Barn som krånglar med maten

taccotad

Trådstartare
Vår 1.5 år gamla son är inte direkt stor i maten. Han äter bra när han väl äter men det verkar som han kommit på att han KAN ruska på huvudet, spotta ut maten osv. Han gör det bara för han KAN.

Hur gör man? Trilskas? Erbjuda annan mat? Ta bort maten så han får vara utan till nästa måltid? Börjar få slut på idéer.

Han kan äta själv men det är sällan han vill göra det. Nån dag gav jag upp vid lunchen och tog bort maten, sen somnade han efter en stund och sov i 2.5 timme. Då var det fikadags. Den gången åt han själv, åt som bara den. Jag fick inte ens titta på när han åt :D

Hur gör ni när era barn krånglar med maten?
 
Sv: Barn som krånglar med maten

Hur gör ni när era barn krånglar med maten?

Låtsas som det regnar. :angel:

Har följt samma princip sedan han föddes: det är bara han själv som vet hur hungrig han är eller när han är mätt. Trugar aldrig och skulle aldrig få för mig att tvinga honom äta eller kriga om det här.

Regelbundna måltider ca var 3:e timme. 3 huvudmål + mellanmål. Serverar inget däremellan (jo vatten ifall han är törstig).
 
Sv: Barn som krånglar med maten

Det är den principen vi är inne på. Vi har ju regelbundna måltider och det är då vi äter, inte annars. Här serveras inte heller nån mat (eller annat förutom vatten) mellan måltiderna.

Hans farmor var här en dag när vi tog bort maten...hon tyckte vi var hemska som gjorde så. Hon trodde att han inte tyckte om maten och det var jättesynd om han. Vi vet nog själva vilken mat han inte gillar, de är några fåtal saker han verkligen hatar men spagetti och köttfärssås gillar han. Bara det att han var TVUNGEN att spotta ut varannan tugga så han skulle se hur vi reagerade.
 
Sv: Barn som krånglar med maten

När de börjar spotta ut maten, kasta den på golvet, leka med den osv så är det i mina ögon samma sak som att de inte är intresserade. Jag brukar inte truga. Vill de inte äta så tar jag bort maten. Ibland blir det protester och då får de ibland tillbaka den (det beror på hur mycket de ätit och vad de gör istället för att äta). Ibland var det bara bus och de fortsätter äta, ibland är de helt enkelt inte intresserade och buset fortsätter och då är det slutätet.

Har de ätit dåligt vid lunch så brukar jag erbjuda lite mer mellanmål på eftermiddagen. Det har även hänt att de fått välling på kvällen (något vi normalt slutat med) om det varit strul vid middagen.

Det är sällan det blir strul med maten. Oftast när det händer så kan jag härleda det till trötthet, sjukdom osv. Men visst kan de titta mig i ögonen, sträcka ut en hand och slänga mat på golvet. Liiiite måste de ju testa! ;)

/Timsetim
 
Sv: Barn som krånglar med maten

Brukar försöka låtsas som att jag inte ser. Annars blir det ju ännu roligare och jag tror barnen ofta vill ha en reaktion= spännande.

Försöker göra samma sak med näspetandet/snorätandet för tillfället även om det är svårt, säger man, "fy usch bläää" ser man riktigt hur fingret trycks ännu längre in i näsan och ett saligt leende sprider sig :eek: *SPYSMILEY*
 
Sv: Barn som krånglar med maten

Försöker göra samma sak med näspetandet/snorätandet för tillfället även om det är svårt, säger man, "fy usch bläää" ser man riktigt hur fingret trycks ännu längre in i näsan och ett saligt leende sprider sig :eek: *SPYSMILEY*

Men visst är det SVÅRT!!!!!!!!? :eek:

Jag tycker det är vidrigt. Vi försöker lära dem att hittar de något i näsan så ska vi ha det. Funkar faktiskt rättså bra. Mamma, mamma, titta...och så kommer det ett pekfinger med en snorbuse springandes emot en! :eek::idea:

/Timsetim
 
Sv: Barn som krånglar med maten

Har de ätit dåligt vid lunch så brukar jag erbjuda lite mer mellanmål på eftermiddagen. Det har även hänt att de fått välling på kvällen (något vi normalt slutat med) om det varit strul vid middagen.

/Timsetim

Så gör vi med!
Välling på kvällen har vi aldrig ens börjat med men nu några gånger efter en dålig matdag har han fått sig en slurk på kvällen. Ibland ratar han vällingen och ibland äter han.

Men vad skönt att höra att fler är inne på samma spår som vi är!
 
Sv: Barn som krånglar med maten

Brukar försöka låtsas som att jag inte ser. Annars blir det ju ännu roligare och jag tror barnen ofta vill ha en reaktion= spännande.

Försöker göra samma sak med näspetandet/snorätandet för tillfället även om det är svårt, säger man, "fy usch bläää" ser man riktigt hur fingret trycks ännu längre in i näsan och ett saligt leende sprider sig :eek: *SPYSMILEY*

Självklart vill dom se vad som händer när dom gör nåt dom inte får. Man ser så tydligt hur han försöker få ögonkontakt, släpper ut maten på golvet och väntar på vad vi ska säga. Säger vi inget väntar han på att hunden ska komma farandes. Men se där, det gör han inte för han har fått lära sig att ligga på sin plats under tiden vi äter.

Sen är det ju så att barn är väl som en annan, mer hungrig vissa dagar och mindre hungrig andra dagar.
 
Sv: Barn som krånglar med maten

Vår son är visserligen en matglad prick, så vi behöver inte oroa oss för att han ska få för lite näring. När han börjar leka med maten säger vi att vi kommer att ta bort talriken om han fortsätter. Om han då ändå fortsätter tar vi bort talriken. Ofta vill han ha tillbaka den. Då får han EN chans till, och det förklarar vi. Hälften av gångerna äter han ordentligt igen, hälften av gångerna börjar han leka med maten igen.

Om han redan efter andre eller tredje tuggan visar ointresse för maten ger vi honom något annat istället.

Jag tycker det är smidigt när barnen vill bli matade. Mindre kladd. När min son var i din sons ålder frågade jag alltid om jag fick mata honom, men oftast ville han äta själv. Möjligen fick vi hjälpa honom få upp det sista från talriken.
 
Sv: Barn som krånglar med maten

Vi försöker lära dem att hittar de något i näsan så ska vi ha det.

Jag har aldrig försökt lära min son detta, ändå var det allmän utdelning en gång när jag hämtade honom på förskolan. En förskolefröken kom från ett annat rum och hade ingen aning om vad det var min son så stolt försökte ge henne. :D
 
Sv: Barn som krånglar med maten

Ville bara meddela (om någon är intresserad ;)) att ätandet går som en dans nu. Har verkligen börjat funka jättebra sen jag skrev tråden. Vill han inte ha nån måltid utan bara kladdar och spottar och har sig så är han utan till nästa måltid.
 
Sv: Barn som krånglar med maten

Sedan min yngsta var 10 månader har jag ställt en tallrik framför honom. Ville han bli matad så matade jag samtidigt som han åt själv.

Har aldrig gjort nån affär av att barnen inte äter.
De har fått sitta vid bordet om de velat utan att äta, annars får de gå bort om de vill det.
För det mesta äter båda när det är matdags.
Men lilla sonen som blir 2 i april kan vara lite sur och vägra äta ibland.
Det bästa är att ignorera honom tills han lugnat ner sig. Försöker man prata eller vad som helst blir han bara ännu grinigare.
 
Sv: Barn som krånglar med maten

Usch, jag har också problem med ätandet och min 1½ år gamla son. Han har en extremt stark vilja, och har han bestämt sig så är det bara så.

Han äter jättedåligt hemma, men bra borta. Det spelar ingen roll alls vad jag gör för mat, för han blir mest bara arg, eller leker med maten. Tar jag bort maten och låter honom vänta tills nästa måltid, så är det oftast likadant då :( Detta har resulterat i två omgångar av försämrad vikt, vilket känns jobbigt. Jag vill inte ha en smaaal liten kille, som dessutom mest är ledsen och gnällig för att han egentligen behöver äta.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till snart :crazy:
 
Sv: Barn som krånglar med maten

Ja men det är så lätt att se det nu i efterhand. VARFÖR krånglade vi så innan? Ibland drog tiden ut väldigt länge pga hans spottande och kastade. Vi trilskades och tyckte "han behöver ju få mat i sig". Men han förstår mer än man tror och det funkar bra nu!
 
Sv: Barn som krånglar med maten

Men fy vilken sits. Vad konstigt att han äter borta men inte hemma. Ni har säkert testat allt! Jag har tyvärr inte så stor erfarenhet så jag har nog inga råd att komma med.
 
Sv: Barn som krånglar med maten

Ja, det är riktigt jobbigt. Och läkarens råd, det är att avvakta och se.

Som om jag inte gjort det nog liksom, det känns så hopplöst. När jag avvaktar så går han ju ner i vikt.. Men jag kan inte direkt flytta hem till min mamma igen, så att han börjar äta.

Vi ska på 18 mån vaccination + läkarundersökning strax, och jag funderar på att kräva flera allergitester. Han tål ju inte mjölkprotein, och det kanske kan vara något mer, men det har dom inte velat kolla innan. Annars känner jag mig så usel, som inte gör något ALLS.
 
Sv: Barn som krånglar med maten

Om barnen ser att andra äter samma sak brukar det gå bättre, rent instintivt äter barn bara det dom vet inte är giftigt, oftast ialla fall. Om andra då äter det barnet ska äta, kanske smaka på barnets mat kan det funka bättre. Lycka till och gör ingen grej av det, fast jag vet att det är svårt. Mvh Tant Ylva
 
Sv: Barn som krånglar med maten

Annars känner jag mig så usel, som inte gör något ALLS.

Ja, det förstår jag. Måste kännas frustrerande att bara vänta när man vet att han så väl behöver maten.

Men något kan du väl göra? Välj något av råden i den här tråden, håll fast vid det i en vecka och utvärdera sedan. Det kanske inte alls hjälper, men jag tänker att det åtminstone skulle kännas bättre för dig, för då har du ju i alla fall en plan, något att hålla dig till och hoppas på.

Håller tummarna att det vänder snart!
 
Sv: Barn som krånglar med maten

Eftersom han har hållt på såhär rätt länge, så har jag provat "alla" råd som jag fått i princip :crazy: Jag skrev en tråd om det för ett tag sen, då tappade han närmare 600 g på en månad.. Men då var han mycket värre i sin matvägran, nu äter han i alla fall LITE hemma. Och så bra på dagis.

Nu kan jag säkert ha glömt bort något jag provat, men i 1½ v provade vi med bestämda mål. Åt han inte då, fick han vänta till nästa. Inget kex innan, ingen macka eller något annat. Det fungerade inte.

Att alltid äta precis samma saker som han äter, alla samtidigt - fungerade inte.

Att få välja och vraka mat själv, hjälpa till med matlagning etc - Fungerade inte.

Det är därför det känns så tröstlöst vissa dagar. Jag gör allt i min makt, och inget fungerar. Läkaren säker att han kanske äter bra borta, för att det är så mycket roligare bara. Och hur mycket jag än vill, så kan jag tyvärr inte trolla fram ett litet fotbollslag av ungar att äta ihop med oss varje dag..

Nu har han i alla fall hittat något han verkligen gillar, pommes frites, så det kör vi på just nu. Att äta en portion pommes är ju klart mycket bättre än ingenting alls :) Och han har äntligen gått med på att äta välling till frukost igen, det känns också bra. Frukost är ju viktigt att få i sig, så att han ska orka med all aktivitet på dagis.
Nu har han även börjat bli lös i magen väldigt ofta, så jag hoppas att läkaren ska gå med på någon typ av undersökning i alla fall. Det känns inte så friskt, han är ändå 1½ år gammal, och då ska konsistensen vara mer "vuxen" ju.
 
Sv: Barn som krånglar med maten

Jag bryr mig inte om det. Jag ställer fram mat och de får äta själva. Börjar de kasta mat eller kladda mer än jag orkar städa så frågar jag om de är färdiga. Efter deras svar tar jag antingen bort tallriken eller ger en chans till att äta, sedan tar jag bort tallriken.

Jag räknar med att de får i sig det de behöver utslaget under en fjortondagarsperiod. Ibland äter de inget alls, ibland äter de normalt och ibland fullkomligt vräker de i sig. Vi gör ingen affär av det. Äter de inget alls så sparar vi deras mat i kylskåpet och vill de då äta något efter ett tag så erbjuder vi den maten. Vill de inte ha den blir de utan.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 062
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 787
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Hellhound
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 319
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp