Barn som slåss på försklan

Uppdaterar. Var på möte idag med en av pedagogerna från fsk + specialpedagog. De har börjat med att sätta in en personal till, så nu är de 3 vuxna på 10 barn. Men har också haft problem med mkt sjukdom (i covidtid) så att de tyvärr behövt ha vikarier då och då.

Alla ordinarie pedagoger är utbildade i och jobbar lågaffektivt, vilket jag verkligen upplever att de gör också det jag sett i olika situationer. Det de skulle fokusera mer på nu var att någon hela tiden är verkligen med i barnens lek och följer utvecklingen och kan vara med direkt när de ser att E är på gång att utagera. Hand föräldrar är också kontaktade, även om de förstås inte kunde säga något mer om det. Det är inga andra barn än E på fsk som de upplever har den här problematiken/är stökigare är "normalt"/tar till så här mkt fysiska handlingar. Det de sett också är att det ofta är i övergångar mellan aktiviteter som det blir mest stök. Så de ska jobba ännu mer med att fasta rutiner för alla dessa situationer, tex när de ska gå ut, in, inför mat, efter mat osv.

Jag skulle få ta del av hela den skriftliga handlingsplanen också sedan.

Jag ger dem och det en chans. Men har också informerat att om de inte kan garantera R:s säkerhet så får jag ta hem honom.

De la stor vikt också vid att R aviserat tydligt att han är rädd för E och inte vill gå till fsk längre.
 
Uppdaterar. Var på möte idag med en av pedagogerna från fsk + specialpedagog. De har börjat med att sätta in en personal till, så nu är de 3 vuxna på 10 barn. Men har också haft problem med mkt sjukdom (i covidtid) så att de tyvärr behövt ha vikarier då och då.

Alla ordinarie pedagoger är utbildade i och jobbar lågaffektivt, vilket jag verkligen upplever att de gör också det jag sett i olika situationer. Det de skulle fokusera mer på nu var att någon hela tiden är verkligen med i barnens lek och följer utvecklingen och kan vara med direkt när de ser att E är på gång att utagera. Hand föräldrar är också kontaktade, även om de förstås inte kunde säga något mer om det. Det är inga andra barn än E på fsk som de upplever har den här problematiken/är stökigare är "normalt"/tar till så här mkt fysiska handlingar. Det de sett också är att det ofta är i övergångar mellan aktiviteter som det blir mest stök. Så de ska jobba ännu mer med att fasta rutiner för alla dessa situationer, tex när de ska gå ut, in, inför mat, efter mat osv.

Jag skulle få ta del av hela den skriftliga handlingsplanen också sedan.

Jag ger dem och det en chans. Men har också informerat att om de inte kan garantera R:s säkerhet så får jag ta hem honom.

De la stor vikt också vid att R aviserat tydligt att han är rädd för E och inte vill gå till fsk längre.
De låter ju som jättefin personal!
 
. Det de sett också är att det ofta är i övergångar mellan aktiviteter som det blir mest stök. Så de ska jobba ännu mer med att fasta rutiner för alla dessa situationer, tex när de ska gå ut, in, inför mat, efter mat osv
Är det bara jag som tycker det är slappt av dem att inte redan ha tydliga rutiner för övergångar?

Vad mer har de inte rutiner för? T.ex. har de en rutin när ett barn spyr? Har de en rutin för introduktion av vikarier? Osv.

Jag tror att en bra förskola har tydliga rutiner för alla dessa vanliga scenarion och fler.
 
Allt du skriver om situationen på den förskolan låter så otroligt fruktansvärt, skrämmande, horribelt och tragiskt. Tack för att du delar med dig ändå, och behåller perspektivet på att det kan finnas olika bakomliggande orsaker till diverse problem.
Fast haken är ju att det var den inte. Det var inte skrämmande, horribelt och tragiskt. Det såg helt normalt ut.

Det är det som inte riktigt går fram. Det framstod som en helt normal förskola som bara laggade lite i introducerandet av nya barn, dvs helt enkelt släppte in dem genom dörren bara och som körde på lite traditionella könsroller (jag menar vem har inte gått till en förskola och noterat att de alltid ritar en bil till pojkarna och en blomma till flickorna. Ja gör de det kan man kanske gissa att de kommer att vara lite hårda och skarpa mot pojkarna och låta dem knuffa varandra trots att de är så små och goa. O tänker att om blyga barn inte vågar vara med så är det inget att göra. Finns mycket forskning på förskola och hur de hanterar kön och barn.). Jag skulle snarare säga att de var en helt medelbra förskola som råkat få en stor övervikt på lite ruffigare pojkar och sedan stressade upp situationen när de inte klarade den (att de sedan var lite konflikträdda och inte vågade säga till nya barnskötaren att hennes konflikthantering inte var laglig) och vi gick över till den från en extremt bra förskola som hade fokus på empati och tog tag i småkonflikter och tog tag i om ett barn verkade lite utanför.
 
Är det bara jag som tycker det är slappt av dem att inte redan ha tydliga rutiner för övergångar?

Vad mer har de inte rutiner för? T.ex. har de en rutin när ett barn spyr? Har de en rutin för introduktion av vikarier? Osv.

Jag tror att en bra förskola har tydliga rutiner för alla dessa vanliga scenarion och fler.

Fasta rutiner för dessa situationer har de säkert. TS skriver ju också att de ska jobba ”ännu mer” på det.

Det är ju exempelvis inte orimligt att tänka sig att dessa rutiner främst varit fokuserade på att lösa det praktiska ”klä på alla barn och gå ut”, inte specifikt hur det momentet minimerar konflikter eller hur ett visst barn blir utsatt.

Att anta att de inte har rutiner för intro av vikarier utifrån vad TS skrev tycker jag är att dra på lite väl stora växlar. Jag tyckte det lät på texten som att de tog situationen på allvar.
 
Uppdaterar. Var på möte idag med en av pedagogerna från fsk + specialpedagog. De har börjat med att sätta in en personal till, så nu är de 3 vuxna på 10 barn. Men har också haft problem med mkt sjukdom (i covidtid) så att de tyvärr behövt ha vikarier då och då.

Alla ordinarie pedagoger är utbildade i och jobbar lågaffektivt, vilket jag verkligen upplever att de gör också det jag sett i olika situationer. Det de skulle fokusera mer på nu var att någon hela tiden är verkligen med i barnens lek och följer utvecklingen och kan vara med direkt när de ser att E är på gång att utagera. Hand föräldrar är också kontaktade, även om de förstås inte kunde säga något mer om det. Det är inga andra barn än E på fsk som de upplever har den här problematiken/är stökigare är "normalt"/tar till så här mkt fysiska handlingar. Det de sett också är att det ofta är i övergångar mellan aktiviteter som det blir mest stök. Så de ska jobba ännu mer med att fasta rutiner för alla dessa situationer, tex när de ska gå ut, in, inför mat, efter mat osv.

Jag skulle få ta del av hela den skriftliga handlingsplanen också sedan.

Jag ger dem och det en chans. Men har också informerat att om de inte kan garantera R:s säkerhet så får jag ta hem honom.

De la stor vikt också vid att R aviserat tydligt att han är rädd för E och inte vill gå till fsk längre.
Det låter ju jättebra.

Det var det som var den största märkbara skillnaderna mellan vår bra och den förskola som misslyckade lite. På den bra förskolan var personalen helt med i leken på gården och på olika platser (och de verkade mycket lekfulla) medan på den andra stod de tillsammans och iakttog leken på avstånd. Så när jag var där för mitt barns introduktion pratade jag med den pedagog som hade hela barngruppen ute, vid husväggen, och ingen annan pedagog var på gården. Medan på andra förskolan såg man alltid flera barngrupper alla med varsin pedagog ute på gården.

De gånger det hände incidenter på den där det gick fel var tex om en hel grupp barn sprang över de andra barnens byggprojekt och sådant, tex barn som inte fick vara med. (en pedagog hade kanske kunnat styra undan från byggprojekten och uppmuntrat det barnet ville men inte fick vara med att springa med).
 
Senast ändrad:
Är det bara jag som tycker det är slappt av dem att inte redan ha tydliga rutiner för övergångar?

Vad mer har de inte rutiner för? T.ex. har de en rutin när ett barn spyr? Har de en rutin för introduktion av vikarier? Osv.

Jag tror att en bra förskola har tydliga rutiner för alla dessa vanliga scenarion och fler.
Som jag uppfattade det finns det rutiner, men det som tidigare varit är att pedagog A och B har jobbat tillsammans under lång tid och varit totalt samkörda och ytterligare specificering har inte krävts. Nu har B tjänstledigt och pedagog C och extraresurs D har börjat, vilket föranledde att det behövdes ännu mer konkret uppstyrt i varje situation.
 
Det enda som oroar mig lite nu är att det kommer ett nytt barn till avdelningen denna vecka. Dvs de blir 2,5/3 (extra resursen är där från mitt på fm till tidig em) pedagoger på 11 barn. Från början i höstas var de 2 pedagoger på 8 barn. Så i den ekvationen blir det inte mkt större personaltäthet. Nu tror jag som sagt sällan eller aldrig att alla barn varit där samtidigt, men jag ska ta upp den frågan på vårat uppföljningsmöte, om det inte behövs tidigare.
 
Jag kan uppdatera om situationen på förskolan. Jag fick ta del av handlingsplanen som tagits fram. De är mer personal, som jag skrev, de har mer uppdelat, använder grindar mer så att alla barn inte är på samma ställe. Eller att när vi kommer och lämnar så kan inte alla barn komma springande rakt på R. Alla måste inte gå ut samtidigt, utan om några barn vill leka inne så kan de delas upp. De har också tydliga rutiner kring alla övergångssituationer, när de ska ut, in, äta, etc.

Jag har haft kontakt via mail med en pedagog varje eller varannan vecka för att diskutera hur det går. Det har varit bra, och vi har haft likartad uppfattning. Vi pratar med R och han berättar ju också. Nu pratar han om E som vilket barn som helst. Han är inte rädd för att åka till förskolan längre, och tycker oftast att det är kul och berättar om vad de gör.

Så totalt sett är jag väldigt glad för de förändringar de har gjort, och att de verkligen tog situationen på allvar. Jag har full förståelse för att saker och ting kan hända, frågan är hur man hanterar det, och hittills känns det väldigt bra.
 
Jag kan uppdatera om situationen på förskolan. Jag fick ta del av handlingsplanen som tagits fram. De är mer personal, som jag skrev, de har mer uppdelat, använder grindar mer så att alla barn inte är på samma ställe. Eller att när vi kommer och lämnar så kan inte alla barn komma springande rakt på R. Alla måste inte gå ut samtidigt, utan om några barn vill leka inne så kan de delas upp. De har också tydliga rutiner kring alla övergångssituationer, när de ska ut, in, äta, etc.

Jag har haft kontakt via mail med en pedagog varje eller varannan vecka för att diskutera hur det går. Det har varit bra, och vi har haft likartad uppfattning. Vi pratar med R och han berättar ju också. Nu pratar han om E som vilket barn som helst. Han är inte rädd för att åka till förskolan längre, och tycker oftast att det är kul och berättar om vad de gör.

Så totalt sett är jag väldigt glad för de förändringar de har gjort, och att de verkligen tog situationen på allvar. Jag har full förståelse för att saker och ting kan hända, frågan är hur man hanterar det, och hittills känns det väldigt bra.
Skönt att höra att det fungerar och R trivs ♥️
 
Jag kan uppdatera om situationen på förskolan. Jag fick ta del av handlingsplanen som tagits fram. De är mer personal, som jag skrev, de har mer uppdelat, använder grindar mer så att alla barn inte är på samma ställe. Eller att när vi kommer och lämnar så kan inte alla barn komma springande rakt på R. Alla måste inte gå ut samtidigt, utan om några barn vill leka inne så kan de delas upp. De har också tydliga rutiner kring alla övergångssituationer, när de ska ut, in, äta, etc.

Jag har haft kontakt via mail med en pedagog varje eller varannan vecka för att diskutera hur det går. Det har varit bra, och vi har haft likartad uppfattning. Vi pratar med R och han berättar ju också. Nu pratar han om E som vilket barn som helst. Han är inte rädd för att åka till förskolan längre, och tycker oftast att det är kul och berättar om vad de gör.

Så totalt sett är jag väldigt glad för de förändringar de har gjort, och att de verkligen tog situationen på allvar. Jag har full förståelse för att saker och ting kan hända, frågan är hur man hanterar det, och hittills känns det väldigt bra.
Vad härligt för E också att hamna i en situation som hen kan hantera.
 

Liknande trådar

Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
809
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 640
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
14 907
Senast: Milosari
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 734
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp