Bukefalos 28 år!

Ajda

Trådstartare
Min dotter fyllde 7 år häromdagen och vill ha barnkalas såklart. Jag behöver er hjälp med tips på aktiviteter och lekar.
Kommer bara på dansstopp, som vi kört på alla kalas hittills.

Jag gillar inte kalas på
Lekland, simhall, ridskolan osv... Kostsamt och... Ja slappt.
 
Min dotter fyllde 7 år häromdagen och vill ha barnkalas såklart. Jag behöver er hjälp med tips på aktiviteter och lekar.
Kommer bara på dansstopp, som vi kört på alla kalas hittills.

Jag gillar inte kalas på
Lekland, simhall, ridskolan osv... Kostsamt och... Ja slappt.
Simon säger kan bli ganska kul, och om man har plats - hela havet stormar! :D
Min dotter fyller i närheten av påsk så till hennes kalas hade jag köpt plastägg som kidsen fick dekorera med tusch, glitter och klistermärken. Självklart fick de ta med äggen hem sen! Mycket poppis :) skippade även den traditionella fiskdammen och hade äggletningsjakt istället :up:
 
Skattjakt! Det är vad jag kommer ihåg som roligast på kalasen när jag var liten. Borde väl gå att ordna på 7-åringars nivå?
 
Vi har trekamp i olika varianter :) mellantjejen är nyss fyllda 7 och hade typ Wild Kids-kalas hemma. Vi körde skattjakt, stafett och gåtor. Fotade alla och la in bilden i ett diplom som alla fick i samband med fikat. Jättelyckat!

Inne har vi haft spotta råtta, längdhopp (lagt ut kuddar de hoppat på), sätta svans på grisen osv.
 
Två roliga lekar som kräver lite förberedelser:

Skattjakt där barnen får en lapp som ger en ledtråd till var nästa ledtrådslapp kan hittas (t.ex. i tvättmaskinen, under soffan. Kan ju vara en ritad bild om inte barnen är läskunniga) och så fortsätter det med lapp efter lapp tills skatten hittas.

Skicka runt paket-lek. Gör i ordning ett paket med en massa omslagsskal. Barnen skickar paketet mellan sig tills musiken tystnar, och det barn som håller paketet får då öppna första omslaget och där står en uppgift som barnet får göra (t.ex. hoppa på ett ben, bli en katt...) och sen blir det runtskickning igen tills man kommit till paketets kärna, och där kan det ligga något roligt.
 
Skattjakt där barnen får en lapp som ger en ledtråd till var nästa ledtrådslapp kan hittas (t.ex. i tvättmaskinen, under soffan. Kan ju vara en ritad bild om inte barnen är läskunniga) och så fortsätter det med lapp efter lapp tills skatten hittas.

Min mamma tipsar nog vis av erfarenhet om att om man har tänkt sig att skatten ska vara gömd i tvättmaskinen är det bra att kontrollera att den är helt tom först..

/Mvh hon som fick väldigt blött godis på sitt 8-årskalas :p
 
Min dotter fyllde 7 år häromdagen och vill ha barnkalas såklart. Jag behöver er hjälp med tips på aktiviteter och lekar.
Kommer bara på dansstopp, som vi kört på alla kalas hittills.

Jag gillar inte kalas på
Lekland, simhall, ridskolan osv... Kostsamt och... Ja slappt.
Annars kan man ju oxå t ex vata ute i skogen o grilla korv, leka o lägga det framåt e m kväll så det börjar mörkna o gå reflexbana med ficklampa fram till "skatten".
 
@Ajda Vi hade nyligen kalas för en liten 6-åring.

Vi hade en liten frågesport. Alla barnen fick två skyltar, en röd och en grön. Sen läste jag påståenden och barnen fick hålla upp svaret de trodde på. Väldigt enkelt och inget tävlingsmoment. Mest skratt och knasiga frågor! Typ
Elefanter har 8 ben
Vi bor i Sverige
Man kan rida på en fågel som heter struts
N fyller 6 år
En spindel springer fortare än en häst
Osv...

Sen hade vi skattjakt med uppgifter. Alla barnen fick hålla i ett långt rep (så att jag skulle ha koll på dem). Sen fick den första en bild som var en ledtråd, tex en svart bil. Då fick de promenera till bilen och leta efter en uppgift. Bygg en stenpyramid. När det var klart fick nästa barn en ledtråd, vedhögen. Vid vedhögen letade de fram material till att bygga pappersflygplan. Så fortsatte det till de efter 7 stationer kom fram till studsmattan där vi hängt upp en pinjata. Alla fick slå pinjatan två gånger och sen blev det godisregn. Alla fick en varsin påse och så fick man plocka en godis av varje sort. Lite annorlunda fiskdamm.

Mvh Miks
 
Angående vart kalaset ska vara vill jag bara tipsa om att hyra en gympasal! Billigt och ger möjlighet till massor med roliga lekar att göra. :)
 
Tack för alla tips! Nu ska vi spåna. Wild kids hade varit roligt men tror inte hon tittat något på det.
Gympasal kanske vore något.
 
Har det blivit något kalas än?

Här är vi ju helsålda på Ronja Rövardotter hela familjen, så nu när Maja fyllde fem och Idun två, har vi bestämt oss för ett "Ronja-kalas". Det går av stapeln i morgon och ska bli SÅ kul!

Vi ska sitta vid lägerelden och grilla korv och pinnbröd, dricka varm choklad och läsa ur Ronja undertiden. Sen ska barnen få "akta sig för farligheter" i skogen, precis som Ronja. De kommer stöta på grådvärgar och vildvittror, gå balansgång över "älven" (trädgårdsdamm), hoppa över helvetetgapet och akta sig för att gå vilse i skogen. Sen ska de också få ligga och lura på "fint folk" som går genom skogen, och röva guldpengar från dem. Efter tårta (Ronja-tårta), så kommer Skalle Per och berättar en hemlighet om ett godisberg (istället för silverberg som i boken) och så får barnen leta reda på detta. När de har sitt godis får de sitta ihop och äta det medan Maja öppnar paket.

Efter detta blir det fri lek och då har vi ordnat några stationer med Ronja-lekar om man skulle vilja göra något sådant (skjuta med pilbåge, kasta pil, dansa rövardans, spela teater och en lek med vedträn som vi lärde oss på ALV i sommar).

Jag älskar att fixa och planera kalas :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 594
Senast: YaHilweh
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 745
Småbarn Vår dotter fyller 5 år i veckan och på lördag stundar kalas. Hon har bjudit 5 kompisar från förskolan. Har ni tips på lekar som passar...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Lo_
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 377
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp