Barn som inte äter alls

Åh, lider med ditt barn :heart
Varit i situationen själv, fast vuxen. Mixa maten, ge sånt som hen tycker är ”det godaste som finns”, fortsätt traggla och prata om det. Ge ”säkra” saker som inte kan fastna. Jag blev hjälpt av vården (undersökning av halsen osv) mina anhöriga och av att jag verkligen tog mod till mig själv. Men det var svårt! Och beroende på ålder på barnet förstår jag att det finns olika svårigheter. Önskar er all lycka till :heart

Tack :heart
Vi försöker verkligen erbjuda hans favoriter. Var på McDonalds i förrgår och han var sååå taggad (och vrålhungrig), tog en tugga på hamburgaren fick panik och spottade ut den, likadant med chokladboll igår.

Och när han ska ta en tugga så säger han högt till sig själv att det är okej, att han inte kommer kräkas eller sätta i halsen men så fort det kommer i munnen så får han panik och är helt hysterisk efter att ha spottat ut det.
 
Tänker också smoothie, gör ni egen hemma kan ni ju hitta någon kombo han gillar och så fylla på med proteinpulver tex. Jag brukar göra på banan, jordgubbar, mango och ananas, allt utom banan finns skivat i frysdisken så det är lätt att slänga ihop. Naturell kvarg och apelsinjuice för att det ska bli flytande. Lätt att dricka med sugrör!
En annan variant som är populär hos oss är banan, blåbär, hallon, björnbär, kvarg och mjölk, men hallonen och björnbären blir inte lika släta i vår mixer åtminstone.
 
Du ska nog inte tänka på det han äter som något som han ska klara sig på (någon längre tid) utan något som kan hjälpa honom att komma över den mentala spärren att äta (i a f så jag uppfattar situationen från ditt inlägg).
Nej precis det är en tillfällig lösning men även om vi får tid hos vården i morgon så upplever vi att detta kommer ta tid då låsningen verkar vara så stark.

Vill inte lägga in bild men sonen är oerhört vältränad (aldrig still). Det är alltså ett tunt hudlager med muskler eller skelett direkt under dvs det finns inte mycket att ta av :(
 
Skulle något på barnmatshyllan kunna funka? Det är ju kalorität mat i alla fall.
Klämmisar finns ju numer med slät mat, gröt, yoghurt och fruktpuré.
Semper och Smakis har smoothies i tetra med sugrör. Smakis är med havre i men helt slät och smakar inget.
 
Kanske något 'tunnare' liknande läsk och eller saft kan hjälpa för tillfället och se vad du kan lösa upp utan att det blir för tjockt. Sedan distrahera. Kolla på tv, spela spel eller liknande medan det står ett glas med ett sugrör i. Så han inte tänker på att han dricker eller äter istället för att sitta och stirra på glaset eller muggen eller tallriken och få panik.

Fult och kan misslyckas, men bjud hem kompisar och bjud på soppa eller liknande. Han kanske, återigen, distraheras av deras sällskap och vill inte sticka ut. Hela grejen är att avdramatisera situationen ffa för honom. Så han inte känner något tryck, inte ens tänker på det, eller så lite som möjligt.
 
På samma linje skulle jag fråga om nappflaska kan påverka hur det känns att dricka. Det går ju att reglera så man får extremt små "klunkar" där om man vill. (ingen aning om det kanske är känsligt för barn som är små men större än baby)
Pipmugg kanske skulle kunna vara något?
 
Kanske något 'tunnare' liknande läsk och eller saft kan hjälpa för tillfället och se vad du kan lösa upp utan att det blir för tjockt. Sedan distrahera. Kolla på tv, spela spel eller liknande medan det står ett glas med ett sugrör i. Så han inte tänker på att han dricker eller äter istället för att sitta och stirra på glaset eller muggen eller tallriken och få panik.

Fult och kan misslyckas, men bjud hem kompisar och bjud på soppa eller liknande. Han kanske, återigen, distraheras av deras sällskap och vill inte sticka ut. Hela grejen är att avdramatisera situationen ffa för honom. Så han inte känner något tryck, inte ens tänker på det, eller så lite som möjligt.
Tror tyvärr inte kompisar fungerar då han ä ven matvägrar på förskolan
 
Nej precis det är en tillfällig lösning men även om vi får tid hos vården i morgon så upplever vi att detta kommer ta tid då låsningen verkar vara så stark.

Vill inte lägga in bild men sonen är oerhört vältränad (aldrig still). Det är alltså ett tunt hudlager med muskler eller skelett direkt under dvs det finns inte mycket att ta av :(
Såg precis ditt i lägg om potatismos medan jag skrev det här så det kanske är överflödigt, men jag vill bara säga att det inte behöver vara så att det kommer ta lång tid för att låsningen är stark.
Ibland när det lossnar lite, lite så går det liksom av bara farten sedan. Håller tummarna för det scenariot, och att ni träffar vettig personal som kan stötta er på bästa sätt! :up:
 
Norsk havresoppa (1 L vatten 1 dl havregryn, 1 dl röd saft)
Enklare tillagning är att hälla kokande vatten över snabbhavregryn, lägg lock över och vänta 10 minuter så är det klart och med lagom dricktemperatur. Ni kan testa köra sönder alla spår av grynen med mixerstav och/eller sila av dem, det blir ändå en hel del som lakas ut i vattnet under koket. Saften kan bytas mot hela bär som kokas/mixas sönder också t.ex. blåbär. Enligt min mening betydligt enklare att få i sig än välling.
 
Jag hade också exakt samma problem som din son när jag var ca 6-7 år gammal, gick så långt att jag blev som ett skelett. Mina föräldrar hjälpte mig genom att först ge mig exempelvis blåbärssoppa, och trappa upp det med mosad banan, spenatsoppa osv tills jag kunde äta allt igen. Väldigt bra att du kontaktat vården innan det blir värre. Vad skönt att höra att han ändå klarade av att få i sig potatismos, det är ett steg i rätt riktning :)
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 395
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Torsten har matvägrat och kräkts en hel del. Numera kräks han även dagtid. Och han bajsar inne omnätterna.. Har varit lite förundrad...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 687
Senast: em-pirre
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 289
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 558
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp