Barnet fick en häst...

Quez

Trådstartare
Hej alla kunniga...

Min dotter fick en häst, under förutsättning att den andre föräldern betalade för de löpande kostnaderna då jag saknade ekonomin. Detta var ok.

Första tiden gick ganska ok, barn och häst hade fullt upp med att lära känna varandra. Nu har detta dock lagt sig och det visar sig att en häst kostar pengar, bara en ny sadel kostar massvis, hästen ska skos ofta, hö behövs inför varje vinter, strö och, ja, ni vet ju. Sedan behövs tränare och transport, barnet vill tävla så det tar ju aldrig slut. Hästen har nu även gått och blivit skadad och det var nu inte tillåtet. Veterinär är kontaktad, det är inte akut men hästen bör kollas upp.

Nu kostar det för mycket och den andre föräldern säger stopp. Han förstår att dottern behöver hästen för att må bra men vill inte betala, jag kan fortfarande inte.

Har någon varit i samma sits? Med en "rik" och en fattig förälder och ett barn med häst däremellan. Hur löste ni det?
 
Tuff sits, och jag har inte egen erfarenhet av just eran situation, men jag undrar om ni kan mötas halvvägs? Kostnaderna kan ju bli hur höga som helst när man har häst, det finns ju oändliga mängder saker man kan lägga pengar på, men jag tänker att ni kanske kan försöka dra ned på utgifterna så gott det går.

Stallplats, foder och skoning är ju ofrånkomliga och relativt fasta kostnader, men egen transport är inte ett måste att ha för att man har häst och man måste inte heller åka till tränare, det kanske går att ta ut en tränare till stallet där ni står tex., om det blir billigare.

Det är klart att barn gärna vill ha det som de ser att kamrater och diverse influencers skyltar med, men alla kan omöjligt ha råd med alla de "rätta" sakerna, splitternya sadlar, märkesridkläder osv. och jag tänker att hästhållningen kan ge en bra chans att lära barnet om ekonomi och vad pengar faktiskt räcker till. Om man inte har en jättekonstigt byggd häst finns det gott om begagnade sadlar som inte behöver kosta massor, och kanske kan man spara pengar några månader för att ha råd med en sådan utgift. Att rida barbacka en tid eller låna en sadel behöver inte vara hela världen om alternativet är att inte ha någon häst alls.

Kan ni prata med varandra och med barnet om hur ni skulle kunna lösa situationen så att ni får bättre styr på kostnaderna? Veterinärbesök är förstås svårt att förutse, men en hel del går att förebygga vilket också är bra att lära barnet. Att ha häst är inte bara träna&tävla utan också att ta hand om och sköta djuret på ett hållbart sätt.

Hoppas ni hittar en bra lösning på er situation:)!
 
Hej alla kunniga...

Min dotter fick en häst, under förutsättning att den andre föräldern betalade för de löpande kostnaderna då jag saknade ekonomin. Detta var ok.

Första tiden gick ganska ok, barn och häst hade fullt upp med att lära känna varandra. Nu har detta dock lagt sig och det visar sig att en häst kostar pengar, bara en ny sadel kostar massvis, hästen ska skos ofta, hö behövs inför varje vinter, strö och, ja, ni vet ju. Sedan behövs tränare och transport, barnet vill tävla så det tar ju aldrig slut. Hästen har nu även gått och blivit skadad och det var nu inte tillåtet. Veterinär är kontaktad, det är inte akut men hästen bör kollas upp.

Nu kostar det för mycket och den andre föräldern säger stopp. Han förstår att dottern behöver hästen för att må bra men vill inte betala, jag kan fortfarande inte.

Har någon varit i samma sits? Med en "rik" och en fattig förälder och ett barn med häst däremellan. Hur löste ni det?
Som vuxen får man tänka efter före och ta reda på vad saker och ting kostar och inte bete sig som en liten unge och "säga stopp" för att man inte hade koll och lämna över ansvaret på någon annan. Att hästen inte får bli skadad, vilken värld lever den människan i? Jag hade helt enkelt sagt till den andre föräldern att han får lösa det. Både med hästen och med barnet.

Jag har varit i samma sits med dotterns häst som blev sjuk och behövde dyr omvårdnad som kostade tusentals kronor extra (mot vad han hade gjort innan) varje månad för resten av hans liv. Det var inget som gick att förutse men jag kom aldrig på tanken att ens säga något till barnets andra förälder. Hästen var mitt ansvar, jag tog såklart också det ansvaret. Jag var den med minst pengar i vårt fall.

Min partner har varit i den sitsen med. Han kände sig tvungen att ta över ansvaret när mamman, som hade skaffat hästarna till barnet mot hans vilja, inte tog hand om dem på ett sätt som är förenligt med djurskyddslagen.

Det är verkligen illa när man tar på sig ansvaret för djur och sedan bara struntar i det ansvar man har tagit på sig. Jag hade blivit rosenrasande i ert fall. Man gör inte så, det är känslomässig utpressning mot dig.
 
Kan dottern skippa tävla?
Kan du bidra med något? Kan dottern?
Om pappan inte har råd så får pappan sälja hästen tycörr

Jag bidrar med vad jag kan, han betalar inte för allt, dottern kan ju tömma sitt sparkonto men jag ser inte det som lämpligt. Jag har bett honom säga stopp om han inte har råd, tror tyvärr mer att det är viljan som saknas.
 
Även om nu pappan vill sälja måste ändå hästen kollas upp innan det och helst friskförklarad. Så den kostnaden kommer man sällan undan, är den inte försäkrad?
Hur gammal är dottern? Kan hon jobba extra för att skjuta till pengar?

Det är ändå pappans häst(antar att han står på köpekontraktet?) Så det är hans ansvar att se till att hästen mår bra och inte lider.
Lycka till, det kan inte vara lätt att dela fast ni ändå inte gör det. :)
 
Även om nu pappan vill sälja måste ändå hästen kollas upp innan det och helst friskförklarad. Så den kostnaden kommer man sällan undan, är den inte försäkrad?
Hur gammal är dottern? Kan hon jobba extra för att skjuta till pengar?

Det är ändå pappans häst(antar att han står på köpekontraktet?) Så det är hans ansvar att se till att hästen mår bra och inte lider.
Lycka till, det kan inte vara lätt att dela fast ni ändå inte gör det. :)

Jo, jag förstår ju att hästen måste säljas om han vägrar betala. Hästen är försäkrad och det är jag som äger den så det är mitt ansvar även om jag önskar hans hjälp då han lovat detta, hade jag haft möjlighet hade jag tagit även betalningen av det jag nu inte klarar.

Vi föräldrar har pratat och han ville då inte att hästen såldes, han förstår betydelsen den har för dotterns välmående och inser att han krossat henne om han vägrat helt även om han hotar med det emellanåt.

Dottern är tretton så hon bör gå i skolan, inte jobba. Hon vill bidra men saknar i nuläget möjlighet.

Tack, på något vis kommer detta lösa sig.
 
Jag bidrar med vad jag kan, han betalar inte för allt, dottern kan ju tömma sitt sparkonto men jag ser inte det som lämpligt. Jag har bett honom säga stopp om han inte har råd, tror tyvärr mer att det är viljan som saknas.
Har han barn utöver er dotter? Familj? Han kanske inte vill alla pengar går åt hästen.
 
Har han barn utöver er dotter? Familj? Han kanske inte vill alla pengar går åt hästen.
Vad har det med saken att göra? Har man lovat så har man och kan man inte ta det ansvaret längre (inte för att man inte kollade upp vad det faktiskt kostar utan för att livet har ändrat sig sedan beslutet togs) så beter man sig vuxet, man hotar inte utan tar diskussionen med dottern och förklarar läget.
 
Kanske bättre han är ärlig. Fråga om han har råd med hästen. Om han inte har det (dvs alla i familjen ska få sina behov tillgodosedda) så får ni tyvärr sälja den.

Jag vet att han har råd. Han har helt klart utgifter men klarar utan bekymmer en häst.

Sälja den kan ju behövas ändå, om han vägrar men ni kan släppa tanken på att han inte har råd.
 
Vad har det med saken att göra? Har man lovat så har man och kan man inte ta det ansvaret längre (inte för att man inte kollade upp vad det faktiskt kostar utan för att livet har ändrat sig sedan beslutet togs) så beter man sig vuxet, man hotar inte utan tar diskussionen med dottern och förklarar läget.

Han har förklarat läget för dottern, genom ett sms. Han vill inte betala veterinärkostnader eftersom hon (och jag) inte vill träffa honom.
 
Han har förklarat läget för dottern, genom ett sms. Han vill inte betala veterinärkostnader eftersom hon (och jag) inte vill träffa honom.
Men fy så elakt!
Förstår att det är en tuff sits, men här får du som förälder förklara för honom att han inte kan försöka tvinga till sig umgänge genom utpressning med att hästen inte tas till veterinär.
Vill han umgås med barnet får han ju visa att han förtjänar det, t ex genom att vara en ansvarsfull vuxen och ta hand om det som han åtagit sig genom att köpa henne en häst.
 
Men fy så elakt!
Förstår att det är en tuff sits, men här får du som förälder förklara för honom att han inte kan försöka tvinga till sig umgänge genom utpressning med att hästen inte tas till veterinär.
Vill han umgås med barnet får han ju visa att han förtjänar det, t ex genom att vara en ansvarsfull vuxen och ta hand om det som han åtagit sig genom att köpa henne en häst.

Han gick med på att dottern köpte hästen, hon betalade med egna pengar. Han vill tyvärr inte träffa henne, backade ur när jag sa att hon följer med så tiden där han vill tvinga till sig umgänge är vi i alla fall förbi.
 
Han gick med på att dottern köpte hästen, hon betalade med egna pengar. Han vill tyvärr inte träffa henne, backade ur när jag sa att hon följer med så tiden där han vill tvinga till sig umgänge är vi i alla fall förbi.

Men oj vilken knepig situation. Han står för löpande kostnader, hästen är betald av dottern och du står som ägare? Det låter som bäddat för problem, tyvärr har jag inga klokare råd än att försöka ta sig ur den där ekvationen så snart som möjligt. Tekniskt sett så är det du som hästägare som ska kunna sörja för veterinärvård, det är ditt ansvar.
 
Hoppsan, hur kom det sig att du står som ägare? eftersom du äger är det du som har ansvar för att hästen får vård, även om det blir försäljning så blir det vård och igångsättning först eller försöka ge bort hästen om du hittar någon som vill ta risken med en skadad häst.
 
Det är det ansvaret jag försöker ta genom att se till att hästen får det den behöver. Jag var med vid köpet och skrev på ihop med dottern, då jag är hennes vårdnadshavare. Är det konstigt?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 550
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 561
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 338
Senast: Nepenthe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp