Bukefalos 28 år!

Barnfientliga restauranger

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dravena

Trådstartare
Har ni varit på en sån nån gång? Vi träffade sambons bror med familj på Skansen igår. Han och hans fru har en dotter på tre år och hade tänkt äta lunch på en av de stora varuhuskedjornas restauranger i centrala Stockholm. Döm om deras förvåning när alla bord med barnstolar (som inte gick att flytta) stod bakom en glasvägg, skilda från resten av restaurangen! Runt borden stod det även stora skyltar med uppmaningar till dem som använde sig av barnstolarna att de själva var ansvariga för att torka borden och GOLVET efter sig. :crazy: Jag har aldrig hört på maken, är vissa restauranger så tydliga med att de inte vill ha dit barnfamiljer? Det här var ingen fin restaurang, utan en vanlig lunchrestaurang. Kan tillägga att de sökte sig till en betydligt mer barnvänlig inrättning ;)
 
Sv: Barnfientliga restauranger

Man blir lite förskräckt över sånt. Barn är ju ändå en naturlig del av vårt samhälle och behöver väl också äta lunch på trevliga ställen ibland.
Fick lite djur-i-bur-associationer av det där.

Har varit på en del restauranger häromkring och ingen som varit så iaf. Däremot finns det vissa som tar hiskeligt betalt för en barnportion med mat. Vad sägs om lunchbuffé för vuxen för 65 spänn (inkl. bröd, dricka och sallad) men en barnportion 50:- plus dricka för en tia. Detta vid förfrågan om en liiiiten portion mat motsvarande en assiett max.

Har även varit på ett par restauranger som profierat sig som barnvänliga genom att sälja barnmatsburkar och ha stor lekhörna där föräldrarna kan sitta precis bredvid medan barnen leker. Mycket trevligt!
 
Sv: Barnfientliga restauranger

Jag opponerade mig starkt mot att de som har barn ska torka upp efter sig själva! VAd gör man om spiller själv på en restaurang, behöver man torka upp då också? Betalar man inte för en viss service när man äter ute? Jag har faktiskt aldrig hört talas om nåt liknande, och inte sett det här i Uppsala iaf.
 
Sv: Barnfientliga restauranger

Iofs så tycker jag att barn ska uppföra sig på restaurang, men det du beskriver är ju helt otroligt. Ska man städa efter sitt barn kan man ju lika gärna äta hemma...
 
Sv: Barnfientliga restauranger

MagicMadonna skrev:
Jag opponerade mig starkt mot att de som har barn ska torka upp efter sig själva! VAd gör man om spiller själv på en restaurang, behöver man torka upp då också? Betalar man inte för en viss service när man äter ute? Jag har faktiskt aldrig hört talas om nåt liknande, och inte sett det här i Uppsala iaf.

Jag håller med dig till 100% (fast det är ju iofs inte särskilt ovanligt :smirk: ) Man betalar ju för service! Har aldrig hört talas om att en vuxen ska behöva torka upp om de råkar ex. stjälpa ett glas, varför ska då barnen behöva göra det? Och GOLVET? Ska man ta med egen mopp också???
Nu kan jag reta mig ganska rejält om ett barn vid bordet intill sitter och skriker, eller "stör" på annat sätt när jag försöker äta en trevlig måltid, men då är det ju snarare föräldrarna jag irrietrar mig på, att de inte säger till (om barnet är tillräckligt stort för attförstå en tillsägelse) eller i annat fall tar det (förmodligen uttråkade) barnet därifrån en stund eller sysselsätter det på annat sätt.
Om barnen inte får vara med ute på restauranger och dylikt, hur ska de då kunna lära sig hur man beter sig i sådana sammanhang?
Jag hade inte heller gynnat en sådan restaurang genom att äta där.
 
Sv: Barnfientliga restauranger

Det gjorde inte de heller ;) Jag tycker också att barn ska kunna uppföra sig på restaurang och i andra sammanhang, men att skärma av barnfamiljer för att de kan tänkas störa någon tycker jag är märkligt.
 
Sv: Barnfientliga restauranger

om man inte sätter sig där då? Bakom glasrutan alltså. Ja.....gud så larvigt och tragiskt ochså tycker jag. Barnen är en del av samhället. Undrar hur en resturang med speciellt rum med glasruta för svarta och muslimer blivit mottagen.
Mina barn har tur som blivit uppväxta i Italien där resturangkulturen är en stor del av ALLA italienares liv. Barnen blir varmt emottagna och uppassade och uppmuntrade att smaka på all den goda maten, blir berömda då de ätit och dom frågar hur det smakar. Att en nyfiken 2åring tar sig en tur till grannbordet har aldrig blivit bemött med sura ögonkast eller irriterat.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Barnfientliga restauranger

Det är så olika!

Vi var ute med lillkillen (17 månader), vi var dessutom 7 vuxna. Personalen var jättetrevliga! Plockade fram lite papper och pennor så han kunnde rita, gav grabben en krabba gjord av gurka, satte oss i ett lungt lite mera avskärmat hörn så han kunnde få springa runt lite :bow:
Det är då man går till baka :)
 
Sv: Barnfientliga restauranger

Ett dylikt ställe skulle vi aldrig stanna och äta på! Det som vi har märkt är att ju bättre resturang desto bättre service, och barnvänligare...

Sen kan jag hålla med om att en del ställen tar ut hutlösa priser för barnportioner... Men även där så brukar det vara bättre på "fina" ställen... Våran favorit resturang som har supergod mat tar 25 kr för en rejäl barnportion, inkl dricka och glass... Och då pratar vi hemgjorda köttbullar med potatis och sås, fint skurna tomater och gurka, honungsmelonskiva och ofta en jordgubbe... Den riktiga maten kostar lite mer men är som sagt supergod den oxå! ;)
 
Sv: Barnfientliga restauranger

Jag kan tycka att det är ok att ha en speciell "barnhörna", men resten är ju vedervärdigt :eek:
 
Sv: Barnfientliga restauranger

Alltså, nu jobbar ju jag på en såndär vanlig lunchrestaurang varenda dag, och jag kan informera om att det finns inga som lämnar det så äckligt efter sig som barnfamiljerna. Vanligt spill och kladd, javisst, men här pratar vi varje dag ingeggad barnmat på stolar, på bord, kluttar med barnpuré på golvet (som sedan andra barn kryper omkring i om inte vi hinner dit för att städa golven - vilket vi oftast inte gör under lunchrusning). X antal gånger har jag hittat bajsblöjor på MATBRICKORNA på borden, ungar har kladdat ketchup på stolarna, slängt servetter överallt ... :crazy:

Det är snuskigt! Det verkar som vissa folk som får barn helt släpper på den renlighetsspärr som de flesta icke-småbarnsföräldrar har ..

Jag kan faktiskt förstå vad de menar med skyltarna ..
 
Sv: Barnfientliga restauranger

Comatose skrev:
Alltså, nu jobbar ju jag på en såndär vanlig lunchrestaurang varenda dag, och jag kan informera om att det finns inga som lämnar det så äckligt efter sig som barnfamiljerna. Vanligt spill och kladd, javisst, men här pratar vi varje dag ingeggad barnmat på stolar, på bord, kluttar med barnpuré på golvet (som sedan andra barn kryper omkring i om inte vi hinner dit för att städa golven - vilket vi oftast inte gör under lunchrusning). X antal gånger har jag hittat bajsblöjor på MATBRICKORNA på borden, ungar har kladdat ketchup på stolarna, slängt servetter överallt ... :crazy:

Det är snuskigt! Det verkar som vissa folk som får barn helt släpper på den renlighetsspärr som de flesta icke-småbarnsföräldrar har ..

Jag kan faktiskt förstå vad de menar med skyltarna ..

...tandpetarna som prydligt stod i sin hållare på bordet ligger utspridda över golvet, jag snubblar över barnet inne i baren när jag ska dit, barnvagnen blockerar två bord till som vi faktiskt hade kunnat haft gäster på annars, osv osv..

Jag jobbar på ett ställe som serverar lunch, middag och har nattklubb och till 90% så har jag absolut inget emot barnfamiljer men ibland verkar faktiskt inte föräldrarna leva i samma värld som andra.

Dom kkräver att få ta med sig barnvagen in i själva matsalen, dom plockar glatt fram tutten medans andra gäster äter (jag har inget emot ammning, men kan man inte gå undan lite?) dom vyssjar sina vilt skrikande bäbisar medans andra gäster försöker njuta av sin middag, dom tycker det är hutlöst av oss att ta betalt för läsken ("han drack ju inte hela" Nähä, vem ska jag sälja den andra, geggiga halvan till då? :smirk: ) Dom tycker vi är fullkomligt vidriga som tar 65 kronor för en barnrätt.
Ingen har påstått att vi är en statlig inrättning som absolut inte ska gå med vinst, oftast kräver dessa familjer absolut mest service men har mest åsikter om att betala :smirk:

Sen har vi drömfamiljerna som blir glatt överraskade över att vi faktiskt har barnportioner, som förstår att dom måste lämna barnvagnen i foajen för att vi ska kunna utnyttja alla bord. Som blir glada över att jag som servitris bjuder deras unge på en glasskula för att h*n ritade en söt teckning åt mig istället för att kräva den.
Dom som förstår att andra gäster äter på krogen för att dom vill slippa vardagen en stund och därför tar med sig sitt skrikande barn ut/går till bilen eller damrummet och ammar. Alternativt sköter det diskret.

Som sagt, 90% av barnfamiljerna är bara trevliga och andra är vidriga.
Sen är det faktiskt så att restaurangen är en företag som alla andra, vi behöver också få in pengar och tänka på våra andra kunder (som till 95% inte har barn med sig ut)
 
Sv: Barnfientliga restauranger

gulan skrev:
om man inte sätter sig där då? Bakom glasrutan alltså. Ja.....gud så larvigt och tragiskt ochså tycker jag. Barnen är en del av samhället. Undrar hur en resturang med speciellt rum med glasruta för svarta och muslimer blivit mottagen.
Mina barn har tur som blivit uppväxta i Italien där resturangkulturen är en stor del av ALLA italienares liv. Barnen blir varmt emottagna och uppassade och uppmuntrade att smaka på all den goda maten, blir berömda då de ätit och dom frågar hur det smakar. Att en nyfiken 2åring tar sig en tur till grannbordet har aldrig blivit bemött med sura ögonkast eller irriterat.
hälsningar gulan fd.gulla

Hehe nä, en söt liten unge som kommer och hälsar på en gång har man väl inget emot.

Däremot ett skrikande monster som förstör hela restaurangbesöket utan att föräldrarna bryr sig ett dyft!
 
Sv: Barnfientliga restauranger

Jomen visst finna det vidriga föräldrar... Som när man ens dotter tålmodigt sitter kvar vid bordet för på resturangen springer man inte runt och ser tre andra ungar leka kull runt hela resturangen... Vad säger man då? Du förstår vännen de gör helt fel, man får inte göra så...
Men som sagt, när vi har varit ute och ätit har vi blivit väldigt väl bemötta på alla ställen, men vi har även medvetet valt tider som det är lite lugnare... Tidigare på kvällen, efter värsta lunchrusningen osv.

Och jag skulle aldrig kräva att få en glass till dottern, däremot blir jag väldigt glad när det händer och det brukar resultera i mera dricks... :D
 
Sv: Barnfientliga restauranger

Avkärma låter helt märkligt......men det är nog MÅNGA som tycker det är urskönt att slippa barnspring/skrik/klet när de är på restaurang. Kolla bara på alla "barnhatare" här på forumet. Det borde jubla !

SJälv tycker jag att det är överdrivet att behöva torka golvet efter sitt barn, om det handlar om normalt spill, men om ungen är fullkomligt vedervärdig och häller maten på golvet så kanske man vänta sig att föräldrarna gör nån form av insats.
 
Sv: Barnfientliga restauranger

:bow:

Som sagt, jag har inget emot dom flesta, tycker tvärtom det är trevligt med barn som följer med och kan bete sig hyfsat ordentligt, barn är barn och jag kan förstå att dom blir rastlösa efter nån timme.

Skulle också bli less om jag försökte förklara för mitt barn att h*n är duktig som beter sig och sen måste sitta och titta på andra som lever rövare... :smirk:

(glasskulan var väl ett extrem-exempel men jag har faktiskt varit med om en kvinna som tyckte det var obligatoriskt att bjuda på glass när barn var där)
 
Sv: Barnfientliga restauranger

Jag kan förstå att det är påfrestande att ha det så i den miljö där man faktiskt arbetar och dit många människor väljer att gå för att ha en trevlig stund tillsammans.

Jag har även jag sett dessa skräckexempel som rusar runt, terooriserar allt och alla, demolerar allt i sin väg osv.

Jag ser restaurangbesök som en del av uppfostran för mina barn samtidigt som man har en trevlig stund med familjen.

Mitt påpekande om pris var ställt i relation till priset på övriga menyn. Jag har inga problem och skulle inte heller påpeka priset på 65 kr om övriga priser var i en vettig relation till detta.

Jag ser inte heller glasskula som något obligatoriskt på något sätt men skulle självklart uppskatta det genom att visa det både muntligt och i dricksen.

Jag tycker det handlar om att man uppför sig väl på restaurang helt enkelt.
Dock skulle jag inte välja att gå på en restaurang som stoppar barn som djur-i-bur och sen anmodar att man ska torka rent efter sig. Då har ju skälet till att jag går ut och äter liksom försvunnit, städa kan jag göra hemma.
 
Sv: Barnfientliga restauranger

*knappen*


Jag tycker att det är jättetrevligt med barn på "min" restaurang, och ja, det är nog tack vare dem som vi ännu existerar.

90 % av alla barnfamiljer sköter sig galant.
Lämnar sin plats med lite "lagom" spill.

MEN! Jag måste hålla med Comatose och Uma!
En del barnfamiljer är rent ut sagt bedrövliga. De lämnar efters isg bord, golv och stolar som intär är av denna värld.
Jag kan inte i min fantasi föreställa mig att det ser ut så när de äter hemma?!
Bordet är oftast helt nedsölat med mat, barnmat, dressing, utspilld dricka. Likaså golv, stolar, lekhörna....
Visst, man kan tappa, spilla och tappa ut.... men inte all mat på en gång, hela tiden under måltiden! :crazy:


Men, som jag sa! De flesta är hur gulliga som helst, men en del är vidriga! :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp