Barnlösa vet inget om barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Francess

Oj! Ett helt tomt forum! Mååste bli den första här inne!

Jag börjar med....ja läs Rubriken! Som ofrivilligt barnlös vid snart 35 års ålder verkar övriga världen, MED barn, anse att man varken vet eller kan något om barn! Att man vare sig kan kommunicera med småttingar eller har en aning om den mest grundläggande barnuppfostran. Oavsett vad man kommer med så "förstår man ändå inte".

Det här gör mig nästan tokig ibland! För det första så kommer man inte från någon annan planet bara för att man inte haft barn själv ännu. För det andra så kan man ju ändå ha erfarenhet! Ta mig tex, när jag var först 10 och sen 12 fick jag två nya bröder. Jag fick ta så mycket ansvar för dem att de, när de lärde sig prata, de första åren kallade mig Mamma! De trodde helt enkelt att de hade två Mammor. Sen, när de förstod att det var nån skillnad på mamma och mig (även om de inte kunde reda ut hur) så fick jag heta MammaXX (dvs mitt namn). Efter ytterligare några år insåg de hur landet låg och jag fick heta enbart XX (mitt namn). Det jag inte kan om bebisar och småbarn har nog inte uppfunnits ännu. Eller hur tonårspojkar kan vara. Visst, det var ett tag sen, men det man lär sig tidigt minns man ju för livet. Alla ni som får barn tidigt och det sen går mååååånga år och det kommer en Sladdis...har ni då förlorat förmågan?

Tycker det är fet-fel att bara för att man inte har egna barn ska bli idiotförklarad på det här viset. Medan de som aldrig haft erfarenhet av barn tidigare helt plötsligt blir experter bara för att de tryckt ut ett eller två!

Fram för mer ödmjukhet bland alla föräldrar! Sluta ta för givet att barnlösa är inkompetenta idioter!
 
Sv: Barnlösa vet inget om barn?

:bow:

Tänk, tom jag (som förresten bara är 17 så barn är jag aningen för unga för att skaffa :p) som fullkomligt HATAR barn ibland vet att man ska stötta huvet när de är små och att man måste byta blöja ibland :D
 
Sv: Barnlösa vet inget om barn?

Instämmer!

Även om man själv inte har barn så har vi ju alla varit barn en gång i tiden!
 
Sv: Barnlösa vet inget om barn?

Det är väl självklart att barnlösa vet saker om barn och säkert lika mycket som "vi andra" ibland! Alla har ju varit ett någongång. Däremot är det inte heeeeeelt ovanligt att folk som inte har barn många gånger gör obetänksamheter med andras ungar. Kan ju nämna som exempel en sak som hände igår i vårt stall. En 30 års brutta bad en liten tjej på 11 år att hjälpa till att lasta sin galna häst med lina och pisk. Jag rusade ut och frågade om hon inte var riktigt klok med tanke på ungens ålder och hästens beteende, kan ju bli ganska så farligt. Till svar får jag att " Jamen, hon får ju akta sig om han sparkar mot henne" :o .
Barn har som bekant inte riktigt samma perspektiv utav säkerhets seende och förnuft som en äldre person har, och detta glömmer ofta personer som inte har så mycket med barn att göra bort.

Med detta menar jag inte att barnlösa vet mindre än icke barnlösa, men ibland har man inte sina kunskaper lika a´jour som en barnförälder.
 
Sv: Barnlösa vet inget om barn?

Kul med ett nytt forum!

Instämmer där så fort man ploppat ut en bebis så blir man helt plötsligt expert. Jag har trots allt inga egna barn men har suttit barnvakt många gånger i mitt liv och därigenom fått en del erfarenhet.
 
Sv: Barnlösa vet inget om barn?

Jag har också haft yngre syskon som jag tagit hand om, men ändå var det en helt ny värld när jag fick egna barn. Allting var inte så "lätt" eller svart-vitt som jag trott. Saker jag sagt var sååå enkla, eller "det är bara att göra si eller så" visade sig inte alls vara så.

Min mamma kan en del om barn (hon har ju trots allt haft 2 själv, plus sin lillebror som hon var "mamma" åt) och hon kan ändå inte bara kliva in och veta hur allt ska lösas med mina barn. Alla barn är individer!
 
Sv: Barnlösa vet inget om barn?

Äsch, bry dig inte! Det är bara ett sådant där fjantargument som folk tar till när de desperat vill täppa till munnen på någon.

Det finns inga regler. En del utan barn vet massor, vissa som har barn har inte fattat någonting ändå!

Själv lyckades undvika att lära mig någonting alls om småbarn, trots att jag hade fyra småsyskon.

Tror dock att jag har tagit mig en del sedan jag fick egna. Hoppas det ...
 
Sv: Barnlösa vet inget om barn?

Det där är min styvsons mamma expert med att påpeka!
"Du har inga egna barn, du kan omöjligt förstå/veta/känna"

Hur trist som helst att höra, jag har småsyskon..varit barnvakt i evigheter osv. Någon som helst koll borde jag väl iaf ha? :cool:
 
Sv: Barnlösa vet inget om barn?

Jag är också 35 och barnlös. Har inte samma erfarenheter som du, men ändå en hel del tankar kring barn, föräldraskap och barnuppfostran. Har många gånger blivit bemött med ett hånleende och "har du egna barn?" när jag har åsikter i frågan. Då är jag absolut inte en person som tror jag kan allt - inte på långa vägar. Men jag kan ändå se att det finns föräldrar som kan ÄNNU mindre än mig om mänsklig psykologi som faktiskt funkar även på barn. :crazy:

De som verkar bli mest fientligt inställda och har den attityden gentemot barnlösa är de som själva har ungar med noll uppfostran, som inte alls har lärt barnen något om konsekvenser, som absolut INTE verkar förstå att DERAS egen attityd faktiskt till stor del har format deras barn. Tjatiga ungar som inte förstår ett nej där föräldrarna säger "jamen, hon ÄR så" och inte alls verkar förstå att det oftast beror på att de själva inte LÄRT barnet att nej är nej utan viker efter för tjatet titt som tätt. Vips har de skapat en unge som lär sig att tjat lönar sig. Det där med curlingföräldrar är rätt intressant. Jag känner några sådana, men ingen av dem tycks ens vara intresserade av sin roll som föräldrar eller av att ändra metoder för att få barnen att lyssna, ta ansvar osv. Verkar som om en del bara "blir" föräldrar och inte har någon som helst genomtänkt tanke av HUR de vill vara som föräldrar eller VAD de vill ge sina barn för värderingar.....

En av mina bästa vänner är trebarnsmamma till en tonårig flicka, en tonårspojke och en pojke som just börjat skolan. Vi har VÄLDIGT givande diskussioner om barn och barnuppfostran och delar åsikter helt i frågan. Hennes barn och hon (samt sambon förstås som är pappa till minsta pojken) har en underbar relation. Barnen är superbra på alla sätt - trevliga, sociala, verbala med en stark känsla för rättvisa och en självkänsla som lyser igenom (de förstår att de ÄR någon bara för att de är den de är). Och; ja, faktiskt så tror jag att det beror MYCKET på henne och hennes vettiga inställning till föräldraskap och barn. Och eftersom jag delar hennes åsikter ifrågan så inbillar jag mig faktiskt att jag trots min barnlöshet KAN ha en del poänger i mina "tyckanden".

Vill bara tillägga en sak: jag skulle ALDRIG "gå på" folk som har barn mästra om hur de ska göra. Och jag inser att det inte är så lätt när det redan börjat bli ett problem. Däremot är det trist när man i allmänna ordalag diskuterar barnfostran eller tex föräldraledighet - här eller irl - och blir totaldissad för att man inte har barn. Å andra sidan blir jag glad för alla föräldrar som faktiskt kan föra en allmän diskussion utan att ta det personligt och utan att få det till att jag "inte fattar" pga att jag (ännu) inte har barn själv.
 
Sv: Barnlösa vet inget om barn?

kristel skrev:
Det är väl självklart att barnlösa vet saker om barn och säkert lika mycket som "vi andra" ibland! Alla har ju varit ett någongång. Däremot är det inte heeeeeelt ovanligt att folk som inte har barn många gånger gör obetänksamheter med andras ungar. Kan ju nämna som exempel en sak som hände igår i vårt stall. En 30 års brutta bad en liten tjej på 11 år att hjälpa till att lasta sin galna häst med lina och pisk. Jag rusade ut och frågade om hon inte var riktigt klok med tanke på ungens ålder och hästens beteende, kan ju bli ganska så farligt. Till svar får jag att " Jamen, hon får ju akta sig om han sparkar mot henne" :o .
Men en sån person har ju heller inte påstått sig kunna något om barn, eller?? Det låter för mig som en människa som inte har särskilt mycket kunskaper om barn alls. Och såna finns ju.

Vi som däremot inser att det du berättar är helt vansinnigt kanske inte riktigt tillhör samma kategori bara för att vi är utan barn?
kristel skrev:
Barn har som bekant inte riktigt samma perspektiv utav säkerhets seende och förnuft som en äldre person har, och detta glömmer ofta personer som inte har så mycket med barn att göra bort.

Med detta menar jag inte att barnlösa vet mindre än icke barnlösa, men ibland har man inte sina kunskaper lika a´jour som en barnförälder.
De finns som du beskriver, men jag tror det mer har att göra med intresse för barn och människor i allmänhet än med att de inte har barn. Förmodligen skulle de inte vara så "sunda" i sitt förhållningssätt ens mot sina egna barn (om de får några).
 
Sv: Barnlösa vet inget om barn?

Aip skrev:
Äsch, bry dig inte! Det är bara ett sådant där fjantargument som folk tar till när de desperat vill täppa till munnen på någon.
Sant! Ungefär som när man säger "jaja, du kommer nog förstå när du blir ÄLDRE". Det argumentet tycker jag faller direkt. Hade faktiskt en lärare på gymnasiet som talade om för oss att vi INTE skulle köpa det som argument. Han menade att det bara är ett sätt att slippa argumentera för sin ståndpunkt.

Sen förstår jag att man som förälder naturligtvis har stått inför många fler situationer än den som inte är förälder och att man innan barnskaffandet kanske har högre målsättningar än vad man alltid kan leva upp till. Man är ju inte mer än människa och därmed inte perfekt. Dock känns det för min del väldigt bra att jag skaffat mig dessa målsättningar och i alla fall har en "vision" av hur jag vill vara som förälder. Jag kommer naturligtvis inte (??) nå den visionen, men kanske kommer jag en bit på vägen när jag i alla fall har någon slags filosofi som jag tror på.
 
Sv: Barnlösa vet inget om barn?

Tillägg: OM jag nu får barn någon gång.... det får framtiden utvisa.

Det gäller ju att båda vill och att förhållandet känns stabilt nog först. I alla fall för mig. Och sen vet man ju aldrig om man ens KAN få barn. Det visar sig
 
Sv: Barnlösa vet inget om barn?

Björk skrev:
Dock känns det för min del väldigt bra att jag skaffat mig dessa målsättningar och i alla fall har en "vision" av hur jag vill vara som förälder. .

Jag hade VÄLDIGT höga målsättningar som tillämpades stenhårt på barn nummer 1, 2:an fostrades en smula mer lättvindigt och 3:an helt på en höft ...
 
Sv: Barnlösa vet inget om barn?

Fast en sak tycker jag iaf. En del barnlösa vänner i min ålder (ja, och även såna med bara ett barn) kan säga saker som "ni borde verkligen låta era barn delta i den och den och den aktiviteten, den är ju sååå bra". Det är ju lätt att säga men ibland tar jag nästan illa upp. För när man jobbar heltid som man ju nästan måste göra, och har flera barn med allt vad det innebär av hushållsjobb, läxläsning och så har de ju givetvis ett antal aktiviteter också. I den bästa av världar så hade jag givetvis tyckt att mina barn ska få ta del av ett stort utbud av intressanta grejer. Men dels så orkar inte jag/min man stötta hur många aktiviteter som helst per barn (vi har 5 barn), dels har man inte råd, dels så orkar barnen inte med hur många aktiviteter som helst för skolan tar ju också en massa tid och ork.
 
Sv: Barnlösa vet inget om barn?

jag tror inte det är illa ment av era vänner. Har man 5 barn är det rätt självklart att man inte hinner låta alla 5 få prova på precis alla sporter/aktiviteter som man kanske skulle kunna göra om man bara har ett barn. Det kanske är en negativ sak som följer av att ha många barn men å andra sidan är det säkert väldigt positivt att ha en stor familj. Det går inte att få det helt perfekt utan man får göra så gott man bara kan. Era vänner tänker nog inte så långt som att både ekonomi, tid och ork påverkar om man verkligen kan göra allt för sina barn. även om viljan finns där. Jag tror dock barn mår bättre av utvilade föräldrar :D som orka umgås med barnen än att ha två utslitna föräldrar :eek: som inte orkar med sina barn, men å andra sidan tar med dem på varje aktivitet som överhuvudtaget anordnas.
 
Sv: Barnlösa vet inget om barn?

I huvudsak håller jag med. Även om föräldraskapet innebar betydligt mer än jag själv hade fattat. MEN däremot blir jag ytterst irriterad när barnexperter (med eller utan egna barn) vill påskina att dom vet mer om MIN son än jag. Jag är ingen barnexpert men jag är expert på MITT barn.

Hehe, oj vad sur jag låter, det var inte riktigt meningen, vill bara göra ett inlägg i debatten.
 
Sv: Barnlösa vet inget om barn?

Nej, inte precis illa ment, det tror jag inte heller men det kan bli lite "irriterande" med goda råd, hihi! Sen så håller jag med dig som skrev här ovanför att målsättningarna kan vara höga men man måste "dämpa sig". När jag föddes så tänkte min mamma att jag skulle bli flerspråkig redan som barn men det slutade med att det var bra om hon orkade prata _ett_ språk med mig (var rätt, hm, vild som barn).
 
Sv: Barnlösa vet inget om barn?

Precis, jag tror inte att barnlösa inte vet något om barn, men ingen annan än jag vet precis hur min dotter fungerar, jo till viss del hennes pappa men jag ser snabbare de signaler hon sänder än vad han gör.
Samma sak gäller andra som har egna barn, det vet ialla fall inte hur min dotter fungerar. Men på det stora hela kan nog "vem som helst" ta hand om ett barn utan att det tar skada. Men som tex. så åt våran dotter ersättning enbart om hon låg på ena sidan, annars var det katastrof, men det kan man ju inte gissa utan man får lov att lära sig.
 
Sv: Barnlösa vet inget om barn?

Även om man inte har egna barn så har man ju ögon att se med och en hjärna att fatta slutsatser med.
Enda skillnaden är kanske att de inte kan utforska sina teorier på samma sätt som en som har barn!
Jag tycker oftast inte att ett råd är sämre bara för att det kommer från någon som inte har barn, så länge det känns genuint och genomtänkt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
921
Senast: Crossline
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Roheryn
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 402
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp