Barn som inte äter alls

Jag hade också exakt samma problem som din son när jag var ca 6-7 år gammal, gick så långt att jag blev som ett skelett. Mina föräldrar hjälpte mig genom att först ge mig exempelvis blåbärssoppa, och trappa upp det med mosad banan, spenatsoppa osv tills jag kunde äta allt igen. Väldigt bra att du kontaktat vården innan det blir värre. Vad skönt att höra att han ändå klarade av att få i sig potatismos, det är ett steg i rätt riktning :)
Vad skönt att höra :)
 
Vad skönt att höra om potatismoset! Det är ju jättebra mat så länge och går att göra riktigt energität. Annars rekommenderar jag som många andra i tråden hemmagjorda smoothies. Om du har hittat en smak han gillar - kör på den. Det går att "gömma" så mycket i smoothies som inte smakar men ger näring och kalorier. Jag kastar ner avocado, rapsolja, havregryn, broccoli osv i våra för att få upp både näringsinnehållet och kaloriinnehållet och det fungerar toppen både på större och mindre barn. :up:
 
En av mina matvägrade efter en period med elakt halsont där kring 4/5 års ålder och blev då utan nån större dramatik erbjuden soppor, krämer, yoghurt, supermosad banan, bär och liknande lättsvald mat, då allt som som hade mer tuggmotstånd ratades och i början gick det ju inte ner mycket direkt, men det rätade till sig av sig självt, så efter ett tag -typ någon/några veckor gick det att äta mer vanlig mat igen.
 
Nu har han börjat kräka och är därmed helt förvissad om att det är den lilla ”mat” han fått i sig som är orsaken och vägrar nu allt annat än saft. :down:

Vi är helt villrådiga. Kan det vara så att han kräker för att magen protesterar mot en kost bestående av drickyoghurt och bananer eller ska vi vara oroliga för att det är något fysiskt fel på honom som orsakar detta?

Fortfarande ingen remiss i brevlådan heller.. :(
 
Nu har han börjat kräka och är därmed helt förvissad om att det är den lilla ”mat” han fått i sig som är orsaken och vägrar nu allt annat än saft. :down:

Vi är helt villrådiga. Kan det vara så att han kräker för att magen protesterar mot en kost bestående av drickyoghurt och bananer eller ska vi vara oroliga för att det är något fysiskt fel på honom som orsakar detta?

Fortfarande ingen remiss i brevlådan heller.. :(

Går det magsjuka på avdelningen?

Jag hade nog vänt mig till vårdcentralen och bett dem påbörja utredning så att det inte är något fysiskt problem. Dietist kan ju skriva ut näringsdrycker åt er tills ni får remissen.
 
Går det magsjuka på avdelningen?

Jag hade nog vänt mig till vårdcentralen och bett dem påbörja utredning så att det inte är något fysiskt problem. Dietist kan ju skriva ut näringsdrycker åt er tills ni får remissen.
Vi får göra det på måndag och även efterlysa remissen tänker jag.
Köpte näringsdryck på apoteket och dem ratade han direkt. :(
 
Efter lite eftersökningar har vi nu fått reda på att en psykolog fått honom på sitt bord idag. Tid till denne kan inte väntas förrän efter påsk....

Vårt barn äter inte men det är klart ett gäng veckor till kan vi ju vänta :banghead::banghead::cry::cry:
 
Fy, vilken otroligt jobbig situation! Maximal otur att det kom just när han börjat äta lite. Magsjuka kan ju komma från förskolan när som helst oavsett vad man man äter. Men det är inte lätt att förstå när man är liten. Det är ju inte klokt att ni inte får en tid förrän efter påsk!!
 
Efter lite eftersökningar har vi nu fått reda på att en psykolog fått honom på sitt bord idag. Tid till denne kan inte väntas förrän efter påsk....

Vårt barn äter inte men det är klart ett gäng veckor till kan vi ju vänta :banghead::banghead::cry::cry:

Har ni någon kontakt på bvc som kan stötta er tills vidare? Har en läkare tittat på honom? Förutom psykologer så jobbar även en del logopeder med ätsvårigheter och ibland kan köerna dit vara kortare. Om ni inte redan fått remiss till logoped så hör av er till närmsta logopedmottagning och se om de kan ta emot med kort varsel.

Det måste vara fruktansvärt jobbigt när ens barn inte äter. Hoppas att ni får hjälp så snart som bara möjligt.
 
Efter lite eftersökningar har vi nu fått reda på att en psykolog fått honom på sitt bord idag. Tid till denne kan inte väntas förrän efter påsk....

Vårt barn äter inte men det är klart ett gäng veckor till kan vi ju vänta :banghead::banghead::cry::cry:

Det är ju känt att det är svårt att få tid på BUP. Hur är det med BVC-psykologen? Det brukar vara en lägre tröskel att få tid där.
 
Har fått tid till en vanlig läkare idag för att utesluta fysisk åkomma :up: samt för att se hur mkt stryk kroppen tagit av dieten. Hoppas att denne kan hjälpa med något iaf

Om inte annat så kanske en läkare som träffat honom och er kan se till att snabba på processen. Håller tummarna för att det ordnar sig för er och en pojke så snart som möjligt!
 
@TeamLundVer hur gick det hos läkaren?
Det blev remiss vidare till barnakuten.

Det är inget fysiskt fel på honom, som vi trodde alltså.
Kroppen verkar må bra just nu men de poängterade att det inte finns något att ta av utan det är muskler som kommer förbrännas om vi inte får rätt på det snart. :(

De lyckades till slut få honom att äta några smörgåsrån med smör med motivering att detta var ett sjukhus och här kunde inget hända honom.

Han åt några rån till hemma sedan men vi får nog vara glada om det håller i sig till i morgon.

Psykologen ringde. De hade fått en sen avbokning så jag och mannen ska dit på ett första besök redan i morgon :bow:
 
Det blev remiss vidare till barnakuten.

Det är inget fysiskt fel på honom, som vi trodde alltså.
Kroppen verkar må bra just nu men de poängterade att det inte finns något att ta av utan det är muskler som kommer förbrännas om vi inte får rätt på det snart. :(

De lyckades till slut få honom att äta några smörgåsrån med smör med motivering att detta var ett sjukhus och här kunde inget hända honom.

Han åt några rån till hemma sedan men vi får nog vara glada om det håller i sig till i morgon.

Psykologen ringde. De hade fått en sen avbokning så jag och mannen ska dit på ett första besök redan i morgon :bow:
Vad bra! Skickar er alla en styrkekram, förstår hur jobbigt ni har det! Hoppas ni får bra hjälp och stöd :heart
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 361
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Torsten har matvägrat och kräkts en hel del. Numera kräks han även dagtid. Och han bajsar inne omnätterna.. Har varit lite förundrad...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 672
Senast: em-pirre
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 265
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 523
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp