Barnbidrag som månadspeng

TheRedLightning

Trådstartare
Jag och kollega har diskuterat lite om det här med att ge barn hela sitt barnbidrag. Vilket har fått mig att bli lite nyfiken.

Jag kommer själv inte ihåg vid vilken ålder som mamma lät mig få hela (någonstans i to åren var det) och sa vad det skulle räcka till.

Det jag är nyfiken på först och främst är vid vilken ålder det är vanligast att barnen får hela barnbidraget?
Kan även tänka mig att det finns undantag och då funderar jag även på hur man vet om barnet är moget att hantera hela summan?
Vänjer man in barnet successivt då eller hur gör man?

Som sagt mest nyfiken på att veta mer då jag misstänker att den bilden jag har sen jag var tonåring, inte stämmer överens med hur det är idag. 😅🙈 Aldrig fel att uppdatera sig lite.
 
Jag och kollega har diskuterat lite om det här med att ge barn hela sitt barnbidrag. Vilket har fått mig att bli lite nyfiken.

Jag kommer själv inte ihåg vid vilken ålder som mamma lät mig få hela (någonstans i to åren var det) och sa vad det skulle räcka till.

Det jag är nyfiken på först och främst är vid vilken ålder det är vanligast att barnen får hela barnbidraget?
Kan även tänka mig att det finns undantag och då funderar jag även på hur man vet om barnet är moget att hantera hela summan?
Vänjer man in barnet successivt då eller hur gör man?

Som sagt mest nyfiken på att veta mer då jag misstänker att den bilden jag har sen jag var tonåring, inte stämmer överens med hur det är idag. 😅🙈 Aldrig fel att uppdatera sig lite.

Fick själv hela barnbidraget i flera år när jag bodde hemma. Lärde mig ingenting på det mer än att jag blev mobbad i skolan då alla mina pengar lades på min dåvarande hund. Vilket var överenskommelsen om jag skulle ha hund.

Så jag betalar allt kring sonen, och han får en viss del i månadspeng. Han fyller 18 i år och vill hellre ha det så. Han får även lön av sin gymnasieutbildning så det blir nästan ett barnbidrag ändå.
 
Jag fick hela barnbidraget i gymnasiet. Då skulle jag köpa kläder och annat sånt till mig själv. Nöjen som bio och sånt också. Undantaget var dyrare plagg som vinterjacka och liknande. Det betalade mamma. Jag kommer göra likadant.
 
Jag fick aldrig något barnbidrag. Inte heller månadspeng eller liknande. Fick pengar vid behov. Hade extrajobb från att jag var 13 år och innan dess hade jag inga stora inköp att göra själv direkt.
När barnbidraget blev studiebidrag (dvs gymnasiet) fick jag det.

Har inte bestämt hur vi ska göra med våra barn, men börjar bli dags att fundera på det (äldsta är 7).
 
Jag fick hela barnbidraget fr.o.m. 13 års ålder tills jag fyllde 16. Fick inte nåt från 16 års ålder eftersom jag inte gick gymnasiet =inget förlängt barnbidrag, eller vad det hette då.
 
Jag fick aldrig något barnbidrag. Inte heller månadspeng eller liknande. Fick pengar vid behov. Hade extrajobb från att jag var 13 år och innan dess hade jag inga stora inköp att göra själv direkt.
När barnbidraget blev studiebidrag (dvs gymnasiet) fick jag det.

Har inte bestämt hur vi ska göra med våra barn, men börjar bli dags att fundera på det (äldsta är 7).

Jag tror att det är viktigt att barn får en veckopeng/månadspeng. För då får de chansen att lära sig hantera pengar. Även om man bara kan ge en liten summa tror jag att det är viktigt att de får lära sig att spara till något och ta det ansvaret. Det förutsätter ju också att man inte ger dem mer om de slösat bort sina pengar utan låter dem ta konsekvensen av att ha slut på pengar.
 
Jag började få hela barnbidraget när jag gick i nian-början på gymnasiet. Det skulle räcka till allt utom dyrare inköp som vinterjacka och mitt idrottande som mina föräldrar betalade. Fick ett extrajobb när jag var 16 och då betalade jag allt utom mitt idrottande.

Jag kommer göra likadant med mitt barn troligtvis.
 
Jag tror att det är viktigt att barn får en veckopeng/månadspeng. För då får de chansen att lära sig hantera pengar. Även om man bara kan ge en liten summa tror jag att det är viktigt att de får lära sig att spara till något och ta det ansvaret. Det förutsätter ju också att man inte ger dem mer om de slösat bort sina pengar utan låter dem ta konsekvensen av att ha slut på pengar.

Tror inte att det är så enkelt som att om man får veckopeng/månadspeng så lär man sig hantera pengar. Många som inte fått det hanterar pengar alldeles utmärkt och många som fått det är värdelösa. Och tvärtom givetvis.

Det var ju inte så att jag aldrig hade några pengar att ”hantera”. Man kan ju få dem på annat sätt än vecko/månadsvis. Det är ju inte direkt så att vi överväger att aldrig låta våra barn hantera pengar förrän de börjar gymnasiet.
 
Intressant.
Trodde inte det skulle skilja sig så, men lite individuellt hade jag räknat med.
Visade hur fel jag hade som trodde det fanns en röd tråd som de flesta följde med lite anpassningar för att passa.
 
Mina barn fick barnbidraget från tretton år. Det skulle då räcka till alla kläder, nöjen och dylikt. Allt som inte gick att köpa i mataffär var dealen. Dvs. ville de ha annat schampo eller så fick de betala det själva. Barnet som hade häst betalade en symbolisk summa på 100 kr för hästens uppehälle. Något senare började de istället få utefter prestation. 250 kr fick de oavsett och gjorde de fyra timmar hemma (t ex städade) på en månad fick de en bonus på 500 kr och 200 som gick till sparande. Barnbidraget var då 950 kr.
Första månaden var det lite "wow så mycket pengar" och de försvann snabbt men nästa gång de fick pengar hade de lärt sig att hålla i dem bättre och att lägga undan pengar för dyrare saker som vinterkläder.
 
Spinner vidare. Hur gör ni som ger barnet barnbidraget/studiebidraget. Med telefonabonnemang?
Det där är också intressant hur det är idag.
På min tid löste det sig självt. Hade kontantkort som ja själv fick fylla på vid behov, men å andra sidan då gjorde man inget annat än å ringa å skicka nått sms å samtalen var korta. 😅
 
Det där är också intressant hur det är idag.
På min tid löste det sig självt. Hade kontantkort som ja själv fick fylla på vid behov, men å andra sidan då gjorde man inget annat än å ringa å skicka nått sms å samtalen var korta. 😅
Vad menar du med "löste sig själv"? Föräldrarna lär väl ha fattat beslut om vilka kostnader som de skulle stå för och vilka som barnet skulle stå för med sina tilldelade pengar även på kontantkortets tid?
 
Vad menar du med "löste sig själv"? Föräldrarna lär väl ha fattat beslut om vilka kostnader som de skulle stå för och vilka som barnet skulle stå för med sina tilldelade pengar även på kontantkortets tid?
Ja mamma köpte ett kontantkort, som jag fick fylla på sen när pengarna tog slut, men sen ringde jag knappt så ja löste sig själv. 🤷🏻

Så är det inte idag, tiderna förändras och det gör mig nyfiken på hur man gör idag.
 
Ja mamma köpte ett kontantkort, som jag fick fylla på sen när pengarna tog slut, men sen ringde jag knappt så ja löste sig själv. 🤷🏻

Så är det inte idag, tiderna förändras och det gör mig nyfiken på hur man gör idag.
Men då gjorde ni väl så för att det var erat beslut (eller kanske din mammas) att ni skulle göra så? Inte för att "tiderna var så". Det har säkerligen funnits barn som betalat sin telefonkostnad själv, eller vars föräldrar har stått för den, eller som inte haft en egen telefon och som har disponerat olika mycket av sina föräldrars pengar efter huvud i olika varianter även för X år sedan.
 
Det där är också intressant hur det är idag.
På min tid löste det sig självt. Hade kontantkort som ja själv fick fylla på vid behov, men å andra sidan då gjorde man inget annat än å ringa å skicka nått sms å samtalen var korta. 😅
Precis, samma här. Numera måste man nästan ha internet på telefonen. Förut (när jag var tonåring) klarade jag mig på att önska mig en påfyllning i julklapp för 500 spänn på kontantkortet. I dagens samhälle funkar inte kontantkort alls på samma sätt- Nu för tiden väljer man nån plan sen gäller den planen tydligen bara i en månad efter det ökas priserna till att det blir svindyrt att sms:a å ringa.
Nu måste man ha internet för att kunna köpa biljett till bussen and so on.
 
Precis, samma här. Numera måste man nästan ha internet på telefonen. Förut (när jag var tonåring) klarade jag mig på att önska mig en påfyllning i julklapp för 500 spänn på kontantkortet. I dagens samhälle funkar inte kontantkort alls på samma sätt- Nu för tiden väljer man nån plan sen gäller den planen tydligen bara i en månad efter det ökas priserna till att det blir svindyrt att sms:a å ringa.
Nu måste man ha internet för att kunna köpa biljett till bussen and so on.

Om vi pratar barn så finns det väl knappt ett enda barn som ringer eller sms:ar idag? Utan allt sker via whatsapp eller motsvarande. Så att det är dyrt att ringa eller sms:a spelar nog inte så stor roll när det gäller mobil till barn. Internet behövs ju däremot.
 
Om vi pratar barn så finns det väl knappt ett enda barn som ringer eller sms:ar idag? Utan allt sker via whatsapp eller motsvarande. Så att det är dyrt att ringa eller sms:a spelar nog inte så stor roll när det gäller mobil till barn. Internet behövs ju däremot.
Har inte så stor koll på hur mycke det rings från dagens ungdomar eller hur dom ringer. Ville mest ta fram att det är en ganska stor skillnad idag mot för för i tiden när det fungerade bra med några hundra på ett kontantkort. Idag behöver man nästan abonnemang, dom flesta kontantkort som finns idag verkar vara mer som ett abonnemang än ett kontantkort tycker jag.
Vad behöver man i datamängd i dagens samhälle som ungdom. En tjej jag jobbade med förut hade en 10 GB. Själv klarar jag mig på 1 GB, men har helt andra förutsättningar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 422
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 775
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 559
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 510
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp