Barnafödande

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barnafödande

Nej, det är inte ärftligt alls, enligt min BM.
Men det mesta är väl mer eller mindre ärftligt, så...? Varför inte?

Min mor hade förhållandevis "enkla" förlossningar med oss tre systrar. Relativt snabbt och helt komplikationsfria.

Dock hade båda mina äldre systrar grymma förstafödslar, medan min första förlossning gick, om inte snabbt så, i alla fall smidigt.
Andra barnet kom inom sex timmar efter första lilla känningen av verkar.

Ingen av oss har haft lika smidiga och förhållandevis enkla förstafödslar som vår mamma, men i sin tur hade hon liknande förlossningar som sin mor (vår mormor):idea:

Men till syvene och sist kanske det är så att forskarna inte kommit fram till något direkt påtagligt gällande ärftligheten inom detta område och därmed går ut med att det inte är ärftligt alls...:crazy:

Var det nån som fattade det där sista??:confused: Knappast jag själv ens:cool:
 
Sv: Barnafödande

Bubbla skrev:
Fast för det är väl ändå inte sannolikheten så hög? Finns inte jättemånga manliga barnmorskor och dessutom tror jag inte att det på de flesta sjukhus bara är en person som har jour?
Jag hoppas att det finns fler läkare eftersom jag bor i en ganska stor stad.:crazy:
 
Sv: Barnafödande

Läkaren är ju bara med under förlossning om det uppstår komplikationer. Vilket inte är jättevanligt. Annars kommer han/hon bara in och kollar igenom barnet efter (då har du hunnit hämta dig lite och ligger iklädd jättevackra sjukhuskläder). Och det kanske är ok?
 
Sv: Barnafödande

Jo, att det är en karl som kolla på barnet har jag ingen panik över. Men inte när jag ligger där. Jag tror att min rädsla sitter i sen jag var på Kvinnokliniken en gång där de visade en väldigt dålig respekt för mig. Men manliga läkare har jag alltid haft panik över och det spelade ingen roll vad psykologen sa.
 
Sv: Barnafödande

Det finns hjälp att få ! Och du är INTE larvig !

Jag tror att det finns sk Aurora kliniker på de felsta orter och där kan man få hjälp med alla möjliga rädslor - även den rädslan som du har.

I regel är det ju bara BM och usk med på förlossningen, läkaren kommer ju bara in ifall det är kris...i bästa fall så behövs det inte alls - och om det behövs och du har starka önskemål på kvinnlig läkare så kommer de att tillgodoses ifall det är möjligt (skulle jag tro). Annars vore det väl bra om du fick hjälp med själva rädslan - Jag kan säga personligen föredrar jag manliga gynekologer, de är mer händiga och försiktigare tycker jag !
 
Sv: Barnafödande

Här kommer ett svar som du vill höra!
Min mamma har haft löjligt lätta förlossningar, där jag som kom i säte var den som tog längst tid: 5 tim.
Min lillebror är född i baksätet på bilen, de hann inte in. Det är 10-15 min väg till BB...
Min syster har också haft lika lätta förlossningar, hat också fått tre barn. Vid hennes sista var hennes största bekymmer om hión skulle hinna få av sig byxorna. Hon hann precis.
Jag har ett barn, och från att vattnet gick, tills hon var född, tog det 5 timmar. Då stod hon ändå snett med huvudet, samt hade kort navelsträng, så krystningsarbetet tog en timme.
 
Sv: Barnafödande

Ok, det känns faktiskt bättre nu när fler än bara mamma säger att det kommer att gå bra.
Jag har också hört att många faktiskt föredrar manliga gynekologer. De är säkert bra, men det hjälper inte mig iaf, tyvärr.
 
Sv: Barnafödande

Men det är tyvärr inte alls säkert att det finns en kvinnlig jourläkare när du sen ska föda. Om det händer på natten tex kanske det bara finns en doktor. Jag jobbar på ett universitetsjukhus, barnavdelning, och vi har bara en barnjour som har 3 barnavdelningar, akuten samt förlossning. På kväll och natt då. (nu vet jag att barnläkarna kollar på barnet och inte mamman men det var ett förslag så som det kan se ut på ett sjukhus).
Jag vill inte "jävlas" utan bara förbereda att det kan vara så att du måste träffa en manlig förlossnings dr. när du ska få barn.
 
Sv: Barnafödande

Men hur mycket brukar man träffa förlossningsläkarna vid en normal förlossning? Min förlossning var nog rätt normal och visst tittade läkaren in ibland och han var man, men han sa mest bara hej och tyckte inte att kurvorna var alarmerande dåliga för bebisen på väg ut och konstaterade att nu kommer den nog snart. Han varken rörde eller var särskilt ingående mot mig.
 
Sv: Barnafödande

Och jag träffade ingen läkare alls förrän dagen efter då de skulle kolla lillen innan vi åkte hem. Så under själva förlossningarna minns jag inte att jag hade några läkare där.
 
Sv: Barnafödande

Man får ju hoppas på en normal förlossning då:crazy:
Det känns så drygt att vara rädd för något som jag inte ens vet när/om jag kommer att möta. Som sagt så är det inte aktuellt nu, men inom några år så står väl magen rakt ut i vädret.

Jag har också naturligtvis hört en himla massa skräckhistorier och några är just att det rasat in två-tre manliga läkare varav en har gjort nått med mamman, de andra har bara hängt runt inne i rummet. Och det har de som berättat tyckt ha varit jättejobbigt, kanske inte just då eftersom man inte bryr sig så mycket, det har kommit efteråt. Men om man säger till innan allt drar igång så kanske man slipper ha en hel skolklass inne vid förlossningen?
 
Sv: Barnafödande

Jag har fött tre barn och endast vid den första kom det in en "hel skolklass", detta pga att banets hjärtljud gick ner till alldeles för låga nivåer.

Under de andra två har det endast varit en barnmorska inne och läkaren har kommit ett par timmar efter allt varit klart för att kolla att barnet mår bra. Så tror jag att det ser ut för de flesta faktiskt. Och då har man ju t o m möjlighet att gå och ducsha eller nåt om man inte vill träffa läkaren då heller.
 
Sv: Barnafödande

Jag hade en skolklass med på flickornas förlossning ! Bokstavligt, det var en massa läkarstuderande som var där - självklart hade man frågat mig innan - och för mig var det helt okej. Faktum är att jag var så koncentrerad på att föda barn att jag brydde mig inte. De som var där var så otroligt diskreta - en av killarna kände ju naturligtvis igen mig - och vi möttes i hissen ett par dagar senare och han kom tårögd fram till mig och gratulerade till tvillingarna och berättade att det var den första tvillingförlossning han varit med på och det hade varit en väldigt känslomässig upplevelse särskilt som det var lite krisigt men bägge överlevde - han var så rar !

men till saken - jag har upplevt att de har varit väldigt tillmötesgående -
 
Sv: Barnafödande

*lånar
Jag vill bara berätta att genom alla era svar så har en stor sten släppt. Inte helt naturlightvis, men min vardag börjar innehålla andra funderingar än bara hur det är att föda barn osv. Jag får naturligtvis berätta hur jag känner det när jag väl är gravid för min BM och jag kommer säker att återkomma hit med en massa knasiga funderingar. Tack alla som svarat på mina frågor, även de som inte svarat som jag vill;) det är ju sanningen och jag är glad att jag har fått reda på en del om den iaf.
Min kille tycker att jag är gladare nu, eftersom jag grubblat på det här ett tag eftersom jag börjar känna att jag banne mig kommer att vilja ha barn, bara jag är klar i skolan och har ett jobb:bump:
 
Sv: Barnafödande

Man träffar dem inte vid en normal förlossning men om det blir något komplicerat tänkte jag på.

Reebok: Säger du till innan så ska de respektera dig och inte släppa in en hel skolklass.
 
Sv: Barnafödande

annae skrev:
Man träffar dem inte vid en normal förlossning men om det blir något komplicerat tänkte jag på.
Blir det komplicerat skiter man nog i VEM det är och av vilket KÖN, bara det är NÅGON.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 541
Senast: cewe
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 348
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: et_flickan
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 500
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp