trycker väldigt hårt, släkting som var med i rummet lyckas sparka bort pappan från barnet.

* En annan gång! Pappan blir arg och tar barnet i armen och kastar in denne på sitt rum och skriker till denne att stanna där och kom för fan inte ut. Efter 5-6 timmar går pappan till rummet och frågar vad barnet håller på med, barnet säger då "du sa att jag skulle stanna här"

* Barnet är gnällig och har ont i öronen, men föräldrarna säger åt barnet att hålla käften och sluta gnälla, sluta vara en sån mespropp. Tillslut tas barnet till läkare där det visar sig att barnet har dubbelsidig öroninflamation och hög feber. Barnet får medicin i tablettform. Men barnet vill inte ta dom, pappan bråttar då ned barnet och sätter sig på barnet (pappan väger över 100kg) och mamman bänder upp käken på barnet och dom trycker ner pillren i halsen på barnet. Barnet kräks.
Pappan ringer barnets farmor och berättar, farmor hämtar barnet som skakar och är livrädd. Pappan skriker och kallar farmor hora, fitta, idiot osv.

* Barnet följer med till farmor men vill fortfarande inte ta medicin, pappan kommer dit dagen efter och gör samma sak som tidigare. Barnet är livrädd! Farmor vägrar lämna tillbaka barnet och barnet bor hos famor i 1 vecka, farmor får i medicinen genom oboy.

* Pappa och mamma åker för att hälsa på farmor och barnet, när barnet får se mamma och pappa (som nu talar med vänlig ton och försöker gulla med barnet) skakar denne och börjar gråta och säger "snälla rör mig inte" Farmor får pappa och mamma att åka därifrån.

* Efter 1 vecka har pappan ringt farmor och bett och förlåtelse, är gullig mot barnet och lovar att ta med denne på bio (dom har aldrig tagit med barnet ut tidigare, varken bio, lekpark, simhall osv) Barnet vill inte åka ifrån farmor men blir tvingad.

Nu har det gått några dagar sen senaste händelsen och farmor och övrig släkt tror att det är och kommer bli bättre och vill inte anmäla, "nästa gång något händer anmäler vi"
Tilläggas bör att mamma och pappa bråkar väldigt ofta och slår varandra.

Jag fick veta detta idag, har tidigare inte vetat om något eftersom jag inte känner familjen och dom bor på annan ort mot för mig.
Det jag undrar över är hur anmäler jag och till vem? Kan jag anmäla trots att jag inte sett något med egna ögon och trots att jag är 3dje källan? (jag har inte några bevis mer än vad som berättats för mig, och jag vet inte hur dennes reaktion blir när jag anmäler)
 
Sv: Barn som far illa

Gud va illa berörd jag blir när jag hör/läser sånt här:(

JÄTTEBRA att du vill hjälpa till och jag tycker du gör helt rätt som anmäler så att familjen iaf får ögonen på sig.
Tyvärr vet jag dock inte vart mna gör sånt? Socialtjänsten i kommunen där familjen bor?

Jag önskar dig lycka till och håller tummarna för barnets skull
 
Sv: Barn som far illa

Ring socialtjänsten i den kommun där familjen bor och säg som det är, du har hört detta och tycker att det borde redas ut. Om det ska tas som en formell anmälan eller inte kan nog mottagaren av samtalet avgöra.

Stackars unge... Fy fan det blir så djävulskt mycket jobbigare att läsa sånt här med graviditetshormoner i kroppen....
 
Sv: Barn som far illa

Jag brukar inte rekomendera att man ska anmäla efter ha hört information i 3:e hand, MEN det blir sällan rök utan någon form utav eld.

Anmäl så får socialtjänsten utreda deras familjesituation, far barnet illa så får det hjälp, hittar dom ingenting så kommer dom ha ögonen på sig en tid framöver oavsett.
 
Sv: Barn som far illa

Det där låter ju som misshandel och olaga tvång. Du kan polisanmäla också (eller hellre övertala de som sett händelserna göra det), så vitt jag vet faller det under allmänt åtal. Ärligt talat så tror jag polisen gör mer än soc...för soc "filosofi" är ju att samarbeta med familjerna, inte utreda brott.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 018
Senast: Ms_Antrop
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Senast: Nixehen
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 955
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp