Barnmodeller, youtube/instagram-barn and what not...

miumiu

Trådstartare
Min femåriga son har blivit erbjuden ett ”modelljobb” och vi har tackat ja. Det aktuella företaget har en kul affärsidé som både jag och sonen gillar. Sonen är peppad, han är en liten teaterapa som gillar att bli filmad och fotad (för det mesta). Grejen är den att jag är lite kluven. Har själv jobbat lite som modell i tonåren och har inga superdåliga erfarenheter eller så men det är nånting som känns, ja, som att jag exploaterar honom lite? Jag var ju dessutom betydligt äldre än vad sonen nu är när det begav sig.

Hade en diskussion om youtube-barn i yngre åldrar igår på lunchen på jobbet och där kan jag ibland känna, jag vet inte, nån slags olustkänsla. Kollade på född 2010 och fick lite samma känsla. Det finns nånting störande med det faktum att vuxna fattar beslut över barnens huvud om något slags kändisskap som dom själva inte kan begripa innebörden av.

Sen finns det ju grader i helvetet också som man brukar säga, dvs allt från föräldrar som filmar gråtande barn och lägger ut på sociala medier till dom som aldrig postat en bild på sina barn innan dom hunnit bli myndiga, typ. Jag är nog nånstans i mitten där. Vad är era åsikter i ämnet? Är det fel och "förkastligt" att använda sina barn på det här sättet, även om barnet själv tycker att det är kul? Finns ju exempelvis en uppsjö med ponnyungar som har instagramkonton skötta av någon förälder som mer eller mindre har detta som ett halvtidsjobb. Förstår ju att det kan vara kul för barnen som får massa prylar i spons osv, men hur ser ni på de moraliska aspekterna av detta?
 
Ett normalt modelljobb (typ katalog/reklamfilm) tycker jag är okej. Vad inte är okej är dessa influenser som använder sina barn för att själva bli berömda och tjäna pengar. Där finns ju riktiga skräckexempel på dåligt omdömme och stackars barn när de blir lite äldre och kan se allt deras mamma har fläkt ut på nätet om dom.
 
Jag jobbar med reklam och jag tycker det är rätt vidrigt med vissa föräldrar på castingmöten. Det är som idrottsföräldrar som vill leva ut sin dröm genom barnen. Men sen finns det ju fantastiskt gulliga barn som hamnar hos oss för att de är så sjukt charmiga. Vi märker ju att de vill vara med och de blir bättre på bild/film för det är äkta. Så de får vara med på mer. Så: vill barnet, ja visst! Men släpa inte runt det på massa auditions och se till att barnet har kompisar som inte håller på med sånt för då blir den framgången ett mått som inte är nyttig i längden. Det brukar räcka att finnas i en agentur för de barnen som vill mest.
 
Jag förstår att det finns massor av aspekter i det hela och för och nackdelar, men är sonen själv peppad på detta hade jag utgått från det! :)
Jag själv försöker vara restrektiv med vad jag lägger upp på min 1,5 åring men tänker att fina bilder/videos på påklädda glada barn sällan är något jag reagerar på.
 
Jag tycker typ katalog-jobb (heter det så?) känns helt okej, om barnet tycker det är kul!
Däremot influencers som exploaterar sina barn tycker jag är rätt obehagligt! Det finns bland annat en som gärna lägger ut väldigt privata saker på sina barn. Halkade häromsistens in på ett klipp där hon lägger ut att barnet akut behöver gå på toaletten. Tyckte det var oerhört gränslöst!
 
Tack för er input! Det verkar ju som att dom flesta är eniga om att reklamjobb i sig inte nödvändigtvis behöver vara en dålig grej, men att använda sitt barn som influencer känns väl sådär. Även om dom barnen oftast också gör reklam för produkter blir det ju som privatpersoner. Himla svårt detta tycker jag. Känns som att det skulle vara lätt att kliva över till ”den mörka sidan”, utan att ens reflektera över det själv.
 
Tack för er input! Det verkar ju som att dom flesta är eniga om att reklamjobb i sig inte nödvändigtvis behöver vara en dålig grej, men att använda sitt barn som influencer känns väl sådär. Även om dom barnen oftast också gör reklam för produkter blir det ju som privatpersoner. Himla svårt detta tycker jag. Känns som att det skulle vara lätt att kliva över till ”den mörka sidan”, utan att ens reflektera över det själv.
Fast du reflekterar ju över det och du har egen erfarenhet av det. Jag tror inte att det är någon fara så länge som föräldrarna (du) har fötterna på jorden och sunt förnuft :up:

Men jag förstår hur dina tankar går och om det är lätt att "dras med" i saker som kanske inte känns helt ok. Sen är det ju stor skillnad på seriösa fotostudio och, reklam-makare kontra influencer-biten, den tycker inte jag känns riktigt ok faktiskt (men jag är kanske "gammalmodig" ;))
 
Spontant tänker jag att det viktigaste är att man behåller inställningen om att det ska vara roligt när barnet faktiskt börjat, det är lätt att tänka att det självklart ska vara roligt innan man provat men hur reagerar man om barnet som hemma älskar att stå framför kameran mest tycker det är långtråkigt när det gäller? eller om man upplever det som att barnet tycker det är rätt skoj men sen inte vill göra det fler gånger? eller om man får höra att barnet är en absolut naturbegåvning men barnet själv hellre vill prova nåt annat.
 
Jag tycker generellt sett att det är lite olustigt hur många influensers kan livnära sig på att exponera sina barn och familj. Barnen kanske tycker det är roligt att bli "kändisar" när de är små, men frågan är hur det påverkar dem i längden?
Dock tycker jag själv att det är ganska roligt att följa många influensers på instagram, men ser också hur de får försvara sig och sina val de gör. Inte bara i exponering, utan val av hästar, hur de rider osv. Vilket egentligen är ganska sjukt.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har en son på 2, 5 år som inte kan vara stilla och så har han varit typ från han var bebis. Han har nog aldrig suttit helt still mer...
2
Svar
32
· Visningar
8 108
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp