Barnkonventionen blir lag

Killaloe

Trådstartare
Eftersom följande inlägg gjordes i Vgv-tråden så känns det tråkigt att det inte blir en egen tråd av det eller en diskussion, för det här är ju förvisso inte jättenytt men ändå väldigt stort med tanke på hur mycket det borde/skulle kunna påverka.

Lyssnar på Stefan Löfvén.
Barnkonventionen ska äntligen bli svensk lag!
Inte en dag för tidigt.

Har ni koll på vad det innebär? Kan ni se några direkta konsekvenser av att barnkonventionen blir lag i er vardag eller några konsekvenser i samhället till följd av att det blir en lag?

För mig som jobbar med barn tror jag inte att det kommer göra så stor skillnad i vår verksamhet, vilket det borde men jag är högst tveksam, men förhoppningsvis kan det åtminstone leda till att incidenter tas på större allvar och hanteras på ett bättre sätt eftersom vi helt enkelt är tvungna till det.

Så jag hoppas ju att en konsekvens blir att skolor/förskolor får mer resurser för att kunna möta barnens behov på det sättet barnen har rätt till. (Som tex att jobba mer aktivt för att motverka mobbing och våld)

Länk till barnkonventionen i korthet för dom som är intresserade

https://unicef.se/barnkonventionen/las-texten#kort-version
 
Det kommer bli intressant med tanke på förslagen om striktare regler/lagstiftning angående anknytningsmigration. Det kan knappast argumenteras att det är barnets bästa att utvisas till Somalia samtidigt som det har rätt till sina föräldrar. Vi får vänta och se vad svenska domstolar kommer fram till för prejudikat.

Jag misstänker att det kommer vara en hel del rättsärenden, tex just resurser för barn, men även tex, förslaget om förbud mot slöjor i skolan som krockar med barnets rätt till religionsfrihet. Jag misstänker också att det kommer bli en rättslig process runt assistansrätt till barn. Barnkonventionen kommer ge ökat stöd mot att vräka barnfamiljer. I realiteten tror jag inte det blir så stora förändringar från idag, men att det kommer att ge visst utökat stöd för barn.
 
Jag misstänker också att det kommer bli en rättslig process runt assistansrätt till barn.
Det hoppas jag verkligen att det blir! Och att sättet som bedömningar görs ses över rejält när det gäller barn och deras assistans.

Generellt hoppas jag på att det kommer drivas en del processer för att pröva vad det här innebär, just för att situationen som den ser ut idag för barn är helt uppåt väggarna i vissa sammanhang.
 
Inom föreningslivet så finns det en del diskussioner om hur det påverkar, förhoppningsvis till det bättre men lagsporterna kan i vissa fall behöva se över sin verksamhet. För den sporten jag är engagerad i så tror jag inte att det kan påverka, verksamheten är redan idag enligt barnkonventionen.
 
Jag jobbar med barn inom socialtjänsten och vi har en verksamhetsutvecklare som just nu jobbar med hur vi behöver förändra vårt arbete i och med detta, det ska bli spännande! Utöver mitt eget jobb hoppas jag också på mer resurser till barn med särskilda behov, och till barnpsykiatrin som ju verkligen går på knäna. Känns dock tveksamt med tanke på att det varit rätt mycket åtdragningar det senaste.

Jag skulle också verkligen vilja se en förändring för barns medverkan i vårdnadstvister, som det är nu är de inte en egen part och jag har träffat så många barn som efter domar i Tingsrätten tvingas träffa föräldrar de är livrädda för.
 
Jag skulle också verkligen vilja se en förändring för barns medverkan i vårdnadstvister, som det är nu är de inte en egen part och jag har träffat så många barn som efter domar i Tingsrätten tvingas träffa föräldrar de är livrädda för.

Det är ju helt galet!? 😮 Förälderns rätt till barnet går före barnets rätt/vilja idag?
 
Det är ju helt galet!? 😮 Förälderns rätt till barnet går före barnets rätt/vilja idag?

Tyvärr blir det många gånger konsekvensen ja, även om det står mycket om barnets bästa osv. Sen kan jag förstå att det ibland är svårt att avgöra om barn verkligen säger det de menar eller om de är påverkade av boendeföräldern men bara att det inte finns en ställföreträdare för barnet med i rätten tycker jag är konstigt.
 
Jag läste att det kan bli olagligt att publicera bilder på sina barn online utan deras godkännande eftersom barn har rätt till ett privatliv. Det skulle vara bra med en starkare rätt för barnen där tror jag, det finns gott om gränslösa föräldrar som lägger ut alla möjliga bilder på sina barn och som inte verkar tänka en sekund på vad det betyder för barnet, nu eller i framtiden.
 
Inom föreningslivet så finns det en del diskussioner om hur det påverkar, förhoppningsvis till det bättre men lagsporterna kan i vissa fall behöva se över sin verksamhet. För den sporten jag är engagerad i så tror jag inte att det kan påverka, verksamheten är redan idag enligt barnkonventionen.
Hur kommer det ev att påverka lagsporter? :)
 
Hur kommer det ev att påverka lagsporter? :)
Det har diskuterats mycket, men exempelvis toppning och utestängande från lag pga "för dålig prestation" blir inte längre upp till sporten utan kan dras till barnkonventionen. Många föreningar jobbar redan sedan tidigare för att det inte ska vara så men det finns föreningar som inte anser att de rör dem, men nu blir det en lag istället.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 449
Senast: nowayout
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 544

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp