Barngrind som katten kommer igenom?

Vira

Trådstartare
Bebisen har börjat åla litegrann, så det börjar bli dags att tänka på att barnsäkra. Fastnar dock direkt på att de barngrindar jag ser online verkar ha så pass smalt mellan spjälorna att jag inte tror att katterna kommer igenom? Hade dels tänkt ha ett eget rum till katterna och där är det ju inga problem att fixa så att de kan hoppa över grinden, men vi ska också ha en grind i toppen av en trappa där det blir livsfarligt om de hoppar.

Har sett att det finns hundgrindar med kattlucka, men då blir jag istället rädd att bebisen ska ta sig igenom eller fastna i luckan eftersom öppningen är rätt stor.

Hur har ni andra med katt och bebis gjort? Katterna är normalstora, typ 4-5 kg.
 
Våra katter hoppar över alla grindar, även de i toppen av trappan, utan problem. Ibland far de ställer ner via räcket istället om de inte ’ids’ gå till trappens öppning.

(Vi har normalstora bondkatter som även är ute och klättrar på ladornas tak mm)
 
På övre delen av trappan slinker katten på sidan genom trappräcket. På nedre delen av trappan hoppar katten över grinden. Hon hade förmodligen hoppat över grinden på övre delen också om det inte gått att slinka igenom trappräcket.
 
Vi har inte stängt grinden helt (vi har haft såna trägrindar som man lyfter upp) så har katten kunnat krypa under. Maine coon! Eller så har vi gjort på övervåningen, där det är lite svårare att hoppa över. Nere har vi stängt helt o katten hoppat över :)
 
Vi hade en sådan här:
1665422587463.png
 
Åh tack för tipsen!!! Det kanske inte är något problem för dem att hoppa ändå, de är vana utekatter (den ena dock rätt klumpig). Och smart med alternativen där de kan smita under/förbi, jag får kika på om något av det kan funka.
 
Vi har trägrindar (som lyfts upp) där en spjäla har skruvats loss och flyttats några cm, så katterna kommer igenom men inte ett barnhuvud.
 
Det skulle ju vara toppen om det gick att köpa en färdig som katterna kommer igenom! Jag har så svårt att uppskatta storlek och så, men det hålet var alltså tillräckligt litet för att inte bebisen skulle kunna trassla sig igenom? Smal 7 kg bebis här 😅
Det var ett tag sedan vi hade den, men vad jag minns var det inga problem i alla fall :D
Kattluckan är 25 x 18 cm, så det är mindre än ett a4 för kontext.
 
Det skulle ju vara toppen om det gick att köpa en färdig som katterna kommer igenom! Jag har så svårt att uppskatta storlek och så, men det hålet var alltså tillräckligt litet för att inte bebisen skulle kunna trassla sig igenom? Smal 7 kg bebis här 😅
Vi har sådan grind. Min 1,5-åring är duktig och pillar sig igenom när hon vill. Har dock tänkt att man bör kunna sätta på något extranät eller liknande på en del av luckan. Har inte orkat fixa det än dock. Just nu har vi öppet lilla luckan ibland men när bebis är för intresserad får det vara stängt. Våra katter är för kassa för att hoppa över så då får man släppa förbi katterna när de vill, och så har vi öppet när bebis sover eller inte är hemma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp