Kilauea

Trådstartare
Vad ger ni era små när ni börjar med mat?

Bebis är 6 månader och vi har börjat med banan och bebisgröt, vilket båda är poppis. Provade lite kokt potatis med bröstmjölk häromdagen men man såg hur han inte gillade det. Kokt morot har vi testat en gång, verkade ok.
Vi behöver ju testa fler saker, men vad?
Köper ni barnmatsburkar?
 
Med äldsta sonen köpte jag bara burkmat, med de två minsta så har vi mosat av vår mat men gett burkmat ibland för att det varit smidigt när man varit iväg på ställen.

När vi har introducerat mat så har vi kört en sak i taget i några dagar för att kunna se matreaktioner eller allergi, tex morot en vecka och sedan lagt på potatis efter man redan visste att morot inte gett någon reaktion.
 
Ibland gav vi burkmat ibland gav vi från våra tallrikar, tex lite sås på en tesked. Ibland körde vi lite BLW. Vi blandade hej vilt helt enkelt :) gjorde även egna pureer av olika slag!
 
Vi kör på klämmisar, burkar och gröt, har så dålig fantasi när det kommer till mat så utnyttjar burkarna för att han ska få prova så mycket som möjligt :)
 
V ratade i princip all ”barnmat” inkl gröt och nästan alltid burkarna.

Så han har fått äta samma som oss istället. Typ plockmat snarare än BLW.

Vid dryga 20 månader äter han av allt men fortfarande inte så mycket.
 
Vi körde burkmat i början för att det var enkelt. Sedan har vi efter 10 månaders ålder mer gått över mot att ge en del av vår mat. Men blir en del burkmat ändå när vi äter sådant som inte är barnvänligt (eller ungen blir förskräckligt panikhungrig innan vi ska äta :p )
 
Vår yngsta åt burkmat en gång och sen aldrig mer för hon ville absolut inte ha det :p Så det blev att hon åt samma som oss fast i mosad eller mixad form.
 
Vad ger ni era små när ni börjar med mat?

Bebis är 6 månader och vi har börjat med banan och bebisgröt, vilket båda är poppis. Provade lite kokt potatis med bröstmjölk häromdagen men man såg hur han inte gillade det. Kokt morot har vi testat en gång, verkade ok.
Vi behöver ju testa fler saker, men vad?
Köper ni barnmatsburkar?
Sonen på 9 månader älskar burkmat så mest äter han det. (Har dock gjort en del egen barnmat och fryst in i tomma barnmatsburkar för att hålla nere kostnaderna lite. Samma med mellanmål, han äter en del barnyoghurt och klämmisgröt men försöker med klämmisar göra egna för att få till lite mer mättande grejer.)

I början när sonen mest smakade åt vi oftast samma mat, men sen han gick över helt på fast föda blir det oftast burk och sen plockmat från våra tallrikar som komplement och sysselsättning, mest för att vi inte alltid äter så barnvänligt. Tror han dock kommer gå över mer på vår mat efterhand som han äter mer bitar.

Edit: du frågade ju iofs mest om hur vi introducerade mat och inte hur han äter nu.. skyller på trötthet!
I början åt han från våra tallrikar, smakade sås eller mosad mat. Mosade frukter, typ banan, päron och liknande. Smörgåsrån och gurka var det första han fick hålla själv och äta. Var nervöst i början men han greppade det där med att inte ta för stora bitar snabbt. Kokade också en del egna smakprov, typ potatispure och morotspure.

Gröt har han ätit till frukost sen han var 5 månader, ibland med mosad banan eller liknande till.

När han var 7 månader (typ) blev han vrålförkyld och ratade flaskan ännu mer än han gjort tidigare, så då slutade han helt med ersättning. Nuförtiden har vi äntligen, efter 4-5 månaders slit och krångel, äntligen harmoniska måltider med en matglad unge :heart :D
 
Senast ändrad:
När vi började med mat och smakportioner så började vi med gröt och fruktpure och när det sen va dags för ”riktig” mat så har han fått samma mat som oss fast i avskakad form vad gäller kryddor/salt. Lite smör i har i princip räckt som smaksättning. Nu när han är 18mån äter han samma som oss, förutom när det är för starkt för då tar jag undan och gör lite mildare till honom.

Burkmat har han max ätit 10st totalt och bara om vi varit på resande fot, han gillar dom dock inte men det kan jag helt ärligt förstå för dom är skitäckliga:p Klämmisar är bra nödproviant att ha i skötväskan och det råkar dra ut på tiden när man är iväg.
 
Ser att flera skriver att maten inte är barnvänlig, vad är obarnvänlig mat, förutom mat med för mycket salt? :)
 
Mitt barn ratade all form av hemlagad mat så hon levde på burkar. Var inte fören hon började på förskola vid 1.5 år som hon började äta vanlig mat.
 
Ser att flera skriver att maten inte är barnvänlig, vad är obarnvänlig mat, förutom mat med för mycket salt? :)
Saltad mat, mat med lite styrka i smaken, mat som innehåller sådant som barn under 1 år inte får äta (te.x. Spenat). Mat som kanske är svårtuggad om man inte har fått tänder än osv räknar jag som obarnvänlig.
 
Saltad mat, mat med lite styrka i smaken, mat som innehåller sådant som barn under 1 år inte får äta (te.x. Spenat). Mat som kanske är svårtuggad om man inte har fått tänder än osv räknar jag som obarnvänlig.
+ @Fille
Håller med. Vi har tex ätit rätt mycket gröna bladgrönsaker under sensommar och höst, och även om vi saltar främst efteråt så har vi ofta soja och buljong/fond i, som väl också är ganska salt?
Och en del av det jag kallar "icke barnvänligt" är iofs lite lathet/ont om tid, ifall det är mat som kräver att vi tar undan och mixar för att det ska gå bra att äta, då får han burk istället.
 
Vi började ge mosad frukt, rotfrukter och liknande vid 4 månader, då fick hon smaka på såser och liknande av det vi åt. Hon gillade i princip allt förutom banan och päron så det var väldigt smärtfritt och enkelt. När det blev mer måltider så fick hon potatismos/mosad potatis med smör och lax rätt ofta eftersom hon älskade det, hon fick faktiskt precis det vi åt fast i puréform. Gjorde till exempel spagetti och köttfärssås som mixades lite. Saltade inte maten men använde absolut buljong/fond och kryddor som smaksättare.

Sen tycker jag inte nödvändigvis att man behöver vara rädd för stark mat heller, givetvis ger man inte en chili och låter dem tugga på men att smaka någon curry eller sådär med chili i tror jag bara är nyttigt för smaklökarna.

Burkmat hade vi i skötväskan och som nödproviant när inget annat dög eller vi ville ha en måltid för oss själva för en gångs skull :D
 
+ @Fille
Håller med. Vi har tex ätit rätt mycket gröna bladgrönsaker under sensommar och höst, och även om vi saltar främst efteråt så har vi ofta soja och buljong/fond i, som väl också är ganska salt?
Och en del av det jag kallar "icke barnvänligt" är iofs lite lathet/ont om tid, ifall det är mat som kräver att vi tar undan och mixar för att det ska gå bra att äta, då får han burk istället.

+ @lilleknodd2

Okey då är jag med på banan :) vi äter inte så mycket spenat så därför tänkte jag inte på att det fanns fler saker som inte är barnvänliga :) styrka i maten har vi aldrig brytt oss om, Cornelis har fått äta det vi äter och är den enda i vår familj som äter turbogurka (fefferoni), så han gillar styrka haha!
 
Vi började ge mosad frukt, rotfrukter och liknande vid 4 månader, då fick hon smaka på såser och liknande av det vi åt. Hon gillade i princip allt förutom banan och päron så det var väldigt smärtfritt och enkelt. När det blev mer måltider så fick hon potatismos/mosad potatis med smör och lax rätt ofta eftersom hon älskade det, hon fick faktiskt precis det vi åt fast i puréform. Gjorde till exempel spagetti och köttfärssås som mixades lite. Saltade inte maten men använde absolut buljong/fond och kryddor som smaksättare.

Sen tycker jag inte nödvändigvis att man behöver vara rädd för stark mat heller, givetvis ger man inte en chili och låter dem tugga på men att smaka någon curry eller sådär med chili i tror jag bara är nyttigt för smaklökarna.

Burkmat hade vi i skötväskan och som nödproviant när inget annat dög eller vi ville ha en måltid för oss själva för en gångs skull :D

Vi har inte heller varit rädda för buljong eller kryddor! Men saltat med vanligt salt på våra tallrikar :) Cornelis är visserligen bara 1,5 åt men hittills äter han allt än så länge och mycket!
 
Vi har också just börjat nu när dottern är 4mån. Hon är väldigt intresserad och blir sur om vi äter och hon inte får smaka. Vi har köpt några burkar och bebisgröt som hon fått prova. Men mest har hon fått smaka lite av det vi äter eftersom det är så små mängder så att burkarna knappt hinns ätas upp på de 2 dygn de klarar sig i kylskåpet.
Igår fick hon testa gröt med katrinplommonpure. Morotspure, lite ost, äggula, majskrok och så fick hon suga på en gurkbit som jag höll i.
Bvc säger att det bara är att köra på om de är intresserade. De tycker att det är en god ide att ge gröt på kvällen så att de kanske ammar mindre nattetid, om man har en bebis som jag som ammar med 2h mellanrum dygnet runt. (Hon går upp massor så det är inte så att det inte finns mjölk)
 
Vi har också just börjat nu när dottern är 4mån. Hon är väldigt intresserad och blir sur om vi äter och hon inte får smaka. Vi har köpt några burkar och bebisgröt som hon fått prova. Men mest har hon fått smaka lite av det vi äter eftersom det är så små mängder så att burkarna knappt hinns ätas upp på de 2 dygn de klarar sig i kylskåpet.
Igår fick hon testa gröt med katrinplommonpure. Morotspure, lite ost, äggula, majskrok och så fick hon suga på en gurkbit som jag höll i.
Bvc säger att det bara är att köra på om de är intresserade. De tycker att det är en god ide att ge gröt på kvällen så att de kanske ammar mindre nattetid, om man har en bebis som jag som ammar med 2h mellanrum dygnet runt. (Hon går upp massor så det är inte så att det inte finns mjölk)

Cornelis ammade också varannan timma, hjälpte inte med gröt på kvällen :p
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 891
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 270
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha...
2
Svar
31
· Visningar
3 607
Senast: Imogen
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 425
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp