Barnet fick en häst...

Många som går med på ett sånt här arrangemang som pappan i det här fallet, inser nog inte att det kan komma att röra sig om utgifter i 20 års tid i bästa/värsta fall. I vart fall under många år, om hästintresset håller i sig och barnet vill behålla hästen. Det är inte som ett årsabonnemang på ett gym, direkt. Det är ett långsiktigt åtagande och ett ganska dyrt sånt, dessutom. Inget som hjälper ts och pappan i det här fallet, men jag önskar att han tänkt efter före innan han gick med på det hela, om han sen inte ville fullfölja överenskommelsen.

Hoppas verkligen ändå att det löser sig för ts och dottern. :heart
 
Trodde du själv att det skulle fungera med en pappa som skulle betala allt för en häst till en dotter som inte vill träffa honom? Som utomstående känns det som upplagt för en slags "utpressnings-situation". Vårda och sedan sälj hästen om du inte själv har råd med löpande kostnader. Kanske din dotter kan bli skötare och får rida men utan det ekonomiska ansvaret. Olyckligt för alla inblandade.
 
Han har förklarat läget för dottern, genom ett sms. Han vill inte betala veterinärkostnader eftersom hon (och jag) inte vill träffa honom.

Du får nog vara vuxen här och se till att stämma träff med pappan. Konkret förslag till upplägg. Du och han träffas utan dottern, diskuterar igenom de fasta kostnaderna och sen kostnader utöver det. . Ni bestämmer tillsammans vad som är en rimlig summa att han bidrar med per månad utöver de fasta kostnaderna. En del av det bör ju då läggas undan på buffertkonto till veterinärvård så att man både har till det som uppkommer akut och det som behöver göras återkommande i form av t.ex. avmaskning.

Sen får dottern i samråd med dig ta av de pengarna utöver fasta kostnader och bekosta saker efterhand. Så tar det då sex månader att spara ihop till en begagnad sadel som passar hästen får hon rida barbacka tills dess till exempel. På det sättet vet pappan vad det kostar honom per månad och behöver inte överraskas av några plötsliga större utgifter. Sen får ni ju också diskutera akut veterinärvård och om pappan kan bidra med något då det ju kan röra sig om större fasta kostnader som kommer snabbt.

Kan ni inte komma överens så får ni ju göra som flera föreslagit, ge veterinärvård och sen sälja.
 
Om pappan inte vill betala får du nog ta dotterns sparpengar för veterinärkostmaderna eller sälja/skänka/avliva hästen som den är.
 
Går det att flytta hästen till lösdrift, är oftast billigare än boxplats.

Eller att ni hittar en annan familj/person att dela hästen och kostnaderna med. Men se till att allt går rätt till då.

Eller så ger ni hästen den veterinärvården som behövs och sedan lämnar ni ut den till fodervärd. Och kan då i lugn och ro bestämma er för hur den ekonomiska situationen mellan dig och pappan ska lösas, eller om ni ska sälja hästen.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 568
Senast: Blyger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 575
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 346
Senast: Nepenthe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp