Barnen i Skåne

De är ju övertygande på nåt sätt i sina resor och framtoning, men jag tror inte på typ nåt de säger.
Fakta är ju att de haft väldigt små inkomster, barnen inga pass, oro har funnits men tyvärr vågar inte folk ligga på om de inte har konkreta bevis innan.
Fast mer skandalöst än föräldrarnas eventuella lögner är ju myndigheternas brist på koll. Inte förrän en vaken handläggare på Skatteverket började undersöka var familjen egentligen vistades hände något.
 
Fast mer skandalöst än föräldrarnas eventuella lögner är ju myndigheternas brist på koll. Inte förrän en vaken handläggare på Skatteverket började undersöka var familjen egentligen vistades hände något.

Gud ja. Att sköta sånt så slapphänt när det funnits varningsflaggor. Jag förstår inte hur man kan blunda så.
 
Nej det är bedrövligt. Åtminstone med facit i hand.

Ja, det är ju alltid enklare då. Men jag blir ledsen över den förrförra rektorn som valde att prata med en kontakt på soc istället för att göra en korrekt anmälan. Och bybor med dålig magkänsla, och folk i allmänhet. Man MÅSTE anmäla om man misstänker att barn far illa sådär. Uppenbarligen har de ju inte gått helt under radarn för omgivningen, men ingen har vågat anmäla sin oro ordentligt.
 
Ja, det är ju alltid enklare då. Men jag blir ledsen över den förrförra rektorn som valde att prata med en kontakt på soc istället för att göra en korrekt anmälan. Och bybor med dålig magkänsla, och folk i allmänhet. Man MÅSTE anmäla om man misstänker att barn far illa sådär. Uppenbarligen har de ju inte gått helt under radarn för omgivningen, men ingen har vågat anmäla sin oro ordentligt.
Rektorn trodde ju dock att det räckte med dem hon kontaktat, att det inte skulle behövas en formell anmälan.

Men efter det här kommer inte en unge i den kommunen att komma en kvart för sent till skolan utan att någon orosanmäler, skulle jag tro.
 
Sen kändes det så konstigt att de inte alls i det som visades uttryckte något som helst de tyckte de fallerat i. Allt var frid och fröjd och sen en blixt från ovan, och även efteråt ingen form av...självrannsakan?
 
Skrämmande hur kommunen har agerat tycker jag. Varför har skolchefen godkänt varje år att barnen skulle vara inskrivna i skolan i USA fast det tydligt framgår att de inte är inskrivna där?
Det verkar som det har brustit en del i vilka förutsättningar kommunerna har haft att hantera besluten om undantag från skolplikten. Kan hända det är fler än kommun/skolledning som ska vara med och dela på lite skuld...

Riksrevisionen ska göra en granskning av om lagen är tillräckligt tydlig, om kommunerna får ändamålsenligt stöd i tolkningen och om tillsynen fungerar.
"Enligt vad som framkommit i media har de skolchefer som tagit beslut om att barnen inte behövde närvara i skolan gjort det i tron att de följt regelverket. Skolverket gav 2012 ut en juridisk vägledning, men det är oklart om den i tillräcklig utsträckning vägleder kommunerna. Det är också osäkert om Skolinspektionen bedriver tillräcklig tillsyn över dessa bestämmelser."
 
Ja, det är ju alltid enklare då. Men jag blir ledsen över den förrförra rektorn som valde att prata med en kontakt på soc istället för att göra en korrekt anmälan. Och bybor med dålig magkänsla, och folk i allmänhet. Man MÅSTE anmäla om man misstänker att barn far illa sådär. Uppenbarligen har de ju inte gått helt under radarn för omgivningen, men ingen har vågat anmäla sin oro ordentligt.
Ja, man måste. Men efter senaste erfarenheten är jag mr försiktig.
Jag anmälde en misstänkt trafficking av barn till soc. Nästa dag ringde den misstänkta mannen på min privata telefon och låtsades ringa fel..... Jag blev redigt rädd.

Jag hade till och med frågat om de antecknar telefonnummer och de nekade. Jo hej. Varifrån skulle han annars fått mitt nummer - som inte går att knyta till den orten ens.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: Crossline
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 703
Senast: Badger
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 115
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 584
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp