Bukefalos 28 år!

Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Presto

Trådstartare
Hittade ingen tråd om detta (eller snarare hade ingen aning om vad jag skulle söka på)

Det är så att jag sen en tid tillbaka har två små ponnier på lösdrift i "centrum" i vår lilla by. Detta lockar till att massa barn (och vuxna) som går in i hagen och ger hästarna massa godis. Det har också varit flera barn själva inne i hagen som har stojat och tjoat runt.
Senast idag var det 4tjejer i hagen och berättade att det var där väldigt ofta och massa andra historier om hästarna.

Min ponny blir lätt irriterad när mycket händer, dock är hon alltid supersnäll. Den andra ponnyn har vi inte ägt så länge, men förra ägarna ville att han skulle komma till ett relativt barnfritt ställe.

Innan var jag ganska lugnt inställd till att lite ungar kom då och då, trodde ju mest att det var i början då alla ville hälsa, men det kommer bara oftare och fler.

Så sent som igår skulle hästarna vaccineras och då gick valacken till attack mot veterinären för han var otroligt stickkänslig (vilket vi inte visste), så det visar ju att han kan ju säga ifrån om han vill. Han kaxar gärna när han äter sitt hö också (fast det är nästan helt bort nu, som tur är).

Nu har vi bestämt oss för att prata med olika familjer runtom och säga att vi inte tycker det är ok att det bara går in i hagen och att inga barn längre får vara själva i hagen (efter att valacken visade sig så aggressiv mot veterinären).

Hästarna går just nu utan el i hagen och jag är rädd att de ska se att alla bara drar i tråden och går in o ut så att det fattar att tråden inte är farlig?
Vi vill ju helst inte ha el eftersom hästarna respekterar tråden väldigt bra, fast det kanske är avskräckande för andra?
får vi "förbjuda" andra att gå igenom hagen? Jag tror dock att alla kommer respektera om vi säger till men ändå.
Och vem ansvarar om hästarna blir skadade? (jag?)
Vem ansvarar om några barn blir skadade? (ägaren, föräldrarna, markägaren?)
Kam man sätta upp skyltar att de måste fråga innan de går in i hagen (visst, de får väl gå in om det vill, men är det förbjudet att sätta upp egna skyltar även om det kanske inte följs?)

funderar på någon skylttext vid öppning typ "tänk på att alltid fråga ägaren innan du går in i hagen eller matar hästarna". Skulle det passa?

Är det något mer man ska tänka på?
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

På grund av allemansrätten får man inte sätta upp skyltar som säger att tillträde är förbjudet. Vi hade såna skyltar förut men efter att ha fått läsa (bland annat här på Buke) att man inte har lagen på sin sida i de fallen, har vi skyltar med följande text nu: "Beträdelse av hagen sker på egen risk. Vi kan inte garantera din säkerhet bland våra hästar, och avråder dig från att beträda hagen utan vårat tillstånd. Störning av hästarna polisanmäls." följt av mobiltelefonnummer till min pappa (ägare till gården och stallansvarig).

Jag undrar för övrigt också vem som har ansvaret ifall någon skadad i mina hagar/av mina hästar, när de beträtt hagen utan min vetskap.
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Allemansrätten medför att man inte får stänga ute folk från betesmarken så nej, du kan inte hindra att de går in i hagen. Däremot får de inte störa dina djur.

Mitt förslag är att du sätter upp skyltar med texten att hästarna är små och söta men kan vara farliga om de blir stressade eller rädda och att du inte vill att folk skall gå in i hagen av det skälet. Skriv också att hästar kan bli sjuka av fel eller för mycket foder så att du inte vill att de matar hästarna.

Vad gäller ansvarsfrågan är det så här:

Du, som ägare till hästarna, blir bara skadeståndsskyldig om du varit oaktsam på något sätt. Med andra ord kan du knappast bli skadeståndsskyldig för att någon gått in i hagen och blivit skadad - speciellt inte om du har informerat med till exempel en skylt att hästarna kan bli farliga om de blir skrämda. Om du har en hemförsäkring (och inte driver näringsverksamhet med hästarna) eller om du har en hästverksamhets/lantbruksförsäkring finns en ansvarsförsäkring i denna. Då kan ditt försäkringsbolag hjälpa dig att utreda om du blivit skadeståndsskyldig om någon kommit till skada och försäkringsbolaget betalar i sådant fall också skadeståndet (sånär som på din självrisk då).

Om någon som gått in i hagen ställt till så att hästarna skadat sig kan denne bli skadeståndsskyldig om denne varit oaktsam. Svårigheten här är ju bara att veta vem som orskat skadan...
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Att uppehålla sig i någons hage samt joxa med hagens djur finns det inget som helst stöd för, allemansrätten gäller inte tillgång till någons djur. Däremot så får man passera genom en hage för att ta sig fram till olika platser.

Kicki :laugh:
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Jag skulle bli riktigt jävla förbannad om jag kom på någon pillandes med mina hästar! Skulle släpa hem ungarna i öronen, minst sagt.

Som sagt så får man (tyvärr) inte förbjuda tillträde till markerna, fast våra hagar är små och är inte ivägen så här har ingen någon anledning att gå igenom. Men störa djuren får man INTE göra!

Skulle någon av mina hästar sparka någon när de stör dem så vet jag inte vems fel det är. Men jag tänker inte ta på mig ansvaret iaf. Går man in i hagen får man skylla sig själv. Och jag anser att det är föräldrarnas ansvar att hålla koll på sina barn.
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Allemansrätten säger att man får gå igenom en hage om man stänger grindarna efter sig. Detta känns väll OK, men att folk också stannar i hagen och MATAR hästarna skulle jag tycka va helt fel!

Om skyltar sätts upp " beträdelse av hage på egen risk" så SKA det inte vara hästägaren som får stå för ev. skador. Jag skulle även vilja ha upp en skylt "mata ej hästarna" . För det måste väll ändå hästägaren få bestämma?
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Ja inte tusan kan väl folk få mata hästarna!? Det är ju att "störa"!
Oroar mig ibland för att någon ska komma och slänga in massa skit till min fånghäst :crazy:
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Föräldrar är alltid ansvariga för sina barn.

Du kan sätta upp en skylt att det är förbjudet att mata/klappa/störa hästarna de är din egendom som du bestämmer över.
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Eftersom folk i det här fallet går in i hagen just för att hälsa på hästarna och itne bara ska passera för att ta sig någon annanstans då är det väl inte ok?

Vi säger att om jag skulle ha en hage åsså är det någon som får för sig att dom ska gå igenom å kankse 5 m upp så kan man gå förbihagen.. är det då Ok att gå igenom hagen?
Vi har 4 eltrådar så det är ett projekt att ta sig in i hagen om man itne använder grinden å vi har rätt stadig ström..
Om det är nån som går igenom hagen å får en stöt å typ pacemakern dör lr vad som helst lixom..
Är det då mitt fel eftersom jag har haft ström?

Hmm mkt svammel här känner jag.. hoppas nån förstår :S
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Vi har haft samma problem tidigare, när vi hade en ardenner hemma. Grannen (vuxen kvinna) tyckte han var så häftig så hon gick in o ut ur hagen hela tiden. Jag sa åt henne att hon gärna fick komma o hälsa på, men att hon ringde innan så vi kunde vara med utifall hästarna skulle börja bråka eller nåt annat skulle hända. Efter det ringde hon innan hon kom, nån gång såg jag henne smyga in i hagen med en påse morötter men då sa mamma åt henne att vi inte gillar att hon smyger till hästarna godis utan får ringa oss först om hon vill hälsa på ardennern. Sen såg vi inte henne igen :angel:

Jag tycker du ska prata med föräldrarna att du inte gillar att ungarna smiter in i hagen utan lov. Det kan ju faktiskt hända en olycka. Vems ansvar det är om en olycka skulle ske vet jag inte, men det är bara onödigt. Vill ungarna hälsa på hästarna kan dom lika gärna fråga ägaren först.
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Nej mata får de inte göra, det går under att störa djuren vilket absolut inte är tillåtet.
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Allemansrätten medför att man inte får stänga ute folk från betesmarken så nej, du kan inte hindra att de går in i hagen. Däremot får de inte störa dina djur.

Det här hade jag ingen aning om! Men min hage ligger precis bredvid vårt hus, får de ändå passera igenom? Säger inte allemansrätten något om att synas från bostadshuset? Jag är pinsamt dåligt insatt i allemansrätten..:o
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Vi har 4 eltrådar så det är ett projekt att ta sig in i hagen om man itne använder grinden å vi har rätt stadig ström..
Om det är nån som går igenom hagen å får en stöt å typ pacemakern dör lr vad som helst lixom..
Är det då mitt fel eftersom jag har haft ström?

Du är skyldig att sätta upp skyltar om att det är elstaket om det finns en väg eller gångstråk i direkt anslutning till hagen.
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Det här hade jag ingen aning om! Men min hage ligger precis bredvid vårt hus, får de ändå passera igenom? Säger inte allemansrätten något om att synas från bostadshuset? Jag är pinsamt dåligt insatt i allemansrätten..:o

Är det så nära så får de inte gå in i hagen alls, det räknas som att de går i er trädgård och det får man ju inte.

Så här står det:
Citat från allemansrätten

Respektera hemfriden
Du får ta dig fram till fots, cykla, rida, åka skidor och tillfälligt vistas i naturen om du inte riskerar att skada gröda, skogsplantering eller annan känslig mark. Men du måste respektera hemfriden och får inte passera över eller vistas på privat tomt.

Tomt, som inte alltid är inhägnad är området närmast boningshuset. Där har de boende rätt att få vara ifred. Om insynen är fri måste du hålla dig på rejält avstånd så du inte stör. Din vistelse i naturen får inte heller medföra att markägaren hindras i sin verksamhet.
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Allemansrätten medför att man inte får stänga ute folk från betesmarken så nej, du kan inte hindra att de går in i hagen. Däremot får de inte störa dina djur.

Det här hade jag ingen aning om! Men min hage ligger precis bredvid vårt hus, får de ändå passera igenom? Säger inte allemansrätten något om att synas från bostadshuset? Jag är pinsamt dåligt insatt i allemansrätten..:o

Om det är frågan om tomtmark har inte allmänheten rätt att gå över den, men i annat fall har de faktiskt rätt att gå igenom en hage för att komma till andra ställen - till exempel om de vill upp i skogen bakom hagen eller så.

Finns till och med fall där markägaren blivit ålagd att ordna grindar för att allmänheten skall kunna passera.

___________________________________

Vad gäller att sätta upp skyltar för att inte folk ska mata hästarna så är det mitt förslag att man ska förklara VARFÖR också. Folk brukar vara mer angelägna om att följa skyltar om de förstår varför. Skriv att hästen har en sjukdom som gör att även morötter och knäckebröd kan göra hästen så sjuk att man får lov att avliva den och be folk att inte mata hästen med något alls. Jag tror personligen att det är effektivare än skyltar med FÖRBUD...
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

På TS beskrivning tvivlar jag starkt på att den hagen faller under allemansrätten.
Oavsett, så tillåter inte allemansrätten något drittlande med hästar eller ens störande av dom.

På rubrikens fråga svarar jag: föräldrarna!
Vem annars? :eek:

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

någons tomt och någons mark är olika saker,
allemansrätten gäller inte att trava runt på garageuppfarten, i blomrabatten, mellan jordgubbslandet och altanen etc.. dvs den del av tomten man normalt sett har litet vitt villastaket runt och klipper gräsmattan med handgräsklipparen.. "fintomten" så att säga..
skogar, ängar etc hör inte till "fintomten" men väl till markägorna och faller därför under allemansrätten.. :)
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Nej ligger hagen/arna intill ett bostadshus så får man inte klampa igenom, räknas då som tomt och då stör man. Och jag skulle tro att de hagar som nämns i allemansrätten är syftat på beteshagar och inte normala rasthaghar intill där folk bor. Där finns det ju ingen som helst anledning att passera igenom för att kunna ta sig fram.

Kicki :laugh:
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

Jag håller med Schelinskan, sätt upp trevligt formulerade skyltar samt om möjligt prata med barnen och deras föräldrar och förklara vänligt varför de inte får gå in till hästarna, eller mata dem.
Tror det funkar mycket bättre än bara förbud eftersom du får barnen 'på din sida' istället för att agera "surtant", vilket kanske bara skulle göra dem sugna att bryta förbuden i smyg.
De menar ju inget illa, utan tycker bara hästarna är fina. Kanske det rentav är blivande hästmänniskor :)


Jag skulle bli riktigt jävla förbannad om jag kom på någon pillandes med mina hästar! Skulle släpa hem ungarna i öronen, minst sagt.

Så kreativt :crazy:
Du har förstås aldrig varit en liten hästlängtande flicka själv, som inte vetat exakt var gränserna går för vad man får och inte får göra?

Tack och lov att jag aldrig träffade på otrevliga vuxna som liten, då hade jag kanske aldrig vågat närma mig en häst igen :(
 
Sv: Barn som går in i hagen, vem ansvarar?

De flesta vuxna vet inte heller varför man inte får mata hästar eller varför man inte bör gå in till dem. Det är så enkelt och självklart för oss som håller på med hästar men det är helt okänt bland många andra. Att skälla och gorma på dem som gör saker på grund av okunskap är inte särskilt konstruktivt.

Så eftersom Kosmostanten håller med mig så håller jag med henne :D

När jag var liten gick mormor en kvällspromenad varje kväll och hade fickorna fulla med morötter, knäckebröd och sockerbitar som hon matade i den där trevliga lilla ponnyn som stod längs promenadvägen. Inte på något sätt för att vara elak utan för att hon blivit "kompis" med den lilla kusen och tyckte så mycket om den. Inte hade hon någon aning om hur jobbig en tiggig och nafsig ponny kan vara och inte kände hon till något om fång heller.

Kan ju tänka mig att ägaren hade varit måttligt road av tilltaget. Men om denne skällt ut min mormor hade det ju varit helt fel, om denne i stället förklarat för mormor varför och kanske kommit överens om att hon bara skulle ge någon morot och kanske att hon inte skulle ge moroten ur handen utan hellre lägga in den på backen så hade det blivit en helt annan sak.

Man kan välja att kriga mot världen eller att försöka få världen på sin sida.

Min tanke är att om man får folk med sig så blir det så mycket enklare än om alla är emot en... men det är ju MITT sätt förstås.

Själv har jag en shire och till den är det i alla fall ingen som går in... folk tror att en större häst är farligare än en mindre - en sanning med stark modifikation för de två söta små tvåårshingtarna är ju till exempel en klart större risk för skada...
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 260
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 996
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 240
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 247
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp