Barnet fick en häst...

Du skriver i början att den andre föräldern skulle ta de löpande kostnaderna. Här behöver ni nog se till att tydligt vara överens om hur ni definierar löpande kostnader och andra typer av kostnader.

Utifrån det som står (jag vet ju inte exakt vad ni har sagt), så hade jag tolkat "löpande utgifter" till att innefatta stallhyra, foder, strö och hovvård.
Eventuellt kanske räknat in kontinuerlig träning till det också.

Alla övriga kostnader som är mer av engångskostnader t.ex. veterinärvård, tävling, ny sadel osv. hade jag inte tagit in i den kalkylen för de löpande utgifterna.

Eftersom du står som ägare hade jag tolkat det som ditt huvudsakliga ansvar att sköta den biten. Jag gissar att det även är du som oftast träffar hästen, vilket gör att du tagit besluten som hör till "engångskostnader"? Hur har ni samarbetat runt de kostnaderna och besluten?

Här behöver ni föräldrar komma överens om vem som står för vad, och utifrån de förutsättningarna gå vidare till beslut om hästen. Om inget annat talar till pappan, så kanske du kan ta upp att det kan bli en värdesänkning på hästen om den inte får vård. (Förutom att man aldrig får låta djur lida pga utebliven vård.)
 
Hej alla kunniga...

Min dotter fick en häst, under förutsättning att den andre föräldern betalade för de löpande kostnaderna då jag saknade ekonomin. Detta var ok.

Första tiden gick ganska ok, barn och häst hade fullt upp med att lära känna varandra. Nu har detta dock lagt sig och det visar sig att en häst kostar pengar, bara en ny sadel kostar massvis, hästen ska skos ofta, hö behövs inför varje vinter, strö och, ja, ni vet ju. Sedan behövs tränare och transport, barnet vill tävla så det tar ju aldrig slut. Hästen har nu även gått och blivit skadad och det var nu inte tillåtet. Veterinär är kontaktad, det är inte akut men hästen bör kollas upp.

Nu kostar det för mycket och den andre föräldern säger stopp. Han förstår att dottern behöver hästen för att må bra men vill inte betala, jag kan fortfarande inte.

Har någon varit i samma sits? Med en "rik" och en fattig förälder och ett barn med häst däremellan. Hur löste ni det?
Jag undrar lite om du själv har erfarenhet av att ha häst sedan innan, eller också är "förvånad" över alla omkostnader som inte är löpande? Om du har erfarenhet, försökte du upplysa den andra föräldern om att vissa saker kan dra iväg rejält pengamässigt?
 
Jag undrar lite om du själv har erfarenhet av att ha häst sedan innan, eller också är "förvånad" över alla omkostnader som inte är löpande? Om du har erfarenhet, försökte du upplysa den andra föräldern om att vissa saker kan dra iväg rejält pengamässigt?

Jag är inte förvånad och han har också haft häst innan och var i alla fall något medveten men jag kunde säkert informerat bättre.
 
Jag är inte förvånad och han har också haft häst innan och var i alla fall något medveten men jag kunde säkert informerat bättre.
Ah, okej. Det är såklart lätt att vara efterklok, men det känns väl som att man bör vara övertydlig i en sådan situation. Så det inte blir sådana här missförstånd.
 
Fast hur skulle han annars kunna meddela det? Via brev?
Nej genom samtal ansikte mot ansikte. Nu träffar han tydligen inte sitt barn vilket ts skrev senare så det visste jag ju inte när jag skrev mitt inlägg men ett telefonsamtal ser jag som väldigt mycket bättre, seriösare och mer diskussionsvänligare för en så allvarlig sak än ett sms.
 
Du skriver i början att den andre föräldern skulle ta de löpande kostnaderna. Här behöver ni nog se till att tydligt vara överens om hur ni definierar löpande kostnader och andra typer av kostnader.

Utifrån det som står (jag vet ju inte exakt vad ni har sagt), så hade jag tolkat "löpande utgifter" till att innefatta stallhyra, foder, strö och hovvård.
Eventuellt kanske räknat in kontinuerlig träning till det också.

Alla övriga kostnader som är mer av engångskostnader t.ex. veterinärvård, tävling, ny sadel osv. hade jag inte tagit in i den kalkylen för de löpande utgifterna.

Eftersom du står som ägare hade jag tolkat det som ditt huvudsakliga ansvar att sköta den biten. Jag gissar att det även är du som oftast träffar hästen, vilket gör att du tagit besluten som hör till "engångskostnader"? Hur har ni samarbetat runt de kostnaderna och besluten?

Här behöver ni föräldrar komma överens om vem som står för vad, och utifrån de förutsättningarna gå vidare till beslut om hästen. Om inget annat talar till pappan, så kanske du kan ta upp att det kan bli en värdesänkning på hästen om den inte får vård. (Förutom att man aldrig får låta djur lida pga utebliven vård.)
Och jag hade tolkat löpande utgifter som alla utgifter förutom inköp av själva hästen. I fodervärdskontrakt brukar det stå att fodervärden står för löpande kostnader och då ingår också eventuell veterinärvård.
 
Det är det ansvaret jag försöker ta genom att se till att hästen får det den behöver. Jag var med vid köpet och skrev på ihop med dottern, då jag är hennes vårdnadshavare. Är det konstigt?

Ja, eftersom det verkar som att du själv inte har de ekonomiska medlen för oförutsedda händelser så som exempelvis veterinärvård? Jag hade aldrig satt mig själv som ägare på en häst under de premisserna.
 
Och jag hade tolkat löpande utgifter som alla utgifter förutom inköp av själva hästen. I fodervärdskontrakt brukar det stå att fodervärden står för löpande kostnader och då ingår också eventuell veterinärvård.

Viss veterinärvård t.ex. återkommande årlig tandkoll kan nog ses som löpande. Större och dyrare saker som t.ex. buköppning kan nog vanligtvis inte läggas på en fodervärd som dessutom inte själv står (eller får) för försäkringen på hästen.
Men allt beror på vad man har avtalat om.
(Däremot så bör fodervärden så klart vara skyldig att se till att hästen kommer under vård när behov uppstår.)

Löpande utgifter kan vara så olika för olika människor, och beroende på om man är hobbyryttare med egen häst eller en verksamhet.
 
Så det är ingen av er som varit i liknande situation? Ni vill bara berätta hur dum jag varit/är då jag låtit det bli så här. Jag har förstått det nu, tack.
 
Viss veterinärvård t.ex. återkommande årlig tandkoll kan nog ses som löpande. Större och dyrare saker som t.ex. buköppning kan nog vanligtvis inte läggas på en fodervärd som dessutom inte själv står (eller får) för försäkringen på hästen.
Men allt beror på vad man har avtalat om.
(Däremot så bör fodervärden så klart vara skyldig att se till att hästen kommer under vård när behov uppstår.)

Löpande utgifter kan vara så olika för olika människor, och beroende på om man är hobbyryttare med egen häst eller en verksamhet.
Det är ju just därför man ska tänka sig för innan man blir fodervärd och avtala noga i kontraktet om vad som händer vid större saker. Man är i normalfallet skyldig att stå för veterinärvård och kan om man har otur åka på att betala dyr veterinärvård under lång tid utan att ha möjlighet att välja att ta bort hästen som man hade haft möjlighet till om det var ens egen häst om man inte har råd att behandla. I de färdiga avtalen står det dessutom att hästen ska återlämnas i samma skick som man tog emot den och man kan faktiskt bli betalningsskyldig till ägaren om det är en omöjlighet för att hästen blivit sjuk/skadad under fodervärdstiden.
 
Och jag hade tolkat löpande utgifter som alla utgifter förutom inköp av själva hästen. I fodervärdskontrakt brukar det stå att fodervärden står för löpande kostnader och då ingår också eventuell veterinärvård.

Men utan papper skrivna så finns det ju tekniskt sett ingen fodervärd som kan åberopas stå för de löpande kostnaderna, oavsett vilka man räknar dithän. Eller missförstår jag dig? :)
 
Men utan papper skrivna så finns det ju tekniskt sett ingen fodervärd som kan åberopas stå för de löpande kostnaderna, oavsett vilka man räknar dithän. Eller missförstår jag dig? :)
Nej i Ts fall finns det ingen fodervärd. Jag och @Verdandi diskuterade vad löpande kostnader innebär och då kom fodervärdskap upp. Ett sidospår alltså som inte har med Ts att göra.
 
Usch vilken svår sits för er. Har inga råd att ge tyvärr. Går det sen när hästen är bra från skadan ha en halvfodervärd till den för att kunna dela på kostnader som hovslagare, stallhyra och foder?
 
Det är ju just därför man ska tänka sig för innan man blir fodervärd och avtala noga i kontraktet om vad som händer vid större saker. Man är i normalfallet skyldig att stå för veterinärvård och kan om man har otur åka på att betala dyr veterinärvård under lång tid utan att ha möjlighet att välja att ta bort hästen som man hade haft möjlighet till om det var ens egen häst om man inte har råd att behandla. I de färdiga avtalen står det dessutom att hästen ska återlämnas i samma skick som man tog emot den och man kan faktiskt bli betalningsskyldig till ägaren om det är en omöjlighet för att hästen blivit sjuk/skadad under fodervärdstiden.
Du har givetvis helt rätt, på varje punkt, men nu blir det lite som att tala om för den drunknande i havet att hen borde gått simskola, haft flytväst på och inte givit sig ut på sjön i storm. Istället för att försöka rädda personen ur vattnet. Å andra sidan har inte heller jag nåt vettigare råd att ge, än att faktiskt prata med pappan ansikte mot ansikte som två vuxna, oavsett hur obekvämt och jobbigt det är. Här får pappan faktiskt stå sitt kast och inte slinka undan eller kommunicera kortfattat via sms. Han är väl en vuxen man? En pappa, dessutom.
 
Du har givetvis helt rätt, på varje punkt, men nu blir det lite som att tala om för den drunknande i havet att hen borde gått simskola, haft flytväst på och inte givit sig ut på sjön i storm. Istället för att försöka rädda personen ur vattnet. Å andra sidan har inte heller jag nåt vettigare råd att ge, än att faktiskt prata med pappan ansikte mot ansikte som två vuxna, oavsett hur obekvämt och jobbigt det är. Här får pappan faktiskt stå sitt kast och inte slinka undan eller kommunicera kortfattat via sms. Han är väl en vuxen man? En pappa, dessutom.
Det här var ett sidospår som inte har något med Ts situation att göra.
 
Ursäkta, jag blev bara trött på vissa som bara är duktiga. Vet att du och säkert fler svarat vettigt.
Jag tänker att ni behöver sätta er ned och verkligen göra en väldigt detaljerad skriftlig genomgång om vem som står för vad, och sen se om ni får ihop ekonomin. Väljer ni att behålla så håll er till kontraktet - annars kommer det ofelbart bli tjafs. Går det inte att komma överens om ett kontrakt och att lita på att det följs så får ni nog sälja hästen, den kommer bli en hållhake på barnet annars.
 
Var meningen att mina barns andra förälder skulle betala en stor del av hästen också vilket fungerade i början men sedan inget mer, då blev det ju jag som fick ta samtliga kostnader. Du skriver att ni inte vill träffa föräldern varken du eller dottern men här måste du träffa honom och ordna upp det här. Tyvärr ser jag inte hur ni ska komma överrens, vill han inte blir det du som hästägare som måste betala för någon måste göra det. Det är ingen som talar om för dig hur dum du är, men däremot ska man inte köpa häst till ungarna med ett rövhål. Det enda du kan göra är ju liksom att ha ett möte och faktiskt prata med honom, vägrar han betala, ja, då är ju försäljning det enda alternativet om du inte har råd själv med häst.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 281
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 263
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 258
Senast: Nepenthe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp