Bukefalos 28 år!

Barn utan vett

M

Madde85

Då min hund inte gillar att vara ensam hemma fick han följa med till skolan när jag skulle äta. Eftersom det bara tar max tio minuter så fick han sitta utanför, dock INTE på skolgården. Jag satt honom så att jag hela tiden kunde se honom från ett fönster.

Mitt i maten hör jag ett väldigt knackande och småbjäbbande. Jo, då har ett gäng mellanstadiebarn fått syn på min hund och försökte få hans uppmärksamhet. Som tur är så bryr sig inte min hund om sånt utan låg lungt kvar ochg väntade. Matte däremot bryr sig och flyger upp ur stolen och ut till grabbarna. Kan lova att de fick sig en utskällning. Försökte få dem att fatta att man inte ska störa hundar, de kan ju faktiskt vara farliga. Visserligen var de innanför fönstret, men tänk nästa gång kanske det inte finns något fönster emmellan. Jag skulle då INTE vilja ha en arg hund efter mig.

Jag gick tillbaka till min mat och när pojkarna skulle gå stack de in huvudena i matsalen och skällde efter mig och hela vägen ut också. Jag är numera känd som häxan med hund eller nåt. Lär ju få höra det där ett tag.

Men vad tusan, ingen ska jävlas med min hund inte. Känns lite olustigt att ta med honom dit igen även om jag kan se honom hela tiden. Får hoppas jag slipper problemet igen.
 
Sv: Barn utan vett

Varför har man hund om man inte kan vara hemma och lära hunden att vara själv??
Det skulle nog lösa ganska många problem!!!
 
Sv: Barn utan vett

jag tycker det låter som om du var lite hård mot grabbarna, men någon gång ska de också lära sig. å andra sidan måste hunden klara av vissa saker i form av störningar. däremot så var kanske malin_orebros inlägg inte det mest konstruktiva... ibland måste man välja och då tar man det som är minst jobbigt/farligt och jobbar på att fixa till det sen.
 
Sv: Barn utan vett

Eller så skulle det lösa många problem om vissa hundägare förstår att allt inte är svart eller vitt ...

Till Madde85

Ett tips: förklara lugnt och sakligt för pojkarna hur hundar fungerar nästa gång, det biter mer...
 
Sv: Barn utan vett

Jag fattar det som att killarna var inomhus och knackade på rutan och din hund låg utanför? Är det något man ska skälla ut barn för? Hade de stått och retat hunden med pinnar eller kastat sten på den eller något, men herregud, om någon knackar på ett fönster när hunden är utanför ska den väl tåla!
 
Sv: Barn utan vett

Svar till alla:
Hunden klarar som sagt att folk skriker åt honom och bankar på fönstret, men det ger ninte barnen rätt att göra så. Det finns många hundar som INTE tål den sortens provokation, därav utskällningen. Att de sen inte vågade stå för vad de gjort gjorde mig förbannad och då kunde jag inte längre vara så lung och sansad som jag borde varit.

Hunden är nu 5 år och accepterar fortfarande inte att vara ensam. Att lämnas i bil eller bunden utanför går bra. Därför tog jag med honom.
 
Sv: Barn utan vett

Om hunden inte klarar att man knackar på en fönsterruta när den ligger utanför ett hus ska man nog inte lämna den någonstans.

Jag tycker det var helt fel att skälla ut grabbarna för en sådan här sak.
 
Sv: Barn utan vett

Kanske inte att rent skälla ut, men varför inte förklara för dessa busfrön att hundar är djur som kan reagera olika och att man inte ska reta en hund ..
För hur som helst så var det ju med största sannolikhet det dom ville ...

Att helt enkelt förklara för dom på ett vuxet sätt hur man beter sig mot hundar, det brukar gå in så mycket bättre än skrik.

Kanske har med att dom får känna att man ser dom med vuxna ögon och inte som skitungar...
 
Sv: Barn utan vett

Läs igen. De knackade inte försiktigt. De knackade MYCKET och skällde efter hunden i avsikt att få hans uppmärksamhet. Dessutom bryde sig hunden INTE om det, utan det var jag som tyckte det var jävligt osmart av dem. Jag vet andra hundar som hade reagerat helt annorlunda nämligen. Så roligt kan det ju inte vara att ha en hund efter sig den dagen man retat fel jycke.
 
Sv: Barn utan vett

Det ungarna gör är ett oskick, men det lönar sig ändå att tackla det på rätt sätt.
Ett alternativ? Ta med hunden in och släpp den i ungskocken? Beroende på din hund!

Jag har ett par gånger, då hund blivit mobbad i bilen, helt sonika släppt ut den, och bett ungarna upprepa. Då har dom blivit änglar, och varit mycket lätta att informera hur man bär sig åt med djur och varför.

LIA
 
Sv: Barn utan vett

ungar i flock har en tendens att vilja prova sådant som de absolut inte får, så att skälla ut dem efter noter kan ibland ge motsatt effekt. jag tycker att du ska be om ursäkt för din utskällning och istället förklara att det finns hundar som blir jätteledsna när man retar dem. nästa gång kan du försöka förklara lugnt och fint att man inte bör göra så.
 
Sv: Barn utan vett

Jag borde såklart tagit det lugnare med dem. Reagerade lite väl häftigt kanske, var chockad över mig själv. Men jag tycker i allafall att barn ska fanemej lära sig att inte reta djur.

Jag hade ju satt hunden där jag satt honom för att han inte skulle störa någon annan, men tji fick jag... Jaja, man lär sig med tiden och misstagen.
 
Sv: Barn utan vett

Ja, nästa gång jag ser ungarna ska jag tala med dem igen. Tror de bor här i närheten så det borde inte bli så svårt. Får försöka förklara att hundar inte är att jävlas med. Kanske bäst om jag tar dem en och en dock. Som du sa, ungar i flock kan vara lite luriga. De tar inte alltid in informationen som man önskat.
 
Sv: Barn utan vett

Jag tror att du hade hunden med dig på fel ställe.

I vår kommun så är det hundförbud på alla skolgårdar.
Det blev så efter några incidenter med hundar och skolelever, samt att det blev så mycket hundbajs på skolgårdarna när folk rastade sina hundar där utanför skoltid.
 
Hundägare utan vett

LIA skrev:
Det ungarna gör är ett oskick, men det lönar sig ändå att tackla det på rätt sätt.
Ett alternativ? Ta med hunden in och släpp den i ungskocken? Beroende på din hund!

Jag har ett par gånger, då hund blivit mobbad i bilen, helt sonika släppt ut den, och bett ungarna upprepa. Då har dom blivit änglar, och varit mycket lätta att informera hur man bär sig åt med djur och varför.

LIA

En hund som är instängd i en bil är en helt annan sak. Den sitter i sin bil, i sitt revir. Den här hunden var placerad utomhus. Sen finns det inget värre än att bli totalt utskälld av en eller helst två stora hundar som hoppar mot rutorna och håller på att välta sin bil när man ska ta bilen vid sidan om deras på snabbköpsparkeringen. Det finns många hundar som blir helt galna och ser det som en provokation då man ens närmar sig deras bil. Så någon "retning" får de lära sig tåla där också.

Att släppa hunden i ungskocken var det dummaste jag har hört hitills. Vad uppnår man med det? Rädda barn? Bitna barn? En anmälan?

En hund som inte tål skrikande ungar ska man inte parkera på en skolgård. Skolan är barnens revir. Deras frizon. Man får i de flesta kommuner inte ta med hunden in på skolgården överhuvudtaget, så varför ta med den till skolan?

Jag är så trött på hundägare som begär att alla människor ska veta allt om hur en hund fungerar och reagerar. Inse att alla inte är intresserade och kunniga på hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn utan vett

En hund som är instängd i en bil är en helt annan sak. Den sitter i sin bil, i sitt revir. Den här hunden var placerad utomhus. Sen finns det inget värre än att bli totalt utskälld av en eller helst två stora hundar som hoppar mot rutorna och håller på att välta sin bil när man ska ta bilen vid sidan om deras på snabbköpsparkeringen. Det finns många hundar som blir helt galna och ser det som en provokation då man ens närmar sig deras bil. Så någon "retning" får de lära sig tåla där också.
Dra inte så många förhastade slutsatser! Inget av det du skrivit ovan, är relevant i mitt exempel.

Att släppa hunden i ungskocken var det dummaste jag har hört hitills. Vad uppnår man med det? Rädda barn? Bitna barn? En anmälan?
Jag förutsatte att det går bra att göra med tanke på hunden. Av någon anledning är detta självklart för mig. :angel: Dessutom fungerar det bra gentemot barnen och deras djuruppfattning, vilket är det viktigaste i det här fallet.

En hund som inte tål skrikande ungar ska man inte parkera på en skolgård. Skolan är barnens revir. Deras frizon. Man får i de flesta kommuner inte ta med hunden in på skolgården överhuvudtaget, så varför ta med den till skolan?
Nu var frågan inte i första hand vad hunden tål eller om hunden är "förbjuden" i vissa kommuner, utan hur barn ska uppföra sig, även i en skola. I det här fallet gentemot djur. Huruvida barnen ska se skolan som sitt revir, har vi olika åsikter om, men det är en annan diskussion.

Jag är så trött på hundägare som begär att alla människor ska veta allt om hur en hund fungerar och reagerar. Inse att alla inte är intresserade och kunniga på hundar.
Och jag är motsvarande trött på människor som alltid går till attack mot djurägare, ställer krav och skriker på förbud, så fort något inte passar. De flesta djurägare är medvetna om, att ingen mer än dom själva känner sitt djur i detalj, och jag tror att man vanligen har en återhållsam attityd när det gäller kontakten djur-människa.
För den skull behöver det inte vara så svårt att förstå, att man inte ska reta eller plåga en uppbunden hund, eller hur?

LIA
 
Sv: Barn utan vett

LIA skrev:
Dra inte så många förhastade slutsatser! Inget av det du skrivit ovan, är relevant i mitt exempel.
Det du skrev var inte relevant i ursprungsinlägget. Du har väl knappast ensamrätt på att utveckla tankegången??

LIA skrev:
Jag förutsatte att det går bra att göra med tanke på hunden. Av någon anledning är detta självklart för mig. :angel: Dessutom fungerar det bra gentemot barnen och deras djuruppfattning, vilket är det viktigaste i det här fallet.
Hur vet du vad barnen har för djuruppfattning? Det finns kanske en bland dem som är hundrädd?

LIA skrev:
Nu var frågan inte i första hand vad hunden tål eller om hunden är "förbjuden" i vissa kommuner, utan hur barn ska uppföra sig, även i en skola. I det här fallet gentemot djur. Huruvida barnen ska se skolan som sitt revir, har vi olika åsikter om, men det är en annan diskussion.

Barnen ska kunna leka och stoja på skolan utan att ta hänsyn till om det finns någon hund där eller ej. Därför har hundar inte på en skola att göra. Plus allergier och hundfobier naturligtvis.


LIA skrev:
För den skull behöver det inte vara så svårt att förstå, att man inte ska reta eller plåga en uppbunden hund, eller hur?

Det var väl ändå ingen som plågade en uppbunden hund???? Det var några barn inne i ett hus som knackade på en fönsterruta och hunden låg utanför. Reagerar hunden på något sådant har den ju väldigt låg tröskel och då tycker jag inte att den har bland barn att göra överhuvudtaget.
 
Sv: Barn utan vett

Hundar har inget på en skolgård att göra tycker jag. Att binda upp hunden där är taskigt mot hunden. Barn i grupp, vilket de ofta är i på en skola, hittar på de mest knäppa saker och därmed skall inga djur finnas uppbundna eller sittandes i bur inom detta område...
 
Sv: Barn utan vett

Madde85 skrev:
Svar till alla:
Hunden klarar som sagt att folk skriker åt honom och bankar på fönstret, men det ger ninte barnen rätt att göra så. Det finns många hundar som INTE tål den sortens provokation, därav utskällningen. Att de sen inte vågade stå för vad de gjort gjorde mig förbannad och då kunde jag inte längre vara så lung och sansad som jag borde varit.

Hunden är nu 5 år och accepterar fortfarande inte att vara ensam. Att lämnas i bil eller bunden utanför går bra. Därför tog jag med honom.

Det går att "lära gamla hundar sitta" så jag skulle nog lära den vara ensam.
I övrigt anser jag inte att man kan skälla ut barn för att de försöker påkalla hundens uppmärksamhet. Barn är barn och är det något de fascineras av så är det ju djur. Klart att de vill ha vovvens uppmärksamhet! Det är ju bara att hunden tål det, det tycker jag man ska kunna kräva av alla hundar. Du säger dock att vissa hundar inte alls tål den "behandlingen". Det är ju tragiskt i så fall! Jag hoppas att vi inte får se några sådana hundar på några offentliga platser då...

Det är ju nämligen så att hundens ägare har allt ansvar för vad hunden ev. ställer till med.

//C
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 218
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 857
Senast: Lhas
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 474
Senast: Whoever
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 511
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp