Barn som har "matvägran"

Sv: Barn som har "matvägran"

Jag undrar som flera andra varför mannen önskemål ska respekteras mer än sonens ?

Då kan du lika gärna ställa den frågan till mig. Mina barn är uppfostrade veggo för att jag och min man är det. (visst undantag då dom åt burkmat för bebisar, då kunde vi ibland köpa någon "lasagne" eller nåt som det var kött i).

Numera har barnen bestämt sig för att vara veggo dom också, så det är inga problem, men under tiden dom ville äta kött respekterade vi deras önskan genom att vara accepterande. Dom fick äta kött med vårat goda minne på skolan, hos kompisar, hos farföräldrarna, ute på restaurang osv. Bara inte hemma, för att vi har ett köttfritt hem. Det fick faktiskt DOM respektera, och det har dom aldrig lidit av.

Barn mår bara bra av att man förklarar att här går min gräns och där går din gräns, så hur ska vi lösa det här?
 
Sv: Barn som har "matvägran"

TS själv är ju inte vegetarian.
Hon har satt prestige i att barnet inte ska äta kött hemma.

Är det mat ett problem och barnen inte äter veggo så hade jag aldrig krävt att mina barn skulle respektera det, för mig är det viktigare att de har ett sunt förhållande till mat och att de äter.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Har funderat på att laga kötträtt på sidan om men känns som jag ger mig då på ett vis. Men samtidigt äter han ju då. svårt!

Se det inte som att du ger dig. Se det snarare som att du tillgodoser hans proteinbehov så att han inte behöver smälla i sig flera portioner chokladpuffat till kvällen.

Till kvällsmat äter han oftast chokladpuffar med mjölk, tidigare var de två potioner utan att jag tänkte på det men de har jag sagt nej till. Äter man inte maten ska man inte äta en massa gått på kvällarna.
Fundera på att säga till honom att äter han inte upp maten får han äta ex smörgås med bara mjölk att dricka. Annars brukar det vara oboy. att det blir en tråkig kvällsmat. eller är det för hårt?!

Inför kött i hans/era måltider och försök få honom delaktig i lagandet och bestämmande av menyn. Det är mindre troligt att han tycker något är äckligt som han själv bestämt och själv lagat... Kalaspuffar kan väl gå an någon gång men varje kväll tillsammans med oboy tycker jag känns överdrivet sött. Kan han inte få vara med och göra sina egna mackor där han bestämmer vad som ska vara på och så skippar ni puffarna? Oboy ngn gång men annars mjölk, juice eller te. Variera helt enkelt.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

TS själv är ju inte vegetarian.
Hon har satt prestige i att barnet inte ska äta kött hemma.

Är det mat ett problem och barnen inte äter veggo så hade jag aldrig krävt att mina barn skulle respektera det, för mig är det viktigare att de har ett sunt förhållande till mat och att de äter.
.

Vad är det som säger att barn inte skulle ha ett sunt förhållande till mat, för att de inte äter kött hemma?
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Ingenting, jag har inte påstått det heller. Läs om vad jag skrev (även om det verkar som om det smugit sig in ett litet fel..)

Är mat ett problem och barnen inte äter veggo så hade jag aldrig krävt att mina barn skulle respektera det

Det jag menar är när barnen ska underkasta sig, respektera trots att de mår dåligt och inte gillar maten - då är man fel ute. Vissa barn kanske inte bryr sig eller tycker att veggo är gott. Men andra gör ju uppenbarligen inte det.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Ingenting, jag har inte påstått det heller. Läs om vad jag skrev (även om det verkar som om det smugit sig in ett litet fel..)



Det jag menar är när barnen ska underkasta sig, respektera trots att de mår dåligt och inte gillar maten - då är man fel ute. Vissa barn kanske inte bryr sig eller tycker att veggo är gott. Men andra gör ju uppenbarligen inte det.

Nej jag är inte heller den som tycker att barn ska underkasta sig. Speciellt inte vad gäller mat. Men att förklara för dom att den och den maten får du äta ute, vi håller oss till den här sortens mat hemma, och vad tycker du är gott? vad ska vi laga ikväll? är INTE underkastelse, åtminstone inte i min värld.

Jag menar att barn har såna här perioder, man behöver inte se det som en anledning att överge hushållets mathållning. Det finns andra sätt att kompromissa och ta hänsyn.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Men varför ska man göra ätandet till en maktkamp bara för att man som förälder har vissa principer om att det ska vara på ett visst sätt. Är det inte viktigare att barnen äter över huvudtaget än att de äter precis exakt det som föräldrarna anser att de ska ha?
Om man dessutom ser det som att man "ger sig" om

Och vaddå "barn har såna här perioder?" När menar du att såna infaller? Jag bara undrar, för jag har inte haft någon sådan "period" på något av mina fyra barn. De har förmodligen inte läst den instruktionsbok som säger att barn ska ha perioder då de inte äter ordentligt. Däremot har de väldigt varierande tycke och smak vad gäller mat. En av dem skulle kunna leva på enbart kokta grönsaker av alla sorter men tycker absolut inte om falukorv. En av dem äter gärna falukorv och köttbullar, men de enda grönsakerna som duger är morötter och röd paprika. En tredje äter inte pommes frites men i princip alla grönsaker utom blomkål och den fjärde äter nog allt utom färska tomater.
Och sammantaget över en vecka eller nåt så har nog alla fått i sig det mesta av vad de behöver även om det är dagar när någon av dem inte äter det som serveras.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Igen.
Om barnet HAR problem med det som föräldrarna anser att barnen ska äta. Om de INTE tycker om hela mathållningen alltså det handlar inte om enstaka rätter/ingredienser så tycker jag absolut att det är underkastelse att kräva att de ska respektera föräldrarnas val av mathållning och att de ska tycka att varje måltid är äcklig men ändå tvingas äta är inte sunt. Även om man lagt upp det på det viset som du skrev i ditt förra inlägg.

Sen så tror jag att du måste separera vad TS har för problem och hur ni har gjort. Era barn har ju uppenbarligen inte haft något problem med mathållningen.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Man behöver ju inte bevaka sitt levnadssätt till varje pris. Det känns som att de flesta här svarar lite småneutralt utifrån sitt eget levnadssätt. Dvs att frågeställaren skulle fått ungefär samma svar om hon och mannen körde stenhård LCHF och barnet inte ville ha det. Dvs för guds skull ge barnet grönsaker och ris om det vill ha det.

Men dina svar känns som att du försöker försvara vegetarianens rätt i samhället. Vilket kanske just här var lite onödigt, eftersom mamman inte är vegetarian men ändå utesluter sonens önskemål ur mathållningen. Man får ju intrycket av att han aldrig någonsin gillat maten. Det ÄR säkert plågsamt att äta något man inte gillar varje dag år ut och år in.


(Jag måste erkänna att jag tycker tex en bekant är fantastisk som är väldigt bestämd och smal i sin egen mathållning men serverar sin dotter allt i variation, även sådant hon finner motbjudande själv. Och jag tex plågar i mig blodpudding ett par dagar i månaden för att sonen gillar det.)
 
Senast ändrad:
Sv: Barn som har "matvägran"

Nu är det väl preskriberat och förlåtet men jag tvingade en gång min son att äta nåt som var nyttigt (minns inte vad) och han spydde upp maten. Då lovade jag dyrt och heligt att aldrig tvinga honom att äta nåt han inte gillade. Fy vad jag ångrade mig.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

jag tvingade en gång min son att äta nåt som var nyttigt
Det krav vi ställer på barnen är att de ska smaka på allt så att de VET om de tycker om eller inte. Tycker man att det smakar illa så är det fullt tillåtet att spotta ut maten och inte äta mer.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

KL

Jag är själv kräsen i maten. Avskyr tex fisk. När jag var liten var jag extremt kräsen och jag upplevde matstunden som jättejobbig pga min kräsenhet, särskilt om jag skulle äta borta. Minns ännu hur jobbigt det var med min pappa som var kock och serverade allt som om det var UNDERBART och jag satt och ryste åt det.

Men det mesta växte bort av sig själv. Jag utbildade mig tom till kock även om jag inte jobbar som det :o Nu är det jag som är mamma och jag har full respekt för att min son inte vill äta vissa saker. Jag vet hur jobbigt det var att förväntas äta vissa saker. Min som ÄLSKAR fisk....rys :crazy: Jag däremot älskar grönsaker och gärna sallader i olika former. Så här blir det sallad till mig flera gånger i veckan och då fisk till sonen trots att lukten får det att vända sig i magen :wtf:
Min son är också kräsen och äter inte pannkaka, köttbullar, Hamburgare, pannbiff, pytt i panna, köttfärssås och annan typisk barnmat vilket är en jäkla utmaning när man ska äta ute och välja ur barnmenyn. Ena stunden älskar han någonting för att sedan inte alls gilla det och rätt var det är så äter han något som han tidigare avskytt. Han växer nog ur det där han också. Jag låter honom upptäcka maten på egen hand utan tjafs från mig. Jag vill att maten ska vara något trevligt...inte påtvingat. Han gillar att vara med och laga maten och han får gärna komma med önskningar och förslag. Jag har märkt att hans nyfikenhet på många råvaror ökat och att han vågar smaka på mer när han får vara delaktig i maten och inte bara hänvisad till att äta en viss sak. För två veckor sedan gjorde han en jättegod ädelostsås på helt egna idéer med lite övervakning av mig. Han är 8 år :)
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Frågan är väl vad som kommer först, kravfylld mathållning från de vuxna eller matvägran från barnet... Jag tror inte att det är en slump att ameo inte har fått den typen av problem med sina barn. Tycker att hon förhåller sig på ett sätt som bäddar för att maten inte nånsin behöver blir till en konflikt.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Men varför ska man göra ätandet till en maktkamp bara för att man som förälder har vissa principer om att det ska vara på ett visst sätt. Är det inte viktigare att barnen äter över huvudtaget än att de äter precis exakt det som föräldrarna anser att de ska ha?
Om man dessutom ser det som att man "ger sig" om

Och vaddå "barn har såna här perioder?" När menar du att såna infaller? Jag bara undrar, för jag har inte haft någon sådan "period" på något av mina fyra barn. De har förmodligen inte läst den instruktionsbok som säger att barn ska ha perioder då de inte äter ordentligt. Däremot har de väldigt varierande tycke och smak vad gäller mat. En av dem skulle kunna leva på enbart kokta grönsaker av alla sorter men tycker absolut inte om falukorv. En av dem äter gärna falukorv och köttbullar, men de enda grönsakerna som duger är morötter och röd paprika. En tredje äter inte pommes frites men i princip alla grönsaker utom blomkål och den fjärde äter nog allt utom färska tomater.
Och sammantaget över en vecka eller nåt så har nog alla fått i sig det mesta av vad de behöver även om det är dagar när någon av dem inte äter det som serveras.

Jag har inte använt uttrycket "ger sig", det var TS uttryck.

Mina barn har aldrig heller haft sådana perioder, men jag har sett många som har haft det. Mina har däremot haft perioder då det ska typ bara vara en toast med marmelad + fyra gurkbitar till frukost, sen är toast o gurka plötsligt blääää och dom ska ha någonting annat, sen är gurka plötsligt eftertraktad igen. Jag anar att TS son är inne i en sån period och att det inte är så dramatiskt. Bara att lirka honom igenom det. Chilla.

Jag tycker att det är ni andra som utmålar det till en maktkamp.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Det är ju en maktkamp i TS fall.
I ditt fall så blev det ju inte det eftersom dina barn uppenbarligen tycker att vego mat är okej. Men det tycker ju inte TS barn. Det är liksom där skillnaden ligger. Och det har inte att göra med hur TS presenterar det hela tror jag. Det har att göra med att barnet inte gillar maten och att han vill äta kött.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Jag tror att barnet "vet" (på sitt barnsliga och troligen inte uttalade vis) att det är en maktkamp. Han kan utmana sin mamma genom att matvägra, och hon tar upp kampen med honom. Det känns ju lite tråkigt att mamman går in i barnets spel och känslor på det sättet, det blir ju som något slags syskonstrid snarare än en vettig relation mellan förälder och barn.

Men TS verkar ju tro att det är en fråga om "uppfostran"; bara hon inte ger sig så ska nog fan ungen äta grönsaker så det sprutar genom öronen.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Det är inte bara ett sätt för honom att få uppmärksamhet eftersom ni ska få en till snart? Det är en stor omställning för honom att gå från att ha varit ensambarn i 8 år till att få ett syskon.
 
Sv: Barn som har "matvägran"

Det är ju en maktkamp i TS fall.
I ditt fall så blev det ju inte det eftersom dina barn uppenbarligen tycker att vego mat är okej. Men det tycker ju inte TS barn. Det är liksom där skillnaden ligger. Och det har inte att göra med hur TS presenterar det hela tror jag. Det har att göra med att barnet inte gillar maten och att han vill äta kött.

Eller så kan det vara något helt annat, t ex det som Mackan22 skrev.

Chokladpuffar o mjölk, som TS son uppenbarligen gillar, är ju också "veggomat". ;) Det är även nachos, pizza margharita mm mm. Det går alltid att hitta något som barn gillar.

Kan vara att det är typen av mat som TS lagar som inte funkar? Vi befattar oss t ex aldrig med linsgrytor osv, vi äter mycket medelhavsbetonat o TexMex, och avsaknad av kött märks inte bland allt det andra smarriga. :d

Men whatever. Det blir bara spekulationer om folk som varken du eller jag känner IRL. Men det är för mig en helt absurd tanke att ett barn inte skulle kunna få i sig mat som inte innehöll kött.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 984
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 119
Senast: Blyger
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 786
Senast: Guldaskig
·
Hemmet Nu var det ju evigheter sen man hade en middag eller annan tillställning hemma på grund av pandemin men jag funderade ändå lite på detta...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp