Barn utlämnade från fritids till äldre syskon

En bekant till mig hade sitt yngsta barn 9 år inskrivet på fritids till kl 18:00 idag. Vid 15 hade fritids ringt flera gånger till hennes mobil (trots att de vet att hon inte får ha mobilen under arbetstid och trots att det finns telefon på arbetsplatsen där hon går att nå). När hon ringde upp svarade de inte, efter en stund ringer städerskan (!) upp och talar om att fritids är stängt, fritidspersonalen har lämnat ut pojken till hans äldre bror som är 12 år som varit förbi av en händelse och personalen har sedan åkt hem.

Alltså, hade det varit mitt barn hade jag blivit så arg att jag fått hjärnsläpp och förmodligen fortfarande stått och svurit åt den ansvarige...

Jag har uppmanat bekantingen att prata med rektorn och verkligen traska om vad hon tycker och tänker vad hade ni gjort?!
På vårt fritids fick jag skriva på ett papper som godkände att storasyskon eller andra personer fick hämta. När dessa sedan kom har ingen ifrågasatt.
 
Jag forstar inte varfor TS "delivery" maste granskas sa? Trots att Svenska inte langre ar mitt "forsta sprak" sa verkar jag ha mindre problem att forsta vad TS sager. Ni som inte verkar tro pa situationen, varfor inte bara diskutera den som en hypotetisk fraga?

Jag skulle aldrig ha tillatit att en av mina hade lamnats till sitt 3 ar aldre syskon. Den som var 7 eller 10 ar yngre, ja ... men inte de med 3 ars alderskillnad och skulle darfor ha dragit det vidare.
 
Jag jobbar i en fritidsverksamhet ofta och nej vi får inte lämna ut barnen hur som helst utan föräldrars eller annan ansvarig tillåtelse. De som är bra är att vi numera kör med datasystem där föräldrarna själva kan skriva i vem som hämtar och lägga in bild på tex om mormor om de här hon som hämtar så vi är medvetna om de. Barnen får inte lämna området om de finns minsta tvekan utan då måste föräldrarna kontaktas och får man inte tag i dem direkt får barnet stanna tills man får tag i den ansvarige för barnet.
 
Oj, oj, oj?! 😂 Ursäkta att jag inte la upp hela historien på en gång, kan vara så att jag tyckte en del var självklart (Som att fritids inte förannonserat att de tänkte stänga utan att de gjorde det på "impuls") och att jag helt enkelt glömde en del info i ts.

Jag brukar oftast få komplettera mina trådstarter, oftast pga rena förbiseenden och jag har missat att det gör mina inlägg mindre trovärdiga...

Jag har hela tiden förstått vad du menar. Jag tycker att det är helt solklart. Jag är helt förbluffad däremot av att så många inte förstår! :confused:

Jag hade blivit väldigt upprörd. Min 9 åring går hem själv och gjorde det redan innan hon fyllde 9 så för mig låter det fullständigt vettigt att en 12 åring och en 9 åring går hem själv. Men barn är olika liksom skolvägar och jag förstår fullt ut att man inte vill att det ska ske. Jag tycker att detta ska tas upp med personalen och deras reaktion hade avgjort om jag hade gått till rektorn.
 
Jag forstar inte varfor TS "delivery" maste granskas sa? Trots att Svenska inte langre ar mitt "forsta sprak" sa verkar jag ha mindre problem att forsta vad TS sager. Ni som inte verkar tro pa situationen, varfor inte bara diskutera den som en hypotetisk fraga?

Jag skulle aldrig ha tillatit att en av mina hade lamnats till sitt 3 ar aldre syskon. Den som var 7 eller 10 ar yngre, ja ... men inte de med 3 ars alderskillnad och skulle darfor ha dragit det vidare.

Jag håller helt med. Förstår precis vad TS skriver.

Jag hoppas vi får en uppdatering när föräldrarna pratat med fritids. Intressant att höra fritids försvar.
 
Fast du får nog helt enkelt inse att alla inte håller med. Jag hade absolut ifrågasatt personalen men förutsatt att det är en normal nioåring och en normal tolvåring hade jag inte dragit för stora växlar... Som sagt, min nioåring har gått hem någon gång till en kompis, vid första tillfället lurade de personalen som inte fick tag i mig och släppte iväg henne. Vi lever i en tid då de flesta nioåringar är fullt kapabla till att hantera en telefon, jag tycker helt enkelt inte det är någon jättebig deal och dra in rektor och sådan är helt befängt innan man kontaktat de som jobbat där och fått höra deras hostoria (under förutsättning då att det inte finns andra allvarliga omständigheter du glömt berätta om).

Det är inte personalens sak att avgöra om 9 åringen för gå hem med storebror eller inte. Om inte föräldrarna uttryckligen sagt att det är ok så är det inte ok. Oavsett hur pjoskiga fritids eventuellt tycker att föräldrarna är
 
Ponera att man som förälder kommer till fritids för att hämta sitt barn och det är stängt..

Iallafall hos mej skulle miljoner tankar hinna snurra.. vart är barnet? Med vem? Varför har man inte sett till att få kontakt med mej?

Ja, jag hade blivit rädd. Och arg.

Hade troligen lugnat mej när jag hittat barnet i hemmet(förhoppningsvis) men själva grejen att man inte fortsatt försökt få kontakt? Jättemärkligt.

Särskilt som det blir helgdag nu och inte kan reda ut saken förrän tidigast måndag..
 
Det är inte personalens sak att avgöra om 9 åringen för gå hem med storebror eller inte. Om inte föräldrarna uttryckligen sagt att det är ok så är det inte ok. Oavsett hur pjoskiga fritids eventuellt tycker att föräldrarna är
Tror inte jag skrivit det öht.
 
Jag har hela tiden förstått vad du menar. Jag tycker att det är helt solklart. Jag är helt förbluffad däremot av att så många inte förstår! :confused:

Jag hade blivit väldigt upprörd. Min 9 åring går hem själv och gjorde det redan innan hon fyllde 9 så för mig låter det fullständigt vettigt att en 12 åring och en 9 åring går hem själv. Men barn är olika liksom skolvägar och jag förstår fullt ut att man inte vill att det ska ske. Jag tycker att detta ska tas upp med personalen och deras reaktion hade avgjort om jag hade gått till rektorn.
Tror de flesta förstår och inte håller med det som står i ts. Jag hade tagit det med personalen och troligen lämnat det där. Inte sprungit till rektorn. Eller så hade jag gjort det beroende på vad som kommer fram. Som jag skrev och som du inte läst beror det på omständigheterna. De får mamman reda på om hon pratar med personalen, knappast med rektorn som troligen inte var i samma lokal. Det är bara en tredjehands konstruktion här. Som dessutom blir ändrad lite då och då genom tråden. Och man kan inte räkna med alls att alla håller med. Jag hade inte tyckt det var någon big deal under de förutsättningar tråd starten ger. Jag hade dock lyft det med personalen.
 
Vi tar ett förtydligande på en par av de "luddiga" punkterna, de har ringt flera gånger på FEL nummer trots att de vet att de måste ringa ett annat nummer för att få svar. I min värld lämnar man inte ut barn till storasyskon om det inte finns ett klart medgivande, därför skev jag aldrig ut att det var sagt att han inte fick lämnas ut till storebrodern.

Jag startade tråden för att jag tyckte det var fel på så många nivåer att det kändes löjligt och ville höra andras åsikter. Jag håller absolut med om att det fattades info i originalinlägget, men det är väl charmen med forum?
Det jag ställer mig frågande till är att det (du?) får det att låta som om fritids har ringt fel nummer med flit för att kunna gå hem tidigare, de har m.a.o. hoppats på att inte få tag på föräldern?
 
Kan det inte vara så att Fritids stängde tidigare för att de är midsommarhelg, och föräldern missat informationen?
De är inte helt ovanligt att föräldrar tex står på farstubron och är arg på "stängningsdagar"...
Så informationsmissar sker.

* Jenny *
 
Tror de flesta förstår och inte håller med det som står i ts. Jag hade tagit det med personalen och troligen lämnat det där. Inte sprungit till rektorn. Eller så hade jag gjort det beroende på vad som kommer fram. Som jag skrev och som du inte läst beror det på omständigheterna. De får mamman reda på om hon pratar med personalen, knappast med rektorn som troligen inte var i samma lokal. Det är bara en tredjehands konstruktion här. Som dessutom blir ändrad lite då och då genom tråden. Och man kan inte räkna med alls att alla håller med. Jag hade inte tyckt det var någon big deal under de förutsättningar tråd starten ger. Jag hade dock lyft det med personalen.

Var har jag ändrat uppgifter? Jag har omformulerat, vidareutvecklat och förtydligat, inte ändrat?

Jag är inte ute efter att alla ska hålla med om att det är dumt gjort av personalen, då skulle jag ju inte ha skrivit på buke? 😁😂😳

Däremot gör du mig en smula irriterad med allt jävla misstroende?! Vadan denna avoghet? För att jag blir upprörd å någon annans vägnar? Sorry, det är så jag funkar. För att jag för vidare det jag fick höra? Ursäkta igen, jag blev så arg över fritids personalens tilltag, att utan förannonsering, tvärs emot mammans önskemål lämna ut barnet till ett omyndigt syskon och sedan skynda sig hem. Att de ringde fel nummer tar jag för givet var ett misstag, oerhört klantigt och irriterande, men ingenstans har jag skrivit att jag tror de ringde fel nummer med vilje...
 
Kan det inte vara så att Fritids stängde tidigare för att de är midsommarhelg, och föräldern missat informationen?
De är inte helt ovanligt att föräldrar tex står på farstubron och är arg på "stängningsdagar"...
Så informationsmissar sker.

* Jenny *
Hade det varit så hade enligt mig, det rätta varit att ta med sig barnet till mammans arbetsplats och lämna av hen om man inte fått kontakt via telefon, inte "dumpa" barnet på storebror. (Och anledningen att jag tycker det är att fritids ligger så nära mammans arbetsplats att det tar en minut att gå, självklart förväntar jag mig inte att fritids personalen ska skjutsa hem barn körs och tvärs. )

Men nu var det inte så alls, fritids skulle ha haft öppet till 18:00 om behov fanns, vilket det ju gjorde eftersom min bekanta hade skrivit in sitt barn till 18:00.
 
Hade det varit så hade enligt mig, det rätta varit att ta med sig barnet till mammans arbetsplats och lämna av hen om man inte fått kontakt via telefon, inte "dumpa" barnet på storebror. (Och anledningen att jag tycker det är att fritids ligger så nära mammans arbetsplats att det tar en minut att gå, självklart förväntar jag mig inte att fritids personalen ska skjutsa hem barn körs och tvärs. )

Men nu var det inte så alls, fritids skulle ha haft öppet till 18:00 om behov fanns, vilket det ju gjorde eftersom min bekanta hade skrivit in sitt barn till 18:00.
Det tycker jag inte alls är proportionerligt i sammanhanget. Det är ganska proportionerligt att en 9 åring går hem med sitt syskon som är 12 år.
 
Som sagt, i just det här fallet är det klart och tydligt uttalat av mamman att 9 åringen inte får lämnas ut till 12 åringen och att hen inte får gå hem själv, tycker du ändå att det är okej att personalen gjorde så?
 
Ponera att man som förälder kommer till fritids för att hämta sitt barn och det är stängt..

Iallafall hos mej skulle miljoner tankar hinna snurra.. vart är barnet? Med vem? Varför har man inte sett till att få kontakt med mej?

Ja, jag hade blivit rädd. Och arg.

Hade troligen lugnat mej när jag hittat barnet i hemmet(förhoppningsvis) men själva grejen att man inte fortsatt försökt få kontakt? Jättemärkligt.

Särskilt som det blir helgdag nu och inte kan reda ut saken förrän tidigast måndag..
Självklart. Ponera att ungen sprungit ut och ramlat i älven. Nu gick det inte till på något av de sätten och vi kan inte ponera att något hänt som faktiskt inte hände. Det om något blir jättemärkligt om man ska fundera över alla möjliga scenarion som inte hänt. Hade förstått upprördheten om ungen var fyra år men en nioåring och en tolvåring? Nä. Fullt kapabla att ta hand om sig (men som jag skrivit - det ska tas upp med personalen och utgå från det).
Hade det varit så hade enligt mig, det rätta varit att ta med sig barnet till mammans arbetsplats och lämna av hen om man inte fått kontakt via telefon, inte "dumpa" barnet på storebror. (Och anledningen att jag tycker det är att fritids ligger så nära mammans arbetsplats att det tar en minut att gå, självklart förväntar jag mig inte att fritids personalen ska skjutsa hem barn körs och tvärs. )

Men nu var det inte så alls, fritids skulle ha haft öppet till 18:00 om behov fanns, vilket det ju gjorde eftersom min bekanta hade skrivit in sitt barn till 18:00.
Tror inget fritids hade tagit med en kapabel nioåring och letat på föräldrarna för att de inte tagit åt sig information har däremot sett förskolor där någon blivit tvungen att stanna kvar för att föräldrarna missat.. Tycker också du drar alldeles för höga växlar mot de som inte håller med dig. Jag svarade på ts och varken mer eller mindre. Där framgår inte det som kommer fram senare men jag vidhåller att hon bör ta det med personalen och utgå från det innan hon springer till rektorn. Sen om du blir grinig att jag tycker så får du väl bli det.
 
Senast ändrad:
Det tycker jag inte alls är proportionerligt i sammanhanget. Det är ganska proportionerligt att en 9 åring går hem med sitt syskon som är 12 år.

Jag har sett tillrackligt manga 9 aringar (och 12 aringar) i mitt liv som absolut inte klarar av att ta ansvar for sig sjalva, an mindre nagon annan, for att nagonsin tanka att det ar okay att lamna dem ensamna i flera timmar utan nagon form av "back-up".
 
Fast det är ju lite "fult" att anta och ta för givet att personalen gjorde så för att de ville "skynda sig hem". Kan ju ha blivit något akutläge, därav de många försöken att få tag på föräldern..
Bra! All personal gör nog så gott de kan och jag tycker också att den lösning som blev känns ok. Vi vet ju inte vad som ligger bakom. Något riktigt akut kan ju ha inträffat för den personal som var kvar och problemet måste lösas.
Personal är också människor.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 800
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 570
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp