Barn som ljuger

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

hjortron

Vad gör jag när jag vet att mitt barn ljuger och hon hårdnackat nekar, har försökt att lova att inte bli arg och att det bästa är att säga sanningen osv. men nej hon ljuger iallafall.Just nu känns det som om jag skulle vilja ge bort henne.
 
Sv: Barn som ljuger

Hittade en ask cigaretter i hennes ficka och hon har ingen aning hur de har kommit dit.Jag tror inte hon röker men hon kan ha tagit de från sin pappa för att impa på nån kompis eller på uppmaning av någon.
 
Sv: Barn som ljuger

Du ska inte bli arg på henne om du vill att hon ska säga sanningen, försök att tala i vanlig samtalston om varför du vill veta och vad du tycker om lögner, försök att få det som att vas som skulle hända om du ljög för henne om saker att inte kunna lita på vad någon säger.....säg att ni lägger detta bakom er om hon talar om hur det ligger till...det kanske ÄR så att nån annan lagt asken i fickan på henne för att jävlas...vill man döjla såna saker så lägger man ju dom inte i jackfickan....skulle inte jag gjort iallafall....
 
Sv: Barn som ljuger

Jag har pratat lugnt med henne sagt till henne att jag blir inte arg om hon säger sanningen osv. Det som får mig att tro att hon ljuger är att hon är verkligen mån om att vara till lags och så är hon inte annnars, det är på gränsen till fjäsk just nu kan jag be henne om allt och hon gör det utan knot.
 
Sv: Barn som ljuger

Hmm, ja då kanske det är läge att börja prata om vad som händert om man börjar röka, där kan du faktiskt lägga in hot tycker jag...dra in nåt hon brinner för el dyl...När min grabb kom o frågade mig vad jag skulle göra om han började röka så sa jag: Ja du grabben, då skulle jag köpa två askar cigga åt dig och så skulle jag låsa in dig i garderoben(en på 2x1m utan varken fönster eller ventilation) sen skulle du vara så god att röka upp bägge askarna innan jag släppte ut dig.......och min grabb vet att jag aldrig kommer med tomma hot :devil: Jag tror inte att han hade tänkt börja röka heller utan frågan kom väl bara.....han är 24 nu och röker inte än i allafall..

Eftersom hon inte erkänner och har ett paket i fickan så tycker jag att du ska ta henne fortfarande lugnt, men med allvar tala om vad som händer om hon fortsätter att ljuga eller bärjar att röka.....och säg inte saker du inte kan stå för.
 
Sv: Barn som ljuger

hjortron skrev:
Jag har pratat lugnt med henne sagt till henne att jag blir inte arg om hon säger sanningen osv. Det som får mig att tro att hon ljuger är att hon är verkligen mån om att vara till lags och så är hon inte annnars, det är på gränsen till fjäsk just nu kan jag be henne om allt och hon gör det utan knot.

Nästa steg tycker jag är att sätta hårt mot hårt... Ljug tillbaka nån gång, om något riktigt taskigt,tex en shoppingdag, när det sen är dax säg att du bara ljög, eftersom hon tydligen tycker det är OK att ljuga... dvs ge tillbaka med samma mynt en gång för att se effekten...
Släpp inte efter på något, så länge hon ljuger. Ingen vill ha med en lögnare att göra... det måste du få henne att förstå!!!
Var hård, när man är det av kärlek och omsorg för sina barn så är det helt Ok...belöningen kommer givetvis efteråt...

lycka till...
 
Sv: Barn som ljuger

Tack för tips o ideer,just nu har jag kompisförbud och det håller jag stenhårt på och igår blev det inget valborgsfirande,eftersom hon inte protesterar är jag nästan 100 på att hon ljuger. Ska nu försöka att hon kan skriva ett mail till mig för det kan vara lättare än stå öga mot öga. Det som känns värst är att jag kan inte lita på henne och det vill jag kunna göra.
 
Sv: Barn som ljuger

hjortron skrev:
Tack för tips o ideer,just nu har jag kompisförbud och det håller jag stenhårt på och igår blev det inget valborgsfirande,eftersom hon inte protesterar är jag nästan 100 på att hon ljuger. Ska nu försöka att hon kan skriva ett mail till mig för det kan vara lättare än stå öga mot öga. Det som känns värst är att jag kan inte lita på henne och det vill jag kunna göra.

Ni kommer att fixa detta, det är jag säker på. Var stolt att du bryr dig, och kämpar för att reda ut problemet! det finns aldelles för många föräldrar som inte orkar eller bryr sig!!!
Alla tonårsföräldrar går igenom liknande dispyter genom åren...
 
Sv: Barn som ljuger

Är det rökningen eller att hon ljuger som du är mest arg över?

När det gäller cigaretterna så tjuvrökte jag i tonåren, fock fortsatte jag inte - det var bara en testgrej från min sida.

Men när det gäller ljugandet så förstår jag frustrationen. Har precis haft en liknande diskussion med min egen dotter. Hon är dock ett par år yngre än din dotter. Jag blev tyvärr arg, vilket man inte ska bli...Hur moget är det?`

Jag gillar inte heller idén om att du ska ljuga tillbaka, då visar ju du som vuxen att du gör lika dåliga saker som din dotter. Jag tror mer på att föregå med gott exempel och behålla lugnet...(Men det är inte lätt)
 
Sv: Barn som ljuger

break_a_leg skrev:
Jag gillar inte heller idén om att du ska ljuga tillbaka, då visar ju du som vuxen att du gör lika dåliga saker som din dotter. Jag tror mer på att föregå med gott exempel och behålla lugnet...(Men det är inte lätt)

Jag kan hålla med dig att det kanske inte är rätt att ljuga tillbaka, men ibland kan effekten av att ge tillbaka med samma mynt, vara mkt betydelsefull!!!
Jag har genom hela mitt liv haft fosterbarn omkring mig(mina föräldrar hade fosterbarn, nu har jag det själv, har även haft missbrukare, helgbarn mm boende hos mig...)
Många gånger förstår dom bara samma språk, det viktigaste är ju då att du talar om varför du ljög, hur kändes det att jag ljög för dig? tror du att andra människor blir mindre ledsna är du ??? MM få igång en diskution!!!
Och varför får man inte visa sitt barn att man är arg för att dom ljuger??? Du är ju arg!!! Visa det!!! Annasr ljuger du ju ändå...om dina känslor...
 
Sv: Barn som ljuger

Jag tror inte hon röker eftersom hon haft en "antirökkampanj" mot sin pappa, dessutom har jag ett bra luktsinne och skulle känna om honrökt. Det är lögner som jag blir vansinnig på,är inte så naiv utan vet att tjuvrökning och första fyllan brukar komma någon gång. Cigarett asken var oöppnad
 
Sv: Barn som ljuger

Låter som du har läget rätt bra under kontroll!!!

Jag förstår dig, man kan bli vansinnig emellanåt...

VANSINNE ÄR ÄRFTLIGT - MAN FÅR DET AV SINA BARN!!! :devil:
 
Sv: Barn som ljuger

Visst ska man visa sina känslor, men jag blev häromdagen verkligen SKITARG på min dotter - och jag gick nog över gränsen med mitt gapande. (Jag gjorde inget mer än gapade i några minuter). Jag tycker visst att man ska visa vad man känner, vilket jag gör, men man kan ju försöka göra det på ett konstruktivt och mer moget sätt än att bara vråla :o

Det positiva är väl att dottern verkligen förstod att det var allvar...
 
Sv: Barn som ljuger

break_a_leg skrev:
Visst ska man visa sina känslor, men jag blev häromdagen verkligen SKITARG på min dotter - och jag gick nog över gränsen med mitt gapande. (Jag gjorde inget mer än gapade i några minuter). Jag tycker visst att man ska visa vad man känner, vilket jag gör, men man kan ju försöka göra det på ett konstruktivt och mer moget sätt än att bara vråla :o

Det positiva är väl att dottern verkligen förstod att det var allvar...

Precis det jag menade...att ibland fattar dom ju inte om man inte är klockrent rak!!! Suck, dessa tonåringar!!!
 
Sv: Barn som ljuger

Man ska inte behöva vara överpedagogisk heller, föräldrar är ju också barn till nån, föräldrar är också människor...jag tycker nog man kan visa register som inte alltid är handboksenliga.
 
Sv: Barn som ljuger

ja,se tjejer och förpuberteten..

var inte orolig,det blir värre.. ;)
Näe,skämt å sido,det är en period de går igenom,de behöver inte impa över ngt,det bara är så..
Min dotter är nu 14 och hennes små lögner började vid 12 och höll väl på som mest under 1 års tid.
Mina grannar och vänner å bekantas ungar har varit likadana mer eller mindre och mig höll hon på att ta knäcken på.. :crazy:

Första gången jag upptäckte det var över en riktig skitsak,jag fick fullständigt frispel och helt enkelt överbevisade henne,nu gick det att göra det då det hela handlade om pengar som försvann när hon var å handlade och hon påstådde att en kexchoklad och 7 äpplen kostade 80 kr.. ;)
Jag visste att hon hade behållt pengar själv,men ja,näe hon tvärnekade!!
I slutändan så hette det att det var endast de pengarna hon hade fått tillbaka i växel osv. så affärn hade nog betalat ut fel växel till henne...*sure*
Jag klargjorde klart och tydligt,att om det visade sig att hon ljög så skulle det bli utegångsförbud och ingen tv-data på 1 vecka.
Släpade sen med mig dotter till affären,där hon fick väga upp 7 äpplen och sen kolla vad en kexchoklad kostade.Och visst,det kom inte upp i 80 kr..
Därefter lyssnade jag med kassörskan om det fanns en möjlighet att kolla om växelkassan innehöll för mkt pengar osv..Och det gjorde hon,och näe,det gjorde den.
Så,visst,där kröp ju sen sanningen fram,hon hade behållt pengar och köpt godis för de..*suck*
Personligen så hade det inte gjort mig ngt vilket jag klargjorde från början för jag misstänkte att det var så.Men eftrsom hon så iskallt vidhöll att hon inte hade tagit pengarna så blev det en principsak att det gick att överbevisa henne.

kan ju även avslöja att 1 veckas utegångsförbud inkl. tv/data förbud blev i slutänden 3 veckor då hon lyckades igen med ett par små lögner,även de skitsaker..
Numera så kan hon fortfarande ljuga för mig,men det räcker med att jag upprepar t ex en fråga så kryper det fram om det är "sant eller ej".Hon vidhåller inte,men försöker fortfarande.. ;) Vilket iof inte är ok,men i allafall bättre än innan..
Och faktum är,mer och mer utav det hela försvinner,då hon märker att enda gången det blir en affär av det hela,är när hon håller fast vid en lögn.
 
Sv: Barn som ljuger

Jag ska även tillägga,att under dessa tre veckor så missade dottern två hoppträningar och en dressyrträning och en träningstävling i hoppning.Hennes ponny reds då utaav en annan tjej i stallet.
Först var hon tvärsur på mig,men sen insåg hon ju att hon kan bara skylla sig själv..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 080
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 527
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 754
Senast: Lobelia
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 704
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp