Barn utlämnade från fritids till äldre syskon

Jag tycker att det låter väldigt anmärkningsvärt att fritids lämnar ett barn till en person de inte uttryckligen fått tillåtelse att lämna ut till.

Sen håller jag med dig om en sak: jag tycker inte att det vore konstigt utan snarare fullt naturligt att en 12åring och en 9åring går hem själva tillsammans. Men oavsett hur pjoskig fritids tycker att föräldrarna är så är det inte fritids sak att besluta om.
Kryddelydd var tydlig med att utifrån den information som getts senare i tråden har ett fel begåtts.

Tycker Kryddelydd beskriver det många i tråden som inte tycker det är värt att hetsa upp sig för troligen tänker. Säkert har det blivit missförstånd som gjorts att det blivit fel, för fel har begåtts absolut. Men det lär troligen gå smidigare att ta upp det med personalen än springa till rektorn direkt.

Kl. Tror man utgår från sin egen situation också i en sån här tråd. Jag har själv en åtta och nioåring och tittar jag på deras kompisar vet jag ingen som inte hade varit kapabel att ta hand om sig själva några timmar. Speciellt inte med en äldre bror. Även mina barn är ensamma hemma några timmar, t.ex idag när jag jobbar och de fick välja om de ville gå på fritids eller inte. Men vi bor i ett bondesamhälle, det hade aldrig funkat om ungar inte kunde ta hand om sig själva några timmar i den åldern.
 
Vi bodde i utkanten av en stad som var lugn på den tiden, så när min son var 10 år ville han ha nyckel för att gå hem själv från skolan. Minns inte om han inte fick gå på fritids längre men det var aldrig några problem. Idag vete 17 om jag vågat.
 
Vi bodde i utkanten av en stad som var lugn på den tiden, så när min son var 10 år ville han ha nyckel för att gå hem själv från skolan. Minns inte om han inte fick gå på fritids längre men det var aldrig några problem. Idag vete 17 om jag vågat.
Tror du har rätt. När jag gick på fritids fick man ha fritidsplats tills man var tio. Sedan beräknades man klara sig själv efter skolan.
 
Jag tänker att det här egentligen är två frågor.
1. ska fritids enbart lämna ut barn till personer som föräldrarna har sagt till om eller avtalat?
2. Hur mogen är man vid viss ålder dvs när kan man ta hand om sig själv respektive andra syskon.

På punkt 1 tycker jag att man ska göra det som man har avtalat om. Dvs har man bestämt att enbart personer X och Y får hämta barnet så tycker jag att det ska följas. För var går annars gränsen- säg att mormor eller annan person hade kommit förbi. Får man lämna ut där också? Säg att föräldrarna inte vill att tex mormor ska hämta...

Sen hade jag personligen frågat vad som hade hänt. Jag tänker att det troligtvis blivit något missförstånd.
 
Kryddelydd var tydlig med att utifrån den information som getts senare i tråden har ett fel begåtts.

Tycker Kryddelydd beskriver det många i tråden som inte tycker det är värt att hetsa upp sig för troligen tänker. Säkert har det blivit missförstånd som gjorts att det blivit fel, för fel har begåtts absolut. Men det lär troligen gå smidigare att ta upp det med personalen än springa till rektorn direkt.

Kl. Tror man utgår från sin egen situation också i en sån här tråd. Jag har själv en åtta och nioåring och tittar jag på deras kompisar vet jag ingen som inte hade varit kapabel att ta hand om sig själva några timmar. Speciellt inte med en äldre bror. Även mina barn är ensamma hemma några timmar, t.ex idag när jag jobbar och de fick välja om de ville gå på fritids eller inte. Men vi bor i ett bondesamhälle, det hade aldrig funkat om ungar inte kunde ta hand om sig själva några timmar i den åldern.
Precis. Jag var nyckelbarn från 8 års ålder och tog även hand om min 7 åriga bror.
 
Fritids gjorde fel. Och eftersom vi ändå leker gissa lekar om hur det kunde bli så fel så är min gissning:

Ung oerfaren sommarvikarie, har fått för lite information om barnen (därför inte fått veta verken vilket som var de rätta nummret, att brodern inte fick hämta eller att mamma jobbade i huset bredvid). Sedan har brodern passerar, sett sitt syskon som är ensam på fritids och dom har sedan dragit en valls om att storebror brukar hämta för att sedan hittat på nått roligt.

Nu väntar även jag med spänning på den verkliga förklaringen ☺
 
Förlåt, jag har glömt och att uppdatera er.
Det var så "illa" som det verkade.

Mamman hade yngre sonen inskriven på fritids till kl 18:00, fritids skulle ha haft öppet till 18:00, ingen missad avisering om tidigare stängning alltså. Fritidspersonalen lämnade ut pojken till storebror trots att mamman tidigare talat om för just den personen i personalen att hon inte vill att de gör det. Motiveringen var: " Det blir ju så tråkigt för honom att vara här ensam". (Huruvida personalen även ville gå hem tidigare är min elaka tolkning)

Så mamman valde att prata med rektorn direkt som lovade att prata med personen i fråga eftersom hennes tidigare samtal direkt med berörd personal inte gett önskat resultat.
 
Förlåt, jag har glömt och att uppdatera er.
Det var så "illa" som det verkade.

Mamman hade yngre sonen inskriven på fritids till kl 18:00, fritids skulle ha haft öppet till 18:00, ingen missad avisering om tidigare stängning alltså. Fritidspersonalen lämnade ut pojken till storebror trots att mamman tidigare talat om för just den personen i personalen att hon inte vill att de gör det. Motiveringen var: " Det blir ju så tråkigt för honom att vara här ensam". (Huruvida personalen även ville gå hem tidigare är min elaka tolkning)

Så mamman valde att prata med rektorn direkt som lovade att prata med personen i fråga eftersom hennes tidigare samtal direkt med berörd personal inte gett önskat resultat.
Alltså, så himla dåligt. 😳

Det blir ju exakt så tråkigt som personalen gör det också...krasst nog.

Man m å s t e ju kunna lita på att det som sagts följs.. hoppas verkligen det aldrig händer igen!
 
Förlåt, jag har glömt och att uppdatera er.
Det var så "illa" som det verkade.

Mamman hade yngre sonen inskriven på fritids till kl 18:00, fritids skulle ha haft öppet till 18:00, ingen missad avisering om tidigare stängning alltså. Fritidspersonalen lämnade ut pojken till storebror trots att mamman tidigare talat om för just den personen i personalen att hon inte vill att de gör det. Motiveringen var: " Det blir ju så tråkigt för honom att vara här ensam". (Huruvida personalen även ville gå hem tidigare är min elaka tolkning)

Så mamman valde att prata med rektorn direkt som lovade att prata med personen i fråga eftersom hennes tidigare samtal direkt med berörd personal inte gett önskat resultat.

Oj... jag hade också gått till rektorn i det läget...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 712
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 508
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp