Barn utlämnade från fritids till äldre syskon

Jamtland

Trådstartare
En bekant till mig hade sitt yngsta barn 9 år inskrivet på fritids till kl 18:00 idag. Vid 15 hade fritids ringt flera gånger till hennes mobil (trots att de vet att hon inte får ha mobilen under arbetstid och trots att det finns telefon på arbetsplatsen där hon går att nå). När hon ringde upp svarade de inte, efter en stund ringer städerskan (!) upp och talar om att fritids är stängt, fritidspersonalen har lämnat ut pojken till hans äldre bror som är 12 år som varit förbi av en händelse och personalen har sedan åkt hem.

Alltså, hade det varit mitt barn hade jag blivit så arg att jag fått hjärnsläpp och förmodligen fortfarande stått och svurit åt den ansvarige...

Jag har uppmanat bekantingen att prata med rektorn och verkligen traska om vad hon tycker och tänker vad hade ni gjort?!
 
En bekant till mig hade sitt yngsta barn 9 år inskrivet på fritids till kl 18:00 idag. Vid 15 hade fritids ringt flera gånger till hennes mobil (trots att de vet att hon inte får ha mobilen under arbetstid och trots att det finns telefon på arbetsplatsen där hon går att nå). När hon ringde upp svarade de inte, efter en stund ringer städerskan (!) upp och talar om att fritids är stängt, fritidspersonalen har lämnat ut pojken till hans äldre bror som är 12 år som varit förbi av en händelse och personalen har sedan åkt hem.

Alltså, hade det varit mitt barn hade jag blivit så arg att jag fått hjärnsläpp och förmodligen fortfarande stått och svurit åt den ansvarige...

Jag har uppmanat bekantingen att prata med rektorn och verkligen traska om vad hon tycker och tänker vad hade ni gjort?!

Varför stängde fritids vid 15?
 
Gissar på att de tänkte på att de flesta kontorsarbetare jobbar bara halvdag idag pga midsommar imorgon. Men det är ju dumt, det finns ju massor av andra arbetare som måste arbeta vanliga tider och de kan ju ha barn som behöver ha plats på fritids tills de slutar.

Det verkar osannolikt i min värld att fritids bestämmer sig för att spontanstänga - när vårt fritids stänger tidigare av olika anledningar så går det ut anvisningar om hur man ska göra/anmäla om man är i behov av fritids ändå. Så läs min fråga som ”hade fritids inte informerat om att de stängde tidigare?”.
 
En bekant till mig hade sitt yngsta barn 9 år inskrivet på fritids till kl 18:00 idag. Vid 15 hade fritids ringt flera gånger till hennes mobil (trots att de vet att hon inte får ha mobilen under arbetstid och trots att det finns telefon på arbetsplatsen där hon går att nå). När hon ringde upp svarade de inte, efter en stund ringer städerskan (!) upp och talar om att fritids är stängt, fritidspersonalen har lämnat ut pojken till hans äldre bror som är 12 år som varit förbi av en händelse och personalen har sedan åkt hem.

Alltså, hade det varit mitt barn hade jag blivit så arg att jag fått hjärnsläpp och förmodligen fortfarande stått och svurit åt den ansvarige...

Jag har uppmanat bekantingen att prata med rektorn och verkligen traska om vad hon tycker och tänker vad hade ni gjort?!

Att bli arg osv är väl det sista ang läget i 3:e person att starta en tråd om.

Det primära är väl att förälder inte gått att nå och hur det är möjligt att nån får checka ut barnet utan att det meddelats vem som ska göra det den dagen om det inte är de som avtalats generellt .
 
Det verkar osannolikt i min värld att fritids bestämmer sig för att spontanstänga - när vårt fritids stänger tidigare av olika anledningar så går det ut anvisningar om hur man ska göra/anmäla om man är i behov av fritids ändå. Så läs min fråga som ”hade fritids inte informerat om att de stängde tidigare?”.
Ja jag hoppas inte att de spontanstängde medan det fanns barn kvar O_o Jag kom bara på att halvdagen kunde vara en anledning till att de stängde tidigare, oavsett om det var spontant eller meddelat sen tidigare.
 
Att bli arg osv är väl det sista ang läget i 3:e person att starta en tråd om.

Det primära är väl att förälder inte gått att nå och hur det är möjligt att nån får checka ut barnet utan att det meddelats vem som ska göra det den dagen om det inte är de som avtalats generellt .

Det verkar ju klantigt av fritids att inte kontakta föräldern på det telefonnummer (arbetstelefonen) som uppgetts, men när det gäller ”utcheckningen” är min erfarenhet av barn i fritidsåldern att de förväntas veta själva vilka som kan komma att hämta dem.
 
Beror väl på omständigheterna. På vårt fritids är det rätt vanligt att syskon i 12års åldern åker hem med småsyskon från fritids.
Då kan jag tänka mig att det är för att föräldrarna har sagt till i förväg att det är okej och att personalen vet om det. Jag känner att som personal borde man ta utlämning på allvar och endast lämna ut barn som föräldrarna har uttryckligen sagt att det är okej till. Av rena säkerhets skäl alltså.
I det här fallet, av det jag uppfattade, så verkar det inte så?
 
Om fritids stängde tidigare utan att i det var i förhand informerat skulle jag gå i taket, men det låter så väldigt osannolikt?
Det var så det var, fritids skulle ha haft öppet till 18:00, pojken var inskriven till kl 18. Men eftersom brodern kom förbi valde personalen att, efter att ha försökt ringa föräldern på FEL telefonnummer, lämna ut pojken för att kunna på hem tidigare....
 
Det verkar ju klantigt av fritids att inte kontakta föräldern på det telefonnummer (arbetstelefonen) som uppgetts, men när det gäller ”utcheckningen” är min erfarenhet av barn i fritidsåldern att de förväntas veta själva vilka som kan komma att hämta dem.
Fast det känns... klumpigt.
Alltså, om en nära familjemedlem har egentligen kontaktförbud med barnet och dess förälder, ska barnet själv säga nej om personen kommer? Det känns som att risken blir för stor att barnet blir glad och går med personen bara för att. 9-åringar är inte så gamla och mogna av sig.

Och i detta fall, så är en 12åring inte myndig och dess förälder borde ge sitt godkännande först så att det sker på deras ansvar och medvetna beslut.
Så känner jag iallafall.
 
Det verkar ju klantigt av fritids att inte kontakta föräldern på det telefonnummer (arbetstelefonen) som uppgetts, men när det gäller ”utcheckningen” är min erfarenhet av barn i fritidsåldern att de förväntas veta själva vilka som kan komma att hämta dem.

Det var inte det jag skrev utan vilka som är ok ”på listan” att få hämta barnen . Många förskolor /dagis vill veta vem som ska hämta den dagen om det är någon annan än de som vanligtvis inom familjen hämtar.

Om det dessutom är ett annat barn som ska hämta så garanterat finns det restriktioner ang godkännande runt det.
 
Då kan jag tänka mig att det är för att föräldrarna har sagt till i förväg att det är okej och att personalen vet om det. Jag känner att som personal borde man ta utlämning på allvar och endast lämna ut barn som föräldrarna har uttryckligen sagt att det är okej till. Av rena säkerhets skäl alltså.
I det här fallet, av det jag uppfattade, så verkar det inte så?
Nej, snarare tvärt emot, min bekanta har påpekat för fritidspersonalen att pojken INTE får lämna fritids tidigare än avtalat- alltså inte lämnas ut om storebror kommer förbi...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 242
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp