Status
Stängd för vidare inlägg.

alazzi

Trådstartare
Nästa kontroversiella ämne ;)

Jag har vänner som satt sina barn i barnhagar för att hinna laga mat osv hemma.

Jag vill inte sätta mitt barn i något liknande utan jag har lagat mat osv med barnet istället. Visst tar det länge tid när barnet "vill hjälpa till" men jag skulle ändå aldrig fängsla barnet i en hage!

Det finns barnahagar till salu fortfarande så någon köper ju det.
 
Sv: Barnhage?

Jag har en sk lekhage till min dotter,det har funkat jättebra för oss! :) Det är bara farligt när hon står och rycker mig i benen när jag lagar mat,eller stryker... :( Hon får plats med en massa leksaker däri så hon är nöjd en stund iaf,å nån längre tid tar det faktiskt inte!

Tycker inte att det är elakt på ngt vis,jag tänker mest på säkerheten.
 
Sv: Barnhage?

Jag har haft tankar på det, speciellt när vi har hållt på att renovera... Men insett att det hade varit lönlöst för då hade hon gallskriktit... Nu är hon ju två så det går att säga till eller få henne att hjälpa till. Och vill man verkligen vara ifred finns det inget som är så bra som en video! ;)
 
Sv: Barnhage?

Vår dotter är inte särskilt intresserad av video ännu. Vi har provat någon gång men hon tröttnar direkt.
 
Sv: Barnhage?

Vi upptäckte av en slump att våran dotter älskade Lucky Luke...Innnan dess tittade inte hon heller särskilt intresserad... Numera älskar hon även teckande Pippi och Nalle puh...
 
Sv: Barnhage?

Vi har provat med Mumin och Totte. Första gången hon såg Totte var hon helt fängslad men redan andra gången började hon få myror i brallan.
 
Sv: Barnhage?

alazzi skrev:
Nästa kontroversiella ämne ;)

Jag har vänner som satt sina barn i barnhagar för att hinna laga mat osv hemma.

Jag vill inte sätta mitt barn i något liknande utan jag har lagat mat osv med barnet istället. Visst tar det länge tid när barnet "vill hjälpa till" men jag skulle ändå aldrig fängsla barnet i en hage!

Det finns barnahagar till salu fortfarande så någon köper ju det.

Barnhage är jättebra! Vi har en och vårt barn tycker om att vara i sin hage!

Där har hon sina leksaker, en mysig fårskinnsfäll och hon sitter "mitt i smeten". Alla är vardagsrummet - om inte hela tiden, så är det alltid ett ställe som familjen söker sig till.

Jag var mer skeptisk till en början och tänkte att hon nog skulle bli uttråkad eller känna sig utanför, men det har istället blivit tvärtom. En annan fördel är att barnet lär sig att leka själv, blir inte nervös om inte mamma eller pappa är precis i blickfånget.

Framför allt (min största anledning till varför vi har den) - barnet är SÄKER i sin hage. Jag skulle aldrig komma på idén med att laga mat OCH passa en ettåring som drar i lådor, försöker räcka sig efter kastruller och annat. Köket är en farlig miljö.

Så jag ger inte mycket för att barnet "hjälper till" innan det är stort nog att förstå instruktioner.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnhage?

Det har också blivit så att vi av någon anledning ;) OCKSÅ hamnar i hagen. Det kan bli trångt om saligheten emellanåt!

Det där med att ungen gallskriker har delvis med fostran/trygghet att göra. Hon var lite upprörd i början, men vi har gradvis lärt henne att hagen är ett trevligt ställe att vistas på.

Att bara släppa ned ungen och ha den "förvarad" är inte tanken.

Men precis som fettso skriver, barnhagen används inte HELA tiden, utan det handlar om kortare stunder ett par gånger om dagen.
 
Sv: Barnhage?

Jag tycker att hagar är HEMSKA. Om det är säkerheten man tänker på får man väl anpassa resten av hemmet efter den lille. Det finns en hel uppsjö med säkerhetsutrustning att sätta i köket och resten av hemmet, andra saker får man helt enkelt plocka bort så länge.
Och hjälpa till behöver ju inte innebära att barnet lagar mat, det kan lika gärna ha en skål med vatten och en sked att blanda med, något som inte alls har med den riktiga matlagningen att göra, ofta är de nöjda ändå.

Små barns stora grej är ju att upptäcka saker och i en hage blir deras värld begränsad.
Alla får ju göra som de vill såklart men jag skulle ALDRIG sätta mina barn i en hage.
 
Sv: Barnhage?

Bubbla skrev:
Och hjälpa till behöver ju inte innebära att barnet lagar mat, det kan lika gärna ha en skål med vatten och en sked att blanda med, något som inte alls har med den riktiga matlagningen att göra, ofta är de nöjda ändå.

Små barns stora grej är ju att upptäcka saker och i en hage blir deras värld begränsad.
Alla får ju göra som de vill såklart men jag skulle ALDRIG sätta mina barn i en hage.

Skål med vatten för en ettåring? ehh? Då halkar snart ungen omkring på golvet...

Visst är världen begränsad i en barnhage - det är därför vi använder den. ;) Däremot är inte hagen hennes liv, hennes utgångspunkt, utan en plats där hon leker stundtals medan vi gör saker som är mindre barnvänliga.

Jag ser absolut inget fel i det. Jag tycker också om att barnet "på köpet" lär sig att inte alltid vara centrum för all uppmärksamhet. Det ger trygghet.
 
Sv: Barnhage?

Inget för oss tror jag, men jag ska väl inte ropa hej än, jag vet ju inte vad Viktor blir för yrväder. :)

Tycker också att det är okej att saker tar lite längre tid när barnen "hjälper till".
 
Sv: Barnhage?

Vad gör det om dem sitter där en stund?
Barn behöver inte upptäcka saker o stimuleras hela tiden. Lägger man dit deras favoritsaker klagar dem säkeert inte.
Har ingen hage själv tll minstingen men skulle gärna ha en bur till 3-åringen ibland :angel: :D
 
Sv: Barnhage?

smulis27 skrev:
Inget för oss tror jag, men jag ska väl inte ropa hej än, jag vet ju inte vad Viktor blir för yrväder. :)

Tycker också att det är okej att saker tar lite längre tid när barnen "hjälper till".

Men kan du passa ditt barn och duscha samtidigt? Kan du vara uppmärksam på barnet medan du steker lök och kokar potatis?

Jag tycker också att barn måste få vara delaktiga, uppfatta mig inte fel, men inte i sådan utsträckning så att situationen blir farlig.

Det går så otroligt fort och en olycka händer så lätt om man har otur... :cry:

Jag tänker på den användare som renoverade sitt hus. Det är absolut ingen barnvänlig miljö. Ångrar man sig inte om barnet råkat svälja en spik, eller fått en hammare tappad på foten?

Visst kan man säga att man har barnet under uppsikt, men vi är inga övermänniskor. Vi ser inte allt, HELA tiden.

Jag inser att vår lekhage inte är en garanti för att vårt barn inte blir skadat. Dels är hon absolut inte i hagen hela tiden, så det finns många tillfällen där en olycka skulle kunna hända. Men när hon är "lös" så VET jag att jag har uppmärksamheten riktad på henne och fria händer att ingripa om något skulle hända.

Hur lätt är det att lyfta bort barnet från den farliga sladden till brödrosten när man har händerna fulla av hackad lök?
 
Senast ändrad:
Sv: Barnhage?

prinsessfeminist skrev:
Men kan du passa ditt barn och duscha samtidigt? Kan du vara uppmärksam på barnet medan du steker lök och kokar potatis?

Måste nog säga att det mycket beror på vilken personlighet barnet har. Vi kan ju duscha tillsammans och att koka potatis som inte kräver mer än ett par sekunders passining ska jag nog klara av även med ett yrväder, men jag förstår vad du menar. Jag håller helt med dig i säkerhetsfrågan, men en hage blir min sista lösning, inte den första. Om du förstår vad jag menar? Jag tar inte till saker för att hindra mitt barn till olika saker om det inte behövs eller bara för att det är bekvämt för mig.

äh, fan vad präktigt det lät, men du kanske hajar? Annars får jag förklara närmare, men det kanske kräver en längre utläggning om hörnstolparna i mitt föräldraskap och det känner jag att jag inte riktigt orkar gå in på nu, för klockan är halv tre på natten och jag sitter och ammar :)
 
Sv: Barnhage?

När min dotter kom barnsäkrade vi hemmet och jag tog bort saker som hon kunde göra sig illa på osv.
I lägenheten där vi bodde då hade vi proppskåpet brevid så vi stängde av strömmen till spisen då den inte användes + att vi tog ur vreden när vi lagade mat för att dottern inte skulle råka vrida där när vi hade mat på spisen.
Vi hade tipskydd på spisen och spisskydd framför, förvisso lite besvärligare att laga mat men så besvärligt är det inte.
Snuttis var rörlig redan vid 6 månaders ålder då hon tog sig fram själv över golvet, när hon var 9 månader klättrade hon själv upp och ner ur soffan mm. Hon var företagsam och det är fortfarande ofta fullt ös i henne och ändå har jag aldrig känt behov av en hage.
Fast jag och stryka har aldrig varit speciella vänner. Stryker gör jag ytterst sällan och så har det alltid varit. Laga mat har funkat ändå och likaså duscha. Barnet har en far + att hon när hon var lite sov mer än vad jag gjorde så det fanns tid över för sådant ialla fall. Dessutom så var ju lägenheten barnsäker så det var bara att ha dörren öppen om jag absolut till varje pris var tvungen att duscha på studs. Tvättstugan har min dotter fått följa med till om jag var tvungen att tvätta på en tid då maken inte var hemma och vice versa.
Jag har aldrig haft behov av vare sig gåstol eller lekhage och ändå kan min dotter leka själv. Vissa barn finner sig snabbt i hagen och gillar den och andra gör det efter ett tag för dom har inget annat val. Min dotter har lek själv även när hon haft valet att kunna protestera men det beror nog snarare på att hon var rörlig såpass tidigt och behövde inte hjälp att transportera sig till andra ställen.
Min kompis dotter som tog lång tid på sig var väldigt gnällig och mammig ända tills hon kunde ta sig fram själv. Idag har hon inga som helst problem att leka själv. Ingen lekhage där heller.
Men som sagt var precis som jag valpsäkrade mitt hem när jag hade hund så barnsäkrade jag mitt hem när jag hade barn av den enkla anledningen att olyckor kan hända på en sekund oavsätt hur stor koll man än har och barnet. Allt eftersom min dotter har blivit äldre så har hemmet blivit mindre säkrat för småbarn och jag har tagit det i takt med att min dotter blivit mer mogen.
 
Sv: Barnhage?

Hej!
Mina kompisar har en liten tornado till 1-åring. Han är runt överallt, klättrar, hoppar, balanserar, undersöker allt. Pappan tyckte barnhage var ett alternativ, mamman tyckte barnhage var HEMSKA. Så en dag ska mamma hälla av pastavattnet, snavar på den lille tornadon och tappar hela pastagrytan. Som tur var fick han inte så mycket kokande vatten på sig, men tillräckligt för en sjukhusfärd och inköp av en lekhage. Där är han nu vid vissa väl valda tillfällen, som matlagning. Det är klart att han hellre stormar omkring i huset. Leker i hagen gör han inte, men han är glad och sysselsätter sig med att försöka klättra ut ur den.
 
Sv: Barnhage?

INget alternativ för mig, trots min livliga 2 åring.
Duscha kan jag göra när han sover middag, eller när han gått och lagt sig på kvällen, eller ser på en film.
Laga mat, samma sak, brukar passa på under middagssovningen eller så ser han på film, leker för sig själv eller är ute (ja själv).

Vi såg till att barnsäkra vårat hem, eller vi barnsäkrar mer och mer ju längre tiden går så att säga, olyckor sedan kan hända oavsett om jag är med honom 100% av tiden.
Ska lyfta kokande vatten av spisen så ser jag till att locka hans uppmärksamhet någon annanstans så att han går undan.
Sen vet han att spisen är ett "ajaj" område, och det är inget kul där för man får helt enkelt inte vara med där, lärde han sig tidigt, och därför är han heller inte där.

Kan hända att trots sin livlighet att han är ett "lugnt" barn, men barnhage skulle jag inte sätta mina barn i, för mig skulle det inte kännas rätt, tycker mer att jag får anpassa mig efter honom, är han sjövild och vill leka, så gör vi det då ett litet tag, INNAN jag gör det jag hade tänkt mig att göra..
Lite bortskämd.. kanske, men han lyssnar när det är allvar och går undan.

Nu låter det ju som jag är en riktigt lysande toppenförälder ;-), men jag gillar helt enkelt inte konceptet att "stänga ute" barnet från aktiviteter utan vill hellre att de ska lära sig att vara med i husets bestyr och lära sig att veta vad som är ok att göra och inte...
 
Sv: Barnhage?

Jag trodde inte ens att sådana fanns att köpa! För mig har det inte varit något jag funderat på även om lillebror i familjen kanske skulle ha behövt en....

Mina mamma har dock berättat att hon haft en hage till mina äldre syskon, den var speciellt användbar till min ena bror som gick vid 9 månaders ålder.
 
Sv: Barnhage?

har aldrig använt själv...men tycker att iden är bra om man inte missbrukar den....tanken far direkt till lilla Miranda som skållade sig så hemskt....

Barn är snabba...ajaj områden blir intressanta....olyckor är ofta ett ögonblicks verk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 449
Senast: Milosari
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 152
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
977
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp