Bukefalos 28 år!

Barnlitteratur!

replica

Trådstartare
Jag håller på med en hemtentamen där jag ska analysera fem böcker som handlar om ensamma/utsatta barn och har än så länge enbart kommit på två stycken ("Oliver Twist" av Maj Bylock och "Vem kan älska Ella?" av Anette Skåhlberg)..

Så därför tänkte jag att föräldrarna på Buke har kanske några förslag att ge på fler böcker att analysera?:D Både bilderböcker och för äldre är av intresse.. Just nu är hjärnan fullständigt tom på idéer så tips mottages tacksamt!
 
Sv: Barnlitteratur!

"Hon gick genom tavlan ut ur väggen" av Johanna Nilsson, är en bok som berörde mig väldigt mycket. Ingen direkt barnbok, men en bok om en flicka som blir mobbad i skolan.
 
Sv: Barnlitteratur!

Janne min vän av Peter Pohl är ju en klassiker.

Och det är väl Charles Dickens och inte Maj Bylock som har skrivit Oliwer Twist?
 
Sv: Barnlitteratur!

Maj Bylock har skrivit om många klassiker till lättlästa varianter, kanske den som TS menar?

Godnatt mister Tom är mitt tips.
 
Sv: Barnlitteratur!

Böckerna om Eddie av Viveca Lärn Sundvall.

Maria Gripes böcker om Elvis.

Jag kommer inte på någon bok med en tjej i huvudrollen, tyvärr.
 
Sv: Barnlitteratur!

Jag gillade även "Alltid den där Anette" och "Vem kan hjälpa Anette?" oxå av Peter Pohl.

Sunnanäng av Astrid Lindgren är ju oxå lite åt det hållet
 
Sv: Barnlitteratur!

Som om jag inte fanns tror jag den heter av Kerstin Johansson i backe eller något sånt. Har inte läst den själv men minns att den talades om när jag var liten.

Har inte Maria Gripe skrivit en sån bok om Loella eller något sånt.
 
Sv: Barnlitteratur!

Godnatt mister tom (vet att den skrivits tidigare, men den är värd att nämna igen :) )

Kulla Gulla
Anne på Grönkulla

Jag saknar dig, jag saknar dig - Peter Pohl

Gällande vuxenböcker så är det många av Torey Haydens böcker som nog skulle klassas inom det du söker :laugh: Fantastiska böcker för övrigt :love:
 
Sv: Barnlitteratur!

*kl*

Ett gäng av Jodi Picoults böcker handlar också om utsatta barn på olika vis.
 
Sv: Barnlitteratur!

Maria Gripes böcker om Elvis.

Ja Elvisböckerna känns ju givna!

Sedan finns det ju böcker som handlar om hur mobbade och utsatta barn dras in i fantasivärldar. Den oändliga historien är väl ett praktexempel där Bastian låser in sig på sin skolas vind och läser.

Funderar febrilt på om jag inte läste några hästböcker om tjejer som flydde till stallet...
 
Sv: Barnlitteratur!

Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian.

Ser att flera har tipsat om den. En fantastisk bok!
 
Sv: Barnlitteratur!

Loella var flickan i "pappa pellerins dotter" av Gripe.
 
Sv: Barnlitteratur!

Vi läste "Kirre" av Gunilla O. Wahlström på lärarutbildningen. Den rekommenderar jag varmt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp