Barnen i Skåne

TinyWiny

Trådstartare
Så tragisk händelse som verkligen inte ska behöva hända och jag hoppas barnen får den hjälp de behöver nu men vad händer med det barn som redan hunnit fylla arton? Kommer hen någonsin att få ett normalt liv? Kommer hen få någon hjälp eller är hen lämnad åt sitt öde? Finns det ens någon hjälp att erbjuda eller släpper samhället det barnet?
 
Tror det är bra om du länkar när du tar upp det där, för de som kan ha missat. Sydsvenskans reportage har varit låsta hela tiden men Expressen har mycket öppet. Diskussionen kan bli väldigt förvirrad om folk bara diskuterar utifrån infon i ts, detta är ju en jättehistoria.
 
Barn som är tvångsomhändertagna och placerade utanför hemmet ska ha rätt stöd och behandling för att kunna må så bra som möjligt. Vilken hjälp man kan ge är däremot svårare. Först måste man reda ut vilka behov barnen har och vilket stöd som kan vara rätt för dem. Sen måste man hitta någon som har möjlighet att ge det stödet.
 
Så tragisk händelse som verkligen inte ska behöva hända och jag hoppas barnen får den hjälp de behöver nu men vad händer med det barn som redan hunnit fylla arton? Kommer hen någonsin att få ett normalt liv? Kommer hen få någon hjälp eller är hen lämnad åt sitt öde? Finns det ens någon hjälp att erbjuda eller släpper samhället det barnet?

Vad pratar du om? Inte läst ngt på DN, som jag läser mest.
 
För att svara på ts: ingen här vet ju vilket stöd 18-åringen kommer att få. Men ATT hen kommer att få hjälp ser jag som självklart. Detta är otroligt uppseendeväckande, minus sexövergreppen nuddar det vid Fritzl-historien. Självklart säger samhället inte bye bye till det äldsta barnet.
 
Visst är det tragiskt och helt ofattbart att det egentligen kan ske i Sverige!
Vad jag också tycker är svårt att ta in är hur man kan få barnen att ha ett så undermåligt språk och kunskaper osv som de här barnen tydligen har. Visst att barnen behöver gå i skolan för att lära sig, men som förälder lär man ju barnen mycket, tex språk. Det är så svårt att förstå att det ens finns så stora brister där. Helt sanslöst att de kommit undan med det i alla år, jag undrar hur det får framför allt de äldre barnen att må när det uppdagades att de liksom "inte har funnits" nästan. Måste vara någon slags identitetskris på något vis?
 
Lite off topic men jag blir lite fnissig när de som exempel tar upp att barnen inte kan skala en banan. Min äldsta har av någon outgrundlig anledning alltid haft svårt att skala banan, numera skär hon. Hon är i övrigt en fullt fungerande tonåring med väl utvecklad grov och fin motorik. Men bananer, där har det blivit en låsning.
 
Vi har väl hamnat i glappet mellan tidigare värderingar där man - i alla fall på landet - hade viss koll på sina grannar och en fungerande myndighetsutövning. Här har ju fem barn fallit helt mellan stolar i myndighetshanteringen, medan grannarna inte varit så nyfikna som jag föreställer mig att man varit på t ex 50-talet (möjligt att jag vädrar unkna uppfattningar bildade efter för stor intag av pilsnerfilm).
 
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-isolerade-liv-mitt-i-skanska-idyllen/
Flera barn isolerades från samhället, föräldrarna hävdade att de gick i skola i USA så kommunen släppte dem.
Jag gissar att ts syftar på den förskräckliga historien med de isolerade barnen i Skåne som rapporterats om de senaste dagarna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...vslojades-foraldrarna-i-vanlig-skattekontroll

Barnen hölls alltså isolerade från omvärlden, har inte fått lära sig svenska och grundläggande kunskaper som att sköta sin hygien osv.

Tack! Vilken bedrövlig historia. Men något språk måste de ju fått lära sig. Är de amerikaner alltså?
 
Vi har väl hamnat i glappet mellan tidigare värderingar där man - i alla fall på landet - hade viss koll på sina grannar och en fungerande myndighetsutövning. Här har ju fem barn fallit helt mellan stolar i myndighetshanteringen, medan grannarna inte varit så nyfikna som jag föreställer mig att man varit på t ex 50-talet (möjligt att jag vädrar unkna uppfattningar bildade efter för stor intag av pilsnerfilm).
Fast grannarna verkar haft koll på att det fanns barn och försökt bjuda in sig och frågat om barnen fick komma ut och leka. Men steget att anmäla verkar vara långt. Jag blir mest upprörd över att skolan/kommunen inte har kollat upp att barnen verkligen gick i skolan.
 
Tack! Vilken bedrövlig historia. Men något språk måste de ju fått lära sig. Är de amerikaner alltså?
De har tydligen fått lära sig någon bristfällig variant av engelska, som jag förstått rapporteringen på en nivå som är i det närmaste oanvändbar. Så himla sorgligt och förfärligt på alla sätt, förhoppningsvis kan i alla fall de yngre barnen få hjälp till någon form av normalt liv framöver.
 
Lite off topic men jag blir lite fnissig när de som exempel tar upp att barnen inte kan skala en banan. Min äldsta har av någon outgrundlig anledning alltid haft svårt att skala banan, numera skär hon. Hon är i övrigt en fullt fungerande tonåring med väl utvecklad grov och fin motorik. Men bananer, där har det blivit en låsning.
Inte är det väl något att fnissa åt i den här historien?

Dessutom gissar jag att det inte handlar om motorik här, utan att barnet helt enkelt inte vet hur man angriper en banan.
 
Tack! Vilken bedrövlig historia. Men något språk måste de ju fått lära sig. Är de amerikaner alltså?
Nej, de är svenskar. Föräldrarna har påstått att de gått i en dyr amerikansk onlineskola men det har visat sig vara osant. (Efter vad jag sett, har läst fläckvis)
 
Lägger till att barnet som fyllt 18 får själv ansöka om stöd. Man kan inte tvinga sig på en myndig person även om man kan se behovet.
Det är just det jag funderar över. Stödet är frivilligt och hur ska en människa som inte ens har de mest grundläggande färdigheterna, som dessutom är kvar i föräldrarnas våld ens kunna be om stöd? Det skär i mig, det gör fysiskt ont att tänka på att den här människan förmodligen aldrig kommer få en chans för att hens föräldrar inte ville att barnen skulle få växa upp som andra barn och bli vuxna och hade oturen att hinna bli myndig innan misären upptäcktes. Mina tankar går till dokumentären Mommy dead and dearest https://www.expressen.se/noje/blogg/tvbloggen/2017/05/18/11844/ Jag ser likheter.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
918
Senast: Crossline
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 950
Senast: Badger
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 185
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 617
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp