Barnets första ponny

Carolininen

Trådstartare
Nej! Jag ska inte köpa någon häst till min dotter. Men jag har nuddat tanken att hennes intresse kanske håller i sig och att vi när hon är äldre och vi tillsammans har lärt oss tillräckligt kan skaffa en häst till henne.
Hur letar man efter en bra ponny? Vilken ras? Vilken stam? Hur avgör man om det är en bra första-häst?

Hästarna på hennes ridskola är privathästar och jag har fått tillfälle att prata med några föräldrar angående var de köpt ponnyn osv.
Två av hästarna är irländska importer som man inte riktigt vet vad de har varit med om innan de kom till Sverige.
Är det vanligt? Varför?
Några andra har varit turridningshästar.

Jag tänker att jag i framtiden vill köpa en ponny till min dotter som är:
- frisk
- väl behandlad och lätt/säker att umgås med
- välskolad så att dottern lär sig rida korrekt, dvs inte måste skola en häst samtidigt som hon själv lär sig
 
För oss var det inte vara så himla viktigt med ras och stam, utan en snäll, lätthanterad, skadefri, rutinerad ponny med korrekt exteriör kändes viktigare. Vi hittade den perfekta första ponnyn enligt oss:
- Då 13 år gammal
- aldrig skadad
- hade gått LA dressyr, LB hoppning och tränat lite terräng
- världens snällaste i ALL hantering
- om ryttaren gör rätt gör han rätt, men inte annars (gör dock inget dumt) = perfekt läromästare.
Det enda lite tråkiga var väl att han kom till Sverige från hollande som 5-åring, okänd stam så ingen aning om vad han ”är” egentligen och inte heller hur hans första år var. Det har dock gått bra ändå;)

Det viktigaste är nog att hästen är trygg. Jag vet flera som har fått heta, svåra hästar men som inte riktigt har klarat av dom, och då har dom blivit rädda och tappat intresset. Hästarna hade säkert varit jättebra hos en rutinerad ryttare och hade säkert kunnat vinna massa tävlingar, men som första ponny blir det oftast inte så bra med en sån häst. Det ska ju vara roligt att ha häst, och då tror jag att det är viktigt att inte ha en för svår ponny.

Importer från Irland är väl ganska vanliga för att det kan vara billigare med en okänd irländare än en fullstammad svenskfödd ponny. Irländarna är ofta trygga och bra på att hoppa (gärna högt) men är oftast dåligt grundridna. Min tränare säger att irländarna ofta ligger 1-2 år efter i utbildningen om man jämför med svenska hästar, men om man köper en som har varit i Sverige en längre tid så lär det inte vara något problem!
 
Att köpa barnponny är nog bland det svåraste man kan göra och man ska se till att ha gott om tid och bra ärliga kunniga människor runt sig som kan följa med och titta. Det behöver vara någon som känner din dotter och vet hennes kunskapsnivå men också vilken typ av ryttare hon är. Det kan också vara bra att ha med någon som har öga för hästar generellt och har gedigen kunskap. Det kan såklart vara samma person men måste inte vara det.

Ska man inte avla är ju inte stammen lika viktig som personligheten hos hästen är för ska man inte avla utan "bara" ha en vän så är det ju just den individen som är viktig. Sedan finns det såklart en hel massa bra stammar som brukar lämna bra barnponnyer men när man letar tycker jag att det är en individ man matchar med som ska leta efter. Detsamma gäller ras. Visst kan vissa raser passa mer eller mindre bra ihop med en som människa men det är ändå individen som är viktigast.

Det som avgör om det är en bra förstahäst är hästens lynne, dess temperament. En förstahäst behöver vara trygg i sig själv och kunna ha överseende med missar man som människa gör. För mig, när jag skulle köpa häst till min dotter var det känslan av att han tog hand om henne som avgjorde. Att han var mån om sin lilla ryttare. Han var lustigt nog inte alls särskilt överseende med vuxna men min dotter hade han kunnat gå genom eld för. Han var en helt perfekt förstahäst för henne. De matchade verkligen.

Importer är vanliga. De är oftast billigare i inköp framförallt än vad svenskfödda är. Att köpa en import behöver inte vara negativt, jag har två själv nu men faktum är att skulle jag köpa häst för första gången och dessutom till ett barn så hade jag velat ha en häst jag kan få reda på allt om. Det är en enorm skillnad på att köpa en import som nyligen har kommit till Sverige (som jag har gjort med mina) mot en som har varit här ett tag också.

Det du listar att du isåfall letar efter är sunt och borde vara prio ett för alla som söker barnponny. Jag vill dock lägga till, en häst som din dotter matchar med. Där kemin stämmer. Kemin mellan dem är alltid viktig men det är enormt viktigt leriga mörka novemberkvällar när regnet står som spö i backen eller när hästen har skadat sig, igen...

Ett råd är att inte köpa hos hästhandlare. Det kan låta bra att man får byta om det inte fungerar men det brukar vara en sanning med modifikation. Det brukar oftast innebära att man står utan häst länge för att hästhandlaren inte har någon passande och det är inte ovanligt att när en passande häst väl finns så är den dyrare än man har tänkt.
Det är lätt att bli lurad vid en hästaffär så läs på så mycket du kan och ta hjälp av riktigt kunniga människor när ni tittar och självklart ska hästen besiktigas ordentligt av en bra hästveterinär. Stressa inte, gå inte på snacket om att affären måste skyndas på för att säljaren har fler intressenter. Ta den tiden ni behöver och provrid och pyssla med hästen flera gånger och i en miljö som ni har tänkt kunna använda hästen i sedan. Dvs. rid ut, hoppa, rid dressyr, testa om det där är hästen för er. Se till att få hämta hästen i hagen, leda, sadla, borsta, kratsa hovar och gärna lasta med. Testa allt ni kan komma på som ni kommer behöva göra med hästen sedan så att det verkligen blir så bra som ni vill att det ska bli. Hästen kommer med största sannolikhet ändå bli lätt vilsen vid flytten och att då veta att det här är inte hens rätta jag utan hen behöver hitta tryggheten i sina nya rutiner först kan hjälpa när man står där med en häst man inte känner igen. Lite som när unghundens hormoner löper amok och man undrar vem som har bytt ut hunden ;)
 
Stirra er inte blinda på ras och såna saker, det är ganska oviktigt (så tillvida ni inte vill syssla med någon rasspecifik gren eller så, typ ponnytrav är väl bäst med shettisar och russ osv) utan fokusera på att hitta RÄTT ponny. Leta efter en som inte är för ung (hellre lite äldre), som gärna har varit ute och tävlat/varit på events/liknande så den är van med okända miljöer och kan bete sig där.
En välutbildad ponny kan lära upp din dotter, precis som du är inne på så är en bra förstaponny en läromästare. Barn ska inte behöva lära upp sin första ponny, det blir en onödigt svår start. Jag skulle tänka minst LB/LB, men om dottern är intresserad av en speciell gren är det såklart en fördel om ponnyn är högre utbildad där.

Jag tycker inte man ska köpa en jättestor ponny att "växa i" heller. Hellre då en som är (typ) lagom hög men bär upp ganska bra, så kan hon förhoppningsvis ändå rida den länge. Jag vet att många tycker att det är bra med en ponny att växa i också, men jag anser att det blir onödigt svårt i all vardagshantering om man inte når upp till ryggen, inte kan sitta upp utan jättehög pall osv.

När ni hittar en intressant ponny så PROVRID!! Köp ingen ponny osedd. Prova och gör så mycket ni kan, rid längs trafikerad väg, hoppa, prova eller ta reda på hur den är i hantering som lastning, duscha, sko osv osv. Klar fördel om någon erfaren ryttare också kan provrida ponnyn för att både bilda sig en uppfattning om utbildning och ridbarhet, och också för att se hur den reagerar på att ridas "mer". Vissa ponnyer är lugna änglar med små barn på ryggen, men blir helt annorlunda med någon mer erfaren. Sånt kan vara bra att veta också.

Om ponnyn utstrålar TRYGGHET och är lämpligt utbildad, så är det med stor sannolikhet en bra barnponny. Det ska inte kännas oroligt att dottern hanterar ponnyn på egen hand (utifrån ålder, erfarenhet osv såklart) utan det ska kännas bra att hon borstar/leder/skrittar fram/vilken nivå som nu är lämplig medans du mockar/hämtar täcke/är nån annanstans än inom armlängds avstånd.
Så tänker jag iallafall med barn och ponnyer.
 
Jag kollar efter ponny till vår dotter (alt mor-dotter-ponny beroende på vilken dag det är, egentligen har vi inte tid för en egen häst nu haha) och jag tittar mycket på äldre ponnyer, över 15 år eller däromkring. Gärna fd tävlingsponnyer i dressyr som är välskolade och vill trappa ner. Tittar så klart extra på de som beskrivs som bra förstaponnyer. Ras och utseende struntar jag helt i, här är det individ som är intressant. Vår dotter är 10 och har ridit ett par år. Rider på ridskola och så är vi medryttare (på en ponny som egentligen är lite för het och hetsig, speciellt i hoppningen). Ska vi köpa vill jag ha en ponny hon kan pyssla med på egen hand, som jag vet är schysst när hon hämtar i hagen, ryktar, kratsar hovar och gör i ordning. Velar dock kring höjd. Vår dotter är rätt liten och en c-ponny vore det vettigaste men samtidigt så vill jag kunna rida den (både för att kunna rida till den och för att det är kul att rida) och jag tänker på hur förkrossad hon skulle bli om hon växer ur den efter något år. Jag gissar att en d-ponny kommer hon kunna rida resten av livet om hon vill så egentligen är jag mest intresserad av det även om jag håller med om att det är enklare med mindre om de ska sadla och så själva (då är egentligen en b-ponny bäst just nu men det skulle jag definitivt inte köpa).
 
Jag kollar efter ponny till vår dotter (alt mor-dotter-ponny beroende på vilken dag det är, egentligen har vi inte tid för en egen häst nu haha) och jag tittar mycket på äldre ponnyer, över 15 år eller däromkring. Gärna fd tävlingsponnyer i dressyr som är välskolade och vill trappa ner. Tittar så klart extra på de som beskrivs som bra förstaponnyer. Ras och utseende struntar jag helt i, här är det individ som är intressant. Vår dotter är 10 och har ridit ett par år. Rider på ridskola och så är vi medryttare (på en ponny som egentligen är lite för het och hetsig, speciellt i hoppningen). Ska vi köpa vill jag ha en ponny hon kan pyssla med på egen hand, som jag vet är schysst när hon hämtar i hagen, ryktar, kratsar hovar och gör i ordning. Velar dock kring höjd. Vår dotter är rätt liten och en c-ponny vore det vettigaste men samtidigt så vill jag kunna rida den (både för att kunna rida till den och för att det är kul att rida) och jag tänker på hur förkrossad hon skulle bli om hon växer ur den efter något år. Jag gissar att en d-ponny kommer hon kunna rida resten av livet om hon vill så egentligen är jag mest intresserad av det även om jag håller med om att det är enklare med mindre om de ska sadla och så själva (då är egentligen en b-ponny bäst just nu men det skulle jag definitivt inte köpa).

Tycker du tänker rätt angående storlek. Vår islandshäst på 145 cm "råkade" bli min dotters första häst, helt pga just hans individuella egenskaper. Hon började rida "själv" (nåja - utan någon som ledde hästen i alla fall) när hon var 4-5 år och då var han egentligen alldeles för stor, han är trots ponnyhöjd väldigt "mycket häst" och rätt rejäl. Men det gick fint och han har alltid tagit väldigt väl hand om henne! :)
 
Nej! Jag ska inte köpa någon häst till min dotter. Men jag har nuddat tanken att hennes intresse kanske håller i sig och att vi när hon är äldre och vi tillsammans har lärt oss tillräckligt kan skaffa en häst till henne.
Hur letar man efter en bra ponny? Vilken ras? Vilken stam? Hur avgör man om det är en bra första-häst?

Hästarna på hennes ridskola är privathästar och jag har fått tillfälle att prata med några föräldrar angående var de köpt ponnyn osv.
Två av hästarna är irländska importer som man inte riktigt vet vad de har varit med om innan de kom till Sverige.
Är det vanligt? Varför?
Några andra har varit turridningshästar.

Jag tänker att jag i framtiden vill köpa en ponny till min dotter som är:
- frisk
- väl behandlad och lätt/säker att umgås med
- välskolad så att dottern lär sig rida korrekt, dvs inte måste skola en häst samtidigt som hon själv lär sig
Kul tråd. Jag köpte en häst som jag själv skulle kunna använda till olika aktiviteter men att den skulle funka fint att släppa barnen runt och att de skulle kunna rida. Mina barn är 3 och 5 så det blev en liten plutteponny. Welsh Mountain.

Anledningen är att det är en ras som passar mig. Mycket arabblod vilket syns både i looken och hur hon är. Jag valde en ponny direkt från stuteri efter att först ha kollat runt och kände att det jag skulle kunna tänka mig låg åt skogen för högt i pris för att jag skulle kunna motivera prislappen. Jag vill inte stå där med en ren "skräpriden" ponny som gör vad den vill med barnen och är svår att lära om. Då gör jag hellre själv så gott som från början (tiden ett par månader var flera månader innan köp). Min egen plan med ponnyn är att jag kör in henne till mig själv, lär henne "dressyrkonster" till barnens ridning samt min körning från marken med tömkörning, har börjat lära henne att skutta lite hinder med tömkörningen osv. Hade jag varit lite snabbare hade hon varit inkörd nu men jag ska väl lägga på ett litet kol så jag får sitta i vagnen snart och börja planera för tävling :p men det kommer. Så brådis är det inte.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 303
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 731
Senast: Mabuse
·
Gnägg Hej, Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 039
Senast: Tokyo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp